• 0

Nieuwe bestelauto met dubbele cabine

Goedemiddag,

Ik ben al tijdje op zoek naar 2e hands bestelauto tot ik vorig week hoorde dat nieuwe bestelauto misschien voordeliger voor mij ivm bpm en btw vrijstelling omdat ik geregistreerd als ondernemer bij belastingdienst.

Ik ben daarna regeltjes te verdiepen. Voor mij is niet duidelijk welke toepassing voor mijn situatie.

Ik ben aan oriënteren of ik bestelauto op mijn zaak of prive zetten. Eenmaal beslissing kan helaas niet meer terugdraaien.

Mijn situatie:

Rond 20.000 km per jaar

Woon/werkverkeer ca 12500 km

Zakelijke ritten ca 3000 km

Prive ca 4500 km

Bestelauto kopen op zaak, bijtelling zal vast 25% van cataloguswaarde (ruim 40.000 euro incl btw en bpm). Bijtelling is dan iets meer dan 10.000 euro.

Voor IB is woon en werkverkeer zakelijke ritten dus moet ik dan 10.000 euro opgeven bij bijtelling waar ik maar 4500 km prive rijden? Dat is erg duur grap >:(

Of zijn er ander manier zoals naar rato in percentage berekenen van de autokosten van zakelijk en prive? Hoe zit eigenlijk met aanschafwaarde/afschrijvingen?

----

Bestelauto kopen op prive als ondernemer, ik krijg bpm vrijstelling en ik dacht altijd dat ik BTW moet betalen tot ik gister achtergekomen dat het niet altijd geval is. Kan BTW terugvangen als ik hem prive koop. Ik kan bestelauto bij OB op zakelijk zetten en IB op prive zetten. Ik kan kiezen tussen km administratie en of 2,7% van cataloguswaarde. Grote nadeel is dat woon en werkverkeer bij OB als prive aanmerken. Ik kan dus beter 2,7% van cataloguswaarde pakken.

Ik reken 2,7% van 40.000 euro (catalogus incl btw en bpm) = 1080 euro

Als ik bijvoorbeeld volgende jaar 800 euro btw terug ontvangen van autokosten.

Moet ik 800 euro terugbetalen aan OB of moet ik 1080 euro betalen?

Bij meer dan 1080 euro levert me voordeel (dit jaar sowieso ivm aanschafwaarde).

Of is het ook mogelijk als ik bijvoorbeeld dit jaar bestelauto op zakelijk zetten bij OB en volgende jaar op prive?

Ik reken 15500 km x 19ct op autokosten van IB. Levert me ca 3000 euro per jaar.

Ik ben benieuwd naar antwoorden ;)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Franske,

Deze onderwerpen komen op dit forum regelmatig langs.

Je vindt veel antwoorden op jouw vragen met de zoek-functie.

Bij een aantal zaken ben je al tot de juiste conclusie gekomen.

Een paar punten kort samengevat:

• Je kunt bij de aanschaf kiezen of je de auto tot het bedrijfsvermogen rekent of niet

• Die keuze kun je apart maken voor inkomstenbelasting (IB) en omzetbelasting (OB/BTW)

• Die keuze kun je (vrijwel) niet meer wijzigen

• Voor het lage tarief motorrijtuigenbelasting en vrijstelling BPM hoeft de auto niet "op de zaak" te staan

en hoeft de auto ook niet nieuw te zijn

• Als de auto voor de IB privé is, geldt er geen bijtelling

• De BTW op verbruikskosten kun je onder voorwaarden ook pro rato verrekenen

Overigens is de genoemde € 0,19 per km. geen netto kilometervergoeding, maar een aftrekpost.

Bij een bedrag van € 3.000 en een IB-tarief van (stel) 40% levert dat netto € 1.200 op.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

• 0

Bedankt voor informatie. Ik heb wel opgezocht bij forum maar veel situaties zijn niet hetzelfde als mijne. Ik gebruik vooral veel door woon en werk verkeer. Nogal dubbelzinnig dat IB het ziet als zakelijke ritten en OB als prive ???

Als ik zo kijk naar mijn situatie is toch misschien voor mij beter om deze bestelauto kopen op prive zetten voor IB en zakelijk zetten voor OB. (ik moet nog uitrekenen hoeveel ik ga betalen voor BTW in toekomst en geschiedenis van mijn huidige busje). Ik heb doorgezocht op internet en forums en ze zijn eigenlijk beetje tegenstrijdige antwoorden met forfaitaire btw. Als ik bijv 800 euro btw uitgegeven voor autokosten en forfaitaire is 1080 euro en sommigen zeggen dat ik 800 euro btw teruggeven en anderen zeggen dat ik pech heb en 1080 euro betalen.

Nu even iets anders, sinds vorig jaar heb ik voor mijn huidige busje (die ik 4 jaar geleden gekocht bij particulier) voor OB omgezet naar zakelijk want voorheen wist ik niet dat het mogelijk biedt. Ik heb toen contact opgenomen met belastingdienst en ze zeggen dat het van prive naar zakelijk wel mogelijk maar van zakelijk naar prive niet mogelijk bij OB. Daarnaast is mijn huidige busje marge dus voor mij geldt 1,5% van cataloguswaarde. Bij IB kan helaas niet meer veranderen als ik busje eenmaal op prive of zakelijk geregistreerd.

• 0

Het forfait van 2,7% of 1,5% geldt alleen als je geen kilometers bijhoudt.

In dat geval kan, als het busje voor de BTW zakelijk is, de bijtelling hoger zijn dan de werkelijk betaalde BTW. In jouw voorbeeld krijg je € 800 terug, maar moet je € 1080 betalen. Dat kost je dus € 280.

Als het busje voor de BTW privé is, kun in dat geval afzien van BTW-verrekening en bijtelling. Dan kost het je niets.

Afhankelijk van óf en hoeveel BTW er bij aanschaf is betaald en hoeveel BTW je op verbruikskosten betaalt, is het al of niet gunstiger om het busje voor de BTW als zakelijk te beschouwen. Denk eraan dat je dan ook bij verkoop of inruil van het busje weer BTW over de verkoopprijs moet afdragen.

Vaak is het voordeliger om de kilometers bij te houden en de BTW op verbruikskosten naar rato te verrekenen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

• 0

Ga komende week berekenen, ik mag toch jaarlijks kiezen tussen zakelijk en prive rato en forfait. Als blijkbaar forfait voor mij voordeliger dan rato op bepaalde jaren dan kan ik die gebruiken en andere jaren andersom.

U had over: en hoeft de auto ook niet nieuw te zijn.

Ik kies toch nieuwe want is toch goedkoper dan 2e hands. Als je 7 - 9 jaar Mercedes Vito, Peugeot Expert en of Citroen Jumpy (met dubbele cabine!) zoeken op marktplaats dan komen ze tussen 9000 en 12500 euro excl. BTW. Als ik 1 van die busje bij dealer koop dan kan ik eentje kopen voor ongeveer 20.000 euro (inclusief allerlei leuke kortingen). Voor 8000 euro verschil kies ik toch voor nieuw met garantie en eerste 3 jaar onderhouds/APK vrij.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar