• 0

Eenmanszaak, af te dragen bedrag inkomstenbelasting = vermogen box 3?

Het is me niet heel duidelijl.

 

Bij iemand in loondienst wordt gedurende het gehele jaar automatisch belasting ingehouden op het loon. Dat geld is dus nooit onderdeel geweest van het vermogen van die persoon.

Als eigenaar van een eenmanszaak draag je de belasting pas het volgende jaar af. Dat bedrag staat dus op mijn rekening, en die komt bij mij wel als eigen vermogen in box 3 terecht.

Mij klinkt dat niet als gelijkwaardig. Klopt dit wel zo?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joep,

 

Naast de betaling van de belasting achteraf, is er (ook) voor ondernemers de mogelijkheid van een Voorlopige aanslag. Daarbij betaal je (een voorschot op) de verschuldigde belasting per maand, vergelijkbaar met iemand in loondienst.

 

Zo'n voorlopige aanslag kan door de belastingdienst worden opgelegd, maar die kun je ook zelf aanvragen via Mijn Belastingdienst.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

het is inderdaad niet eerlijk dat ondernemers de mogenlijkheid hebben om hun inkomstenbelasting een jaar later mogen betalen dan al die hardwerkende werknemers die het elke maand moeten aftikken...

 

kortom, het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt..

 

daarnaast is er een mogelijkheid om het te voorkomen.. en daar heb jij geen gebruik van gemaakt dus vanuit dat perspectief is het geen ongelijkheid of onrecht, maar jou onwetendheid die je nu wat geld kost.

 

er zijn namelijk miljoenen belastingplichtige met zo'n voorlopige aanslag.. dus het is geen exotische uitzondering ofzo..

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik blijf zitten met een gevoel van onrecht, maar hartelijk dank voor het snelle antwoord!

 

 

De peildatum voor je vermogen is toch 1 januari van het belastingjaar. Wat heeft dat dan te maken met de belasting die je vooraf of achteraf over dat belastingjaar betaalt. Die betaling is altijd na deze peildatum.

 

Ofwel je praat over vermogen wat je aan het begin van het belastingjaar had en niet over het vermogen aan het einde van het belastingjaar.

 

In het verleden was er wel min of meer sprake van "onrecht". Toen werd namelijk het gemiddelde genomen van het vermogen op 1 januari en 31 december van het belastingjaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Datzelfde 'onrecht' is er nog steeds, maar dan een half jaar opgeschoven. Toen ik mijn huis deels met eigen geld kocht en in het eerste kwartaal moest betalen, had ik dat geld dus op 1 januari op de rekening staan en moest ik voor een heel jaar betalen. Reden voor het afschaffen van de tweede peildatum is niet zozeer 'onrecht', als wel het mogelijk maken van de vooringevulde aangifte. Zou het saldo per 31/12 ook in die gegevens moeten worden meegenomen, dan zou de VIA nooit op 1 maart klaar kunnen staan.

 

En in dit geval gaat het natuurlijk niet om het saldo bij het begin van het belastingjaar waarover de aangifte wordt gedaan, maar over het saldo aan het begin van het belastingjaar waarin aangifte wordt gedaan. En dat is dus op te lossen door een voorlopige aanslag aan te vragen. En als ondernemer kun je dat wellicht ook nog wel rekken tot zeg, september, oktober, zodat je tegen het einde van het jaar kunt betalen. Heb je het hele jaar rente kunnen trekken en telt het toch het volgende jaar niet mee! De échte ondernemer buigt een nadeel om in zijn voordeel 8)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.