• 0

Belaste en onbelaste omzet

Hallo

Ik hoop dat er een expert is die mij kan helpen.

Ik ben ondernemer die te maken heeft met belaste en onbelaste omzet.

De gefactureerde belaste omzet in 2015 was € 1050

De gefactureerde onbelaste omzet in 2015 was € 5000

De nog te factureren onbelaste omzet 2015 ( factuur in 2016 verstuurd voor 2015) was € 500

De totale voorbelasting 2015 was € 534

 

Ik heb het nu zo gedaan:

Totaal gefactureerde omzet 2015: € 6050

Daarvan was 17.4% onbelast.

De voorbelasting was € 534 * 17.4% is € 92.92.

Ik moet dus een correctie maken van € 441.08 terug te betalen BTW.

 

Ik weet alleen niet of ik nu moet uitgaan van totale omzet € 6050 of € 6550 ( incl. nog te fact omzet) Wanneer dit laatste het geval is wordt het;

Totale omzet; € 6550

Totale onbelaste omzet; € 1050

Percentage: 16% * € 534 = € 85.44

 

De correctie heb ik via het memoriaal zo geboekt;

Kosten ivm teveel berekende voorbelasting ( w-v)

aan voorbelasting

Zo worden de kosten hoger en de voorbelasting lager.

 

Kan iemand mij wat feedback geven?

 

Gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees nog eens goed!

 

De gefactureerde belaste omzet in 2015 was € 1050

De gefactureerde onbelaste omzet in 2015 was € 5000

<>

Totaal gefactureerde omzet 2015: € 6050

Daarvan was 17.4% onbelast.

Je bedoelt waarschijnlijk dat 17.4% BTW-plichtige omzet was en je dus 17.4% van betaalde BTW terug mag vragen en niet 100%.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Geertje,

 

Hoewel de verschillen hier klein zijn, zou ik uitgaan van de gefactureerde omzet, dus € 6.050, waarvan 17,4% belast.

De memoriaal-boeking lijkt mij prima zo.

 

Overigens gebruik je deze berekeningswijze alleen voor (de voorbelasting op) kosten, waarvan je niet kunt bepalen of ze gemaakt zijn voor belaste of onbelaste omzet. Voor zover je dat wél weet, kun je van die voorbelasting 100% respectievelijk 0% verrekenen. Alleen voor het restant gebruik je dan nog het genoemde percentage.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Klein aanvullinkje:

 

Eigenlijk moet je de voorbelasting splitsen zoals Lex dat daar omschrijft. Je mag dus niet datgene het beste uitkomt kiezen.

 

Voorbeeld:

 

Stel dat ik taaltrainingen geef (vrij van BTW) en daarnaast doe ik vertalingen (wél belast met BTW).

De omzetverhouding is 50/50.

Nu heb ik een super de luxe online taaltrainingsapplicatie voor veel geld laten ontwikkelen.

Dan mag ik daar dus helemaal geen BTW voor terugvragen.

 

Alleen de voorbelasting op overhead wordt 50/50 gesplitst dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte,

 

Mijns inziens kunt u gewoon gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Zie Art. 25 Wet Omzetbelasting 1968.

 

Deze regeling kan worden toegepast als de af te dragen OB minus de voorbelasting die o.g.v. Art. 15 Wet OB mag worden afgetrokken beneden de € 1.883 blijft.

 

Met vriendelijke groet,

 

B. Wustenveld

 

Registerbelastingadviseur

B. Wustenveld

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen.

De kosten zijn voor zowel de belaste als onbelaste omzet.

 

Mag ik nog wat anders vragen?

 

In 2015 ben ik gestart met mijn onderneming. Mijn onderneming is overgenomen van een vriend.

Daarmee bedoel ik wat inventaris ( 4000 euro) en goodwill. Hiervoor heeft de tegenpartij een contract laten opstellen door zijn adviseur. Deze inventaris is geactiveerd op mijn balans. De goodwill ook. In 2015 ben ik langena niet aan de 1225 uur gekomen.

Mag ik wel gebruik maken van de kleine investeringsaftrek?

Wat ik me ook afvroeg is over hoeveel jaar ik het moet afschrijven.

De vorige eigenaar heeft het namelijk al 4 jaar in bezit. Mag ik het dan in 1 jaar afschrijven?

 

Link naar reactie
  • 0

Op inventaris mag je 20% per jaar afschrijven.

Op goodwill 10% per jaar.

Dus de inventaris in 1 keer afschrijven.

Het bedrag van de goodwill delen door 10, en dat per jaar afschrijven.

 

Ik zou versneld afschrijven - de willekeurige afschrijving - mag als je een starter bent.

 

De 1225 uur grens verhinderd de ondernemersaftrek.

 

De bedrijfsmiddelen moet je specificeren. Art. 3.45 Wet IB 2001 geeft aan dat er

geen investeringsaftrek mogelijk als per stuk inventaris de aanschaf minder is dan €450

 

Met vriendelijke groet,

 

B. Wustenveld

 

Registerbelastingadviseur

B. Wustenveld

Link naar reactie
  • 0

Als ik u dus goed begrijp mag ik het inventaris in 1 jaar afschrijven omdat de vorige eigenaar ook al 4 jaar heeft afgeschreven?

 

Voor de kleine investeringsaftrek moet in de aangifte elk artikel worden omschreven?

Bij de overname heb ik een hele lijst gekregen waaruit het inventaris bestaat.

De bedragen hebben we samen bepaald. Veel daarvan is voor minder dan 450 bepaald.

Dat betekent dus pech? Want de bedragen die wel voor meer dan 450 zijn bepaald komen niet aan de 2300 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor weer een bericht.

 

Ik sprak zojuist een kennis van mij die zelf ook een bedrijf heeft. Hij heeft in 2014 een verbouwing gedaan aan zijn pand. Dit bedrag bestond uit tientallen bonnen, veel daarvan onder de 450 euro. Zijn adviseur heeft het totale bedrag als investeringsaftrek meegenomen.

En niet alle bedragen apart ingevuld, maar gewoon een omschrijving verbouwing.

 

Ik snap dan niet waarom ik het totale bedrag van de aankoop niet als kia kan zien.

Uitgezonderd van goodwill.

 

Wat we wel afvroegen of er ook originele facturen moeten zijn.

Deze heb ik niet. Heb alleen het contract van aankoop.

 

Het verhaal van 1 jaar afschrijven van het inventaris omdat de vorige eigenaar al 4 jaar heeft afgeschreven mag niet vertelde hij me. Hij vergeleek het met een auto. Wanneer je een zakelijke auto koopt van 20 jaar oud maar boven de 450 euro moet je ook 5 jaar afschrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou versneld afschrijven - de willekeurige afschrijving - mag als je een starter bent.

 

De 1225 uur grens verhinderd de ondernemersaftrek.

met het ontbreken van het recht op ondernemersaftrek en dus ook de startersaftrek en dan is er ook geen recht op willikeurige afschrijving voor starters

 

@geertje65,

je kan dat niet als investering zien omdat zoals je zelf al zegt de individuele items minder dan 450 euro waard zijn dat is nu eenmaal een harde eis en die inventaris vrijwel zeker niet als één onlosmakelijk geheel kunnen worden gezien zoals dat bij een verbouwing vaak wel kan.

 

oor een verbouwing word vaak de regel gebruikt dat de losse onderdelen weliswaar individueel minder dan 450 euro kosten maar dat die onderdelen een onlosmakelijk geheel vormen waardoor ze als 1 investering gezien kunnen worden. een zak cement kost geen 450 euro, een pallet bakstenen ook niet, een raam en deurkozijn niet, en het vensterglas wat er ingaat waarschijnlijk ook niet maar niemand zal kunnen ontkennen dat een muur zonder stenen, koziijn of glas erg functioneel is kortom het cement, de bakstenen, het kozijn en het glas vormen te samen een geheel dat meer dan 450 euro kost en als 1 geheel gezien kan worden als "voorpui winkel" en daarmee kan er over afgeschreven worden..

 

Als jij een computer, een vitrinekast en een magazijnstelling overneemt die elk minder dan 450 euro kosten kun je moeilijk stellen dat zij gezamenlijk 1 geheel vormen en los van elkaar niet zouden kunnen functioneren, dat is waarom jij die losse onderdelen niet als investering kan zien

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van 1 jaar afschrijven van het inventaris omdat de vorige eigenaar al 4 jaar heeft afgeschreven mag niet vertelde hij me. Hij vergeleek het met een auto. Wanneer je een zakelijke auto koopt van 20 jaar oud maar boven de 450 euro moet je ook 5 jaar afschrijven.

Die kennis heeft gelijk. Ook tweedehands investeringen moet je weer in (minimaal) 5 jaar afschrijven, behalve als je in aanmerking komt voor speciale regelingen, zoals willekeurige afschrijving voor starters of de VAMIL.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, jammer voor mij dan.

Wel duidelijk antwoord overigens.

 

Bedankt.

 

Weet u hoe het zit met 1 jaar afschrijven wanneer de vorige eigenaar al 4 jaar heeft afgeschreven? ( ondertussen zie ik dat er al is geantwoord)

 

En wat ik graag wil weten;

De vorige eigenaar en ik hebben samen de waarde bepaald van het inventaris.

Netjes stuk voor stuk genoteerd. Moet hier ook de originele factuur bij zitten voor het aanvragen van de kia en bewijs? Nu staat het alleen op papier.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De KIA vul je in bij de aangifte inkomstenbelasting. Je hoeft daarbij geen bonnen mee te sturen (dat kan trouwens ook niet). Voor de KIA geldt de prijs (exclusief BTW) die jij ervoor hebt betaald.

 

De originele bonnen blijven in de administratie van de eerste koper. Jij bewaart de "tweedehandse" verkoopfactuur in jouw administratie. De belastingdienst zou daar eventueel later om kunnen vragen, maar dat komt niet vaak voor.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je startende ondernemer bent mag je vervroegd afschrijven. De zogenaamde willekeurige

afschrijving.

Dat was al op gereageerd door Roel, inclusief de reden waarom dat voor de vraagsteller niet kan (omdat ze niet voldoet aan het urencriterium, en ze dus geen recht heeft op startersaftrek en ze daarom ook niet willekeurig mag afschrijven)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast moet je je sterk afvragen of het wel slim is zoveel naar aftrekposten, zoals afschrijven, te zoeken. Gezien de bedragen en het feit dat je start, zit je wellicht nog niet zo hoog. Dat hangt af van andere inkomsten en inkomsten partner.

Zo snel mogelijk zo veel mogelijk afschrijven moet niet dogmatisch worden, je moet dat per geval bekijken. Het ziet er hier naar uit dat je juist zo weinig mogelijk af moet schrijven. (zodat je dat n de komende jaren nog kunt doen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.