• 0

Bestaande winkel overnemen

Hallo allemaal,

Ik ben rosa en ben van plan om binnenkort een groente en fruit winkel over te nemen..het is dus een bestaande bedrijf..dat al jaren lang bestaat..de eigenaar van het bedrijf waar ik gesprek mee heb gehad,heeft mij omzet cijfers van het afgelopen vier jaar laten zien..de cijfers zijn eigenlijk veel hoger dan ik verwacht had..ik zit nou eigenlijk te twijfelen of de cijfers kloppen..zou hij die cijfers wel kunnen mannipuleren.kan ik dat achterhalen.?hij zei ook nog dat hij de omzet cijfers van het jaar 2015 nog niet in bezit had,maar dat de de cijfers zullen wel lager zijn in verband met de zijn gezondheids toestand dat hij een medewerker in diens moest nemen.zou er miscchien kink in de kabel zitten.of ben ik een beetje achterdochtig?.kunnen jullie mij een tips geven?welke stappen moet ik nemen..waar moet ik allemaal opletten..alles wat ik tot nu toe gespaard heb,wil ik niet verliezen..

alvast bedankt voor de tips

rosa

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als onder zijn jaarrekeningen een stempel van een accountant staat, dan mag je er vanuit gaan dat die cijfers kloppen. Als het een B.V. betreft kun je de jaarrekeningen bij de KvK opvragen.

 

Als de cijfers uit andere bron komen, en je vertrouwd het niet, kun je ook vragen om een IB-aangifte in te zien (alhoewel ik me kan voorstellen dat de verkoper daar niet zo happig op is). Wat je anders kunt doen is een tijdje voor de winkel te posten om te zien hoeveel klanten er zo naar binnen lopen op een gemiddelde dag? Aan de hand van hun tasjes kun je schatten voor hoeveel omzet ze in het laadje hebben gebracht. Lijkt me een redelijke indicatie...

Link naar reactie
  • 0

Als je twijfelt over de cijfers en je bent echt serieus van plan om de onderneming over te nemen dan kan je inzicht vragen in de administratie. Waarschijnlijk zal je dan met de eigenaar overeenkomen dat je de informatie vertrouwelijk moet behandelen. Je kan dan kijken of verbanden logisch zijn en of er van alle balansposten specificaties zijn. Je kan ook overweging om een accountant in te schakelen om een (kleine) due dilligence te doen.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Rosa,

Het is niet ongebruikelijk, dat bij een overname garanties gevraagd worden van de verkopende partij.

Mijn advies zou zijn om de omzetcijfers, die je gekregen hebt deel uit te laten maken van het overname document (via de notaris).

Je laat dan ook een clausule opnemen, waarin de verkopende partij verklaart, dat de omzetgegevens zoals in de bijlage vermeld, juist zijn. Indien later blijkt dat deze niet juist zijn, dan kan je een "penalty" op laten nemen.

 

Overigens zijn ook hier de cijfers van het verleden geen garantie voor de toekomst.

 

Ik wens je veel succes en wijsheid

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

ik ben rosa en ben van plan om binnenkort een groente en fruit winkel over te nemen...<> de eigenaar van het bedrijf waar ik gesprek mee heb gehad, heeft mij omzet cijfers van het afgelopen vier jaar laten zien.

hallo rosa. neem je over direct van de eigenaar of zit er een bemiddelaar tussen? heeft de groentenwinkel een vaste leverancier waar je mee kan praten?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.