• 0

Onderhoudscontract per direct opgezegd zonder geldige reden - mag dat?

Beste higherlevelaars,

 

Ik heb sinds 2 jaar een onderhoudscontract met een middelgroot bedrijf. Zelf ben ik een kleine ondernemer (grafisch ontwerper). Omdat ik en één van de eigenaren een vriendschappelijke relatie hebben waarbij zakelijk wederzijds vertrouwen voorop stond, hebben we nooit dit contract verder geformaliseerd. (overigens ook iets wat ik niet meer ga herhalen, dat is duidelijk). Ondanks dat het een mondelinge verbintenis was zijn er natuurlijk wel al 2 jaar maandelijks afschriften met het zelfde bedrag, en facturen waarin "onderhoudswerkzaamheden aan website/huisstijl maand X" vermeld staan. Tevens is er schriftelijk (mail, whatsapp) veel geschreven over de vorm van onderhoudscontract, dat dit contract bestaat en dat ze er tevreden over waren.

 

Ik voorzag voor een gering bedrag (a 20 werkuren / maand) in het volledig visueel onderhoud van website, advertenties, visitekaartjes, adword banners en andere randzaken zoals IT-gerelateerde vraagstukken zoals hosting, of werving van nieuwe ZZP'er voor informatica-doelen.

 

Enkele dagen geleden werd ik uit het niets medegedeeld dat ze per direct het onderhoudscontract op gingen zeggen, namelijk per 1 april (geen grap >;(). Ze hebben vervolgens ook de eis gesteld dat als ik nog de afgelopen maand (april) betaald wilde hebben dat ik dan al mijn originele bestanden moest overdragen aan hen, zodat een nieuw grafisch ontwerp bedrijf uit het oosten van Europa (waar zij voor 1/3de van de kosten een vergelijkbaar servicecontract konden afnemen aldus de mail die ik ontving) er mee aan de slag kon. Mocht ik dat niet doen kon ik fluiten naar mijn geld én zouden ze het andere ontwerpbedrijf de gehele huisstijl en advertentie/website content laten namaken, en daar ook voor betalen.

 

Goed, ik heb dus een concrete vraag:

Wat ik heb kunnen vinden is er geen specifieke wetgeving als het gaat om onderhoudscontracten (duurovereenkomst) tussen bedrijven. Wel heb ik gelezen dat bij gebrek aan specifieke wetgeving op dit gebied, er teruggevallen dient te worden op algemene wetgeving.

 

"Redelijkheid en billijkheid

Indien partijen niets hebben geregeld over de opzegging wordt dit beheerst door de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 lid 1 van het burgerlijk wetboek ("BW")). Aan de hand van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid dient bij gebreke van een wettelijke of contractueel overeengekomen opzegtermijn te worden bepaald of onder de gegeven omstandigheden opzegging mogelijk is en wat voor termijn daarbij in acht moet worden genomen."

 

Het lijkt mij dat een opzegtermijn van één dag niet redelijk of billijk is. Zeker aangezien ik voor deze ondernemer ook zelf contracten heb afgesloten (waaronder voor software en voor toegang tot vector illustraties die ik uitvoerig heb gebruikt voor advertenties/reclames/website). Verder heb ik zwart op wit staan dat hun motivatie is dat ze het elders goedkoper kunnen vinden, en niet dat het gaat om slechte dienstverlening.

 

Ik ben verder een (zeer) kleine ondernemer die financieel deels afhankelijk is van het gesloten onderhoudscontract voor zakelijke en persoonlijke kosten. Ik heb dus tijd nodig om een vervangende klant/inkomstenbron te vinden, of anders kan ik het faillissement van mijn bedrijf aanvragen en tevens in de bijstand gaan. Ik heb moeite om te geloven dat er geen wetgeving is die in dit soort gevallen een ZZP'er enigszins beschermt.

 

Alvast dank voor uw hulp en antwoord, het wordt zeer op prijs gesteld.

- Maryna.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

@marynadesign, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: als er een onderhoudscontract is, dan is er toch een contract? Wat staat daarin vermeld over opzegtermijn?

 

Ik heb dus tijd nodig om een vervangende klant/inkomstenbron te vinden, of anders kan ik het faillissement van mijn bedrijf aanvragen en tevens in de bijstand gaan. Ik heb moeite om te geloven dat er geen wetgeving is die in dit soort gevallen een ZZP'er enigszins beschermt.

En toch is het zo. Die bescherming moet je zelf regelen, in een overeenkomst met opzegtermijn.

Zo niet, dan val je terug op de wet en de door jou zelf al gevonden normen "redelijkheid en billijkheid", maar wat daar in dit geval onder verstaand moet worden is koffiedik kijken.. in het uiterste geval moet daar een rechter aan te pas komen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk geen fijne situatie, maar je moet er toch mee omgaan. Ik vind het wat vreemd dat 20 uur aan een laag bedrag je de das zou omdoen? Een maand heeft 150-200 werkuren. DIe andere uren zul je toch ook wel betaalde opdrachten hebben gehad en nog steeds hebben?

 

Wat wel zo is: wat jij ontworpen hebt is van jouw, tenzij overgedragen, maar in afwezigheid van een contract lijkt me dat sterk. Jij hebt het auteursrecht.

 

Zij mogen het niet eens laten namaken. Het is dus niet een kwestie van: meewerken of je krijgt niet betaald. Het is eerder een kwestie van: Als ze jouw werk willen laten namaken moeten ze jouw toestemming krijgen.

 

En die hadden ze een maand geleden misschien nog voor een laag bedrag kunnen krijgen, maar nu natuurlijk niet meer.

 

Ik kan je helaas niet antwoorden op hoe het zit met dat contract, maar ik wil je alleen maar meegeven dat je zelf helemaal NIET zonder wapens zit.

 

Hoe zit het met die vriendschappelijke relatie met die eigenaar? Kun je daar eens niet een open overleg mee hebben? En laat hem, of een jurist in dat bedrijf, maar eens kijken naar dat auteursrecht, dikke kans dat ze snel terugkrabbelen.

 

Dit lijkt een beetje op een actie van een overijverige onderknuppel.

 

Ik zou in dit geval het volgende proberen: Betaling voor nog een maand, en dan loopt het contract af.

 

En als ze willen voortborduren op jouw werk, nog het equivalent van 2, 3, 4 maanden (te onderhandelen, zet maar in op 6 maanden) vergoeding voor een licentie op het auteursrecht van het reeds gemaakte materiaal.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk geen fijne situatie, maar je moet er toch mee omgaan. Ik vind het wat vreemd dat 20 uur aan een laag bedrag je de das zou omdoen? Een maand heeft 150-200 werkuren. DIe andere uren zul je toch ook wel betaalde opdrachten hebben gehad en nog steeds hebben?

 

Wat wel zo is: wat jij ontworpen hebt is van jouw, tenzij overgedragen, maar in afwezigheid van een contract lijkt me dat sterk. Jij hebt het auteursrecht.

 

Zij mogen het niet eens laten namaken. Het is dus niet een kwestie van: meewerken of je krijgt niet betaald. Het is eerder een kwestie van: Als ze jouw werk willen laten namaken moeten ze jouw toestemming krijgen.

 

En die hadden ze een maand geleden misschien nog voor een laag bedrag kunnen krijgen, maar nu natuurlijk niet meer.

 

Ik kan je helaas niet antwoorden op hoe het zit met dat contract, maar ik wil je alleen maar meegeven dat je zelf helemaal NIET zonder wapens zit.

 

Hoe zit het met die vriendschappelijke relatie met die eigenaar? Kun je daar eens niet een open overleg mee hebben? En laat hem, of een jurist in dat bedrijf, maar eens kijken naar dat auteursrecht, dikke kans dat ze snel terugkrabbelen.

 

Dit lijkt een beetje op een actie van een overijverige onderknuppel.

 

Ik zou in dit geval het volgende proberen: Betaling voor nog een maand, en dan loopt het contract af.

 

En als ze willen voortborduren op jouw werk, nog het equivalent van 2, 3, 4 maanden (te onderhandelen, zet maar in op 6 maanden) vergoeding voor een licentie op het auteursrecht van het reeds gemaakte materiaal.

 

 

 

Dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie! De afgelopen 4 maanden is er een samenloop van omstandigheden geweest (faillissement van een andere voorname klant, samengaan van twéé klanten in één waarbij dus de hoeveelheid werk halveerde en een onverwachte belastingaanslag van 2014 om u tegen te zeggen) waardoor ik er financieel niet meer rooskleurig bij zit. En dit zou de druppel zijn.

 

Het auteursrechtenstukje had ik al zo'n vermoeden van, echter vond ik het ongepast om dit zomaar toe te passen. Ik ben altijd zeer coulant omgegaan met auteursrecht en copyright op mijn werk (Ook in dit geval : De ondernemer in kwestie had visitekaartjes bij het nieuwe poolse ontwerpbedrijf laten maken, welke dus 1:1 mijn huisstijl-elementen hebben overgenomen en in een iphone schermpje plaatsen. Ik heb mijn complimenten aangeboden en gezegd dat het een fraai ontwerp was. Zonder te schermen met dat ze eigenlijk daar mijn toestemming voor nodig hebben).

 

Het betreffende bedrijf is een telefoon-reparatiebedrijf met een flink aantal filialen en ze zijn net te klein om veel juridische kennis te hebben. Tevens is ook één van de eigenaren de drijvende kracht achter mijn vertrek, die meneer heeft niet bijster veel kaas gegeten van ondernemen en geeft continue dubieuze adviezen aan de directeur waar ik dus bevriend mee ben/was. Dat maakt het ook allemaal wat lastiger voor mij : Ze zijn niet altijd voor rede vatbaar en kiezen de weg van de confrontatie, ongeacht of dat ethisch of zelfs financieel een verstandige keus is. Ze weten verder dat ik financieel niet in staat ben om het juridisch tegen hen op te boksen. Dit gecombineerd met een gebrek aan kennis over mijn (vergaande) rechten zal betekenen dat ik maar moet hopen dat ze uiteindelijk even inderdaad googlen/contact opnemen met iemand met verstand van zaken.

 

Toch heel erg bedankt voor het bevestigen en verhelderen :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga dan als eenvoudige oplossing even in gesprek van de Belastingdienst voor gespreide betaling. En misschien op zoek naar part-time werk om uit de grote problemen te blijven?

 

Laat ze maar lekker eisen wat ze niet kunnen eisen. Daar vinden ze dan toch geen juridische bijstand voor. Jouw factuur moet gewoon betaald worden.

 

Sterkte en succes!

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ga dan als eenvoudige oplossing even in gesprek van de Belastingdienst voor gespreide betaling. En misschien op zoek naar part-time werk om uit de grote problemen te blijven?

 

Laat ze maar lekker eisen wat ze niet kunnen eisen. Daar vinden ze dan toch geen juridische bijstand voor. Jouw factuur moet gewoon betaald worden.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Met beide al bezig. De gespreide betaling is aangevraagd (ben in afwachting) en het part-time werk ben ik hard naar op zoek! Echter moeten in de tussentijd rekeningen betaald worden. Ik heb ondertussen een vriendelijke mail gestuurd naar mijn contactpersoon. Ik heb hem laten merken dat hij kan kiezen tussen gewoon een belletje met mij en de zaak netjes oplossen, ik verwacht niets meer dan gewoon 1 of 2 maanden opzegtermijn en een klein bedrag voor de moeite om al mijn bestanden te ordenen en over te dragen aan een 3de partij, plus opstellen van gebruiksrecht voor hem van de door mij geproduceerde dingen. Of, als hij dat niet wenst, dat ik ook de juridische weg kan bewandelen.

 

Ik heb iig hier bevestiging gekregen dat er ik geen vreemde eisen stel, waarvoor mijn grote dank. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dit puur juridisch bekijkt, dan zit je met het noemen van artikel 6: 248 BW (redelijkheid en billijkheid) in de goede richting! Het behoeft echter een nadere invulling. We hebben het hier namelijk over een niet verder geregelde duurovereenkomst. De opzegging daarvan is dus ook niet geregeld. De Hoge Raad heeft in een arrest uit 2011 bepaald dat een (onbenoemde) duurovereenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan in beginsel wel opzegbaar is. Maar: wel kunnen de eisen van redelijkheid en billijkheid in verband met de aard en inhoud van de overeenkomst en de omstandigheden van het geval meebrengen dat een opzegging alleen mogelijk is als er een voldoende zwaarwegende grond voor de opzegging bestaat. Of dat in jouw geval aan de orde is, is natuurlijk maar de vraag. Verder kunnen redelijkheid en billijkheid volgens de Hoge Raad ook meebrengen dat er een bepaalde opzegtermijn in acht moet worden genomen of dat de opzegging gepaard moet gaan met een aanbod tot betaling van een (schade)vergoeding.

Concreet: deze opzegging behoeft niet geaccepteerd te worden. Dit is pas anders als een redelijke opzegtermijn in acht wordt genomen en/of enige schade vergoed wordt.

Verder zou je het nog over de boeg van het arbeidsrecht kunnen gooien, met de stelling dat er een (vermoeden van) arbeidsovereenkomst is. Daar biedt jouw verhaal ook aanknopingspunten voor.

Kortom, ik zou het er niet bij laten zitten en bovenstaande in de nadere gesprekken naar voren brengen. Geheid dat er een oplossing gevonden kan worden. Ik neem immers aan dat dit bedrijf niet verzeild wil raken in een procedure hierover, met alle risico's (die er voor hen zeker zijn) van dien.

 

http://digitaalprocederen.nl, de website met alle informatie over Digitaal Procederen, de huidige juridische procedure en boordevol juridische artikelen over diverse onderwerpen

Link naar reactie
  • 0

20 uur per maand voor website updaten, dat is a 40E/uur een kostenpost.

 

Even los van de nut en noodzaak daar 20 uur aan te besteden heb je al deze tijd gehad een overeenkomst op te stellen en aan te gaan.

 

Je bouwt geen rechten op door zonder contract van ene maand naar andere maand te gaan. Je bent in feite een freelancer die ook de kans loopt van een op andere dag de klant te verliezen.

 

Blijkbaar is het onderhoud aan de website zo eenvoudig dat ze het voor een fractie in oost Europa ook kunnen laten doen. Dan kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen.

Link naar reactie
  • 0

20 uur per maand voor website updaten, dat is a 40E/uur een kostenpost.

 

Even los van de nut en noodzaak daar 20 uur aan te besteden heb je al deze tijd gehad een overeenkomst op te stellen en aan te gaan.

 

Je bouwt geen rechten op door zonder contract van ene maand naar andere maand te gaan. Je bent in feite een freelancer die ook de kans loopt van een op andere dag de klant te verliezen.

 

Blijkbaar is het onderhoud aan de website zo eenvoudig dat ze het voor een fractie in oost Europa ook kunnen laten doen. Dan kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen.

 

Paul,

 

Wellicht heb je mijn originele post niet goed gelezen maar ik onderhield alle marketing uitingen voor een bedrijf met 7 filialen. Dat wil zeggen, advertenties in huis aan huis bladen, animaties voor bijv. lokale ziekenhuizen, adwords campagnes met 50+ banners, ontwerp van verpakkingsmateriaal voor producten en inderdaad óók de website (het ontwerp, en de vernieuwing van content er op bijv.)

 

Verder ligt mijn uurtarief op 50% van wat je aangeeft. En uiteraard kunnen Oost-Europeanen alles voor 1/3de van de prijs. Daar ligt echter mijn beklag niet - een mondelinge overeenkomst voor onderhoudscontract welke gedurende bijna 2 jaar naar volle tevredenheid heeft verlopen (heb ik op papier ook bewijs van dat ze dat vonden) behoor je niet van de ene op de andere dag stop te zetten. Dag mag wettelijk gezien niet zoals veel mensen hierboven al aangeven (had ik al een vermoeden van) en is verder natuurlijk ook bijzonder onethisch.

 

Verder blijkt nu dat ze zelfs de laatste factuur niet gaan betalen, dus opgezegd per 31 maart maar niet de gedane werkzaamheden van heel maart betalen. Kortom, het zijn gewoon boeven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ook facturen niet betaald worden, is er des temeer reden in actie te komen. Wat zijn jouw volgende stappen?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk sta je in jouw recht gewoon een factuur voor Maart te sturen. En ook gewoon de incasso erop zetten als ze niet betalen.

 

Verdere rechten zijn denk ik moeilijk aan te tonen, en op afpersing/dwang correspondentie hoef je natuurllijk niet in te gaan.

 

Ik zou het gewoon netjes houden, factureren en afsluiten. Goede les voor de volgende keer en op naar de volgende opdracht.

 

Je hebt kans dat als je je tot einde positief opstelt dat hun oosteuropa avontuur wel eens kan tegenvallen en ze er op terug komen. ontstaat er een conflict dan is de deur meestal hierna helemaal op slot.

 

Ondernemer zijn is vaak even rustig ademhalen en objectief bekijken welk scenario voor jou het beste kan uitpakken. Een situate die inhoud dat ze op dit moment met je doorgaan is denk ik niet reeel want ze hebben de beslissing al genomen zo lijkt het. Soms heelt tijd alle wonden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb sinds 2 jaar een onderhoudscontract met een middelgroot bedrijf. Zelf ben ik een kleine ondernemer (grafisch ontwerper). Omdat ik en één van de eigenaren een vriendschappelijke relatie hebben waarbij zakelijk wederzijds vertrouwen voorop stond, hebben we nooit dit contract verder geformaliseerd.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk in dit geval het onderhoudscontract en de inhoud ervan 'formaliseren' bij het bevestigen van de opzegging ervan! Je kunt daarop gewoon de facturen voor maart en april opsturen. Zodra die facturen opeisbaar zijn, kun je ze ook uit handen geven (bijv. incassobureau).

 

Je zou de opzegging dus even (aangetekend en schriftelijk) kunnen bevestigen, waarbij je meteen de inhoud en duur van het contract zijdelings benoemt. Je kunt hierin ook de reeds aangedragen artikelen aanhalen, om het nog enigszins wat gewicht te geven. Je moet er alleen niet te veel van verwachten.

 

(Bijv. Geachte X, Onlangs ontving ik van u een mondelinge/schriftelijke opzegging van ons maandelijks 20 uurs-onderhoudscontract à 20 euro per uur. Dit onderhoudscontract ving aan op xx-xx-xxxx en werd telkens stilzwijgend met een maand verlengd. Op basis van het moment van opzeggen en het hanteren van een billijke opzegtermijn volgens artikel 6:248 en 7:408 BW zal uw contract derhalve per 1 mei 2016 zijn beëindigd.) (verzin maar wat)

 

Als je er overigens vanuit gaat dat ze maart (en dus ook april) niet meer gaan betalen, zou je de oorspronkelijke bestanden nog even bij je kunnen houden. Het is trouwens ook nog maar de vraag van wie die bestanden zijn. Het kan zijn dat (delen) weldegelijk van het bedrijf zijn, maar dat er ook delen zijn waar sprake is van (jouw) persoonlijkheidsrechten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste iedereen,

 

Het is eindelijk opgelost. Ik heb voet bij stuk gehouden en uiteindelijk werd de situatie de betreffende ondernemer iets te veel, blijkbaar. Resultaat : één maand opzegtermijn en de nog openstaande factuur per direct betaald gekregen. In ruil daar voor heb ik alle originele bestanden hun kant op gestuurd.

 

Ik was er even klaar mee, het had een te grote impact op mijn privé leven en ik had liever 100% zeker weten een kleinere hoeveelheid geld dan wellicht in de verre toekomst na allerlei rechtzaken en deurwaarders een grotere hoeveelheid.

 

Heel erg bedankt allemaal voor jullie steun, het heeft mij in ieder geval geholpen om voet bij stuk te houden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.