• 0

Van hobby en bijverdiensten naar ondernemerschap

Hallo mensen,

 

Vandaag had ik een afspraak bij de kamer van koophandel voor een inschrijving in het handelsregister.

Omdat ik student ben, en daarnaast wat extra wil verdienen, is mijn hobby (websites bouwen), meer dan een hobby geworden. Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om mij in te schrijven in het handelsregister.

 

Mijn inkomsten voor het komende jaar schatte ik op ongeveer €7000,-. Volgens de mevrouw van de KvK is dit bedrag echter veel te weinig om in aanmerking te komen voor een inschrijving in het handelsregister, en adviseerde mij om alleen een BTW nummertje aan te vragen bij de belastingdienst, zodat ik gewoon factuurtjes MET btw kan versturen aan mij klanten.

 

Overal op het internet lees ik dat je zonder KvK nummer, absoluut geen btw kunt verrekenen.

Mijn klanten willen graag op elke factuur een BTW bedrag hebben.

 

Kunnen jullie mij vertellen wat ik het beste kan doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als een bedrijf in het handelsregister is ingeschreven, dan is het verplicht zijn KvK-nummer op facturen te vermelden. Maar omgekeerd geldt niet dat het hebben van een KvK-nummer een voorwaarde is om een factuur te mogen sturen.

 

Btw heffen is geen recht en biedt je klanten geen voordeel. Het is een plicht en vervelende overhead die de overheid aan ondernemers oplegt.

 

Hoewel je met KvK-inschrijving professioneler overkomt, kun je gewoon door met je activiteiten zonder de inschrijving.

 

En je kunt je gewoon aanmelden bij de belastingdienst als startend ondernemer. Waarschijnlijk word je dan btw-plichtig en krijg je een btw-nummer.

 

Ik vind het overigens wel een raar oordeel. € 7.000 omzet is misschien nog geen volwaardige onderneming, het is toch duidelijk meer dan een hobby. Misschien was je presentatie nog te hobbyachtig.

Link naar reactie
  • 1

Volgens die mevrouw waar ik mijn afspraak had, ben je als ondernemer verplicht om in her handelsregister te staan. Ik voldeed alleen niet aan de criteria van een onderneming.

heeft het geen andere reden dat je je niet mag (hoeft) in te schrijven? Ik gaf ook iets van 1000 euro op, gewoon een vinger in de lucht getal. 10 minuten later stond ik buiten met zo'n geweldig nummer.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Toch eigenaardig. Is het een plicht, is het een recht: hoe zit dat eigenlijk met die KvK-inschrijving?

 

De liefhebbers kunnen zich storten op de Beleidsregel ondernemingsbegrip in handelsregister. Daarin staat o.a.:

Op grond van het tweede lid is van een onderneming geen sprake indien er, naar het oordeel van de kamer onvoldoende omvang van activiteiten of omzet is.

 

en

Bij het beoordelen of er voldoende omvang is, als bedoeld in het tweede lid van artikel 2 van het Handelsregisterbesluit 2008, kan onder meer worden gekeken naar de omzet die jaarlijks wordt verwacht of is behaald. Die omzet moet dan wel worden beoordeeld in relatie tot de aard van de onderneming in kwestie; harde bedragen kunnen daardoor niet worden genoemd. Een jaaromzet van (als voorbeeld) € 10.000 kan bij iemand die start met de verkoop van zelfgemaakte producten indiceren tot serieus ondernemerschap terwijl eenzelfde omzet bij iemand die handelt in tweedehands auto’s te laag is als indicator van voldoende omvang.
Link naar reactie
  • 0

Sta zelf al een hele lange tijd ingeschreven en toen kreeg je dat soort vragen niet.

 

dus nieuwsgierig als ik ben gelijk maar even naar de site van KVK maar helaas:

 

De website is momenteel niet beschikbaar

 

Let op! U kunt wel direct naar het Handelsregister Online.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon nog eens langsgaan, maar dan bij een ander mevrouw of meneer. :)

 

Inderdaad. En dan zou ik de omzet deze keer iets boven de 10.000 schatten. Met dat extra nulletje klinkt het gelijk al een stuk serieuzer en het zou me niets verbazen als dat bedrag dat volgens de richtlijn niet genoemd kan worden maar wel genoemd wordt, in de praktijk als drempel wordt gehanteerd.

Link naar reactie
  • 0

Maar of je van je KvK-bezoek nu wel of niet een wekelijks uitje maakt: meld je sowieso aan bij de Belastingdienst, want btw-ondernemer ben je - afgaande op je informatie- sowieso. Wellicht val je nog goeddeels onder de kleine ondernemersregeling (KOR), maar een plicht om je te melden is er wel. De KvK-inschrijving heeft NIETS te maken met het kunnen aftrekken van omzetbelasting.

 

Voor de duidelijkheid: de KvK hanteert dus een ander begrip van een 'ondernemer' dan de omzetbelasting. Om het nog leuker te maken is er in de omzetbelasting ook weer een ander ondernemersbegrip dan in de inkomstenbelasting en ga zo maar door.

 

Zoals Ton Lamers volgens mij al schreef: het enige effect van een KvK-inschrijving is dat je ingeschreven bent bij de KvK. Als de KvK je niet wil hebben vanwege je lage omzetverwachting, dan is dat niet per se jouw probleem. Vraag even een schriftelijke bevestiging van de weigering om je onderneming in te schrijven en spaar jezelf een kleine 50,- per jaar aan KvK-kosten uit. Die bijdrage schijnt te verdwijnen, maar ik heb ook gehoord dat er een begroting sluitend gemaakt moet worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze je inschrijving niet zouden accepteren. Het is toch jouw zaak hoeveel omzet je maakt?

 

En het is "inschrijving handelsregister". De KvK beheert het handelsregister, maar je schrijft in in het handelsregistere, niet in de KvK. Het kan zijn dat ze het beleid aan het veranderen zijn, nu de koppelverkoop van inschrijving handelsregister en lidmaatschap KvK komt te vervallen. Ze zijn vast bang voor een decimering van het aantal leden van de KvK. En terecht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kvk bestaat uit een soort verdelede ambtenaren. Als jij denkt dat je een bedrijf opzet dan overdrijf je alles gewoon een beetje zodat je een KVK inschrijving en BTW nummer krijgt,. Die hele wetgeving rond zzp-er, ondernemer, btw plichtig of niet is vaak vaag. Dus dat moet je zo invullen zoals jouw het beste uitkomt

Link naar reactie
  • 0

te weinig om in aanmerking te komen voor een inschrijving in het handelsregister, en adviseerde mij om alleen een BTW nummertje aan te vragen bij de belastingdienst, zodat ik gewoon factuurtjes MET btw kan versturen aan mij klanten.

Ja, je kunt een BTW-nr aanvragen/krijgen, zonder een KvK-inschrijving te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Vreemde gang van zaken maar weer bij de kvk! Het lijkt nogal willekeurig te zijn wanneer ze iets wel of niet accepteren, vooral afhankelijk van welke medewerker en welke kvk je hebt.

 

Dat 7000 euro verwachte omzet te weinig zou zijn is een onzinnige redenatie voor weigering, maarja, je kunt altijd 20.000 verwachten en het toch niet halen natuurlijk... praktisch bezig blijven denk ik, het noemen van een bedrag bij de kvk heeft geen gevolgen. Bij de belastingdienst moet je er wel mee oppassen, daar zo je nog een voorlopige aanslag oid kunnen krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi lezer,

 

Als nieuw lid hier, is dit mijn eerste bericht. Op het forum heb ik veel informatie kunnen vinden alleen nog niet dat ene antwoord. Daarom plaats ik mijn vraag hier, in de hoop iemand mij een gericht advies kan geven.

 

De vraag heeft -volgens mij- nogal een complex antwoord. Ik ben student en woon op kamers. Door bijbaantjes en netwerken, heb ik van mijn hobby nu mijn grootste inkomstenbron weten te maken, naast de studiefinanciering die ik ontvang.

 

Het betreft relatief kleine bedragen per maand (tussen de €200 en €400,-) met af en toe een uitschieter naar boven (max. €600,-) zo eens of 2 keer per jaar. Nu overkomt het me regelmatig dat ik hiervoor dingen vooruit moet betalen, die ik dan later wel weer kan factureren, maar als student belast me dat al vrij aanzienlijk. Het is niet dat ik altijd die extra €200,- achter de hand heb om bijvoorbeeld een vliegticket te betalen. Daarbij laat het uitbetalen van het salaris ook nog wel eens op zich wachten, omdat dit natuurlijk ook niet volgens rechtswegen gaat maar wel voor zou moeten. Het gaat dan vaak over enkele opdrachten en losstaande opdrachten en het heeft dan in dat soort gevallen geen zin om mij in dienst te nemen. Hierdoor moet ik soms lang op mijn geld wachten en dit levert als student zijnde veel stress. De opdrachten liggen echter wel in het verlengde van mijn studie en het doorgroeien van de werkzaamheden die ik uitvoer, is dan ook niet uitgesloten.

 

Kort samengevat: het is een bijverdienste die ik vooral doe voor kennissen en bekenden uit mijn netwerk en zij staan me dan financieel een beetje bij in ruil voor mijn dienst en expertise.

 

 

Nu is mijn vraag: wanneer is het het overwegen waard om me in te gaan schrijven bij de kvk als zzp'er* ?

 

 

*(of andere rechtsvorm)

 

Dank voor het meedenken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag zou niet moeten zijn "wanneer is het het overwegen waard om me in te gaan schrijven bij de kvk", maar, "Wanneer ben ik verplicht om mij in te schrijven bij de KVK?".

 

Op het moment dat jij aan te merken bent als een bedrijf, dan ben je verplicht om je te melden bij de KVK en de belastingdienst. Echter is de scheidslijn tussen bedrijf en hobby soms nogal vaag, dus een direct antwoord valt niet te geven. Ga eens langs bij de KVK en hoor eens wat zij er van vinden, zou ik zeggen.

 

Overigens is zzp-er geen rechtsvorm. Je doelt waarschijnlijk op eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

De vraag zou niet moeten zijn "wanneer is het het overwegen waard om me in te gaan schrijven bij de kvk", maar, "Wanneer ben ik verplicht om mij in te schrijven bij de KVK?".

 

Op het moment dat jij aan te merken bent als een bedrijf, dan ben je verplicht om je te melden bij de KVK en de belastingdienst. Echter is de scheidslijn tussen bedrijf en hobby soms nogal vaag, dus een direct antwoord valt niet te geven. Ga eens langs bij de KVK en hoor eens wat zij er van vinden, zou ik zeggen.

 

Overigens is zzp-er geen rechtsvorm. Je doelt waarschijnlijk op eenmanszaak.

 

Maar in plaats van een scheidslijn kunnen we dus spreken van een schmerzone, en in die zone is het zeer legitiem om je af te vragen of het wellicht nog niet helemaal verplicht is, maar gewoon lucratiever.

 

Nadeel eigenlijk alleen de - ik dacht- 60 euro inschrijvingskosten

o ja, en zie dit topic: je gegevens worden doorgestuurd naar bedrijven die je gaan bellen

 

Voordeel: je kunt nu ook btw op je facturen meerekenen.

Je komt wat professioneler over

je kunt gebruik maken van enkele startersregelingen, startersbijeenkomsten e.d.

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter Hol:

Ik denk dat je goed samenvat wat de kern van mijn vraag is en wat ik bedoel met de grens. Uit de reactie van @Realist en zijn nuance op jouw antwoord begrijp ik dat het eigenlijk niet zo'n big deal is om me in te schrijven en de kosten ook eigenlijk vrij klein zijn.

 

@Realist stelt wel duidelijker wat ik bedoel met 'Rendabel'. Wanneer heet het lucratief? De scheidslijn die je schetst, stel je vrij zwart/wit voor. Want ja, ik verdien er geld mee. Maar op een zondagmiddag een zolder voor je buurman opruimen en er een krat bier voor terug krijgen, mag ook geen bedrijf heten. Daarom deze vraag, met de specificatie: wanneer heet het dan wel een bedrijf?

 

Ik kan me echter niet voorstellen dat het ook zo zwart/wit te werk gaat als ik niet een vaste bron van inkomsten en/of opdrachten heb.

 

Hoe @Realist het stelt, lijkt het alsof dat eigenlijk nu al zo is en ik me voor het gemak (regelingen, etc.) en uitstraling nu al kan inschrijven.

 

Dank in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Hoe @Realist het stelt, lijkt het alsof dat eigenlijk nu al zo is en ik me voor het gemak (regelingen, etc.) en uitstraling nu al kan inschrijven.

Hamvraag lijkt me eerder of je je wel mag of kunt inschrijven. Daar twijfel ik sterk aan: redelijke kans dat KvK inschrijving weigert omdat je (nog) geen onderneming drijft

 

het gemak (regelingen, etc.)

Realist vermeldt de optie van "startersregelingen". Dat lijkt me hier niet aan de orde.

Ook zie ik het nut niet in van "professioneler overkomen"" voor een bijverdienste als student?

Kortom: ik zie het gemak niet zo?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kort samengevat: het is een bijverdienste die ik vooral doe voor kennissen en bekenden uit mijn netwerk en zij staan me dan financieel een beetje bij in ruil voor mijn dienst en expertise.

Professionele uitstraling is niet aan de orde.

 

Kan er geen verzameltopic komen? Iets zoals Van Hobby via Bijverdienste naar het Ondernemerschap....

 

De een knutselt wat met computers, een ander maakt leuke kinderkleding, weer een derde heeft een hondensite die aantrekkelijk is voor affiliate marketing: er zijn verschillende situaties waarbij een hobby kan uitgroeien tot een serieuze bijverdienste en zelfs een onderneming.

 

Wie heeft daar ervaring mee? Op welk moment ga je de bijverdienste aangeven als inkomen? Wanneer is het tijd om je in te schrijven bij de KvK? Om een BTW-nummer aan te vragen? Zijn er adviseurs die kunnen begeleiden bij deze overgang? Websites die nuttige info geven?

 

Als we ervaringen en visies verzamelen, kunnen we wellicht een handleiding maken die herkenbaar en bruikbaar is voor mensen die dezelfde ontwikkeling doormaken. ;)

 

Zie ook eerder topic over willekeurige 10.000 euro grens.

 

Oh, dat was al geprobeerd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.