• 0

Privé betaling facturen en storting in BV

Goedenavond,

 

Ik heb 2 vragen aangaande facturen die ik heb betaald/ga betalen.

 

Vraag1

Ik heb een B.V. opgericht en ik heb vóór de oprichting van de BV en na de oprichting vanuit privé facturen betaald. De BV genereert namelijk nog onvoldoende inkomsten om facturen te betalen. Welke consequenties zijn hier aan verbonden? Heb wel BTW aangifte gedaan.

 

​Vraag 2

Ik heb een B.V. opgericht en wil hier vanuit privé vermogen storten. Dit heeft te maken met het betalen van facturen vanuit de zakelijke rekening. Het aanschaffen van apparatuur kost bijvoorbeeld € 1500. Nu kan ik dit met privé vermogen aanschaffen maar dan betaal je natuurlijk BTW. Ik ben me ervan bewust dat het overboeken van prive naar zakelijk wel zo moet geschieden dat het een zakelijke transactie betreft. Als als ik geen geld wil lenen aan de B.V. maar dat privé vermogen in de B.V. wil houden, waar moet ik fiscaal gezien rekening mee houden?

 

Ik hoop dat het duidelijk is :-[. Alvast bedankt.

 

Hartelijke groet,

 

Diane

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook in combinatie met je andere vraag: het kapitaal van de B.V. kan je gebruiken om aankopen mee te doen. Je hoeft het gestorte kapitaal niet op een bankrekening te laten staan en kunt het ook niet veilig stellen of zo door het op een spaarrekening van de B.V. te zetten: het geld blijft bezit van de B.V. en als die schuldeisers heeft, kunnen zij ook aanspraak maken op dat geld.

 

Als je vanuit privé facturen hebt betaald namens de B.V. krijg je een vordering op de B.V. De rente daarover is in beginsel belast in box 1. (Tenzij een en ander als rekening-courant zou zijn aan te merken en het saldo onder de € 17.500 blijft.)

 

Of je de facturen direct vanuit privé betaald, of met geld dat je eerst via de zakelijke bankrekening laat lopen maakt in principe niet uit. Het laatste is wel overzichtelijker en kan meer onderbouwing geven dat het om zakelijke uitgaven gaat. (Als daar twijfel over zou kunnen ontstaan.)

 

Als je privé geld leent aan je B.V. kan het consequenties hebben als je niet zakelijk handelt. Dat is ingewikkelde materie waar allerlei situaties in denkbaar zijn. Het voornaamste om nu te weten is dat als de B.V. jouw vordering niet terug kan betalen je de afwaardering daarvan in principe kan aftrekken in box 1, maar als je niet zakelijk handelt is dat (soms) niet mogelijk. (Je kunt dan wel weer een (soort van) aftrek in box 2 krijgen.) Je moet dan denken aan situaties waarin mensen geld lenen aan een slecht draaiende B.V. Als je net een B.V. hebt opgericht en wat facturen voor die B.V. betaalt is dat een heel andere situatie. Wel moet je een zakelijke rente berekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag1

Ik heb een B.V. opgericht en ik heb vóór de oprichting van de BV en na de oprichting vanuit privé facturen betaald. De BV genereert namelijk nog onvoldoende inkomsten om facturen te betalen. Welke consequenties zijn hier aan verbonden? Heb wel BTW aangifte gedaan.

 

Staan de facturen ook op naam van de B.V. i/o. Is er voor gezorgd dat deze rechtshandelingen ook bekrachtigd worden door de BV. Je loopt anders het risico dat de kosten ren onrechte op de BV terecht komen.

 

​Vraag 2

Ik heb een B.V. opgericht en wil hier vanuit privé vermogen storten. Dit heeft te maken met het betalen van facturen vanuit de zakelijke rekening. Het aanschaffen van apparatuur kost bijvoorbeeld € 1500. Nu kan ik dit met privé vermogen aanschaffen maar dan betaal je natuurlijk BTW. Ik ben me ervan bewust dat het overboeken van prive naar zakelijk wel zo moet geschieden dat het een zakelijke transactie betreft. Als als ik geen geld wil lenen aan de B.V. maar dat privé vermogen in de B.V. wil houden, waar moet ik fiscaal gezien rekening mee houden?

 

Facturen altijd op naam van de BV stellen ivm btw-aftrek en duidelijkheid dat het voor de zaak bedoeld is. Kleinere bedragen lenen aan de BV zal in beginsel nog wel goed gaan. Kijk uit voor een onzakelijke lening als het bedrag groter wordt dan bijvoorbeeld 5 tot 10 duizend euro.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Een lening is al snel onzakelijk als er bijvoorbeeld voor 5 tot 10 duizend euro aan de BV wordt geleend en er zijn geen zekerheden voor de BV en bijvoorbeeld ook geen leningsovereenkomst. Een onafhankelijke derde geeft namelijk ook niet zo maar 5 of 10 duizend euro, zonder daarvoor zekerheden te vragen.

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.