• 0

Prijs bepaling product

Beste forumleden,

Stel ik koop 20 onderdelen a 14ex btw.- en ik verkoop deze voor 29,50 in de btw

is dit het uiteindelijk rendabel om te verkopen?

23,30 ex btw, een winst van 9,30 op een product van 14.- nou geef je uiteindelijk bij de inkomstenbelasting nog je winst op en gaat er nog +/- 40% vanaf, blijft er 5,58 over.

Is dit een juiste berekening of zie ik dit fout?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

23,30 ex btw, een winst van 9,30 op een product van 14.-

Bijna. 29,50 incl 21% BTW is 24,38 ex BTW dus het is 10,38 marge per onderdeel.

En dan maak ik dus de aanname dan je BTW plichtig bent en dat het onderdeel in het 21% tarief valt.

nou geef je uiteindelijk bij de inkomstenbelasting nog je winst op en gaat er nog +/- 40% vanaf, blijft er 5,58 over.

Je betaalt geen belasting per product maar over je totale winst. Over welk deel van je winst je belasting betaalt, en welk tarief dat is, hangt natuurlijk af van je verdere situatie. Vergeet namelijk niet overige inkomsten en vrijstellingen. Maar als je het even simpel wilt voorstellen, heb je ongeveer gelijk.

Nu ja, er is in elk geval winst per onderdeel. Maar of dat opweegt tegen de moeite die je moet doen en de overige bedrijfskosten valt zonder verdere informatie niet te zeggen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

23,30 ex btw, een winst van 9,30 op een product van 14.-

Bijna. 29,50 incl 21% BTW is 24,38 ex BTW dus het is 10,38 marge per onderdeel.

En dan maak ik dus de aanname dan je BTW plichtig bent en dat het onderdeel in het 21% tarief valt.

nou geef je uiteindelijk bij de inkomstenbelasting nog je winst op en gaat er nog +/- 40% vanaf, blijft er 5,58 over.

Je betaalt geen belasting per product maar over je totale winst. Over welk deel van je winst je belasting betaalt, en welk tarief dat is, hangt natuurlijk af van je verdere situatie. Vergeet namelijk niet overige inkomsten en vrijstellingen. Maar als je het even simpel wilt voorstellen, heb je ongeveer gelijk.

Nu ja, er is in elk geval winst per onderdeel. Maar of dat opweegt tegen de moeite die je moet doen en de overige bedrijfskosten valt zonder verdere informatie niet te zeggen.

Top, momenteel niet de investering waard dus. Al heb ik er in 3 maandjes 25 verkocht, ga ik liever verder met mijn andere producten waar de winst wel minimaal 400% is :D

Slotje mag erop, bedankt!

• 0

Hoe minder je verkoopt, hoe minder belasting je betaalt. ;)

Stel daarentegen dat je er 200.000 verkoopt. Dan blijft er na die belasting nog best wat over.

Van je berekening klopt helemaal niks, want je betaalt inkomstenbelasting over je ondernemersinkomen, niet over de verkoop van individuele producten. Dus opnieuw berekenen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Hoe minder je verkoopt, hoe minder belasting je betaalt. ;)

Stel daarentegen dat je er 200.000 verkoopt. Dan blijft er na die belasting nog best wat over.

Van je berekening klopt helemaal niks, want je betaalt inkomstenbelasting over je ondernemersinkomen, niet over de verkoop van individuele producten. Dus opnieuw berekenen.

ja, maar goed 40% is een gemiddelde inkomstenbelasting tarief? kan meer of minder zijn maar zal geen 10% zijn. daarnaast is dat echt afhankelijk van de ondernemer zelf.. uit je inkomstenbelasting trek je ook het een en ander af

• 0

Titel dekt de lading van dit topic nauwelijks nog.

Lees een aantal thema's op de website van de Belastingdienst en het Handboek Ondernemen, ook als je je administratie op basis van andere activiteiten al lang en breed uit kunt besteden.

Secundair: een consumentenartikel met een WVP van € 29,50 verkoopt vrijwel evengoed voor € 29,95. Centenwerk, maar toch. Deze brutomarge klinkt vrij gangbaar.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Stel ik koop 20 onderdelen a 14 ex btw.- en ik verkoop deze voor 29,50 in de btw, is dit het uiteindelijk rendabel om te verkopen?

Als je daar een jaar over doet, levert het niet zoveel op. Als je elke dag twintig stuks verkoopt, wordt het al een stuk beter. Niet alleen de brutomarge telt, maar ook je omloopsnelheid. Zo kan je met een investering van 280 euro in een jaar meer dan twee ton omzet maken.

Is dat rendabel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Op zich is dit een legitieme vraag als je er van uit gaat dat TS een inkomen uit loondienst heeft en met wat handel "bijverdient". De berekening klopt dan vrij aardig, zie post Ron.

Stel is hij ondernemer voor de BTW maar niet voor de IB omdat er sprake is van geringe en of onregelmatige winst en TS geeft de winst op als "resultaat uit overige werkzaamheden" en tijd is zijn zogenaamd schaarse zaak; dan is het niet verkeerd om tijd die de verkoop kost van een product tegen winst te af te zetten.

Als hij 2 uur bezig is met de verkoop/inkoop en administratie en het levert 5-6 Euro "netto" op is het een goede zaak om je af te vragen of je dat wil doen.

• 0

Op zich is dit een legitieme vraag als je er van uit gaat dat TS een inkomen uit loondienst heeft en met wat handel "bijverdient". De berekening klopt dan vrij aardig, zie post Ron.

Stel is hij ondernemer voor de BTW maar niet voor de IB omdat er sprake is van geringe en of onregelmatige winst en TS geeft de winst op als "resultaat uit overige werkzaamheden" en tijd is zijn zogenaamd schaarse zaak; dan is het niet verkeerd om tijd die de verkoop kost van een product tegen winst te af te zetten.

Als hij 2 uur bezig is met de verkoop/inkoop en administratie en het levert 5-6 Euro "netto" op is het een goede zaak om je af te vragen of je dat wil doen.

gaat enkel om verkoop van goederen, max 5 minuten mee bezig. verkoop gaat automatisch. maar goed de marge is te klein om groot in te kopen en een te kleine marge, ik heb het al een keer geprobeerd.

er mag een slotje op, vroeg me enkel af of ik het juist zag

• 0

Dat kun je toch ook wel zonder zo'n omweg berekenen? Nou zit er weer zes man mee te rekenen met iemand die in drie maanden 25 stuks heeft verkocht. ::)

• 0

Dat kun je toch ook wel zonder zo'n omweg berekenen? Nou zit er weer zes man mee te rekenen met iemand die in drie maanden 25 stuks heeft verkocht. ::)

kan het helaas niet zelf sluiten, je hoeft in principe niet te reageren. 3de post stond al dat er een slotje op mocht. Gaat puur om het principe of de berekening ongeveer klopt.. iets verkopen voor de dubbele prijs lijkt veel, je houd er echter weinig van over.ik verkoop redelijk veel producten voor 7.- terwijl ik ze voor 1 dollar inkoop. omdat het een uniek product is, producten boven die prijs heb ik eigenlijk niet vandaar mijn vraag.. mijn omzet is verder prima voor iemand die net gestart is:)

• 0

kan het helaas niet zelf sluiten, je hoeft in principe niet te reageren. 3de post stond al dat er een slotje op mocht. Gaat puur om het principe of de berekening ongeveer klopt.. iets verkopen voor de dubbele prijs lijkt veel, je houd er echter weinig van over.ik verkoop redelijk veel producten voor 7.- terwijl ik ze voor 1 dollar inkoop. omdat het een uniek product is, producten boven die prijs heb ik eigenlijk niet vandaar mijn vraag.. mijn omzet is verder prima voor iemand die net gestart is:)

De halve wereld koopt in voor de helft van de verkoopprijs, en velen voor nog meer.

Denk eens aan de supermarkten, die halen voor vele producten nog kleinere marges.

De speelgoedbranche werkte met 1,4 (dus 40% er bovenop) las ik laatst hier op HL.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar