• 0

Douane btw factuur naar verzendadres ipv factuuradres

Goedendag allemaal,

 

Wanneer ik vanuit buiten de EU producten importeer zit hier in eerste instantie geen BTW op. Pas wanneer deze producten de EU betreden gaat de douane zich ermee bemoeien waardoor er importkosten en BTW overeen gaan. Deze toegevoegde waarde worden dan vervolgens opgesteld in een factuur die geleverd wordt aan het koeriersbedrijf. Helaas merk ik vaak dat deze factuur dan opgesteld wordt voor het verzendadres van de producten i.p.v. het factuuradres waar ik het bedrijf buiten de EU over geïnformeerd heb. Het probleem bij ons is dat het verzendadres enkel logistiek werk levert en niet voor deze facturen mag opdraaien.

 

Ik zou graag aan de mensen die internationaal zaken doen willen vragen wat zij voor oplossing hebben voor deze situatie? De facturen worden nu op naam gezet van ons logistiek bedrijf waarbij de juiste tenaamstelling dus ontbreekt. Weet iemand of er een oplossing is om er voor te zorgen dat de douane deze facturen automatisch met de juist informatie weet te voorzien? De belastingdienst stelt namelijk een aantal factuur vereiste op wanneer een bedrijf BTW wilt terugvragen.

 

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk heb kunnen uitleggen. Indien er nog vragen zijn, dan beantwoord ik deze graag.

 

MVG,

 

Ties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie stelt de facturen verkeerd op naam? doet de leverancier buiten EU dat? of gebeurd dat tijdens de afhandeling door de douane bijvoorbeeld omdat die zelf op basis van het verzendadres zelf de bedrijfsnaam toevoegd dat bij dat adres hoort volgens hun gegevens?

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je bericht, en snelle reactie!

 

Ik heb gister gebeld met meerdere koeriersbedrijven over de verschillende facturen die we hebben binnen gekregen waar de tenaamstelling onjuist van was. Deze konden worden aangepast als ik hiervoor naar het betreffende e-mail adres een bericht zou sturen.

 

Hoe het precies in zijn werking gaat durf ik ook niet te zeggen, maar dit is wat ik begrepen heb van o.a. DHL, Fedex en UPS. Het koeriersbedrijf ontvangt van de douane een btw factuur die zij voorschieten en die ze vervolgens bij de klant in rekening brengen. Ik neem dus aan dat de douane enkel het verzendadres van het pakketje bekijkt en hier vervolgens een factuur voor opmaakt.

 

Ik zou dus willen weten of er een manier is om dit te voorkomen, zodat ik niet continu met de koeriersbedrijven hoef te bellen om de factuur te laten aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Karina meld is het juist. De vervoerder die jullie inhuren(UPS/DHL/FEDEX) stelt de factuur op.

Ook zijn zij de partij die de aangifte doet bij de douane. Zij doen dit op basis van gegeven die jullie dan wel de afzender aanleveren op het moment dat de zending wordt geboekt.Ook wordt hierdoor bepaald wie juridisch de importeur wordt. Wel belangrijk dat jullie dit zijn en niet het ontvangst adres. Dit is een kwestie van goed communiceren met de vervoerder.

 

Verder heeft de douane een controlerede taak bij de invoer. Dit gaat deels systeemmatig. Het systeem bepaald vervolgens aan de hand van profielen of zendingen wel of niet gecontroleerd moeten worden. Dit kan op het moment van de invoer als daarna.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.