• 0

Winstbestemming "oude" winst

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag. Met mijn zakenpartner heb ik de afspraak gemaakt dat ik de komende jaren ieder jaar 10% van zijn aandelen overneem in een vennootschap. Voor de aandelen betaal ik een vaste prijs van Xx de jaarwinst x 10%. Schematisch komt mijn belang in de vennootschap er als volgt uit te zijn:

 

Jaar 1: 10%

Jaar 2: 20%

Jaar 3: 30%

etc.

 

Stel dat de vennootschap ieder jaar 100k winst heeft gemaakt (toegevoegd aan de overige reserves) en pas in jaar 3 wordt een dividenduitkering van 300k gedaan. Op welk bedrag zou ik dan aanspraak maken? Is dat 30% omdat dat mijn belang is op dat moment? Of is dat 10% winst jaar 1, 20% winst jaar 2 en 30% winst jaar 3. Kortom: kan mijn zakenpartner nog aanspraak maken op de "oude" winsten als hij dat belang heeft verkocht? In de aandeelhoudersovereenkomst is hierover niets geregeld.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Elk jaar wordt een jaarrekening gemaakt, die jaarrekening wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Aandeelhouders ter goedkeuring onderdeel daarvan is dat de directie een voorstel voor winstbestemming gemaakt.

 

Op basis van de financiële positie van de bv en eventuele afspraken met aandeelhouders over (gegarandeerd) dividendrendement wordt gekeken welk deel wordt toegevoegd aan de reserves en welk deel als dividend uitgekeerd kan worden.

 

Zakelijk gezien wordt dus jaarlijks bepaald wat wordt uitgekeerd en wat in de onderneming blijft en gaan alle aandeelhouders daarmee akkoord. Daarmee wikkel je in mijn ogen dat jaar af en moet een aandeelhouder niet 3 jaar gaan klagen dat in de dividenduitkering van dat jaar ook opgepotte winst zit uit de periode dat hij nog een groter aandeel in de zaak had.

Kijk ook met een half oog naar de beurs, daar krijg je ook uitsluitend dividend over de aandelen die je in bezit hebt op moment van uitkering van het dividend.

 

Kortom nee, in de basis heeft een aandeelhouder geen recht op meer dividend omdat hij vorig jaar of 2 jaar geleden een groter aandelenbezit had.

 

Het is wel mogelijk afspraken te maken over toekomstige dividenduitkeringen maar je moet erg op letten dat die dan ook nog recht doet aan beide partijen.

Om dividend op een andere manier dan een gelijk bedrag per aandeel te verdelen kun je kijken naar een constructie met preferente aandelen of cumulatief preferente aandelen. (google daar eens op)

Daarbij wordt aan een aandeelhouder een bepaalde voorrang gegeven op het uit te keren dividend.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Hartelijk bedankt voor je reactie. Nog even ter verduidelijking. Op 1 januari van jaar 1 heb ik 10% van de aandelen in bezit. Op 1 januari van jaar 2 krijg ik 20% van de aandelen in bezit.

 

Op 1 april van jaar 2 wordt - voor of bij het vaststellen van de jaarrekening van jaar 1 - besloten om een dividenduitkering te doen. Er zijn dan 2 opties mogelijk. Of ik maak aanspraak op 10% van de dividenduitkering (uitkering gaat over jaar 1) of ik maak aanspraak op 20% van de dividenduitkering (moment van uitkering).

 

Zoals ik je antwoord lees heb ik, op 1 januari van jaar 2, 20% van de aandelen verkregen en hierdoor maak ik dan aanspraak op 20% van de dividenduitkering. Ik heb mij namelijk voor in totaal 20% ingekocht in het kapitaal van de vennootschap. Had de verkopende partij nog aanspraak willen maken op de winst van het voorgaande jaar (jaar 1), dan had hij dit voorbehoud moeten maken in bijvoorbeeld de overeenkomst van overdracht. Begrijp ik het zo goed?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Erik G

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.