• 0

Als ZZP-er moet je goed zijn in... ?

Bij gebrek aan 'echt ijs' ben ik met mijn kinderen wezen schaatsen op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Mijn zoon vroeg aan mij: “Waar heb jij leren schaatsen?” Ik zei dat ik het mijzelf had geleerd en bleef terwijl ik in de bocht werd ingehaald door een meisje van 10 nog maar net overeind. Mijn zoon keek haar vol bewondering na.

 

Ik kwam ook nog mijn buurman tegen, die losjes met de handjes op de rug schaatsend vroeg hoe het ging. “Kan beter”, zei ik. “Maar waar heb jij zo leren schaatsen?”. “Oh, ik heb maar eens een paar lesjes genomen”, was zijn antwoord.

 

Ik bedacht mij mij dat ik nooit een goede schaatser zou worden als ik op deze manier zou doorgaan. Ik ben – op meerdere gebieden – iemand die zichzelf vaardigheden aanleert en … ik zal het maar ruiterlijk toegeven: ik ben ook in heel veel dingen eigenlijk helemaal niet zo goed :-).

 

Is dat erg?

 

Ja en nee.

 

Het is namelijk niet erg dat ik niet zo goed kan schaatsen. Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik geniet ervan om zo met de kinderen bezig te zijn. Ik ging echter wel drie keer bijna op mijn gezicht. Eigenlijk was mijn balans gewoon niet helemaal in orde. En mijn zoon gaf aan schaatsles te willen, want dan kon hij het echt goed leren en beter worden dan zijn vader. Kinderen zijn zo slim…

 

Autodidacten maken het zichzelf soms erg moeilijk.

Ik wijs vooral naar mijzelf. Als je sommige dingen redelijk snel op denkt te pikken en je omgeving geeft daar ook nog eens een complimentje voor, dan denk je al snel dat je het goed kunt. Het gevolg is dat ik het dan niet nodig vind een les of training ergens in te volgen. En ja… dan kun je veel dingen, maar word je nergens echt goed in. En juist voor ZZP-ers is het heel erg belangrijk dat ze in elk geval heel goed zijn in hun vak. Beter dat je ergens specialist in bent, dan dat je van alles ‘een beetje’ weet. Dan gaat een klant je nooit inhuren. Een klant wil de beste websitebouwer, de beste loopbaancoach, de beste masseuse. En niet een redelijke websitebouwer die daarnaast ook nog een beetje verstand heeft van boekhouden.

 

Hoe goed ben jij in wat je doet of aanbiedt?

Kijk maar eens naar de mensen die jij zelf inhuurt. Blinken zij niet gewoon uit in één ding? En hoe komt dat? Hebben zij het zichzelf allemaal aangeleerd of hebben zij hun kennis en vaardigheden vergroot door opleiding en training?

 

Hoe goed vind jij jezelf eigenlijk in wat je als zelfstandige doet? Maar wat nog veel belangrijker is, heb je het wel eens aan je klanten gevraagd? Klanten kunnen en willen best aangeven wat er goed was, maar vooral wat er nog beter kan. Door op deze manier met je klanten in gesprek te gaan, kun jij jezelf verbeteren. Kun je echt goed worden in je vak, zodat klanten voor je gaan kiezen en niet meer bij je weg willen. Stel jezelf steeds de vraag: "Hoe kan ik nog beter worden?" En zorg er dan voor dat je steeds beter wordt!

 

Ook nog minder leuk nieuws

Sorry, ik heb eigenlijk ook nog minder leuk nieuws voor je. Als ZZP-er is het onvoldoende om goed in je vak te zijn. En... sterker nog, het is onvoldoende om de beste in je vak te zijn. Want: je moet namelijk ook goed kunnen ondernemen: jouw doelgroep moet weten dat jij er bent en dat jij er voor ze bent. Maar hoe doe je dat? Je moet ervoor zorgen dat er meer geld je bedrijf binnenkomt, dan dat eruit gaat. Hoe zorg je daarvoor? En je moet er niet alleen voor zorgen dat je nu werk hebt, maar ook de komende maanden. Hoe pak je dat aan?

 

Natuurlijk, een cursus of training in je vakgebied is interessant: het is je passie en je wilt er zoveel mogelijk van weten of je wilt er steeds beter in worden. Maar juist op het gebied van ‘ondernemen’ zijn veel starters echter ‘autodidact’: zij leren het zichzelf en denken dat het met wat tips van anderen wel lukt. De realiteit is anders: op deze manier word je nooit echt goed.

 

Is dat erg?

 

Ja.

ZZP-ers die nooit echt goed worden in ondernemen, verdienen moeilijk hun geld. Zo kun je niet je droom waarmaken en blijf je krabbelen op de buitenbaan.

 

Want stel je voor…

Stel je voor dat jij echt een goede ondernemer bent. Je marketing staat als een huis, je financiën zijn op orde en je hebt voldoende afspraken en klanten. Hoe zou dat zijn? Wat zou je allemaal niet meer doen, gewoon omdat je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt? En, wat zou je dan juist wel gaan doen?

 

Waar zou jij echt goed in willen zijn? Dat kan iets zakelijks zijn (in het kader van dit platform), maar het hoeft niet. En wat zou je eraan kunnen doen om daar dan goed in te worden? Ik ben benieuwd!

 

En ik? Ik ga maar eens schaatslessen nemen…

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Maar juist op het gebied van ‘ondernemen’ zijn veel starters echter ‘autodidact’: zij leren het zichzelf en denken dat het met wat tips van anderen wel lukt. De realiteit is anders: op deze manier word je nooit echt goed.Is dat erg?

Nee, het hangt af van je definitie van "goed worden".

 

Ik vind goed worden in ondernemen minder belangrijk dan goed worden en blijven in mijn vak

 

Ik ben een slechte ondernemer, maar door ervaring mag ik me zolangzamerhand best een redelijk goede adviseur noemen. éénmaal raden waar mijn klanten uiteindelijk behoefte aan hebben: een goede ondernemer die lekker verdient maar slecht werk levert, of een minder goede ondernemer die goed werkt levert...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg wel eens de sterke indruk dat je al tot de top 10% ZZP-ers behoort als je op jaarbasis meer dan drie of vier klanten kunt vinden of binden. Even los gezien van de kennis of vaardigheden die verkocht moeten worden. Jezelf verkopen dus. Goed inkopen is een tweede vaardigheid die onmisbaar is.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen leer je naar mijn stellige overtuiging en ervaring niet door

een cursus of zelfs een opleiding te volgen maar door te ondernemen met vallen en opstaan. Het woord zelf zegt genoeg.

 

Sterker ik denk dat je in zo'n cursus als de hier impliciet wordt aangeprezen averechts kan werken omdat die je opzadelt met gevoel dat je niet deugt als je na een paar dagen en eventueel wat coaching nog niet succesvol kan zijn.

 

Ondernemen is kansen zien en benutten en als resultaat het creëren van waarde en is dus geen vak maar een vaardigheid.

 

Uiteraard is het opdoen van kennis en vooral ervaring belangrijk bij het ontwikkelen van die vaardigheid. Maar één dag verkopen op de markt of op een beurs of gewoon 20 winkels afgaan met je spullen zoals ik begonnen ben leert je meer dan een maand (of langer) met een aantekenblok luisteren naar iemand die het allemaal weet maar feitelijk oplepelt wat je online in een uur bij elkaar harkt. Ondernemen is ook goed met je tijd en geld omgaan.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Zowaar weer eens een leuke column (althans vind ik, maar goed ik val in de doelgroep)

 

In kern interpreteer ik de column als:

Zelfstandige (sommige) hebben een gebrek aan onafhankelijke zelfreflectie, spiegel of maatstaf voor hetgeen wat ze aanbieden. Deze creëren ze enkel zelf en bij gebrek aan kennis bij de afnemer worden ze beloond voor het niveau wat er geleverd is, en de waardering is bij de afnemer hetzelfde afhankelijk van hun ervaring, kennis, wensen e.d. Kortom lat, maatstaf...

 

En bij eventuele noodzaak gaan de zelfstandige een beetje youtube, linda.com, LOI, etc. bij snuffelen. Maar is er geen tot weinig noodzaak voor motivatie t.a.v volgen voor professionele kennis verhoging bij gerenommeerde echte gecertificeerde en dure opleidings instituten. Wat dus ze eigenlijk wel moeten doen?

 

Alleen kan deze column nog verder samengevat worden in een zin:

In het land van blinden is eenoog koning tot het het moment dat er nog een eenoog bijkomt en wat dan.

 

Dat gezegde (+ toevoeging mijnerzijds) zegt al genoeg... Is het optimaal (als je de kwaliteiten hebt om dit te benutten), haal je vrachtwagens geld binnen, doe je wat je leuk vind... Geen idee. Sommige wel en sommige niet.

 

Ben je in het land van blinden, heb je mazzel als eenoog. Zit je in het land van mensen met een oog, dan heb je met twee ogen geluk. En in het land van twee ogen, groei dan drie ogen. Etc. Ligt aan je eigen inventiviteit, creativiteit, bluf en misschien wel inzet...

 

En over de laatste alinea in de column:

Ik ken passie volle en leergierige mensen zonder succes, en passieloze zonder drang met succes.

 

En even een quote uit jou verhaal:

Een klant wil de beste... In het verleden was ik het 100% met je eens. Maar niet elke klant is gelijk. En eigenlijk slaat daarom deze column nergens op.

 

Sommige klanten willen:

 

[*]Naar de mond gepraat worden

[*]Overdonderd worden door pakken en dure auto's om directie te overtuigen

[*]Serieus genomen worden

[*]Gepamperd worden

[*]Leuk gevonden worden

[*]Inzicht krijgen waar hun geld daadwerkelijk aan besteed wordt

[*]Een probleem hebben en kennis nodig hebben om dit op te lossen

[*]Adhoc iets willen hebben en geen gezeik

[*]Een midlife crises hebben en bij gebrek aan bij-vrouwen maar een BV opstarten

[*]Een balletje opgooien en maar iets doen

[*]Leren of inzicht krijgen

[*]Zich betrokken voelen

[*]etc

 

En uiteindelijk willen ze in hun behoefte voldoen worden, namelijk ik heb gekregen wat ik wil: De beste voor mij... Ja ga dat maar in een column gooien... Sterkte.

 

Maar goed ik heb 3,13 euro op de spaar, ben autodidact, redelijke website bouwer en geen verstand van boekhouding... Dus wie ben ik :)

 

Met vriendelijke groet,

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Je kunt met wat kennis en oefening het type klant en zijn 'ware' behoefte leren achterhalen. Meestal noemen ze dat sales (wat voor mij een beetje negatieve connnotie heeft door opdringerige types) maar met de beginselen daarvan leer je snel genoeg de 'dubbeltje 1ste rang', 'midlifecrisis', 'hulpbehoevende', 'verzin jij het maar', 'ik betaal graag voor kwaliteit' en 'my way or the high way' klanten herkennen en daarmee waar de 'ware' behoefte ligt.

 

Groot deel van de markt koopt een product of kennis in waar ze zelf geen verstand van hebben. Dus evalueren of je een specialist bent kunnen ze niet. Iemand heeft onlangs een linkje naar een boek geplaatst over hoe mensen besluiten nemen. Kan die zo snel niet vinden. Weet wel dat het een erg irrationeel proces is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het toevoegen van de link Norbert. Dat zijn inderdaad een aantal handige basis tips. Eén belangrijke mist trouwens: 'gelijkheid', hoe meer je op je potentiele klant lijkt hoe beter. Zelfde accent aannemen, taalgebruik, humor, gedeelde interesses of zelfs maar 'wat een toeval, mijn neef heet ook'. Al valt dit enigszins onder punt 6 kuddedieren. Hiermee verkoop je meer sites dan met HTML-5 kennis ;)

 

Boek waar ik op doel gaat een stuk dieper in op het onderwerp. Zal later even zoeken of ik de link ergens kan opduikelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

of zelfs maar 'wat een toeval, mijn neef heet ook'.

Yep, klassieker :)

Het zoeken naar overeenkomsten is uiteraard menselijk gedrag, maar bij bewust misbruik wordt het een truc.

 

In het TV programma Mindf*ck (aanrader!) weet Victor Mids mede met deze "truc" mensen in de koopgoot te overtuigen tot het kopen van 1 of 2 waardeloze knikkers voor €50,-

 

Boek waar ik op doel gaat een stuk dieper in op het onderwerp. Zal later even zoeken of ik de link ergens kan opduikelen.

Graag! Want ik ben wel benieuwd. Altijd leuke materie om te lezen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
zet 'To Sell Is Human' van Dan Pink er ook maar op ;)

Ik las m in het Nederlands (titel "Verkocht!")

 

(p.s. 'Drive' hoef je er niet op te zetten want die heb je hopelijk wel gelezen, toch?)
shame on me, maar die staat al een jaartje of 2-3 op mijn lijstje, maar moet m nog steeds een keertje reserveren bij de bieb

 

Back on topic: hoewel de meningen over zin en belang van een cursus of opleiding tot "ondernemer" worden verdeeld blijven, lijkt een aantal ondernemers hier niet te beroerd om af en toe een boek te lezen ter inspiratie , motivatie of aanscherping. Ik vraag me af of die "zelfstudie" naar de motivatie van jezelf en/of klanten niet een beetje op het zelfde neerkomt als een cursus of opleiding. Of is het een kwestie van permanente educatie voor ondernemers?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

** Dan Ariely op het leeslijstje zet, zo te zien nog veel meer leuke boeken geschreven, én een paar nieuwe TEDtalks die ik ga bekijken **

 

Dit is imho de beste op ted. Heb hem al vaker gepost. Kijk met name het laatste stuk over het toevoegen van de 'inferior' option

 

Hilarische en best boeiend. Heb nog steeds op planning staan om er mee te gaan experimenteren in de shops

 

[Video]

Link naar reactie
  • 0

Ik lees alles wat me maar een beetje interesseert maar nauwelijks iets specifiek gericht op mijn ondernemerschap. Ben dus geen typisch voorbeeld ;)

 

Denk dat het handig is om besef of wat basiskennis te hebben van 'ondernemersvakgebieden' buiten het product of dienst dat je levert. Als je een geweldige schilder bent en je krijgt uit je vriendenkring wat opdrachten die door mond tot mond reclame meer werk opleveren etc etc, dan kun je prima met alleen kennis van je eigen vak uit de voeten. Vaak lukt dat niet. Wil je dan verder komen dan zul je uit moeten vinden waar het probleem ligt. Gaat het mis bij de werving van klanten en heb je wat basiskennis over sales - suspects / prospects / lead - dan kun je eenvoudiger / doelgerichter kijken waar het mis gaat en of jezelf verder verdiepen in het onderwerp of hulp inschakelen.

 

Het probleem van problemen is dat je vaak niet weet wat het probleem is tot je het proces waar het zich voor doet een beetje begrijpt. (Die zin heb ik zelf ook 2x gelezen om zeker te zijn dat hij klopt) Ik heb, jaren terug, leads ingekocht via een freelance site. Dat leverde nauwelijks iets op. Dit terwijl ik uit contacten met potentiele klanten die uit mijn netwerk kwamen een conversie had van >80%. Het grote verschil weet ik nu te duiden omdat ik op allerlei vlakken buiten het programmeren (mijn vak en passie) meer kennis heb.

 

Het woord 'kunstje' is al gevallen in de discussie. Die moet je, naar mijn mening, vermijden. Norbert's neef Willem, of de verkoper die ook die TV heeft, 101 mensen hebben dit product al gekocht! Blegh! Telemarketeers, colporteurs en andere 'kunstenaars' zijn een soort hobby van me geworden. Het counteren is, als je de truucjes voldoende doorziet, best humor :D In die zin zie ik ook niet veel nut in het advies om boeken te lezen.

 

Weten wat er speelt in de interactie met mensen / klanten kan je echter wel helpen om verder te komen. Als je aanvoelt dat een klant niet jouw type is wimpel je hem af, of stuur je hem door naar iemand die je kent waar hij wel bij past. En je kunt specifieker zoeken naar klanten die wel passen bij je. Kennis kun je gebruiken om te sturen, zowel positief als negatief. In die zin is kennis vergaren - door boeken of cursussen - dus top!

 

Heb de voorbeelden even beperkt tot sales maar het gaat net zo goed op voor marketing of juridisch. Je bewust zijn van alleen al 'hoe dingen werken' is vaak voldoende om te weten hoe je verder komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van problemen is dat je vaak niet weet wat het probleem is tot je het proces waar het zich voor doet een beetje begrijpt. (Die zin heb ik zelf ook 2x gelezen om zeker te zijn dat hij klopt)

Een van de grootste Nederlandse filosofen omschreef het wat bondiger: "je gaat het pas zien als je het doorhebt ".

De meeste mensen snappen die uitdrukking niet, of denken dat het onzin is. Jij en ik weten wel beter ;)

 

Het counteren is, als je de truucjes voldoende doorziet, best humor In die zin zie ik ook niet veel nut in het advies om boeken te lezen.

Ik wel, namelijk om steeds meer trucjes te doorzien...en kunnen counteren. De TED talk waar Frans me op wees is daar een goed en hilarisch voorbeeld van: het toont aan hoe krom ons brein werkt en hoe makkelijk we daardoor onbewust vatbaar zijn voor manipulatie.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat die embedded Ted talk een foutmelding geeft. Dan maar beter de verwijzing volgen.

 

Frans, zijn alle voordrachten in polo goed of eerder beter? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De kern van de column - naast reclame, maar daar is een ander draadje voor - gaat over goed zijn of beter worden. Ben me momenteel aan het verdiepen in 'flow' (al een paar langs gekomen op het forum trouwens) Een interessant element daarin is dat er een balans moet zijn tussen de complexiteit van je werk en je kennis. Als die in balans is en je daardoor vaak in de 'flow' zit, brengt beter worden dus het risico dat je minder gaat presteren. En voor je het weet heb je een 'boreout'.

 

(Side note: Deze gedachte staat bijna haaks op de inhoud van het proefschrift 'Nietzsche’s New Dawn. Educating students to strive for better in a dynamic professional world' waarop ze onlangs gepromoveerd is. Filosofie laat ik aan haar over, vandaar misschien mijn wat langere omschrijving ;))

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kern van de column - naast reclame, maar daar is een ander draadje voor - gaat over goed zijn of beter worden.

Ja, het is soepel geschreven. Maar wat zegt-ie nou eigenlijk?

 

Ik schaats voor m'n plezier, maar ik kan daar meer uithalen met les en training...

 

Inderdaad.

 

Als ondernemer moet je vooral er goed zijn in wat je doet. Bakker, loodgieter, coach...

 

Inderdaad. Al zit daar een nuance in. Jouw bakker is de mijne niet. Maar goed.

 

Als ondernemer moet je ook goed zijn in ondernemen.

 

Tja, die is lastig. Je loopt tegen een paar basisvoorwaarden aan. Je moet een beetje kunnen rekenen en boekhouden. Je moet een beetje aan marketing doen. Je moet vanalles en nog wat.

 

"Maar hoe doe je dat? Je moet ervoor zorgen dat er meer geld je bedrijf binnenkomt, dan dat eruit gaat. Hoe zorg je daarvoor? En je moet er niet alleen voor zorgen dat je nu werk hebt, maar ook de komende maanden. Hoe pak je dat aan?"

 

Volgens mij staan we nu op het randje. De spanning stijgt. Ik hoor al een denkbeeldige tromroffel. Mijn oog valt al op de signatuur, maar ik geef nog niet toe...

 

Als je een goede ondernemer bent, heb je meer tijd om te gaan schaatsen.

 

En dan is het ineens voorbij. Heb jij hem zien finishen? Heb ik de happy end even gemist? Was er een call-to-action? Kwam er een pack-shot voorbij? Is dit misschien subliminal?

 

Nou zijn we ineens weer aan het schaatsen. Met of zonder les, als je maar lol hebt. We zijn een kei in ons vak en hebben het ondernemen in de vingers, dus een beloning is wel op z'n plaats.

 

Waar doet me dit nou aan denken? Aan de parabel van de Mexicaanse visser. Vergt die nog uitleg? ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.