• 0

wettelijke eisen aan veilingsite

stel ik wil een veilingsite beginnen,

 

ik bied producten te koop aan via een site waar mensen door middel het tegen elkaar op bieden een product kunnen kopen.

dus geen site als marktplaats waar mensen de aanbieder benaderen en een bod plaatsen wat ze weer in kunnen trekken, maar meer in de zin van bva-auctions troostwijk-auctions enz. waar een kijkdag is waar producten bezichtigd kunnen worden waarna ze online een of meerdere biedingen plaatsen en bij het verstrijken van de biedtermijn het product als hoogste bieder gekocht hebben.

 

aan welke wettelijke eisen moet ik hierbij voldoen

moet er een onafhankelijke notaris toezicht houden?

moet ik ergens geregistreerd zijn of aangemeld worden?

moet mijn administratie inzichtelijk zijn voor bepaalde controleurs ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dowo,

 

Wij hebben hier bij AVB wel eens meer een vraag over gehad, we hebben toen de volgende informatie gevonden:

 

Het is voor bedrijven die via een internetveiling producten verkopen mogelijk om bepaalde verantwoordelijkheden uit te sluiten. Bij internetveilingen is wel de Wet Koop op afstand van toepassing en hierdoor kunnen consumenten die op een internetveiling een product hebben gekocht beroep doen op de recht van ontbinding binnen 14 dagen. Dit is niet het geval bij een openbare veiling (een verkoopmethode waarbij zaken of diensten door middel van een transparante competitieve biedprocedure onder leiding van een veiling meester door de handelaar worden aangeboden aan consumenten, die persoonlijk aanwezig zijn op de veiling of daartoe de mogelijkheid hebben, en waarbij de winnende bieder zich verbindt de zaken of diensten af te nemen, zie artikel BW 6:230g lid 1 onderdeel j).

 

Artikel BW 6:230p geeft een aantal uitzonderingen aan. Consumenten kunnen bij de koop van de genoemde uitzonderingen op een internetveiling geen gebruik maken van de Wet Koop op afstand. Artikel BW 6:230p lid a geeft bijvoorbeeld aan dat:

a. een overeenkomst waarbij de prijs van de zaken of diensten gebonden is aan schommelingen op de financiële markten waarop de handelaar geen invloed heeft en die zich binnen de ontbindingstermijn kunnen voordoen;

Hieronder vallen bijvoorbeeld kunstwerken, schilderijen of antiek. Met andere woorden, als een consument een duur schilderij koopt dan is het koop is koop (tenzij het gaat om een vals schilderij, dat wordt geregeld in het Strafrecht).

 

De Wet Koop op afstand is alleen van toepassing bij transacties tussen handelaren en consumenten. Bij het aanbieden van producten op bijvoorbeeld Marktplaats, waar de aanbieder een consument is, kan de kopende partij zich niet beroepen op de Wet Koop op afstand. Veilinghuizen (die veilen via internet) bieden producten aan namens de eigenaar van het product en kunnen met het veilinghuis afspraken maken over het te verkopen product.

 

Natuurlijk moet je je bedrijf inschrijven bij de KvK, maar verder hoef je het nergens te registreren.

Je administratie moet, net als bij elk ander bedrijf, voldoen aan de eisen van de Belastingdienst.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kijk ook eens naar de algemene voorwaarden op andere veilingsites.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Als aanvullende heb je hier misschien wat aan. Hier dien je sowieso rekening mee te houden;

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/webwinkels/het-afhandelen-van-een-bestelling-bedenktijd-bij-internetaankopen/ (geldt ook voor online veilingen)

 

Mod edit: verwijzing hersteld

 

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reactie ik kan de link in de bovengenoemde reactie helaas niet open.

 

uit de reactie van avb begrijp ik dat je alleen aan de standaard regels voor verkoop moet voldoen waarbij alleen een uitzondering geld voor de wet koop of afstand als het verkochte product geen vaste economische waarde heeft.

 

er is dus geen wettelijke verplichting tot transparantie bij internet veilingen en geen verplichting om de biedingen door een onafhankelijk persoon te laten controleren.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.