• 0

Import van oliën uit de Oekraïne

Beste lezers,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum, hoewel ik de laatste tijd al veel gehad heb aan wat ik hier lees.

Laat ik eerst uitleggen wie ik ben en wat ik doe.

 

Ik ben vennoot in een VOF welke bestaat uit drie vennoten en eigenaar is van meerdere

Griekse restaurants in Nederland.

Nou importeren wij al veel van de benodigde producten rechtstreeks uit Griekenland en omringende landen dit voor gebruik in onze restaurants maar ook voor de handel, wij verkopen namelijk ook aan onze concullega's.

 

Onze blik is de laatste tijd gevallen op de grote prijsverschillen in zonnebloem olie tussen Nederland en andere landen.

Wij zouden graag zonnebloemolie importeren rechtstreeks uit Oekraïne en zijn dan ook opzoek naar een geschikte partner. Daarvoor zijn wij uitgekomen bij een firma die ons een uitstekend bod heeft gedaan maar... hoe komen wij erachter of deze firma in orde is en ook echt zal leveren.

 

Een Oekraïens-Nederlandse kamer van koophandel bestaat volgens mij namelijk niet naar mijn weten.

Wat zijn de mogelijkheden om hier een beetje veilig zaken te doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeggen ga op bezoek. Doe eerst een paar kleine proef zendingen. Regel zelf het transport(je hebt dan nog geen volledige zekerheid maar wel meer dan als de verkoper het transport regeld). Kijk of je afspraken kan maken over betalen bij leveren?

 

Vergeet trouwens ook niet op voorhand even na te denken over de douane aangifte. Invoerrechten hoef je op basis van een EUR 1 certificaat niet te betalen maar BTW ben je wel verschuldigd. Eventueel kan je hiervoor weer een verleggingsvergunning aanvragen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dat van transport is een heel goede opmerking daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

BTW heb ik al geregeld en invoerrechten hoef ik inderdaad niet te betalen.

 

Is het niet vreemd als ik bij zo'n firma aan kom met een opmerking als ik wil 1, 2, 3 of 4 pallets als proefzending of dacht u meer aan een proef zending van pak 'm beet een volle container?

Dit is namelijk normaal onze eerste bestelling bij mogelijke leveranciers.

 

Zijn er geen instanties die kunnen controleren of alles enigszins op orde is bij de leverancier?

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen vragen of het bedrijf bekend is en zo ja hoe het bekend staat via de Nederlandse ambassade in Kiev of de vraag aan RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) kunnen voorleggen. Mogelijk kennen zij nog meer manieren. Kredietwaardigheid kan je laten checken door commerciële partijen als Dun & Bradstreet, Graydon of dergelijke. Of zij ook informatie over Oekraïense bedrijven bieden is mij onbekend. Google ook de naam van het bedrijf eens (evt. in het Engels of Oekraïens) en kijk of je iets kunt vinden wat je kan helpen bij de beoordeling van het bedrijf.

 

Succes, Manon Kuijlenburg

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Mensen, ik heb contact opgenomen met de ambassade in Kiev.

Wat een service, hebben me direct opgezocht of de firma "in orde" was.

Mij ook afgeraden om zaken met ze te doen en ook een aantal wel handige website's gestuurd waar ik betere leveranciers kan vinden.

Echt super.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.