• 0

Oproepkracht met voorovereenkomst?

Ik wil gebruik gaan maken van een dergelijk contract voor medewerkers die ik af en toe nodig heb. Op de site van rijksoverheid staat dat indien er drie keer een arbeidsovereenkomst is afgesloten er sprake is van een vast contract. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-contracten-zijn-er-voor-oproepkrachten

 

Kan iemand mij uitleggen wat de strekking is van de zin: Bij 3 opeenvolgende contracten ontstaat een vast dienstverband. Ik wil juist een vast contract voorkomen. Voor zover ik had begrepen sluit je met een oproep contract met voorovereenkomst feitelijk (mondeling dan wel schriftelijk) telkens als je een oproep doet en de werknemer aanvaard de oproep een arbeidsovereenkomst voor de duur van de oproep. Betekent dat dan dat als de werknemer drie keer een oproep aanvaard (bijvoorbeeld drie keer een paar uur werken) dat er dan juridisch gesproken al sprake is van een vast dienstverband?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bbos,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Betekent dat dan dat als de werknemer drie keer een oproep aanvaard (bijvoorbeeld drie keer een paar uur werken) dat er dan juridisch gesproken al sprake is van een vast dienstverband?

Ja, tenzij er meer dan 3 maanden tussen de oproepen zit. Het is overigens bij de vierde oproep, niet de derde.

 

Een oproepcontract met voorovereenkomst is dan ook niet handig als het heel vaak om heel weinig uren gaat.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bbos,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Betekent dat dan dat als de werknemer drie keer een oproep aanvaard (bijvoorbeeld drie keer een paar uur werken) dat er dan juridisch gesproken al sprake is van een vast dienstverband?

Ja, tenzij er meer dan 3 maanden tussen de oproepen zit.

6 maanden!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Wij werken hier al jaren mee, vooral voor de studenten die alleen in de zomervakantie kunnen werken.

 

Gezien de lange periode die er tussen zit zal er nooit een baste aanstelling worden verplicht.

In ons geval voor beide partijen de meest wenselijke situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij werken hier al jaren mee, vooral voor de studenten die alleen in de zomervakantie kunnen werken.

 

Gezien de lange periode die er tussen zit zal er nooit een baste aanstelling worden verplicht.

In ons geval voor beide partijen de meest wenselijke situatie.

 

 

 

Maar hoe doe je dat dan in die zomermaanden? Ik bedoel je roept ze neem ik aan dan een aantal keren op voor het verrichten van werk en als ik het goed begrijp dan wordt elke oproep gezien als een aparte arbeidsovereenkomst en dus kunnen die studenten aanvoeren dat ze een vaste aanstelling hebben of maak ik hier een denkfout. (even aannemende dat je echt gebruik maakt van een oproepcontract met voorovereenkomst.)

Link naar reactie
  • 0

Er is een verschil tussen een arbeidsovereenkomst en een voorovereenkomst.

Bij ons is de periode dan vaak 2 of 3 maanden.

 

Deze voorovereenkomst is een constructie die zeker niet zonder enig risico is.

De voorovereenkomst kent namelijk het gevaar dat, er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat, wanneer je na 3 opeenvolgende tijdelijke contracten te hebben afgesloten daarna aansluitend een 4e contract afsluit. Dit 4e contract moet dan een contract voor onbepaalde tijd zijn.

Tenzij er 6 maanden tussenzit, dan kun je steeds weer opnieuw beginnen.

 

Voor ons is vooral het voordeel dat onze boekhouder niet allerlei 0 uren aangiftes hoeft te maken in de loonadministratie. Dit moet wel bij een 0 uren contract.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.