• 0

problemen belastingdienst urencriterium.

Zijn er meer mensen die onlangs (in mijn geval 2014 een -alternatieve- praktijk hebben gestart) in werkelijkheid aan het urencriterium hebben voldaan maar door de belasting een afwijzing verkregen hebben voor het urencriterium omdat er uren zijn geinvesteerd aan nieuwe opleidingen (bij mij 249,5 uur) waarvan de belasting nu zegt dat omdat ze niet strekken tot het op peil houden van de vakbekwaamheid die nodig is om de onderneming te kunnen blijven uitoefenen (dit is nieuwe kennis of uitbreiden van bestaande kennis) deze niet kunnen meetellen voor het urencriterium? (hof Den Bosch 14 nov. 2013, nr. 13-00033 en hof Leeuwarden 10 mei 20014, A09765). Ik heb in 2014 mijn reikipraktijk gestart (nu healingpraktijk en volg regelmatig energetische inwijdingen om sterker en beter te worden. Omdat ik veel geoefend heb (hoe meer je werkt, hoe sterker je kracht wordt) staat er ook amper omzet tegenover. De opleidingen die ik heb gedaan komen zeker ten goede aan mijn prestaties bij mijn klanten......ik vind het zooooo onwijs oneerlijk.

(Ook had ik 47 weken x 5 dagen controleren mail incl. beantwoording 20 minuten is 78,33 uur en 32 weken x 5 dagen controleren FB half uur 80 uur opgevoerd....deze zijn zeker reeel...alleen de belasting zegt dat ze afgekeurd worden omdat het schattingen zijn. Dit is een waarschuwing voor anderen...of iemand moet weten wat ik hier nog mee kan doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 2

Eens met Joost. Het is zelfs zo dat het niet aan de belastingdienst is om te bepalen of het zinnige tijd is die je aan de onderneming besteed. Als je dit maar met een goede registratie bij houdt. Als jij het nuttig vind om de hele dag te facebooken en te Bloggen om aan klanten te komen dan is dat jouw beslissing als ondernemer.

 

in deze rechtszaakdie vaak als voorbeeld wordt gebruikt besteed de ondernemer 700 uur aan het maken van een simpele website. Het is niet aan de belastingdienst om te oordelen of dit wel of niet nuttige tijd is voor de onderneming.

Link naar reactie
  • 1

Dag healer,

 

Als ik kijk naar de uren waar de fiscus geen rekening mee wil houden dan verbaast het me eerlijk gezegd niet. Het gaat erom dat je de uren aannemelijk kunt maken. Schattingen van uren (facebook en mailen) vallen daar niet onder. Wat je nog wel kunt doen is de berichten op facebook downloaden en de mails idem. Mogelijk kun je dan daarmee aannemelijk maken dat die uren echt aan je onderneming besteed zijn.

 

Qua opleiding en studie gaat het idd om het op peil houden van vakkennis. Daaronder valt ook nieuwe kennis die binnen je vakgebied past. Als er een nieuwe reiki methode ontwikkeld is en je gaat daarvoor op les dan telt dat m.i. gewoon mee. Maar, als je voor 2014 nog geen enkele kennis had van reiki en je in 2014 lessen gevolgd hebt om reiki master te worden, dan is dat beslist aan te merken als uren besteed aan het opdoen van kennis ten behoeve van toekomstig inkomen, en dus niet vakkennis als ondernemer.

 

Anders gezegd (uit de rechtspraak) als een accountant rechten gaat studeren dan zijn dat geen ondernemingsuren, ook al kan die kennis hem zakelijk uitstekend van pas komen.

 

Gaat hij op voor de titel Registeraccountant terwijl hij nu een AA is, dan is het wel zakelijk.

 

In hoeverre was jij voor aanvang van je onderneming al behept in reiki?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. De opleiding is duidelijk aangegeven: nieuwe kennis moet je in eigen tijd, en tegen eigen kosten opdoen; het onderhouden van kennis kun je declareren.

Ook ik vind dit een ietwat moeilijke redenering, omdat immers alle kennis nieuw is. Of het zou om het puur opfrissen gaan van wat je al weet. Maar goed, ik chargeer, iemand die al langere tijd een beroep uitoefent moet bijblijven. Die nieuwe kennis vervangt dan, of is een toevoeging op, de oude.

 

Wat betreft het mails beantwoorden kan ik een eind met je meegaan. natuurlijk beantwoord je mails, en 20 minuten per dag is best weinig, zet de timer er maar eens bij.

Ik denk dat de BD dit ook bedoelt: zet de timer erbij. Fair is dan natuurlijk wel dat je ook die mails bewaard. Vijf minuten voor een mailtje kan best. Als je 80 uur mails declareert, declareer dan ook een bak met 200 A4tjes mails.

Consequent iedere dag 5 dagen per week is wellicht wat veel, vandaar dat men het toch echt wat beter aangetoond wil hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...staat er ook amper omzet tegenover...

Waarom is voldoen aan het urencriterium dan zo belangrijk voor je? Als je amper omzet hebt gedraaid heb je die extra aftrekposten toch ook niet nodig?

Wel als die extra aftrekposten betekenen dat je achterwaartse verliesverrekening krijgt (dus betaalde belasting van eerdere jaren terug krijgt)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je zit lekker in je rechtspraak, doe je goed! Ik zou daar graag Hof Den Haag 7 oktober 2015 aan toe willen voegen.

 

In onderdeel 6.5 van de uitspraak geeft het Hof aan (en dat is bij mijn weten een nieuwigheidje) dat het voor de beoordeling of scholingskosten zakelijk zijn of niet, het er niet toe doet of het gaat om een nieuwe bevoegdheid.

 

Dit ging om een octrooigemachtigde die een rechtenstudie volgde en een cursus in Straatsburg. De inspecteur vond dat het hier ging om 'nieuwe kennis', maar het Hof zei (kort gezegd) niks mee te maken, het zijn zakelijke kosten want hij maakt ze ten behoeve van zijn onderneming.

 

Als die iljn van toepassing is op kosten, zou hetzelfde moeten gelden voor de uren. Daarmee komt dit hele leerstuk wel een beetje op de helling, maar wie weet.

 

Wat de geschatte facebook-uren betreft: daar heb ik een hard hoofd in. De tip van Joost is een waardevolle. Je kunt achteraf een urenadministratie opstellen, maar omdat die achteraf is opgesteld, verliest ie nogal aan bewijskracht.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog niet van start. Maar om het aan te leren, ben ik bezig mijn uren bij te houden. Ik verwacht namelijk problemen met het urencriterium. Namelijk alleen verkoop op festivals in de zomermaanden, de rest van het jaar bezig met het product, festivals aanschrijven en promotie.

 

Zeg dat ik met op festivals staan inclusief reizen op 3 a 400 uur per jaar kom. En de rest van de tijd besteed ik letterlijk aan koffieleuten. Dus nieuwe maling, bonen, branding etc, proberen. Als ik netjes bijhoud hoeveel tijd ik hier aan besteed. Dus bv: "dinsdag 5 april 2016, 2 nieuw bonen geprobeerd 1 uur, recensie nieuwe bonen op facebook gezet 20 min, totaal 80 min". Is dat plausible voor de belastingdienst?

 

Moet er op de een of andere manier bewezen kunnen worden dat je bezig bent geweest met je vak? Stel bv je zet neer in je uren administratie, woensdag 6 april 2016, Google 3 uur, alles over de juiste druk van espressomachines uitgezocht.

 

Een juist antwoord scheelt me ontzettend veel onnodig werk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is je manier van administreren best plausibel. Je noteert een datum, je noteert wat je hebt gedaan en hoe lang je er over deed. Over het algemeen geldt: Wees Specifiek. Elke dag een bepaalde hoeveelheid tijd noteren voor werkzaamheid X wordt over het algemeen niet geaccepteerd.

 

Beter realiseer je een dijk van een omzet, dan worden er over het algemeen nauwelijks vragen gesteld over het urencriterium (gek misschien, maar toch).

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan het inleren van de materie rondom boekhouden en het opzetten van je administratie. Ga naar bijeenkomsten die in het kader staan van het oprichten van een onderneming en bezoek de startersdag. Dat zijn allemaal "gratis" uren voor je urencriterium.

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan het inleren van de materie rondom boekhouden en het opzetten van je administratie. Ga naar bijeenkomsten die in het kader staan van het oprichten van een onderneming en bezoek de startersdag. Dat zijn allemaal "gratis" uren voor je urencriterium.

 

Klopt helemaal. Dat wordt zelfs als voorbeeld gegeven door kvk.

Het blijft toch heel vreemd dat bijv lange reistijden en uren dolen op zo'n startersdag wel gelden als aftrek, maar 20 minuten mailen, facebooken of bloggen, al naar gelang je je maar kenbaar maakt aan de maatschappij, wordt wenkbrauwfronzend afgedaan als irreeel.

 

Hetzelfde geldt voor je administratie doen. Dit uitbesteden tegen een paar honderd euro zal BD echt niet moeilijk over doen; jezelf erin verdiepen en zelf wat liggen prutsen mag wel, maar de uurtjes tellen...nou...wordt lastig.

Idem voor websitebouw, schoonmaakwerk, logo& huisstijlontwerp etc.

Link naar reactie
  • 0

Wat een onrealistisch antwoord, beste realist,

 

Ook die uren tellen gewoon mee. Het gaat in dit geval om de vastlegging van die uren. Niet om de uren zelf.

 

Als de uren netjes geregistreerd zijn (niet achteraf geschat!) dan heeft de fiscus daar geen enkele moeite mee!

 

Nou beste Joost, zo heel onrealistisch is dat nou ook weer niet.

Om te beginnen moet je dus al tot aan de Hoge raad om je gelijk te halen, want

Naar 's Hofs oordeel kan slechts een fractie van de door belanghebbende opgegeven 706 uren voor het bouwen van de website aan werkzaamheden voor de onderneming worden toegerekend, zodat niet aan de urennorm wordt voldaan.

de fiscus heeft daar dus wel degelijk een probleem mee, en het hof onderschreef die mening, alleen de Hoge raad tikte beide instanties in dit geval op de vingers.

 

Wanneer je, zoals ik stelde, zelf iets doet wat een professional sneller doet, wees je er dan van bewust dat dat prima mag, maar als je echt honderden uren gaat schrijven, of 160 zoals hierboven, dat je dan toch in ieder geval hard moet maken waar dat in is gaan zitten.

Nee, achteraf mag je dat niet opstellen? Achteraf kan toch iedereen alsnog stellen dat hij op 26 januari twee uurtjes aan facebook heeft gezeten?

 

Wil je dit hard maken, dan stel ik dat het eenvoudiger is een bak kladpapier, mails, tekst te overleggen.

Mails en ook facebook zijn datumgerelateerd, dus nog enigszins traceerbaar.

 

Ook in het geval wat voorgelegd werd aan de hoge raad lag er wel degelijk een product waaraan die 700 uur opgegaan zijn: de website. Kun je niks tastbaars overleggen, dan heb je veel eerder een probleem. Dan kun je stellen dat je op 26 januari werk X gedaan hebt, 2 uurtjes, maar maak dat maar eens tastbaar als er 100 van dat soort dagen waren.

 

Ik stel dus:

2 uur belastingwerk doen waar een professional een uur voor nodig heeft is geen probleem

20 uur dingen uitzoeken hoe je precies die belasting in moet vullen wordt al een stuk lastiger.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Om te beginnen moet je dus al tot aan de Hoge raad om je gelijk te halen

 

Juist door bijvoorbeeld deze zaak hoef je niet meer zo snel naar de rechtbank/het Hof/Hoge Raad.

Dat is dus al voor je gedaan.

Ik heb bij meerdere klanten met succes bezwaar gemaakt door naar deze uitspraak te verwijzen. Hierdoor was zelfs een rechtszaak niet nodig, laat staan het Hof of de Hoge Raad. Uiteraard blijft elke zaak uniek.

 

Uit andere zaken blijkt wel dat de rechtbank (bij weinig omzet) hard oordeelt als je helemaal geen registratie hebt bijgehouden en duidelijk is dat je dit achteraf met schattingen hebt zitten doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel dus:

2 uur belastingwerk doen waar een professional een uur voor nodig heeft is geen probleem

20 uur dingen uitzoeken hoe je precies die belasting in moet vullen wordt al een stuk lastiger.

 

Waarom maak je het topic nu zo troebel met jouw mening, terwijl de jurisprudentie er duidelijk over is? Je geeft het zelf al aan: de HR heeft in de (bekende) zaak van iemand die ruim 700 uur in de bouw van zijn site stak geoordeeld dat die uren gewoon zakelijk zijn.

 

En in vele diverse zaken is de zakelijkheid van uren al aan het licht gekomen. Dat heeft geleid tot de definitie van zakelijke uren:

 

"Alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming".

 

Dus waarom je stelt dat diverse uren tot problemen leiden, begrijp ik niet. Ja je kunt in discussie raken, zeker als je uren achteraf opstelt of gaat schatten, maar nee, in redelijkheid zullen uren die goed onderbouwd zijn gewoon aanvaard worden.

 

En t.a.v. de quote:

 

De IB-aangifte is goeddeels een privé-aangelegenheid.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

definitie van zakelijke uren:

 

Dus waarom je stelt dat diverse uren tot problemen leiden, begrijp ik niet. Ja je kunt in discussie raken, zeker als je uren achteraf opstelt of gaat schatten, maar nee, in redelijkheid zullen uren die goed onderbouwd zijn gewoon aanvaard worden.

Maar dat eerste stel ik juist niet. Niet de aard van de werkzaamheden, die staan niet ter discussie, maar de omvang ervan. Zoals je ook aangeeft, het gaat om een redelijk aantal uren.

 

"Waarom maak je het topic nu zo troebel "

Om het even helder te krijgen. Wat mag er nou, en wat mag niet?

2015 80 uur facebooken mag niet. Althans niet van BD voor TS.

juli 2015 10 uur facebooken mag dan ook niet

week 27 3 uur facebooken mag dan ook niet, wordt wel al specifieker

dinsdag 27 juli 15.00-16.00 op facebook gezeten .....nu wordt het al lastiger

 

volgens mij moet het dus zo:

dinsdag 27 juli 15-16 u. facebook, over onderwerp X een bericht geplaatst.

en als je dan weer terugredeneert, is dit ook wel genoeg:

week 27 3 uur facebooken, onderwerp X een artikel geplaatst, incl reacties etc.

mits je dus maar aangeeft wat je ongeveer gedaan hebt. Dan is controleerbaar of je

daar inderdaad een drie uur over gedaan kunt hebben. Pas dan is ook de redelijkheid te toetsen,

of je inderdaad drie ur over zoiets geschreven kan hebben.

 

Alleen zo kan de BD de door jou vereiste billijkheid toetsen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar dat eerste stel ik juist niet. Niet de aard van de werkzaamheden, die staan niet ter discussie, maar de omvang ervan. Zoals je ook aangeeft, het gaat om een redelijk aantal uren.

 

 

Nee, de omvang van het aantal uren staat ook niet ter discussie. Je schrijft dat ik dat ook aangeef. Dat geef ik geenszins aan. Het gaat om de wijze van verslaglegging van die uren.

 

Zo kon de persoon in de 700+ uur websitebouw aantonen dat hij die uren gemaakt had. Hij had niet geschat of per maand wat uren verzameld in een overzicht. Hij had zijn uren aan de bouw van de website netjes, overzichtelijk, per dag en aannemelijk vastgelegd.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Eens met Joost. Het is zelfs zo dat het niet aan de belastingdienst is om te bepalen of het zinnige tijd is die je aan de onderneming besteed. Als je dit maar met een goede registratie bij houdt. Als jij het nuttig vind om de hele dag te facebooken en te Bloggen om aan klanten te komen dan is dat jouw beslissing als ondernemer.

 

in deze rechtszaakdie vaak als voorbeeld wordt gebruikt besteed de ondernemer 700 uur aan het maken van een simpele website. Het is niet aan de belastingdienst om te oordelen of dit wel of niet nuttige tijd is voor de onderneming.

 

Deze reactie slaat de spijker op zijn kop. Dit is precies zoals de BD tegen urenbesteding aan kijkt.

 

Maar ik snap ook de redenering van realist. Het is namelijk wel waar dat je het ook aannemelijk moet kunnen maken. Ofwel als je 700uur boekt voor een website die normaal gesproken in 10uur gemaakt kan worden dan kun je op je vingers natellen dat de BD hiermee niet akkoord gaat.

 

Het is een wisselwerking van eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer maar daarnaast ook dat de ondernemer het aannemelijk moet kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Het is duidelijk dat TS nog wat uurtjes zoekt.

Hoe zit dat eigenlijk met vrijwilligerswerk, en dan wel van het soort waar je een vrijwilligersvergoeding voor krijgt? Mag je die alsnog opgeven, en dan de uurtjes ook tellen?

Het voordeel is denk ik dan groter dan het nadeel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.