• 0

BTW aftrekken van benzine voor geleende auto die privé is betaald

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er staat over een leenauto niet direct iets op de site BD.

Maar de parallellen die te trekken zijn zijn overduidelijk.

 

Net zoals de 19 ct per km af te trekken is, ook als er niet met de auto gereden is, geldt dat ook voor

de btw. Je zult alleen wel moeten aantonen:

- dat je inderdaad getankt hebt (dus gepind betalen)

- dat je die reis gemaakt hebt. (toegangskaartjes, klantgegevens etc.)

- dat bedrag en reisafstand (via het verbruik) met elkaar in overeenstemming zijn

Link naar reactie
  • 1

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

Allereerst voor de inkomstenbelasting: hiervoor mag je gewoon 19 cent per kilometer als kosten opvoeren. Hiermee verlaag je dus je winst. Dat die persoon niets voor het uitlenen vraagt is dus mooi meegenomen. Je moet de (zakelijke) reisafstand natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken.

 

Voor de omzetbelasting is het zo dat je de btw gewoon mag aftrekken, als je het bonnetje maar hebt. Je hoeft alleen aannemelijk te maken dat je die kosten hebt betaald.

 

Als je echter meer dan 100 euro hebt moeten tanken, dan moet je ook een tankbonnetje hebben, maar moet de betaling wel naar jou te herleiden zijn. Dat betekent dus dat contant betalen er niet bij is! Betalen met je pinpas of zakelijke pinpas is dan wel handig, al maakt dat waarschijnlijk weinig verschil bij een ZZP'er. De zaak dat ben je immers zelf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er staat over een leenauto niet direct iets op de site BD.

Maar de parallellen die te trekken zijn zijn overduidelijk.

Het klopt inderdaad dat er over een leenauto niets direct iets staat op de site van de BD. Er staat echter wel op de site dat de regel een auto betreft die tot het privevermogen behoort. Een leenauto behoort niet tot je privevermogen.

 

Maar goed dan blijft het gissen van de BD nu precies bedoelt en daar is de belastingtelefoon voor uitgevonden. Toen ik met mijn onderneming begon was ik ook bezig met het plannen van het jaarlijks onderhoud van mijn auto. De vraag heb ik toen voorgelegd aan de belastingtelefoon en toen kreeg ik toch echt als antwoord dat er sprake moet zijn van een betaalde huur voor de vervangende auto. Nu ga ik er gemakshalve even van uit dat de regels voor het gebruiken van een auto van iemand anders hetzelfde zijn als voor het gebruiken van een vervangende auto.

 

Mij werd verteld dat je in ieder geval het kenteken en de begin- en eindstand moet noteren. Naderhand vond ik zelf op internet dat je ook het type en kleur van de auto moet noteren als ook het begin en einde van de huur. Ook werd mij verteld dat de regels voor administratie voor de vervangende auto precies hetzelfde zijn zoals je deze toepast voor je normale priveauto. Dus als je een kilometeradministratie bijhoudt dan moet je deze kilometers toevoegen aan de totalen voor het berekenen van de rato zakelijk gereden kilometers. Daarnaast zijn de kilometers voor het omrijden naar de garage dus privekilometers.

 

Toen ik de auto voor de beurt bracht en weer ophaalde hoefde ik bij de garage alleen maar te zeggen dat ik ondernemer ben. Dat was voor hun meteen al een reden om mij een kopie te overhandigen van de huurovereenkomst.

 

Ik raad een ieder die met de zelfde vraag zit de belastingtelefoon te raadplegen en bij een afwijkend antwoord de dag en tijdstip te noteren en de naam van de medewerker, zodat je daarop terug kunt vallen mocht de inspecteur bij een controle het toch weer anders beoordelen. Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat ik destijds verkeerde informatie heb gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties

 

Ik ben een ZZP'er die voor zijn werk af en toe een auto leent van iemand anders. Voor het lenen van de auto hoef ik niks te betalen. De tank van de auto zit altijd vol voordat ik de reis begin. Zo weet ik precies hoeveel benzine het zakelijke ritje heeft gekost.

 

De kosten voor het tanken betaal ik met mijn privé rekening omdat ik daar alleen een pinpas van heb. Kan ik de BTW van deze kosten terug vorderen? En zo ja, hoe verwerk ik dit dan in mijn boekhouding (e-boekhouden)?

Allereerst voor de inkomstenbelasting: hiervoor mag je gewoon 19 cent per kilometer als kosten opvoeren. Hiermee verlaag je dus je winst. Dat die persoon niets voor het uitlenen vraagt is dus mooi meegenomen. Je moet de (zakelijke) reisafstand natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken.

 

Voor de omzetbelasting is het zo dat je de btw gewoon mag aftrekken, als je het bonnetje maar hebt. Je hoeft alleen aannemelijk te maken dat je die kosten hebt betaald.

 

Als je echter meer dan 100 euro hebt moeten tanken, dan moet je ook een tankbonnetje hebben, maar moet de betaling wel naar jou te herleiden zijn. Dat betekent dus dat contant betalen er niet bij is! Betalen met je pinpas of zakelijke pinpas is dan wel handig, al maakt dat waarschijnlijk weinig verschil bij een ZZP'er. De zaak dat ben je immers zelf.

 

Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld met de belastingtelefoon, en wat jij zegt prinsrachid klopt inderdaad. Ik hoef geen ritadministratie bij te houden, (uiteraard) wel de bonnetjes.

 

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 0

Als jij geen ritadministratie bij gaat houden dan weet ik zeker dat je gedonder krijgt bij een controle. Alleen een tankbonnetje kan nooit voldoende zijn. Heb je tijdstip en naam van de medewerker genoteerd?

 

Welke medewerker?

Gaat over een zzp'er!

Groet

Joost

 

Medewerker van de belastingtelefoon uiteraard!

Link naar reactie
  • -1

ah zo. Maar hoe kom je erbij dat MeesterMac een rittenadministratie moet bijhouden? Hij leent een auto van een ander. Hoe kan MeesterMac dan een sluitende KM-admin bijhouden van een auto die hij maar kortstondig gebruikt heeft en die niet eens zijn eigendom is???

 

 

Omdat je namelijk aannemelijk moet maken (=aan moet kunnen tonen) dat je die auto daadwerkelijk gebruikt hebt. Want wie zegt dat je dan ook echt de auto gebruikt hebt en niet als vriendendienst de tank volgegooid hebt tegen een aannemelijk geschat aantal liters. En zo zijn er tal van andere alternatieven te bedenken waarbij je de boel kunt belazeren zonder dat de belastingdienst dan in staat is iets er tegen in te brengen.

 

Er staat nergens op de site van de belastingdienst de mogelijkheid tot terugvorderen van BTW over brandstofkosten voor een auto die niet aan jou gerelateerd is. En die mogelijkheid wordt ook niet geboden door de pagina van de link die prinsrachid gegeven heeft. Die geeft enkel en alleen nadere informatie over de eisen van de facturen/bonnetjes die je volgens de regels genoemd op andere pagina's mag gebruiken.

 

die niet eens zijn eigendom is

Precies, er zijn maar 2 smaken. Of de auto behoort tot je prive vermogen of de auto behoort tot je zakelijk vermogen.

 

 

Overigens verwacht ik van een mod dat hij zich wat meer kritisch op stelt over gegeven antwoorden die leiden tot het doen van een valse aangifte in plaats van woordspelletjes te spelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens verwacht ik van een mod dat hij zich wat meer kritisch op stelt over gegeven antwoorden die leiden tot het doen van een valse aangifte in plaats van woordspelletjes te spelen.

 

 

Sorry?! Valse aangiftes en woordspelletjes?

 

Als ik al als moderator reageer dan zet ik dat er altijd expliciet bij.

 

Ik reageer vanuit mijn expertise en ik ben het gewoon glashard oneens met je. Daar mag je van vinden wat je wilt, maar verwar mijn status als moderator aub niet met mijn fiscale achtergrond.

 

Dat gezegd hebbende: wat dan als TS de auto gehuurd had bij een autoverhuurder? Nu jij weer.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat gezegd hebbende: wat dan als TS de auto gehuurd had bij een autoverhuurder? Nu jij weer.

Dan schets je precies het scenario hoe de medewerker van de belastingtelefoon het mij destijds uitgelegd heeft. Je moet er op toezien dat je een kopie van de huurovereenkomst meekrijgt met daarop de gegevens van de auto, begin- en eindstand en de periode dat je de auto in gebruik had. Of in ieder geval zelf deze gegevens over de auto noteren in je administratie.

 

Dit is zoals ik nu handel en dit is ook zoals de garage meteen uit zichzelf handelde toen ik zei dat ik ondernemer was. Anders zou ik een foto hebben gemaakt met de begin- en eindstand en van het kenteken.

 

Als jij het dus glashard met mij oneens bent en daarmee bevestigd vanuit jouw fiscale achtergrond dat zomaar een tankbonnetje voldoende is dan bevorder je hiermee dat argeloze meelezers een valse aangifte voor de BTW doen met alle gevolgen van dien. Vergelijkbaar met een ander topic: Kom eens met concrete gegevens waaruit blijkt dat je van zomaar van een willekeurige auto die niet aan jou gerelateerd is de BTW van de brandstofkosten mag opgeven als voorbelasting.

 

Maar goed, dit is mijn laatste woord in dit topic.

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij het dus glashard met mij oneens bent en daarmee bevestigd vanuit jouw fiscale achtergrond dat zomaar een tankbonnetje voldoende is. ..

 

Ehm, dat heb ik nergens gezegd....

Dit klinkt anders verdacht veel als (onder de €100) "alleen maar een bonnetje, plus de rit aannemelijk maken":

Voor de omzetbelasting is het zo dat je de btw gewoon mag aftrekken, als je het bonnetje maar hebt. Je hoeft alleen aannemelijk te maken dat je die kosten hebt betaald.

 

Als je echter meer dan 100 euro hebt moeten tanken, dan moet je ook een tankbonnetje hebben, maar moet de betaling wel naar jou te herleiden zijn. Dat betekent dus dat contant betalen er niet bij is!

NB: ik pleit ook niet voor een administratie van een huurauto, er zijn grenzen wat mogeljk is en reeel is.

Maar wel de gepinde bedragen van benzine, niet 'zomaar een bonnetje'.

Want de rit aannemelijk maken is ook al glad ijs, en in de praktijk erg lastig soms.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat Joost nu mijn antwoord in de schoenen krijgt geschoven. Hoewel ik toch eigenlijk denk dat ik wel gelijk had met mijn oorspronkelijke antwoord, vind ik het des te vreemder dat hij er in negatieve zin op wordt aangesproken en dat men er dan ook nog met gestrekt been in gaat. Vanwaar dat recalcitrante gedoe?

 

Omdat je namelijk aannemelijk moet maken (=aan moet kunnen tonen) dat je die auto daadwerkelijk gebruikt hebt.

Nee, je probeert nu een voorwaarde met je eigen definitie te verenigen. Aannemelijk maken is niet aantonen, laat staan bewijzen. Je hoeft het alleen aannemelijk te maken, zodat de belastinginspecteur het op jouw woord van je aanneemt! (Ooooooh!). En dat is eigenlijk niets meer dan (geloofwaardig) aan kunnen geven dat je de rit hebt gemaakt en daarvoor die (benzine)kosten waar je de btw van terugvraagt hebt moeten maken.

 

Want wie zegt dat je dan ook echt de auto gebruikt hebt en niet als vriendendienst de tank volgegooid hebt tegen een aannemelijk geschat aantal liters.

Dat zegt helemaal niemand. En dat is uiteraard ook een zwakte van het alleen maar 'aannemelijk' hoeven maken. Het aannemelijke van je verhaal eindigt uiteraard op het moment dat de belastinginspecteur jouw verhaal niet meer gelooft (Hij neemt het niet meer van je aan). Dus als je elke dag je tank vult met 99,99 euro aan benzine vult, dan is het met je aannemelijkheid snel gedaan. Al heb je 365 tankbonnetjes. Of als je klant 200 kilometer verderop zit en je tankt vervolgens 60 liter, dan is dat natuurlijk ook niet 'aannemelijk'.

 

Er staat nergens op de site van de belastingdienst de mogelijkheid tot terugvorderen van BTW over brandstofkosten voor een auto die niet aan jou gerelateerd is.

Dat is ook helemaal niet van belang. Je kunt net zo goed de auto van de buren hebben geleend, of de auto van je zus, of een auto van de verhuurmaatschappij of zelfs je eigen privé-auto. In feite géén zakelijk vermogen - dus allemaal privé. In alle gevallen zul je echter nog steeds échte brandstof in elk van die tanks moeten gooien, anders rijdt geen van die auto's. En ja, de btw op die brandstof mag je gewoon aftrekken voor de omzetbelasting met een tankbonnetje van aannemelijke omvang. De kosten van de brandstof exclusief btw kun je niet van de winst aftrekken, want die zitten in dit geval in de 19 cent per kilometer inbegrepen voor de inkomstenbelasting.

 

Dit klinkt anders verdacht veel als (onder de €100) "alleen maar een bonnetje, plus de rit

[..]

Maar wel de gepinde bedragen van benzine, niet 'zomaar een bonnetje'. Want de rit aannemelijk maken is ook al glad ijs, en in de praktijk erg lastig soms.

Dat eerste kwam van mij. En dat staat overigens ook zo op de website van de Belastingdienst af. En dat tweede ligt (mede) aan jezelf hoever je de werkelijkheid durft op te rekken voordat er een belastingcontrole komt. Je mag uiteraard van mij best elke kilometer vastleggen, fotograferen, e.d. als jij denk dat dat nodig is om het 'aannemelijk' te maken. Maar als je gewoon de boel een beetje normaal houdt, hoef je daar geen moeilijke capriolen voor uit te halen met contracten en kilometerregistraties.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@realist met deze wijze van weergeven suggereer je dat de 2e deel van je reactie een quote van Joost is maar die quote is niet van Joost maar van Prinsrachid... in reactie #3

...en Joost was het daar zo hartgrondig mee eens dat hij daarvoor een "reus" gaf.

 

Je moet de rit inderdaad aannemelijk maken. Maar hoe doe je dat?

Een combinatie van zaken is dan altijd het sterkst:

- een bonnetje (is dus zelfs verplicht)

- de afstanden binnen de redelijkheid houden, in verhouding met de omzet bijvoorbeeld

- een toegangskaartje van waar je ook maar geweest bent, zelfs al is het en kop koffie onderweg

- maar als dit alles ontbreekt, zal ook de gepinde betaling bijdragen

 

Link naar reactie
  • 0
Zakelijk gebruik privévervoermiddel

 

Gebruikte u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom was of dat u privé huurde? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer bij de kosten tellen.

 

Dit is de letterlijke tekst in de huidige belastingaangifte onder overige bedrijfskosten bij de W&V rekening.

 

Hierbij wordt duidelijk gesteld dat de auto of in eigendom moet zijn of je moet deze auto prive gehuurd hebben. Dit slaat weliswaar op de aftrek van 19cent per gereden zakelijke kilometers. Maar destijds toen ik de belastingtelefoon belde werd mij verteld dat voor zowel BTW als reiskostenaftrek deze zelfde regel geldt rondom "het bezit van de auto". Enige uitzondering voor zover ik toen begrepen heb is dat het ook geldt voor reizen met de OV, mist je betaald hebt met een persoonsgebonden OV-chipkaart.

 

Allereerst voor de inkomstenbelasting: hiervoor mag je gewoon 19 cent per kilometer als kosten opvoeren.
Deze opmerking kan gezien het feit dat TS de auto gratis ter beschikking heeft gekregen dus rechtstreeks de prullenbak in.

 

Dat gezegd hebbende: wat dan als TS de auto gehuurd had bij een autoverhuurder? Nu jij weer.
En ook deze opmerking is bij deze dus ingehaald. Er moet inderdaad sprake zijn van huur.

 

Link naar reactie
  • 1

@Peter, daar heb je gelijk in. Maar TS heeft weldegelijk kosten gemaakt, de brandstof

 

@Alexander: je mag met alle liefde afgaan op uitlatingen van de belastingdienst (telefoon, website, toelichting aangifte) maar helaas is die info niet altijd correct. Bovendien, in dit geval, maakt TS gewoon kosten. En dan kijk ik liever naar de wettekst:

 

Artikel 3.17 IB:

 

Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd de artikelen 3.14, 3.15 en 3.16, kosten en lasten die verband houden met de volgende posten, tot het bij die posten aangegeven gedeelte in aftrek:

 

b

tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: 0,19 per kilometer;

 

Dus ja, je hebt gelijk dat die 19 cent per KM niet per se correct is.

 

En dan nu?

 

Zoals ik al stelde aan Peter, TS heeft weldegelijk kosten gemaakt. En omdat het uitgangspunt is dat alle zakelijke kosten aftrekbaar zijn, tenzij ze uitgesloten zijn of beperkt worden door o.a. artikel 3.17, kan TS naar mijn mening gewoon de werkelijke benzine kosten ten laste van de winst brengen.

 

Immers, artikel 3.17 beperkt de aftrek van kosten tot 19 cent per zakelijke KM. Alleen heeft TS die niet gemaakt met een eigen of gehuurde auto. Ergo, geen beperking in de wet (want een geleende auto komt in de wettekst niet voor) en dus zijn de benzinekosten geheel aftrekbaar.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Artikel 3.15 lid 6 Wet inkomstenbelasting 2001

 

6. Voor de toepassing van het eerste, tweede en vijfde lid worden kosten en lasten die verband houden met een tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel, eerst beperkt tot € 0,19 per kilometer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het zou inderdaad arbitrair kunnen zijn. Voor diegene graag dingen te discussie willen stellen dan. Voorbeeld:

 

Stel dat ik de Maserati van de buurman leen (nee, niet in het echie want die heeft een andere auto...) om 15 kilometer naar mijn nieuwste klant te rijden. Dit omdat ik graag een goede indruk wil achterlaten (en ik ben een beetje een opschepper ook).

 

De tank is helaas leeg en de buurman wil het eigenlijk niet echt, maar als goede buur bied ik dan toch aan om de tank vol te gooien en hij hapt als goede buurman dan toch toe.

 

Kost mij 150,- euro maar dat was het wel waard! Want de klant was onder de indruk...

 

Nu kan ik dus vinden dat ik als bedrijf 150,- euro kosten gemaakt heb voor dat rijtje. Want ik heb benzine betaald en dat was 150,- euro.

 

Maar iemand anders kan vinden dat ik 15 kilometers gereden heb in een (voor 150,- euro) in privé gehuurde auto en dus 15x 19 cent als kosten mag claimen (hoewel ik 150,- uitgegeven heb 'als buurman').

 

Kies je standpunt maar, zou ik zeggen...

 

Link naar reactie
  • 0

En dat betekent dus dat jij in dit voorbeeld vindt dat ik 2,85 euro aan kosten mag claimen, omdat ik 15 zakelijke kilometers tegen betaling, gereden heb in de Maserati van de buurman?

 

Dit hoewel ik hier 150,- euro voor kwijt ben. Het is maar een vraag hoor... (om je standpunt te kennen dus)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.