• 0

BTW aftrekken van benzine voor geleende auto die privé is betaald

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er staat over een leenauto niet direct iets op de site BD.

Maar de parallellen die te trekken zijn zijn overduidelijk.

 

Net zoals de 19 ct per km af te trekken is, ook als er niet met de auto gereden is, geldt dat ook voor

de btw. Je zult alleen wel moeten aantonen:

- dat je inderdaad getankt hebt (dus gepind betalen)

- dat je die reis gemaakt hebt. (toegangskaartjes, klantgegevens etc.)

- dat bedrag en reisafstand (via het verbruik) met elkaar in overeenstemming zijn

Link naar reactie
  • 1

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

Allereerst voor de inkomstenbelasting: hiervoor mag je gewoon 19 cent per kilometer als kosten opvoeren. Hiermee verlaag je dus je winst. Dat die persoon niets voor het uitlenen vraagt is dus mooi meegenomen. Je moet de (zakelijke) reisafstand natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken.