• 0

btw plichtig bij uren facturatie van externe partij tbv onderwijsproject?

Vanuit een eenmanszaak ben ik bezig met een intentie opdracht van een onderwijsinstelling voor een leergang ontwikkeling project.

Bij gezamenlijke projectovereenkomst met de onderwijsinstelling zal de facturatie via eenmanszaak verlopen. Er is geen btw afdracht ivm onderwijs gerelateerde activiteit.

Nu werk ik samen met deskundige(n) die content aanleveren tbv de leergang ontwikkeling.

Mijn vraag; Ben ik nu wel btw plichtig als ik deze uren 'inkoop'? oftewel, als ik een deskundige factuur met btw ontvang is dit correct of kan de desbetreffende factuur ook zonder btw?

 

bij voorbaat dank voor je reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of jij wel of niet BTW plichtig bent, wordt bepaald aan de hand van de diensten die jij verricht. Diensten die je inkoopt zijn hier niet relevant.

 

Maar ik vind het wel een beetje vaag klinken, eerlijk gezegd:

"leergang ontwikkeling project"

"content aanleveren tbv de leergang ontwikkeling"

 

De vraag is natuurlijk deze:

Kan je als ondernemer een beroep doen op de onderwijsvrijstelling voor de BTW...

 

Dat zou dan zijn 'diensten en leveringen die nauw samenhangen met het verstrekken van onderwijs' in mijn ogen.

Maar de vraag blijft: Wat doe je nou precies?

Link naar reactie
  • 0

Het zeg maar directe onderwijs is vrijgesteld. Lesgeven, en ook de boeken.

"Onder de vrijstelling vallen ook de levering van goederen en diensten die onmisbaar zijn voor het verzorgen van vrijgesteld onderwijs. "

Dan gaat het er inderdaad om wat Peter ook stelt wat een leergang ontwikkelingproject precies is. Is dat een volgsysteem of zo? Heeft het echt een op een met het onderwijs zelf te maken, kun je niet zonder, dan valt het onder de vrijstelling, anders niet.

De school stelt dat het btw-vrij is. Omdat zij daarin ook partij zijn zou ik ook dat toch nog eens toetsen.

 

De kosten die jij weer inkoopt vallen in de regel niet meer onder die vrijstelling. Ik lever zelf ook diensten via een bedrijf dat dan weer levert aan onderwijs, en daar zit voor mij wel btw op.

Het zou ook wat zijn, anders zou iedere pen die de juf koopt in de winkel btw-vrij zijn, dat is voor de winkel niet te controleren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij gezamenlijke projectovereenkomst met de onderwijsinstelling zal de facturatie via eenmanszaak verlopen. Er is geen btw afdracht ivm onderwijs gerelateerde activiteit.

De veelgehoorde gedachte "het is iets met onderwijs, dus het zal wel BTW vrijgesteld zijn" is wel erg kort door de bocht. Jouw werk, en dat van de mensen die je inhuurt, is gewoon BTW plichtig, tenzij...

 

Zie ook: https://www.crkbo.nl/%5CPage%5Cbtw_en_crkbo

Danwel: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/beroepsonderwijs/beroepsopleidingen/beroepsopleidingen

 

Als je BTW in rekening moet brengen is dat vervelend voor de onderwijsinstelling in kwestie, die de BTW niet terug kan vragen. Of voor jou, omdat ze hun inkooptarieven er gewoon op aanpassen. Dan houd jij dus minder over.

 

Wanneer je vaker werkt voor beroepsopleidingen, kun je overwegen je als docent of instelling in te schrijven in het register om een BTW vrijstelling te krijgen voor deze activiteiten. Voor- en nadelen van een BTW vrijstelling staan beschreven bij genoemde link. Zelf heb ik gekozen voor een registratie als instelling, omdat ik ook zelfstandig opleidingen aanbied; veelal aan overheidsorganisaties, die de BTW niet terug kunnen vragen.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je vaker werkt voor beroepsopleidingen, kun je overwegen je als docent of instelling in te schrijven in het register om een BTW vrijstelling te krijgen voor deze activiteiten. Voor- en nadelen van een BTW vrijstelling staan beschreven bij genoemde link. Zelf heb ik gekozen voor een registratie als instelling, omdat ik ook zelfstandig opleidingen aanbied; veelal aan overheidsorganisaties, die de BTW niet terug kunnen vragen.

Dat is een goede tip.

Dank voor de toelichting.

 

 

 

____

quote fix

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.