• 0

Gestopte ondernemer met vragen

Beste leden

 

Zojuist heb ik mij hier aangemeld met de hoop geholpen te woorden op de laatste dingen van mijn onderneming af te ronden.

 

Korte inleiding;

 

Zo’n 18 jaar terug ben ik begonnen als zzp’er. Mijn werkzaamheden lagen met name in de bouw.

Mijn vrouw heeft altijd mijn boekhouding gedaan. Zo moeilijk was het niet.

Helaas heb ik mij in 2015 noodgedwongen moeten laten uitschrijven. Er was gewoon geen werk meer en ik kreeg eind 2014 een baan aangeboden. Dit was voor een half jaar. Ik had de hoop na dit half jaar weer aan de bak te kunnen als zzp’er of zelfs al in de tussentijd. Helaas was dit niet het geval.

Nu zijn we bezig met het opmaken van een eindbalans voor de aangifte inkomstenbelasting 2015.

Bij het maken van deze balans lopen we toch tegen wat vragen op. Deze wil ik graag even delen met een expert. Onderstaand mijn vragen.

 

Volgens mijn vrouw was de datum van staken op 01-04-2015. Toen werd namelijk mijn contract verlengd en heb ik het opgegeven om nog als zzp’er door te gaan.

Op 10-02-2015 heb ik mijn bus al wel verkocht. Hier is netjes een factuur voor gestuurd, de BTW is afgedragen etc. Alleen de verkoop van de bus was € 7500 meer dan de boekwaarde op 31-12-2014.

Wij vragen ons dus af of deze boekwinst ook onder de stakingsaftrek valt. De stakingsdatum was namelijk 01-04-2015 en de verkoop was een stuk eerder.

 

Daarnaast stonden er op 31-12-2014 nog wat gereedschappen op de balans. De boekwaarde was € 450. Na een speurtocht op MP was de economische waarde niet meer dan € 75.

Dit betekent een boekverlies van € 375. ( de BTW wordt berekent over € 75 en heb ik netjes afgedragen)

 

In de tijd van 01-01-2015 t/m 10-02-2015 heb ik wel autokosten gemaakt. Zo is er wegenbelasting betaald en is er verzekering betaald. Verder heb ik er niet mee gereden. Dit hebben we wel als kosten geboekt. Dit mag toch gewoon? Ik had namelijk de intentie om als ondernemer door te gaan.

 

De rest, zoals de liquide middelen is allemaal naar Prive geboekt.

Dit betekent dat op de balans per 01-04-2015 alleen nog de schuld BTW staat en het kapitaal.

De opnames en stortingen zijn al tegen geboekt samen met de winst. De winst bestaat uit;

+ Boekwinst bus

-/- Boekverlies gereedschap

-/- Autokosten t/m 10-02-2015

 

In de tijd van 01-01-2015 t/m 10-02-2015 heb ik wel autokosten gemaakt. Zo is er wegenbelasting betaald en is er verzekering betaald. Verder heb ik er niet mee gereden. Dit hebben we wel als kosten geboekt. Dit mag toch gewoon? Ik had namelijk de intentie om als ondernemer door te gaan.

 

Verder gaf mijn vrouw aan dat er geen sprake was van een FOR en ook geen sprake was van een desinvestering. Dit omdat de bus al 6 jaar in mijn bezit was. De gereedschappen kwamen niet in aanmerking voor een aftrekpost.

 

 

 

Samengevat;

 

De boekwinst op de bus was € 7500. Het boekverlies op het gereedschap was € 375.

Er is overigens niet afschreven van de periode 01-01-2015 t/m 10-02-2015 op de bus en 01-01-2015 t/m 01-04-2015 op het gereedschap. Mijn vrouw gaf aan dat dit niet hoeft. Maar wist dit niet zeker.

 

Is de stakingswinst € 7500 ( verkoop bus) of € 0 ( bus was al verkocht en gereedschap had een boekverlies) of € 7125 ( verkoop bus – verkoop gereedschap)

 

En als laatste vraag;

 

Moet er in de aangifte aangegeven worden dat er sprake is van een gebroken boekjaar?

Anders moeten we aangeven dat de stakingsdatum 31-12-2015 is.

 

Wij wachten af op een leuk antwoord J

 

Groetjes Mariet en Klaas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo Klaas, welkom op Higherlevel, dat zijn een hoop vragen !

Jammer dat het zo heeft moeten lopen.

 

Het moment waarop een onderneming gestaakt wordt, is meestal niet zo scherp (tenzij de ondernemer overlijdt). Je zou in jouw geval ook kunnen betogen dat de onderneming eigenlijk al eind 2014 gestaakt was, want daarna is er feitelijk niet meer zoveel ondernomen.

 

Maarja, dan moet je de aangifte 2014 gaan aanpassen, en dat is niet zoveel werk als nu een aangifte 2015 met staking indienen, dus ik zou voor dat laatste gaan, denk ik.

 

De bus is verkocht in het kader van de staking van de onderneming, dus de boekwinst maakt m.i. wel deel uit van de stakingswinst (net als het verlies op de andere activa die nog op de balans stonden). Misschien dat iemand anders er anders over denkt, maar er zit zo weinig tijd tussen verkoop en afronden van de onderneming, dat ik het redelijk vind om de verkoop bij de staking te betrekken.

 

De datum van staking is de datum waarop je ophield met ondernemen en er ook geen kosten en opbrengsten meer kwamen. Dat kan 1 april zijn, maar misschien was het wel 10 februari. Maar de Belastingdienst gaat er niet over vallen als je hier 31 december in vult.

 

Afschrijven op de bus en het gereedschap lijkt me niet nodig, omdat je met de staking en de bijbehorende boekingen het (totale) waardeverlies in aftrek brengt, en dat is ook de bedoeling.

 

 

De autokosten: de bus stond op de balans van de onderneming, dus alle kosten en alle opbrengsten van de bus behoren tot de winst. Vergeet niet om n je aangifte inkomstenbelasting ook rekening te houden met de bijtelling (meestal 25% van de nieuwprijs), in jouw geval natuurlijk naar rato van de tijd dat de bus in bezit was, dus 41/365e van de bijtelling.

 

Ik hoop dat het antwoord leuk genoeg is 8)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Volgens mijn vrouw was de datum van staken op 01-04-2015. Toen werd namelijk mijn contract verlengd en heb ik het opgegeven om nog als zzp’er door te gaan.
Volgens ... is niet goed genoeg. Einddatum onderneming is het uitschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van koophandel en afmelding bij de Belastingdienst. Van beiden krijg je een schriftelijke bevestiging. Dat veel van de activiteiten reeds eerder zijn gestaakt, betekent niet dat de onderneming is gestaakt. Het stakingsmoment is in ieder geval niet op 31-12-2014 want een aantal zakelijke activiteiten zoals verkoop activa, inkomsten en uitgaven, en aangifte OB zijn ook in 2015 nog uitgevoerd. Aangezien je in 2015 nog btw-plichtig bent geweest, is er sprake van een actieve onderneming in 2015. Dat betekent in 2015 een eindbalans opmaken en de stakingwinst berekenen.

 

Op 10-02-2015 heb ik mijn bus al wel verkocht. Hier is netjes een factuur voor gestuurd, de BTW is afgedragen etc. Alleen de verkoop van de bus was € 7500 meer dan de boekwaarde op 31-12-2014.

Wij vragen ons dus af of deze boekwinst ook onder de stakingsaftrek valt. De stakingsdatum was namelijk 01-04-2015 en de verkoop was een stuk eerder.

De bestelbus is op 10/02 verkocht ... dat betekent dat je de afschrijvingskosten moet berekenen van 01/01 t/m 10/02. De boekwaarde op 10/02 vertelt je of er sprake is van boekwinst (of verlies).

 

Daarnaast stonden er op 31-12-2014 nog wat gereedschappen op de balans. De boekwaarde was € 450. Na een speurtocht op MP was de economische waarde niet meer dan € 75.

Dit betekent een boekverlies van € 375. ( de BTW wordt berekent over € 75 en heb ik netjes afgedragen)

Ook hierbij geld de stakingsdatum van de onderneming, en die was ergens in 2015 nen niet op 31/12/2014.

 

In de tijd van 01-01-2015 t/m 10-02-2015 heb ik wel autokosten gemaakt. Zo is er wegenbelasting betaald en is er verzekering betaald. Verder heb ik er niet mee gereden. Dit hebben we wel als kosten geboekt. Dit mag toch gewoon? Ik had namelijk de intentie om als ondernemer door te gaan.
Alles loopt gewoon door, de kosten, de baten en de privé opnames en stortingen.

 

Samengevat; De boekwinst op de bus was € 7500. Het boekverlies op het gereedschap was € 375.Er is overigens niet afschreven van de periode 01-01-2015 t/m 10-02-2015 op de bus en 01-01-2015 t/m 01-04-2015 op het gereedschap. Mijn vrouw gaf aan dat dit niet hoeft. Maar wist dit niet zeker.
De afschrijving gaar door tot het moment van verkoop of tot het moment van staking onderneming.

 

Moet er in de aangifte aangegeven worden dat er sprake is van een gebroken boekjaar?

Je geeft aan dat het boekjaar afwijkt van het kalenderjaar, met een begindatum 01/01/2015 en een einddatum xx/xx/2015.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

Ten eerste, hartstikke bedankt voor de antwoorden!

 

Na jullie reacties te lezen en even te googelen komen we toch tot de conclusie dat de stakingsdatum inderdaad is wanneer de bus is verkocht. Het enige wat daarna nog is gebeurd zijn de BTW aangiftes.

 

Nu het boekhouden en de IB aangifte in volgorde van vragen;

 

-Wijkt het boekjaar* af van het kalanderjaar;

Hier vullen we JA in.

 

*Hier staat omschreven dat over het boekjaar het financiële verslag loopt. Het fiscaal jaarverslag en de winst- en verliesrekening worden opgemaakt over een boekjaar.

 

-Begin- einddatum boekjaar;

01-01/ 10-02

 

-Hebt u de onderneming in dit boekjaar gestaakt*;

Hier vullen we JA in.

 

*Ik citeer wat in de omschrijving staat;

“STAKINGSBALANS:

Hebt u uw onderneming gestaakt? Dan kunt u aan het einde van het boekjaar de bedrijfsmiddelen ( activa en passiva) opnemen in de balans. Dit doet u door de bedrijfsmiddelen inclusief de stille reserves ( de economische waarde) te vermelden. Het einde van het boekjaar is de datum waarop u uw onderneming hebt gestaakt. Deze datum kan samenvallen met het einde van het kalanderjaar.”

 

-De balans;

Wanneer ik zoek op stakingsbalans via google zie ik vaak dat alles op 0 wordt gezet. Wanneer ik bovenstaande lees mag dit dus niet.

 

Ik wil graag met wat fictieve cijfers de afsluiting goed verwerken in de boekhouding en in de aangifte.

 

Balans 10-02-2015

 

ACTIVA

Bank € 50

Bus € 8000

Gereedschap € 450

 

PASSIVA

Eigen Vermogen € 8500

 

De economische waarde van de bus is € 15500

De economische waarde van het gereedschap is € 75

 

Misschien ook nog wel belangrijk om te melden is dat de bus per factuur op 10-02-2015 voor € 15500 excl BTW is verkocht. In Q1 is er tevens deze BTW al betaald. Wie kan me uitleggen wat nu de stakingsbalans wordt. Ik zie bijv. ook nog geen BTW op de balans terugkomen nu.

 

En, wat moeten we nu invullen bij stakingswinst. € 7500 OF € 7500 – boekverlies gereedschap € 7125.

 

Cheers!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Einddatum onderneming is het uitschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van koophandel en afmelding bij de Belastingdienst. Van beiden krijg je een schriftelijke bevestiging. Dat veel van de activiteiten reeds eerder zijn gestaakt, betekent niet dat de onderneming is gestaakt. Het stakingsmoment is in ieder geval niet op 31-12-2014 want een aantal zakelijke activiteiten zoals verkoop activa, inkomsten en uitgaven, en aangifte OB zijn ook in 2015 nog uitgevoerd. Aangezien je in 2015 nog btw-plichtig bent geweest, is er sprake van een actieve onderneming in 2015. Dat betekent in 2015 een eindbalans opmaken en de stakingwinst berekenen.

 

Dag Cosara

 

Even een veelvoorkomend misverstand wegnemen (hoewel je zelf verderop in deze alinea wel een juiste redenatie volgt),

 

De stakingsdatum is de datum waarop iemand stopt met zijn activiteiten als ondernemer. Dat wordt geenszins beslist door de uitschrijfdatum KvK of het moment waarop je de staking meldt bij de fiscus.

 

Het gaat er simpelweg om of er nog activiteiten zijn ontplooid die aan te merken zijn als ondernemingsactiviteiten. Het enkele verkopen van een bedrijfsmiddel (liquidatiehandelingen) is voor de inkomstenbelasting daar in elk geval op zichzelf niet voldoende voor. Voor de BTW overigens wel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

De verkoop van enkele activa betekent niet per definitie dat er sprake is van liquidatiehandelingen ... maar dat geef je zelf ook al aan. Enkel bij de dood van de ondernemer - zoals al eerder aangegeven - en bij de uitschrijving en afmelding, is er zekerheid dat de onderneming is gestaakt.

 

Om problemen met de beoordeling in het grijze gebied tussen actief en non-actief te voorkomen, geeft de uitschrijvingsdatum de beste zekerheid ... voor alle partijen.

 

Maar je hebt gelijk ... De huidige wetgeving biedt helaas ruimte om dit schimmige gebied te betreden. Misschien een punt op de bucketlist van de Belastingdienst.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Cosara,

 

In 2015 heb ik geen omzet meer gehad voor mijn onderneming.

Wel was de intentie om door te gaan als ondernemer. Er was nog een website, betaalde nog diverse contributies en zakelijke verzekeringen.

Helaas lukte het niet om verder te gaan en werd de busvte duur. Vandaar de verkoop van de bus.

 

Dat was zoals ik al aangaf op 10-02 en daarom is dit in onze ogen het moment van stoppen.

 

Nu alleen nog de opmaak van de balans in de aangifte....

 

Hoop echt dat iemand ons even kan helpen.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

De huidige wetgeving biedt helaas ruimte om dit schimmige gebied te betreden.

Als de regulering niet één duidelijk criterium omvat, dan is er dus speelruimte voor de ondernemer. Net zoals bij het begin van de onderneming trouwens. Gebruik die ruimte in het voordeel van de stopper.

 

Er is een periode dat-ie ontegenzeggenlijk nog onderneemt. En er is een moment waarop de onderneming klaarblijkelijk niet meer bestaat. Daartussen is een hellend vlak waarop veel kleine ondernemers zich bevinden. Dat maakt deze discussie relevant voor meer mensen.

 

Hoe is die speelruimte te benutten?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Hoe is die speelruimte te benutten?
Door gebruikt te maken van de afschrijvingskosten in 2015. Dat verlaagt de boekwinst.

 

Saillant detail ... TS geeft aan dat de auto volgens de regels met factuur en btw is verkocht voor een prijs die hoger is dan de boekwaarde op moment van verkoop. Hoeveel ondernemers zouden dat anders hebben gedaan? TS zal daar weinig meer aan hebben, maar een reus is hierbij wel op z'n plaats.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cosara,

 

Klopt. De bus is verkocht aan een dealer. Wij hebben deze ingeruild op een privé auto.

De dealer wou wel een factuur hebben van mijn bedrijf.

De datum had ik destijds op 10-02 gezet. Boekhoudtechnisch hebben we het nu zo verwerkt:

Op 10-02 geboekt,

Deb. 18755

Aan btw 3255

Aan bus 15500

 

Omdat 10-02 tevens de stakingsdatum is klopt het niet helemaal denk ik.

 

Nu komt er 7500 aan de creditkant te staan van de bus. Je zou zeggen dat dit de boekwinst wat dus ook klopt. Alleen, als ik het goed begrijp, moet er op de stakingsbalans 15500 aan de debet kant staan ( waarde bus + stille reserves) er gaat iets dus niet goed.

De btw is ook al betaald in april. Maar staat op de balans ( moment van staken) nog als schuld. Moet dit zo blijven staan en ook in de aangifte aangeven?

Link naar reactie
  • 0

Hoe is die speelruimte te benutten?
Door gebruikt te maken van de afschrijvingskosten in 2015. Dat verlaagt de boekwinst.
Zat ik vanmiddag op een terrasje in de binnenstad van Delft rustig te genieten ... o.a. van het mooie weer .... en dacht opeens, deze redenering klopt niet. Door af te schrijven wordt de boekwaarde minder ... waardoor de boekwinst toeneemt.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als we kunnen helpen dan doen we dat. Mits het geschikt is voor een forum en niet al te complex. Zie bijvoorbeeld dit topic.

 

Ik vermoed echter dat het bij jullie niet zo eenvoudig is.

 

Je schreef:

 

Deb. 18755

Aan btw 3255

Aan bus 15500

 

 

Dat gaat al niet goed.

 

Hier moet staan:

 

Debiteuren 18.755

Aan BTW afdracht 3.255

Aan Bus 8.000

Aan boekwinst activa 7.500

 

Zo heb je die 7.500 meteen op de juiste plek in je W&V.

 

Qua gereedschappen is het omgekeerd:

 

Boekverlies activa 375

Aan gereedschap 75

Aan privé 300

 

Bij de gereedschappen ben ik uitgegaan van overgang naar privé en bedragen zonder BTW (zoals je zelf al schreef had je daar al rekening mee gehouden).

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost,

 

Als we de jp boeken die jij zegt klopt de waarde economisch verkeer toch niet?

Dat moet vermeld staan in de ib aangifte ivm staken. De waarde incl stille reserves.

 

Vb met simpele cijfers:

 

Ons bedrijf staakt op 10-02

 

Balans 10-02 voor staken

Bus 10

Gereedschap 5

Bank 2

 

Ev 17

 

Waarde ec verkeer bus 20

Waarde ec verkeer gereedschap 2

 

Nu moet dus nog de stakingsbalans opgemaakt worden.

 

1. Voor de bus is een factuur opgemaakt met datum 10-02 bedrag 20 excl btw

2. Gereedschap gaat voor 2 naar privé excl btw

3. Btw is op 04-04 betaald. Dus na de stakingsdatum.

 

Wat wordt nu dan de stakingsbalans? Rekeninghoudend met alle posten. Dus ook btw en bank.

Wat is de stakingswinst?

Wat vullen we in de ib aangifte in bij restwaarde?

 

Groetjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stakingsbalans

 

Bus 20

Debiteuren 4 (de te ontvangen BTW van de koper van de bus)

Gereedschap 2

Bank 2

 

 

EV 17

Boekwinst 7

BTW afdracht 4

 

Al ben ik hier geen voorstander van. De bus is namelijk verkocht op de stakingsdatum dus zou deze niet meer op de balans moeten voorkomen, vandaar dat de verkoopsom bij debiteuren staat.

 

gr. Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Maar wanneer ik de bus weg laat op de balans, dan weet de fiscus de econ waarde toch niet?

Maar als dat mag, dan laat ik idd graag deze bus we van de balans.

 

En, de btw van het gereedschap mis ik.

Ik zie boekwinst op de balans staan als schuld?

Gaat het banksaldo niet naar privé en de debiteuren en de btw schuld?

Als laatste, wat wordt de stakingswinst en vullen we bij restwaarde in?

 

Als je eventueel een telefonisch consult tegen betaling wilt staan we er ook voor open.

De afsluiting willen we nl goed doen en snappen.

 

Ps. Joost in onderstaand topic geef je in antwoord nr 6 aan dat wel alles naar privé gaat en de waarde van de fiets op 0 staat op de balans.

Er wordt dan ook zoveel verteld. De een zegt de balans op 0, de ander weer wel met waardes op de balans.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=49;threadid=18308;start=0

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Zojuist drie kwartier de belastingdienst aan de telefoon gehad.

Deze wisten mij te vertellen dat alle activa, de bus en gereedschap, naar 0 geboekt moest worden en als 0 op de balans moest staan.

De reden was dat de bus op moment van staken verkocht is, wat jij ook aangaf, en het gereedschap naar privé is gegaan.

Alleen als er activa nog niet is verkocht of naar privé onttrokken moet dit op de balans blijven staan met de reserves.

 

Al met al veel geleerd......

 

Groetjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.