• 0

Brexit en BTW

Ik heb een postorderbedrijf en ik importeer momenteel ongeveer driekwart van mijn goederen uit Groot Brittannië.

Nu maak ik mij zorgen over wat er op fiscaal gebied gaat gebeuren, als GB de EU verlaat.

Zou je bijvoorbeeld als importeur niet langer die BTW vrijstelling krijgen?

Zo niet, hoe zou je die BTW dan terug krijgen?

Ik begrijp dat rubriek 4a niet ingevuld moet worden, tenzij je een speciale vergunning voor het verleggen van de BTW.

Hoe moet het dan worden geregeld?

20% (hun btw tarief) extra voor alle inkopen betalen is wat mij betreft geen optie.

Ik hoop dat de hele situatie zich niet voor doet, maar ik zou toch graag willen weten wat de senario zou zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt denk ik vooral aan wat GB dan als wetgeving rekent. Hier in Nederland bijvoorbeeld hoef je geen BTW af te dragen over wat je buiten de EU exporteert. Volgens mij hanteren de meeste landen het principe dat je bij export geen BTW hoeft af te dragen?

 

Verder zou het denk ik weinig uit moeten maken. Als ik iets uit de VS inkoop, werkt dat ongeveer hetzelfde als BTW verlegging. De verkoper in de VS hoeft geen BTW af te dragen. Ik moet BTW en invoerrechten betalen hier in Nederland, maar de BTW mag ik meteen weer aftrekken als 'voorbelasting'. Dat is bij BTW verlegd hetzelfde binnen de EU hetzelfde resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop van harte dat het weinig uit maakt.

Maar waar verwerk je dit dan in je aangifte omzetbelasting?

 

2a - Levering waar de heffing ozb naar u is verlegd, lijkt mij niet

4a - Heeft ook wat met een verleggingsregeling en een vergunning te maken

 

Er resteert alleen rubriek 1, prestaties binnenland.

En het is geen binnenland.

 

Bij ruim de helft van de bedrijven moet ik nu al achter de btw vrijstelling aan gaan, want ze hebben het niet goed geregeld en na controle van mijn btw nummer, wordt minder geld genomen of wordt het teruggestort. Dit soort gehannes is er dus nu al.

 

Edit: Ik zie dat 2a verleggingsregeling binnenland betreft.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar waar verwerk je dit dan in je aangifte omzetbelasting?

 

De BTW die PostNL/koerier int voor losse pakketjes uit het buitenland, kan je gewoon als voorbelasting aftrekken.

Nadeel is alleen dat je alsnog geld kwijt bent aan de afhandelingskosten, en dat door de afhandeling de levering van je pakketje soms wel een week vertraging oploopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Wouter en Max al aangaven: je hoeft van deze aankopen alleen de betaalde BTW bij de voorbelasting te tellen, verder vul je hierover niets op de aangifte in. De BTW is immers al door jou betaald.

 

Dit is vergelijkbaar met een aankoop binnen Nederland. Daarbij vul je op je aangifte behalve de voorbelasting verder ook niets van de aankoop in.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een postorderbedrijf en ik importeer momenteel ongeveer driekwart van mijn goederen uit Groot Brittannië. Nu maak ik mij zorgen over wat er op fiscaal gebied gaat gebeuren, als GB de EU verlaat.

Beetje filosofisch allemaal - zowel de vraag als het antwoord - maar dat gaat niet gebeuren ... de economische risico's zijn onvoorspelbaar groot. Mocht dat toch het geval zijn, want je weet het nooit met die Engelsen, dan gaat het nog jaren duren om uit te vinden hoe dat dan zou moeten. Wat in jaren beetje bij beetje is opgebouwd, wordt niet in enkele weken of maanden afgebroken.

 

Voor de geïnteresseerden: Brexit poll tracker.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een postorderbedrijf en ik importeer momenteel ongeveer driekwart van mijn goederen uit Groot Brittannië.

Nu maak ik mij zorgen over wat er op fiscaal gebied gaat gebeuren, als GB de EU verlaat.

Zou je bijvoorbeeld als importeur niet langer die BTW vrijstelling krijgen?

Zo niet, hoe zou je die BTW dan terug krijgen?

Welke BTW vrijstelling? Je krijgt alleen BTW terug van de belastingdienst als je meer afdraagt dan binnen krijgt.

 

 

20% (hun btw tarief) extra voor alle inkopen betalen is wat mij betreft geen optie.

 

Je betaalt/berekent bij een ICL en/of invoer geen Engelse BTW.

 

Bij ruim de helft van de bedrijven moet ik nu al achter de btw vrijstelling aan gaan, want ze hebben het niet goed geregeld en na controle van mijn btw nummer, wordt minder geld genomen of wordt het teruggestort. Dit soort gehannes is er dus nu al.

Volgens mij gaat er bij jou serieus iets mis. Wat bedoel je hiermee?

Link naar reactie
  • 0

Er gaat niets mis.

 

Met BTW vrijstelling bedoel ik dat een niet Nederlands EU bedrijf geen BTW bij jou als Nederlands bedrijf in rekening brengt.

 

Velen gaan hun BTW verwijderen voordat je betaalt.

Anderen doen dat niet, maar regelen het achteraf

Dan wordt er minder geld van je credit card of paypal afgehaald, wordt er wat terugbetaald, of wordt het gedeeltelijk verrekend met verzendkosten.

Of wordt er een speciale factuur voor je gemaakt, zonder de BTW er op en dan betaal je dat bedrag.

 

Mijn vraag was wat er behoort te gebeuren met BTW als GB ineens geen EU land meer wordt.

De polls staan momenteel op 50/50 dus is het een reële vraag.

 

Ik heb echter goede antwoorden van andere forumleden boven ontvangen.

Het is dus nu afwachten wat er 23 juni gebeurt.

In de tussentijd kunnen kopers profiteren van het steeds verder dalende pond.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag was wat er behoort te gebeuren met BTW als GB ineens geen EU land meer wordt. De polls staan momenteel op 50/50 dus is het een reële vraag.
Simpel ... dan is er geen sprake meer van ICL maar van (ouderwets) importeren, zoals je dat nu ook doet met alle landen buiten de Europese Unie.

 

Dat vele leveranciers er een spreekwoordelijk potje van maken, heeft niets met de regels inzake ICL of import te maken. In die zin gaat er dus heel wat mis. Bovendien worden er hier termen gebruikt die het vaaswater van de bloemen vertroebelen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er gaat niets mis.

 

Met BTW vrijstelling bedoel ik dat een niet Nederlands EU bedrijf geen BTW bij jou als Nederlands bedrijf in rekening brengt.

Dat is geen vrijstelling

 

Dan wordt er minder geld van je credit card of paypal afgehaald, wordt er wat terugbetaald, of wordt het gedeeltelijk verrekend met verzendkosten.

BTW verrekenen met verzendkosten? Echt?

 

Mijn vraag was wat er behoort te gebeuren met BTW als GB ineens geen EU land meer wordt.

De polls staan momenteel op 50/50 dus is het een reële vraag.

Dan ga je invoeren in plaats van intracommunautair verwerven.

 

Ik heb echter goede antwoorden van andere forumleden boven ontvangen.

Je krijgt alleen goede antwoorden als je goede vragen stelt.

 

Link naar reactie
  • 0

BTW verrekenen met verzendkosten? Echt?

 

Ja echt.

Dan brengen ze ten onrechte wel btw maar ook ten onrechte geen verzendkosten in rekening.

Later maken ze een factuur op zonder btw en met verzendkosten en vragen of nemen ze het juiste bedrag.

Het is onnodig ingewikkeld maar het komt uiteindelijk altijd wel goed en wordt het juiste bedrag in rekening gebracht.

En de verstuurde factuur is ook prima in orde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.