• 0

Particulier producten ingekocht, zakelijk boeken,

Allen,

Mijn vriendin is een kapsalon gestart en heeft particulier een voorraad verf kunnen kopen voor € 110,- voor startdatum kapsalon.

Omreden particulier is er geen bon en de voorraad is beschikbaar gekomen omreden dat de betreffende kapster is gestopt. De artikelen vertegenwoordigen een waarde van ong € 1000,-

De artikelen zijn 3 weken voor de opening aangeschaft en zijn contant afgerekend.

Mijn vragen:

1. Kan ik de kosten van € 110,- boeken en op welke grootboekrekening?

2. Deze voorraad vertegenwoordigd een X aantal behandelingen waarover 6% btw moet worden afgedragen, echter staat daar voor de producten geen btw tegenover?

3. Er is met prive vermogen afgerekend geen bon beschikbaar. Heeft dit consequenties?

4. Hoe waardeer ik deze voorraad?

Ik heb gegoogled, Boekhouden voor dummies gelezen, Forum afgezocht, helaas.

Alvast dank voor jullie hulp!

Patrick

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Allen,

Mijn vriendin is een kapsalon gestart en heeft particulier een voorraad verf kunnen kopen voor € 110,- voor startdatum kapsalon.

Omreden particulier is er geen bon en de voorraad is beschikbaar gekomen omreden dat de betreffende kapster is gestopt. De artikelen vertegenwoordigen een waarde van ong € 1000,-

De artikelen zijn 3 weken voor de opening aangeschaft en zijn contant afgerekend.

Mijn vragen:

2. Deze voorraad vertegenwoordigd een X aantal behandelingen waarover 6% btw moet worden afgedragen, echter staat daar voor de producten geen btw tegenover?

3. Er is met prive vermogen afgerekend geen bon beschikbaar. Heeft dit consequenties?

Ik heb gegoogled, Boekhouden voor dummies gelezen, Forum afgezocht, helaas.

Alvast dank voor jullie hulp!

Patrick

Je zult wel een btw-factuur moeten, op ten minste een bewijs van aankoop. Zover ik weet kun je dit niet meer boeken op de zaak. Het gaat gelukkig om een ietwat (laag) bedrag.

• 0

Klopt, echter kunnen er veel behandelingen uit de voorraad worden gehaald.

Dus, als er een voorraad staat ingekocht voor €100,- met een waarde van € 1000,- waar zeg maar € 2000,- aan behandelingen kan worden gehaald hoe kijkt de belasting hiernaar.

Ik kan de verkoopster vragen een bon te schrijven, bewijs van aankoop of iets dergelijks.

• 0

Voordat je iets met die 110 euro kunt doen, zul je toch écht een bon moeten hebben. Voor de omzetbelasting (btw) zou je die aankoop dan eventueel nog kunnen meenemen in je eerste aangifte, als er btw op zat. Als er geen btw op zat, dan kun je voor de inkomstenbelasting die 110 euro gewoon van de winst aftrekken als zakelijke (inkoop)kosten.

Overigens vind ik de aankoop ook iets te laag van waarde om echt als 'voorraad' op de balans op te nemen. Persoonlijk zou ik het gewoon meteen in de kosten laten vallen (dus eenmalig 110 euro in het verlies en weg ermee).

Het maakt trouwens ook niet uit wat jij vindt dat die voorraad echt waard is, en bovendien is het zelfs niet handig om de voorraad meteen op te waarderen. De waarde van die voorraad komt vanzelf naar voren zodra je het gaat gebruiken. Dan reken je namelijk een prijs voor de behandeling aan de klanten (= winst voor de inkomstenbelasting) en draag je daar btw over af (=omzetbelasting over de omzet).

Tot slot nog het feit dat je het privé hebt betaald. In feite heb je daarmee een zakelijke kost 'voorgeschoten', oftewel een privéstorting. Omslachtig geredeneerd: jij stort privé geld in de zaak en daarmee wordt het product betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar