• 0

Inkomstenbelasting binnen VOF

Goedenavond,

 

Ik ben opzoek naar wat informatie en ik heb het gevoel dat dat hier wel te vinden is tussen alle ervaring.

Ik ben in februari afgelopen jaar een VOF gestart samen met iemand anders. Elk kwartaal doen we netjes btw-aangifte. Nu is de tijd gekomen van de inkomstenbelasting maar ik heb een paar vraagtekens.

 

We hebben geen loon aan onszelf uitgekeerd gedurende het gehele jaar dus we hebben persoonlijk geen inkomsten uit de vof verkregen. Aan het begin (en later nog een aantal keer tussendoor) hebben we een bedrag van onze Prive rekening gestort op de bedrijfsrekening. Vanaf die rekening hebben we vervolgens onze facturen betaald. Het geld dat binnenkomt belandt ook op deze rekening en blijft hier staan om vervolgens gebruikt te worden voor nieuwe investeringen. Oftewel: we hebben wat geld ingelegd en alle opbrengsten die we vervolgens hebben gegenereerd blijven binnen het bedrijf. (We zijn een kleinschalige groothandel waarbij we werken met een beperkte voorraad, het opbouwen van het assortiment en voorraad is hetgene waarin we investeren).

 

Wat is nou in dit verhaal van invloed op mijn belastingaangifte? In principe heb ik persoonlijk wel geld geïnvesteerd maar nog niks teruggezien. Het voelt echter te kort door de bocht om te zeggen: ik heb dus enkel kosten gemaakt en niks binnengekregen. Als ik ga kijken naar uitgaven en inkomsten van de bedrijfsrekening weet ik echter niet hoe ik dit moet vertalen naar mijn aangifte.

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand me op weg kan helpen. Bij voorbaat dank!!!

 

Bij voorbaat dank,

 

Antoine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat je vooral uit elkaar moet houden is enerzijds kosten en opbrengsten en anderzijds (privé)stortingen en -onttrekkingen. Die twee zaken lopen langs elkaar.

 

Als je bijvoorbeeld 100.000 euro omzet hebt gemaakt en 70.000 euro kosten en tegelijkertijd die winst van 30.000 euro in de zaak laat zitten, dan zul je voor de inkomstenbelasting dus nog steeds gewoon belasting moeten betalen over die 30.000 euro.

 

En je hebt wel degelijk inkomsten uit de zaak (namelijk 30.000 euro), maar je hebt alleen 'vergeten' om ze daadwerkelijk uit de zaak te halen (als privéonttrekking). En als je geld stort op de (zakelijke) VOF-rekening of als je rekening voor de zaak voorschiet, dan is dat uiteraard een privéstorting.

 

Ik lees ook dat je werkt met (kleine) voorraden. Ook deze zullen op je balans terug moeten komen. Maar aangezien je vraag een wel erg basale vraag betreft, weet ik niet of we je wel in voldoende mate kunnen helpen. Een cursus boekhouden, een boekhouder of bevriende ondernemer is misschien handiger en sneller.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.