• 0

BTW voorgaande jaren boeken in IB.

Bij een boeken controle vorig jaar kwam naar voren dat in het jaar 2012 en 2013 te weinig btw was opgegeven. Hier heb ik aanslagen van ontvangen en geboekt in de administratie.

 

Het probleem wat ik tegenkom is bij het invullen van de IB van 2015.

Ik vul daar in schuld omzetbelasting in van de bedragen van de aanslagen. Bij de specificatie vul ik deze bedragen in bij schuld omzetbelasting over oudere boekjaren.

"Boekwaarde einde boekjaar eigen vermogen" pas is aan zodat totaal passiva gelijk is aan de activa.

Dit gaat goed.

echter bij de berekening van de fiscale winstberekening gaat het fout.

Ik krijg de foutmelding:

"het totaalbedrag bij winstberekening is niet gelijk aan het bedrag bij winstberekening volgens winst en verliesrekening."

 

Het lijkt erop dat ik de bedragen van de aanslagen als bedrijfskosten op moet voeren op de winst en verliesrekening. Maar BTW zijn geen kosten.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit aanpak.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is afhankelijk van de oorzaak van de BTW correctie of deze correctie in de W&V gemaakt moet worden.

 

Had je bijvoorbeeld bij bepaalde kosten ten onrechte BTW terug gevorderd dan had je dat jaar de kosten excl. BTW in de IB opgenomen terwijl dat inclusief BTW had moeten zijn. In dat geval kan je de correctie nu via de W&V maken. En zo zijn er meerdere oorzaken te bedenken die een correctie in de W&V opleveren.

 

Maar heb je helemaal geen boekhoudsysteem of een volledig Excelbestand gebruikt, die zowel de bankmutaties en inkoop- en verkoopfacturen bij houdt, zodat er een W&V en balans uit voort komt, dan kan het verschil ook allerlei andere oorzaken hebben en zal je inderdaad het begin vermogen aan moeten passen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anouk, bedankt voor je bericht.

 

Nee, ik heb geen BTW ten onrechte teruggevorderd.

Bij de BTW opgave's richting belastingdienst is er teweinig opgegeven.

 

Dus over niet alle verkopen is BTW opgegeven, door een fout in het programma.

 

Dus nu ,na twee jaar moet ik dit bedrag natuurlijk alsnog bijbetalen.

Wanneer ik het programma IB vd belasting volg, dan krijg ik foutmeldingen in de winst.

Maar als ik het als kosten opvoer lukt het wel, maar dat is niet juist denk ik.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, zijn die verkopen dat jaar wel exclusief btw in de aangifte IB opgenomen? Indien dat niet per ongeluk inclusief btw is opgenomen ( dan moet er iets in de balans da jaar niet geklopt hebben maar iknziu dat nu niet meer uit gaan zoeken) de manier van Lex gebruiken.

Is het dat jaar wel inclusief btw opgenomen dan dit bedrag nu negatief invoeren bij de opbrengsten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.