• 0

Wie kan mij opweg helpen? Inkoopvragen.

Ik zou heel graag kledingparty’s willen gaan geven maar dit wereldje is nog helemaal onbekend voor mij. Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden.

 

Kun je zomaar ieder merk inkopen? Zo niet, hoe werkt dit dan?

Hoe zit het met afname? Zit hier een minimum bedrag aan of is dat overal weer anders? Dit vraag ik mij vooral af i.v.m bijbestellen.

Zit je vast aan verplichte verkoopprijzen of mag je dat zelf bepalen?

Hoe zit het met kleding inkopen vanuit het buitenland(binnen en buiten Europa)?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is sterk afhankelijk van welk merk je wilt gaan verkopen uiteraard. Niet alle kledingmerken zullen hiervoor openstaan. Dus zoek een merk wat hierin een usp ziet en graag samen wil werken.

 

Ditzelfde geld voor je vervolg vragen. Je zult contacten moeten leggen met de merken waar je graag in wilt kopen om erachter te komen of deze interesse hebben. Is dit antwoord positief dan zul je de inkoopcondities op moeten vragen. Dus bijvoorbeeld de minimale verpakkingen (denk ook aan maten), betaalcondities en levercondities.

 

De leverancier mag officieel geen verplichte verkoopprijzen opleggen (marktwerking) als zal de leverancier wel vaak advies verkoopprijzen doorgeven. Het is hierin wel verstandig dit enigszins te hanteren. Enerzijds als je duurder bent zul je wellicht klanten verliezen en ben je goedkoper dan zal dit ten koste gaan van je marge. Denk meer aan een toegevoegde waarde van service voor je klanten in plaats van prijs. Dit is steeds belangrijker om je mee te onderscheiden. Denk aan een snelle of persoonlijk levering na de party of een leuk extraatje bij x bedrag aan bestelling.

 

Inkopen buiten Europa kan ook, echter vergt dit een andere aanpak. Denk hierbij aan importheffingen, aansprakelijkheid etc. Als je net start zou ik ervoor kiezen om een Europese leverancier te kiezen. Dit maakt de opstart en communicatie een stuk makkelijker. Ook het betalen in dezelfde valuta (EURO) maakt het makkelijker voor toekomstige nabestellingen. Je hebt dat niet te maken met wisselende valutakoersen.

 

Succes!

Yvo

-----

ervaring als importeur en commercieel manager in de home & living branche

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je nog geen ervaring hebt, begin dan klein qua voorraad en start een kledingpary/verkoop in je eigen kennissenkring. Om een volgende party te organiseren vraag je vanuit elke party die je houdt een gastvrouw die haar eigen kennisenkring/vrienden uitnodigt. Liefst bij haar thuis. Scheelt inkoop koffie, gebak, wijn en snacks. Geef de gastvrouw een presentje (kledingstuk) of percentage (zeg 10%) van de omzet op de party die bij haar thuis gehouden wordt. Dit, zodat men 'graag' gastvrouw wil zijn en daarmee groei jij in aantal "klanten".

 

Qua inkoop adiviseer ik je deze te doen bij het World Fashion Centre in Amsterdam. Deze verkopen zowel nationale als internationale merken. Je kunt dan zelf bepalen welke aantallen je koopt en voor welke prijs. Uiteraard zoals Yvo zojuist adviseert: houdt rekening met de (winst)marges.

Stem inkoop qua styling af op je beoogde eerste party's binnen de vriendenkring. Met bestellingen kun je dan melden "indien voorradig" en rijd je vervolgens naar Amsterdam voor je extra en volgende party inkopen.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! Ik had ook al op internet lopen zoeken en toen kwam ik inderdaad ook bij WFC uit. Ook heb ik gelezen over modebeurzen zoals Modefabriek. Werkt dit dan hetzelfde?

 

Er zijn meerdere kanalen/verkoopcentra waar je kunt inkopen. World Fashion Centre is een bedrijfsgebouw waar je verschillende aanbieders in 1 gebouw kunt ontmoeten. De Modefabriek is meer een soort beurs en kan dus ook erg interessant zijn waar je misschien wat innovatievere merken tegenkomt.

 

Kijk ook eens naar het buitenland (binnen Europa) naar opkomende merken waar je van denkt dit is iets nieuws/unieks dan heb je meer kans om iets te verkopen wat innovatief is en waar je een USP mee hebt.

 

Wat Mikky zegt is natuurlijk wel iets om over na te denken. Wil je minder inkooprisico lopen dan is het verstandig om in te kopen wat je verkocht hebt. Dan is het WFC een ideale optie ook in de opstartfase. Andere merken waar je rechtstreeks inkoopt zullen je waarschijnlijk verplichten om pakketten af te nemen waardoor je voorraad zult moeten houden.

 

Het werkt natuurlijk van twee kanten. Een bestaand merk betekent meer concurrentie dus over het algemeen meer prijsdruk en geen uniek product omdat er meerdere verkooppunten zijn (waarom zouden ze dan naar de party gaan?) maar omdat het bekend is trekt het wel meer mensen aan. Een nieuw/onbekender merk zal tijd nodig hebben maar kan er wel voor zorgen dat mensen bewust naar de party van dit merk komen omdat het iets unieks is en in weinig winkels verkrijgbaar is.

 

Yvo

-----

ervaring als importeur en commercieel manager in de home & living branche

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.