• 0

Aanvullende vragen in ib aangifte 2015

Bij nacontrole van de IB-aangifte 2015 bleek bij de "Aanvullende vragen - Over het volgende krijgt u ook aanvullende vragen" een vinkje te staan bij ¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨. Met in de toelichting "U of uw fiscale partner had in 2015 een onderneming. U krijgt hierover aanvullende vragen.".

 

Ik kan dit vinkje niet weghalen, vakje is grijs.

 

Wat betekent dit? Doe sinds 2010 IB aangifte ondernemer, maar heb dit niet eerder gehad.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Lex, deze vraag over een ¨expliciete uitspraak¨ heb ik gezien en met ¨nee¨ beantwoord. Deze vraag staat onder het kopje ¨Aanvragen uitspraak Belastingdienst¨.

 

¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨ staat onder het kopje ¨Aanvullende vragen¨

 

Er staat ¨ja¨ naast en ik kan het vinkje niet weghalen om er ¨nee¨ van te maken...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit vinkje niet weghalen, vakje is grijs. Wat betekent dit? Doe sinds 2010 IB aangifte ondernemer, maar heb dit niet eerder gehad.

Ik kwam dit zelfde tegen bij een collega-ondernemer die een vrij ingewikkelde stakingsbalans met vrijgestelde winstonderdelen moest invullen. Dat zijn blijkbaar situaties waarin de fiscus sowieso een expliciete uitspraak gaat geven, ongeacht of je die ook daadwerkelijk wil hebben. ;)

 

Ik heb de indruk dat dit automatisch gebeurt, als je iets in je aangifte iets 'speciaals' hebt ingevuld. Heb je misschien iets bijzonders aan te geven over 2015?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid, tjsa zou het kunnen zijn omdat ik al een paar jaar een lage omzet/winst heb?

 

@Brood, zou het inderdaad een ¨aankondiging" zijn? Want ik zie nergens, elders in de aangifte, een mogelijkheid hoe ik het vinkje bij ¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨ kan wegkrijgen. Dat sluit ook aan bij prinsrachid´s indruk dat het automatisch gebeurt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag wel, maar het vooraf al aangevinkt staan dat de vraag komt was toen niet.

 

@Brood, zou het inderdaad een ¨aankondiging" zijn? Want ik zie nergens, elders in de aangifte, een mogelijkheid hoe ik het vinkje bij ¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨ kan wegkrijgen. Dat sluit ook aan bij prinsrachid´s indruk dat het automatisch gebeurt.

 

Je kunt het dus wel degelijk bij de rubriek "aanvullende vragen" veranderen. De aankondiging blijft natuurlijk toch staan. Waarom de aankondiging al gevinkt is, weet ik niet

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met brood. Je kan dit verder op in de aangifte weer uit zetten.

Nee, dat kan niet in het geval van TS en dat is nu juist waarom hij deze vraag stelt. Waarom leest iedereen daar nou zou hardnekkig overheen? In sommige gevallen kun je dus - net als altijd - een nee invullen, maar dan krijg je helemaal aan het eind toch een aangevinkt vakje te zien, dat niet is uit te zetten.

 

Mijn vermoeden (puur speculatie) is dat dit gebeurt in gevallen waarbij er aanwijzingen zijn dat er op basis van een ruwe evaluatie van de ingevulde cijfers mogelijk geen sprake (meer) is van ondernemerschap. Bijvoorbeeld bij erg lage of negatieve winst, te lage omzet (< €5000), veel winstvrijstelling, etc.

 

De ondernemersaangifte kun je nu immers helemaal op eigen houtje doen in de normale online omgeving, dus zal de fiscus hier nu waarschijnlijk extra op letten. En de aangever weet zo ook dat er expliciet op gelet wordt, zodat je wel 2 keer nadenkt voordat je een onterechte ondernemersaangifte instuurt. Zeker nu er de OndernemersCheck is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Misschien begrijp ik dan iets niet goed. Hierbij mijn ervaringen tot nu toe:

 

1. Op het scherm "Aanvullende vragen" komt een vraag voor "Aanvragen uitspraak van de belastingdienst" met een grijs vakje, dat niet kan worden gewijzigd.

 

Volgens mij (en Brood) betekent dat alleen: "Ter informatie: er komt voor u straks nog een (extra) vraag".

 

2. De reeds aangekondigde vraag wordt inderdaad gesteld op het scherm "Aanvragen uitspraak van de belastingdienst" . Hier kan "Ja" of "Nee" worden gekozen.

 

Deze vraag komt al meerdere jaren voor in de ondernemersaangifte. Ik kies daar tot nu toe altijd "Nee".

 


Praten wij nu over dezelfde vragen of is er bij TS (en anderen) naast deze twee vragen ook nog een derde vraag, die automatisch wordt beantwoord met een (niet uit te zetten) vinkje?

 

Ik kan tot nu toe de Ja/Nee-vraag bij alle aangiftes zelf beantwoorden, ook bij ondernemers met verlies of lage omzet.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 1

Nee Rachid lees Ik niet hardnekkig overheen. Maar lees het wel anders dan dat jij het leest.

Ik kon in alle gevallen (bijzondere en geen bijzondere aangiften) juist alleen een ja invullen (was grijs gemaakt zoals ts aangeeft) op de plek waar ts aangeeft.

Dus bij

Aanvullende vragen --> over het volgende krijgt u aanvullende vragen --> aanvragen uitspraak van de belastingdienst --> hier alleen de keuze voor ja

 

Dit is de enige plek waar ts over spreekt. Maar verder op komt de vraag nog een keer en die plek heeft ts volgens mij niet gezien.

 

Na de voorlopige aanslagen en nog voor de verdeling als je een fiscale partner hebt staat:

Aanvragen uitspraak belastingdienst--> Hebt u in deze aangifte gegevens ingevuld waarover u een expliciete uitspraak

van de Belastingdienst wilt? Hier heb ik niet meegemaakt dat hij weer grijs is. Maar dit is dus ook niet de plek die ts benoemt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat ik bedoel:

In de linkerkant van het aangifte scherm met alle opties van de aangifte (Introductie, Persoonlijke gegevens etc) staat bijna onderaan de optie ¨Aanvullende vragen¨ (1 - is mijn eigen nummering) met daaronder de bijbehorende suboptie ¨Aanvragen uitspraak Belastingdienst¨ (2).

 

Bij 1. staan meerdere opties met als laatste (onder het kopje ¨Over het volgende krijgt u ook aanvullende vragen:¨) de optie ¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨.

Deze staat aangevinkt (is een keuzevakje) en is grijs.

 

Bij 2. staat één optie ¨Hebt u in deze aangifte gegevens ingevuld waarover u een expliciete uitspraak van de Belastingdienst wilt?. Deze is niet grijs en je kunt ja of nee kiezen. Hier staat ¨Nee¨ geselecteerd.

 

Wellicht was ik niet helemaal duidelijk in mijn omschrijving, mijn excuses daarvoor.

 

Mijn indruk is dat ik bij 1. geen keuze heb (wellicht vanwege mijn lage omzet, zie een eerdere reactie van mijzelf). En is het vermoeden van prinsrachid (zie antwoord #10) juist.

 

Misschien kan iemand dit vermoeden met meer zekerheid bevestigen?

 

Link naar reactie
  • 0

Zover ik heb gezien staat dit vakje bij alle ondernemersaangiften aangevinkt en is onveranderbaar. Dit is niet de vraag die al jaren standaard in de aangifte staat, namelijk of je over een bepaald onderdeel een expliciete uitspraak van de belastingdienst wil.

 

Kortom TS: het is een nieuwe standaardkreet die bij iedere ondernemersaangifte aangevinkt staat. Waaruit al duidelijk zal zijn dat deze nergens op slaat aangezien ik de dag nog moet meemaken dat de belastingdienst aan alle ondernemers vragen gaat stellen over de aangifte.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij 1. staan meerdere opties met als laatste (onder het kopje ¨Over het volgende krijgt u ook aanvullende vragen:¨) de optie ¨Aanvragen uitspraak van de Belastingdienst¨.

Deze staat aangevinkt (is een keuzevakje) en is grijs.

 

Bij 2. staat één optie ¨Hebt u in deze aangifte gegevens ingevuld waarover u een expliciete uitspraak van de Belastingdienst wilt?. Deze is niet grijs en je kunt ja of nee kiezen. Hier staat ¨Nee¨ geselecteerd.

Prachtig, dus toch gevonden.

 

1 Was dus de aankondiging (sommigen denken dat dit bij iedere ondernemer staat). Er staan vinkjes in vakjes (geen ja of Nee. Zie mijn eerdere bijvoeging).

2 Is dus de daadwerkelijke vraag of vragen. Daar staat dus " ............expliciete uitspraak " met default op "Nee" aangevinkt. Verandering naar Ja is mogelijk.

 

@ princhrachid: Er kan derhalve nooit een verplichte vooraf ingevulde "Ja" aangevinkt staan (nergens) en zeker niet zonder wijziging mogelijk, omdat de belastingdienst deze verplichting niet mag doen.

 

Link naar reactie
  • 1

Maar lees het wel anders dan dat jij het leest.

Tjongejonge (zeg ik tegen mezelf, maar ook over de onlogica van de manier waarop die vraag in de aangifte is verwerkt)..... Ik had het inderdaad anders geïnterpreteerd! ::)

 

Ik had het zo geïnterpreteerd: je kunt dan wel "Nee" aanvinken bij die vraag, maar de fiscus gaat sowieso "aanvullende vragen" stellen over de aangifte na het versturen ervan.

 

Maar blijkbaar moet je het dus zo interpreteren: de Belastingdienst gaat je "aanvullende vragen" stellen, en die bestaan dus enkel uit de vraag of je een expliciete uitspraak wilt! (Meestal Nee dus)

 

Als de fiscus die vraag wil stellen, kunnen ze 'm toch gewoon stéllen? Dan hoeven ze toch niet die vraag eerst aan te kondigen met een vinkje dat je nota bene niet kunt deselecteren? In de ondernemersaangifte worden maar liefst tientallen andere Ja/Nee vragen gesteld, dus deze vraag over de wens tot een expliciete uitspraak had daar dan toch wel bij gekunt, zou je denken?

 

Vandaar tjongejonge... Het zal wel aan mij liggen. Er zal wel een redenering achter zitten bij de fiscus om deze specifieke vraag zo apart aan te kondigen, maar dit heeft me in dit geval - samen met de vragensteller blijkbaar - toch behoorlijk op het verkeerde been gezet. Bedankt in ieder geval voor de opheldering! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn indruk is dat ik bij 1. geen keuze heb (wellicht vanwege mijn lage omzet, zie een eerdere reactie van mijzelf). En is het vermoeden van prinsrachid (zie antwoord #10) juist.

 

Misschien kan iemand dit vermoeden met meer zekerheid bevestigen?

 

 

Dan was je dus wel duidelijk ;)

Zoals al gezegd heeft niemand daar de keuze om nee in te vullen. Heeft dus niets met lage omzet te maken. Je geeft daar dus verplicht een ja aan wat slechts betekent dat het programma er later in de aangifte nog op terug komt. Als je daar dan later een nee in vult dan is er niks aan de hand en heb je dus aangegeven dat je geen uitspraak van de belastingdienst verlangt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.