Bij een boeken controle vorig jaar kwam naar voren dat in het jaar 2012 en 2013 te weinig btw was opgegeven. Hier heb ik aanslagen van ontvangen en geboekt in de administratie.
Het probleem wat ik tegenkom is bij het invullen van de IB van 2015.
Ik vul daar in schuld omzetbelasting in van de bedragen van de aanslagen. Bij de specificatie vul ik deze bedragen in bij schuld omzetbelasting over oudere boekjaren.
"Boekwaarde einde boekjaar eigen vermogen" pas is aan zodat totaal passiva gelijk is aan de activa.
Dit gaat goed.
echter bij de berekening van de fiscale winstberekening gaat het fout.
Ik krijg de foutmelding:
"het totaalbedrag bij winstberekening is niet gelijk aan het bedrag bij winstberekening volgens winst en verliesrekening."
Het lijkt erop dat ik de bedragen van de aanslagen als bedrijfskosten op moet voeren op de winst en verliesrekening. Maar BTW zijn geen kosten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
frank59
frank59
Bij een boeken controle vorig jaar kwam naar voren dat in het jaar 2012 en 2013 te weinig btw was opgegeven. Hier heb ik aanslagen van ontvangen en geboekt in de administratie.
Het probleem wat ik tegenkom is bij het invullen van de IB van 2015.
Ik vul daar in schuld omzetbelasting in van de bedragen van de aanslagen. Bij de specificatie vul ik deze bedragen in bij schuld omzetbelasting over oudere boekjaren.
"Boekwaarde einde boekjaar eigen vermogen" pas is aan zodat totaal passiva gelijk is aan de activa.
Dit gaat goed.
echter bij de berekening van de fiscale winstberekening gaat het fout.
Ik krijg de foutmelding:
"het totaalbedrag bij winstberekening is niet gelijk aan het bedrag bij winstberekening volgens winst en verliesrekening."
Het lijkt erop dat ik de bedragen van de aanslagen als bedrijfskosten op moet voeren op de winst en verliesrekening. Maar BTW zijn geen kosten.
Heeft iemand een idee hoe ik dit aanpak.
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52792-btw-voorgaande-jaren-boeken-in-ib/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag