• 0

Afnemen diensten van een particulier buiten EU

Ik heb een vraag met betrekking tot de btw wanneer ik een dienst afneem van een particulier die zich niet bevindt in de EU.

 

Regelmatig huur ik freelancers in voor schrijfopdrachten en daarbij ontvang ik uiteraard een factuur zonder btw.

 

Wanneer ik te maken heb met een ondernemer, zal ik 21% btw moeten aangeven en dan krijg ik deze terug als voorbelasting. Maar hoe zit dat precies in deze situatie?

 

Heeft iemand hier enige ervaringen mee en graag een bronvermelding. Ik heb de belastingtelefoon al gebeld en volgens hen hoef ik dit niet aan te geven in de btw aangifte en is er geen btw van toepassing.

 

Als ik hun standpuntbepaling echter op papier wil hebben, dan zijn kunnen er zo 8 weken verstreken zijn. Vandaar dat ik het hier even vraag...

 

http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_nl.htm (Zelfs hier wordt de situatie niet precies aangekaart.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik werkte voorheen ook vaak met programmeurs van buiten de EU (zowel professionelen als particulieren). Ik boek hun declaraties gewoon in zonder BTW. Nooit problemen mee gehad, boekhouder ziet ook geen andere mogelijkheid.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik werkte voorheen ook vaak met programmeurs van buiten de EU (zowel professionelen als particulieren). Ik boek hun declaraties gewoon in zonder BTW. Nooit problemen mee gehad, boekhouder ziet ook geen andere mogelijkheid.

 

Ik ben inmiddels een stukje verder. Volgens de werknemer van de belastingdienst moest ik het inboeken zonder BTW. Ook heb ik contact gehad met een medewerker van het orgaan ec.europa.eu en die komt met een andere constatering. Zie hieronder:

 

U wil graag weten of u BTW moet afdragen als u als bedrijf diensten afneemt van een particulier uit de VS.

 

Ons inziens dient u wel BTW af te dragen volgens het tarief van Nederland. Volgens BTW-Richtlijn 2006/112/EG en specifieker Richtlijn 2008/8/ EG tot wijziging van Richtlijn 2006/112 /EG inzake de BTW op diensten, moet u BTW betalen volgens het tarief van uw land als u voor zakelijke doeleinden diensten afneemt van een dienstverlener buiten de EU, hierbij wordt inderdaad geen onderscheid gemaakt of de dienstverlener een geregistreerde ondernemer of niet-geregistreerde particulier is. Deze dienstverlener hoeft niet per se een bedrijf te zijn, maar dit kan ook een particulier zijn.

 

Bovendien stelt artikel 43 van Richtlijn 2006/112/EG dat als plaats van een dienst wordt aangemerkt, de plaats waar de dienstverrichter de zetel van zijn bedrijfsuitoefening of een vaste inrichting heeft van waaruit hij de dienst verricht, of bij gebreke van een dergelijke zetel of vaste inrichting, zijn woonplaats of zijn gebruikelijke verblijfplaats. Hierin is dus ook vastgesteld dat de dienstverlener geen zetel van bedrijfsuitoefening hoeft te hebben.

 

Richtlijn 2006/112/EG vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0112&from=NL

 

Richtlijn 2008/8/EG vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:044:0011:0022:NL:PDF

 

Het gaat er kennelijk dus niet om of deze particulier al dan niet geregistreerd is als ondernemer. Als de particulier maar als ondernemer beschouwd kan worden.

 

En dit is wel degelijk het geval als ik kijk naar van wie ik de diensten afneem. Dit brengt ons automatisch tot de volgende vraag:

 

Is de btw wel aftrekbaar als voorbelasting?

 

Als ik kijk naar deze site, dan staat daarin het volgende:

 

http://financieel.infonu.nl/belasting/12145-omzetbelasting-btw.html

Note: Nergens kan ik deze informatie terugvinden op de site van de belastingdienst, kan het dat dit gedateerde richtlijnen zijn?

 

Er bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting wanneer:

- De factuur is afgegeven door een niet ondernemer

- Het product op de factuur niet is geleverd of de dienst niet is verleend

- De factuur niet voldoet aan de eisen (zie hieronder)

 

Nou maak ik me vervolgens weer zorgen om punt 1 @ de factuur is afgegeven door een niet ondernemer. Hoe bepaalt de belastingdienst of diegene waarvan ik diensten afneem in Amerika wel of geen ondernemer is?

 

Als dit op basis van een registratie als bedrijf is, dan zou ik in feite de 21% btw niet als voorbelasting kunnen aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels weer een telefoontje met onze vrienden van de belastingdienst verder. Het gaat er in deze kwestie om hoe de leverancier wordt beoordeeld in eigen land.

 

Als ondernemer of toch als particulier. De afnemer (ik) zal moeten aantonen dat het gaat om een dienst geleverd door een ondernemer op basis van de wetten/interpretatie van de VS als deze persoon niet ingeschreven staat als bedrijf.

 

Hierover vond ik het volgende:

Bron: https://saylordotorg.github.io/text_personal-finance/s10-taxes-and-tax-planning.html

 

You are considered to have a business for tax purposes if you made a profit in three of the past five years including the current year, or if you are operating as a registered business with the intention of making a profit.

 

Dit is bij diegene van wie ik diensten afneem niet het geval. Dus zal ik hem als particulier beschouwen en geen btw vermelden bij de administratie.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels weer een telefoontje met onze vrienden van de belastingdienst verder. Het gaat er in deze kwestie om hoe de leverancier wordt beoordeeld in eigen land.

 

Daar maken ze het dan niet bepaald makkelijker mee.

 

In veel landen worden eenmanszaken (sole traders) nergens ingeschreven.

Die hoeven alleen maar de winst achteraf bij de inkomstenbelastingen op te geven, vergelijkbaar met "resultaat uit overig werk" bij ons.

 

Zou met die insteek zelf geneigd zijn iedere dienstverlener standaard als ondernemer te beschouwen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.