• 0

Rooktabak aan Nederlanders verkopen vanuit België?

Beste alle,

 

(Alvast excuus voor mijn langdradige verhaal...)

 

Ik ben best nieuw hier, hoewel is sinds november 2013 een account op HL heb. Maar nu ik concrete stappen wil gaan zetten, jullie hulp nodig!

 

Heb (zo ver ik kon) het gehele internet afgezocht, zowel Nederlandse websites als Belgische en natuurlijk ook flink een aantal tijd besteedt hier in de forums.

 

Ben al een tijdje bezig om mezelf te verdiepen in de shisha wereld. Heb veel leveranciers gecontacteerd en heb meerdere malen samples mogen ontvangen. Het is me bekend dat op 1KG rooktabak er per 1 april €99,25 aan accijns moet worden betaald. Heb laats een pakketje uit Jordanie ontvangen met 1KG rooktabak maar er is niks kwa kosten bij gekomen. Wel stond er op het pakketje dat het "free samples" zijn.

 

Heb een aantal keer de Douane gebeld en dit netjes uitgelegd en naar antwoorden gevraagd omdat ik tabak wil gaan importeren uit Amerika, UK, Duitsland, Dubai of Jordanië. Het is allemaal of en of en niet en (als jullie me nog volgen).

Elke keer als ik opbelde had ik een ander antwoord gekregen. De ene keer word me verteld dat ik geluk heb gehad dat de koerier geen aangifte heeft gedaan en ik daardoor geen accijns heb moeten betalen. En de andere keer word me duidelijk gemaakt dat een particulier (want m'n bedrijf is nog niet helemaal officeel) helemaal niks mag bestellen aan rooktabak uit het buitenland en dit zelf "verboden" is omdat de koerier nooit aangifte doet. En dus in beslag word genomen en niet word verstuurd.

 

Verder, helaas is het erg duur in Nederland om legaal 1KG tabak te kopen wegens de erg hoge accijnsen (daarom kan je helaas bijna overal illegaal rooktabak halen voor €40,00 per KG). Nou is het in onze buurland Belgie velen malen goedkoper! Op 1KG tabak zijn de accijnzen rond €54,00. Nou is mijn vraag, kan ik in Belgie een bedrijf openen die in Belgie tabak verkoopt. En dat klanten vanuit Nederland ook tabak kopen/ halen? Ik heb het dan over particulieren hoeveelheden dus 50 gram tot 1KG verpakkingen. Want vanuit Belgie kunnen mensen zover ik weet wel gewoon via Nederlandse webshops tabak bestellen zonder problemen.

 

Op vele website's lees ik dat het is toegestaan om binnen de EU 1KG, 250 of 50 gram mee te nemen over de grens. Dit is me ook niet helemaal duidelijk.

 

Heb nog meer vragen maar voor nu vind ik dit wel voldoende.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!

 

Met vriendelijke groeten,

 

(wil graag anoniem blijven wegens Google Search)

ShishaTabak

 

 

(mod edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ShishaTabak,

 

Nou is mijn vraag, kan ik in Belgie een bedrijf openen die in Belgie tabak verkoopt. En dat klanten vanuit Nederland ook tabak kopen/ halen? Ik heb het dan over particulieren hoeveelheden dus 50 gram tot 1KG verpakkingen. Want vanuit Belgie kunnen mensen zover ik weet wel gewoon via Nederlandse webshops tabak bestellen zonder problemen.

Als je zelf reist binnen de EU en je hebt toevallig maximaal 1kg buitenlandse tabak bij je voor persoonlijk gebruik dan is dat geen probleem. Maar verhandelen cq. verzenden is andere koek, dat kent geen maximum hoeveelheid en mag niet van de douane: "Sigaretten, sigaren, shag en waterpijptabak mag u alleen Nederland binnenbrengen als daarop Nederlandse accijnszegels zitten. Dat is bij aankopen via internet of postorderbedrijf vrijwel nooit het geval. Tabaksproducten die zonder Nederlands accijnszegel in Nederland aankomen, neemt de Douane in beslag. U riskeert ook een boete en een naheffingsaanslag. Ga dus niet in op e-mails waarin de leverancier de tabaksproducten aanbiedt tegen een lagere prijs dan normaal in Nederland."

 

Je plan om te accijns geheel of gedeeltelijk te ontlopen gaat dus niet op. De douanecontrole van pakketjes uit België is natuurlijk minimaal, maar dat zou ik niet zien als kans, als ik jou was.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd denk ik dat je uit belgie ook niet 'zomaar' tabak mag bestellen vanuit nederland. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat veel gebeurd gezien tabak daar goedkoper is dan hier.

 

Verkopen aan de nederlandse markt vanuit belgie lijkt me ook niet verstandig: het mag domweg niet.

 

Dat al je samples en dergelijke er zonder problemen door zijn gekomen is een kwestie van mazzel, blijkbaar controleert men er niet bijzonder grondig op.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er naast zitten, maar de 'oplossing' die je voor ogen hebt, heet volgens mij 'smokkel'.

Smokkelen is immers iets stiekem over een grens verplaatsen dat verboden of accijnsplichtig is.

Als je dat per post doet, is het nog steeds smokkel.

 

Als toeleverancier wordt het dus lastig om het verdienmodel te laten rusten op een accijnsverschil, want dat moet uiteindelijk toch betaald worden.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Smokkel is vooral het heimelijk meenemen van goederen over een grens - gewoon een pakje waar op staat wat erin zit is een matige smokkelmethode ;)

 

Probleem is alleen dat er bij verzending geen legaal alternatief is. Als ik bijvoorbeeld in frankrijk een paar kilo tabak wil bestellen dan is er domweg geen mogelijkheid daar accijns over te betalen aan de grens. Dat gaat wel als ik het zelf ga halen en vervolgens op schiphol door de douane het rode kanaal neem en het opgeef en afreken.

 

Het maffe met tabak is dat de douane daar helemaal geen import via verzending toestaat, dus ook al wil je het 'netjes doen' heb je pech.

 

 

Link naar reactie
  • 0

België is momenteel op zoek naar 2,3 miljard euro om de begroting te doen kloppen.

 

Zelf heb ik er weinig last van maar vandaag werd er gezegd op de radio dat de piste van accijnsverhoging op tabak en brandstof (weeral) onderzocht wordt ;D

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Smokkel is vooral het heimelijk meenemen van goederen over een grens - gewoon een pakje waar op staat wat erin zit is een matige smokkelmethode ;)

 

....................

 

 

Al rijd je met een vrachtwagen met neonletters erop de grens over: als het illegaal de grens over gaat is het smokkel. Als je niet gesnapt wordt is het gelukt. Als je niet gesnapt wordt ondanks de neonletters is het nog steeds heimelijk. ;)

 

De door de vraagsteller geopperde methode legt dus eigenlijk een soort leemte bloot in de vervoersmogelijkheden mbt accijnsafdracht.

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo ShishaTabak,

 

Monster zendingen wordt vaak aangegeven tegen 0 waarde en hoef je dus ook geen accijns te betalen. Zoals hier al veel geschreven lopen post en pakket zendingen wat makkelijk door de controles heen. Daarvoor zijn simpelweg te veel zendingen / pakketten.

 

Douane heeft wel gelijk dat de invoer van accijns goederen(zowel binnen als buiten de EU) gebonden is aan strikte regels en voor diverse zaken zelfs vergunningen!

 

Ga je dit op grote schaal zaken proberen te omzeilen(bewust of onbewust) om zo minder belasting te hoeven betalen dan is het wachten tot zeer vriendelijke heren van de douane/belastingdienst je gaan vereren met een bezoekje. Laat je professioneel voorlichten zou ik zeggen!

 

Tabak verkopen in Belgie mag uiteraard. Dit mag aan iedereen die in je winkel langs komt. Uiteraard moeten alle producten voorzien zijn van accijns zegels. Het versturen van dit soort goederen over de grenzen van Belgie heen mag daarbij niet.

 

Meer informatie over vrijstellingen voor consumenten vind je hier en hier

(verschil tussen binnen of van buiten de EU)

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal!

 

Ik ben iemand die overal een mogelijkheid in ziet en was dus op zoek naar een legale omzeiling van de accijnskosten. Maar het is me duidelijk dat het op smokkelen gaat lijken en dat is iets waar ik niet naar toe streefde want het word al enorm veel gedaan.

 

Ben een stuk rijker kwa informatie! Bedankt ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.