• 0

Aandelenverdeling startup

Hallo allemaal,

 

Als eigenaar van een internetbedrijf (one founder), ben ik bezig met het maken van een doorstart. Concept is een kleine vijf jaar geleden in de markt gezet. Inmiddels trek ik maandelijks zo'n 160.000 unieke bezoekers naar de site.

Door ziekte heeft de technische ontwikkeling en verdere professionalisering ervan een kleine drie jaar stil gestaan. De website heeft natuurlijk wel gewoon door gedraaid, redactioneel is (op een lager pitje) nog content toegevoegd maar de groei is eruit. Tijd om daar verandering in te brengen en een professionaliseringsslag te maken.

 

In dat kader is er zeker werk aan de winkel op technisch vlak. Voor de doorontwikkeling zoek ik dus een programmeur die nauw betrokken wil worden bij de verdere uitrol van het concept en een langere termijn samenwerking aan wil gaan. Vanuit momenteel nog een beperkt budget.

Voor het eerste jaar denk ik dat doorontwikkeling op basis van twee dagen per week zal volstaan.

 

Onlangs heb ik een gesprek gehad met een programmeur die op basis van een aandeel zou willen instappen. Het voorstel dat ik hem heb gedaan, is een aandeel van 15% waar we in drie jaar naartoe kunnen gaan werken (5% opbouw per jaar). Hij ontvangt dan verder geen salaris.

 

Dit is gebaseerd op de twee dagen per week en de waarde die de website al heeft opgebouwd. Normaliter zou je misschien zeggen dat iemand zich moet inkopen, geen salaris zie ik dan echter als een compensatie in de waarde van het bedrijf en op die manier 'werkt' iemand zich in via de uren.

 

Inmiddels heb ik het voorstel bij hem neergelegd. Hij stond afwijzend tegen dit voorstel en zou een groter aandeel verwachten.

Mijn vraag:

- hoe redelijk is het om een aandeel groter dan 15% weg te geven op basis van twee werkdagen p/wk over drie jaar?

- hij wil naar de toekomst toe de dagen evt uitbreiden naar fulltime als dit nodig blijkt (lees: als we groeien en bloeien over een jaartje of 2/3). Dan verwacht hij (redelijk ook) wel gewoon salaris. Ook in dat kader vraag ik mij af of een groter aandeel vanuit dat scenario wel redelijk is. Als hij meer dagen gaat werken, staat er financieel gewoon ook iets tegenover, zou ik zeggen. Dus wordt dat in die vorm gecompenseerd.

 

Oftewel: hoe kijken jullie aan tegen het voorstel dat ik heb neergelegd vanuit een bedrijf dat een doorstart wil maken (in die zin dus niet meer startup). Zijn argument: onvoldoende betrokkenheid/teamgevoel bij een dergelijk aandeel. Mijn argument: bestaand bedrijf, heeft zich al bewezen, zit al tijd, geld en waarde in.

 

Dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus hij/zij moet drie jaar lang twee dagen per week gratis werken.

 

En dan krijgt hij/zij 15% van "iets". Maar wat dan...?

 

Wat heb je allemaal? Ja, een website (met een enorm aantal bezoekers, volgens jouw gegevens) maar verdien je hier iets mee?

 

Vijf jaar geleden (bijna) werd je aanbevolen (door wie was dat nou ook weer...?) om een BV op te richten voor je toenmalige, ambitieuze plannen. Is daar wat van terecht gekomen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beredeneer het eens vanuit zijn optiek.

 

Denk bijvoorbeeld aan het bedrijfsrisico. Hij heeft met 5% per jaar amper inspraak in jouw onderneming, dus als jij de onderneming de verkeerde kant op stuurt en failliet zou gaan, of gewoon in een richting die hem niet zint, dan heeft hij niks. Hij wordt neem ik aan geen mede-bestuurder?

 

In die zin begrijp ik volkomen dat hij een groter aandeel verwacht in de onderneming, 16 uur lijkt marginaal voor een ondernemer, maar voor iemand in loondienst is dat gewoon 40% van een voltijds baan. En voor een freelancer zijn dat eveneens veel uren waar hij waarschijnlijk veel meer geld kan verdienen dan 5% van wat jouw onderneming nu waard is.

 

Daarnaast kun je conflicten krijgen over bijvoorbeeld winstdeling. Wat als jij alles wilt oppotten en herinvesteren in het bedrijf, en hij 'de vruchten wil plukken' van zijn inzet? Wat als hij eruit stapt, kun je dat financieel op dat moment compenseren?

 

Hoeveel is de bedrijfswaarde nu eigenlijk? En ook niet onbelangrijk, hoeveel uren ga je zelf (weer) in de onderneming steken?

 

Link naar reactie
  • 0

En dan krijgt hij/zij 15% van "iets". Maar wat dan...?

Wat heb je allemaal? Ja, een website (met een enorm aantal bezoekers, volgens jouw gegevens) maar verdien je hier iets mee?

Dat is een heel goed punt. 160.000 bezoekers per maand is prachtig. Maar zijn het 160 duizend meiden die naar een beautyvlog kijken of zijn het 160 duizend leads voor een financieel product? Dat maakt nog al een verschil.

 

Zo lang we niet weten wat je verkoopt en wat dus de waarde van 15% daar in is valt er eigenlijk weinig zinnigs over het voorstel te zeggen. Als ik het snel bereken vraag je in die drie jaar van de developer zo'n 100.000 euro aan werk dus dan zou het bedrijf minstens zes ton waard moeten zijn.

Je krijgt ook een kip/ei probleem waarbij de developer het gevoel heeft dat hij zelf zijn eigen beloning bij elkaar gewerkt heeft door aan je site te werken (die door zijn werk meer waard is geworden).

 

Los daarvan is een horizon van drie jaar werken voor een aandeel van 15% in deze tijd heel erg lang.

Er kan in de tussentijd van alles gebeuren, zoals ziekte (wat heel vervelend voor je is natuurlijk).

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie tussentijds even bedanken voor de reacties. Fijn om andere visies mee te kunnen nemen en ik realiseer me dat ik nog het eea aan huiswerk te doen heb. Momenteel ben ik dus wat punten op een rijtje aan het zetten, onder meer om te bekijken waar ik op lange termijn (>1 jaar) op technisch vlak naartoe wil met de site. Van daaruit kan ik bepalen of het een slimme en fijne keuze is om een partnership aan te gaan, wat zijn toegevoegde waarde werkelijk is en wat dan dus reëel is om er tegenover te stellen. Als ik wat verder ben dan laat ik weer van me horen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.