• 0

IB: gefactureerd in 2015, betaald in 2016, hoe aangeven?

Hallo iedereen,

 

Ik ben nu bezig met IB 2015 en is niet alles duidelijk voor mij, daarom heb ik paar vragen.

Ik heb paar facturen die in 2016 betaald zijn en paar die nog niet betaald zijn. Alle deze facturen zijn voor werkzaamheiden die ik in 2015 heb uitgevoerd en van deze facturen heb ik natuurlijk al BTW betaald.

Mijn vraag is waar moet ik deze facturen boeken bij IB?

Moeten ze in "Opbrengsten" zijn?

En verder ook in "ondernemingsvermogen" toevoegen?

Of moet ik ze in andere plek aantonen?

 

En het voordeel die ik wegens KOR heb ontvangen, (ook in 2016) waar moet ik het aangeven?

 

Alvast bedankt,

MVG,

Konrad

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb nog vraag over kosten die ik van mijn prive geld betaalde.

Ik denk dat ik deze kosten bij privestortingen (met btw) moet opnemen.

Dat kan alleen als de factuur duidelijk aan de onderneming gericht is. Enige uitzondering zijn tankbonnen.
Alle facturen op naam van de onderneming kun je in de boekhouding opnemen ongeacht hoe deze worden betaald ... contant, via de zakelijke rekening, via de privé-rekening, door een achterneef in Wanneperveen.

 

Wat betreft die tankbonnen. Het is acceptabel als er tenminste één zakelijke link aanwezig is. Tankbonnen niet op naam van de onderneming of niet gerelateerd met het kenteken van de auto van de onderneming kunnen alleen in de boekhouding worden opgenomen als deze via de zakelijke rekening zijn betaald ... mits de zaak over een auto beschikt natuurlijk. De benzine betalen voor de auto van de hoogst aantrekkelijke buurvrouw is geen zakelijke transactie.

Nog even een aanvulling op deze aanvulling. Voor de btw gelden alleen die tankbonnen die betrekking hebben op de auto's waarvoor je kosten betaalt en voor prive auto's die ook zakelijk gebruikt worden geldt dat ze ook mee moeten doen in de berekening zakelijk gebruik.

 

Voorbeeld 1: Je hebt 2 auto's, een auto A die je ook zakelijk gebruikt en waarvoor je kilometeradministratie bijhoudt en een andere auto B die je doorgaans alleen prive gebruikt.Voor auto A mag je de btw naar rato bij de voorbelasting opgeven. Voor auto B mag dit niet, ook al tank je de auto vooraf en achteraf helemaal af en zou je precies weten hoeveel brandstof je gebruikt hebt. In beide gevallen mag je wel 19cent als woon/werk rekenen.

 

Voorbeeld 2: Je brengt je prive auto die je ook zakelijk gebruikt naar de garage en je krijgt een vervangende auto mee. Je mag er dan voor kiezen of je de vervangende auto meeneemt in je administratie zolang het maar duidelijk is dat je er voor betaalt, wat het kenteken is en wat de begin- en eindstanden zijn. Als je er voor kiest dan kun je de btw voor de "huur" en voor de brandstof in de voorbelasting naar verhouding meenemen. Als je er niet voor kiest de auto mee te nemen in de administratie dan moet de huur van de vervangende auto wel op een aparte factuur staan, of de btw voor de huur moet apart vermeld staan. Krijg je de vervangende auto als service mee en betaal je er niet voor dan mag je de auto en de btw van de eventuele kosten dus niet in de administratie opnemen.

 

Overigens valt parkeren ook onder gebruik van de auto. Bij een prive auto die je ook zakelijk gebruikt kun je dus ook de btw naar rato opgeven. Voor zover ik het begrepen heb maakt de belastingdienst hierbij geen onderscheid tussen parkeren met een zakelijk doel of een prive doel. Althans hier heb ik nog niets over kunnen vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.