• 0

Hoe hoog is mijn managementfee en hoe gaat de fiscus hier mee om?

Ik lees verschillende berichten over MF.

Gebruikelijk loon in BV = 70% van netto fee en anderzijds wordt er gesteld dat MF het brutoloon moet dekken + kosten boekhouder, bankkosten, fiscalist etc.

 

Als ik een loon heb van € 44.000,= wat is dan mijn MF? Hoe gaat de fiscus hiermee om?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik een loon heb van € 44.000,= wat is dan mijn MF?

Meest voor de hand liggend is een bedrag dat minimaal je bruto loon dekt + alle overige kosten ( boekhouder, bankkosten, fiscalist etc.).

 

Maar verder lijkt me een managementfee vooral een marktconforme beloning van een werkmij (ook wel "fee" genoemd) voor gevoerd of te voeren management; vandaar managementfee (=beloning of vergoeding voor management)

 

Hoe gaat de fiscus hiermee om?

Niet. Het gebruikelijke loon is relevant, niet de managementfee. Sterker nog: een management fee toepassen is niet verplicht: net als uitkeren van het netto salaris dat niet is: zolang je de loonheffing over het gebruikelijke loon maar afdraagt zal het de fiscus eerlijk gezegd worst zijn of je dat uit eigen zak betaalt, de holding inteert op eigen middelen of de werkmij betaalt via een managementfee.

 

Maar dat lijkt me eerder een vraag voor je boekhouder of fiscalist, daar betaal jij ze ten slotte voor.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees verschillende berichten over MF.

Gebruikelijk loon in BV = 70% van netto fee en anderzijds wordt er gesteld dat MF het brutoloon moet dekken + kosten boekhouder, bankkosten, fiscalist etc.

 

Als ik een loon heb van € 44.000,= wat is dan mijn MF? Hoe gaat de fiscus hiermee om?

 

Zoals Norbert aangaf is het de fiscus inderdaad worst hoe hoog de managementfee is. De fiscus begint bij het einde, jouw salaris. Daar zijn namelijk wettelijke regels voor:

 

1. 44.000 minimaal

2. Niet minder dan de best betaalde medewerker in het concern ('specifieke deskundigen' uitgezonderd)

3. 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking (als dat hoger is dan 44k).

 

Bij een loon van 44k kan een fee passen van 46k als je weinig kosten in je holding maakt, maar de fee kan ook gerust 190k zijn als de aandeelhouders dat samen besloten hebben. Managementfee wordt vaak ingezet om de winst in een werk BV naar de holding te krijgen zodat het aansprakelijk kapitaal in de werk BV laag blijft. Een veel hogere fee bij een loon van 44k kan wel een indicatie zijn dat het salaris op grond van punt 3 hiervoor te laag is, maar de bewijslast ligt bij de fiscus om dat hogere loon vast te kunnen stellen.

 

De tijden dat je salaris wel beoordeeld werd a.d.h.v. de fee die je holding ontving liggen sinds 2015 goeddeels achter ons. De borrelpraat over salaris is 70% van de managementfee is nooit (helemaal) exact geweest. Zoek maar eens op de (vrijwel achterhaalde) afroommethode.

 

Wie heeft die 44k voor jou bepaald en zijn er nog andere aandeelhouders?

 

gr. Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat Fee een soort 'vermogen' van een Holding is om de kosten van werkbv te dekken?

??? ??? Nee, totaal niet: eerder het tegenovergestelde. De managementfee is de beloning van de holding voor het managen van de werkmij, en dient eerder ter dekking van de kosten (inclusief jouw salaris) van de holding.

 

Gaat de winst uit werkbv dan het jaar daarop naar de Fee, zodat dit saldo hoger wordt??

Nee. De fee is gewoon een beloning en vergoeding van kosten die de werkij betaalt aan de holding, en dit verlaagt dus de winst in het jaar zelf.

 

De winst van de werkmij kan via een dividenduitkering naar de holding

 

Maar eerlijkheidshalve: vanwaar deze vragen? Ga je starten als ondernemer of ben je al ondernemer en overweeg je over te stappen naar een BV?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Stel dat ik nu MF van 46k doe, bij 44k bruto loon. Mag en kan ik dan bijv. einde jaar of volgend jaar tussentijds MF verhogen terwijl salaris gelijk blijft?

Ja. En nogmaals: er is geen enkele (wettelijke) regel die bepaalt hoe hoog die managementfee mag of moet zijn. Dat bepaal je helemaal zelf: 0 mag, 46K mag, en 200K ook

 

Maar doe je zelf bij dit soort basale vragen aub een héél groot plezier en stop met doe het zelven en schakel z.s.m. een boekhouder of fiscalist in.

 

(Op HL iets te vaak BV-doe-het-zelvers die zich 500 Euro advieskosten besparen, en later voor € 25.000,- aan naheffingen en boetes krijgen omdat ze iets totaal verkeerd gedaan of begrepen hebben)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.