Jump to content
Mark 1992
Verberg

Mededingings overtreding?

vraag

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over een bepaald artikel dat is opgenomen in het contract, namelijk dat ik de vaste verkoopprijzen verplicht moet aanhouden bij verkopen, en dat ik buiten acties van het betreffende merk om geen andere prijzen mag hanteren. Het betreft hier om een leverancier van een schoonheidsmerk, het valt me op dat velen van dit soort leveranciers dit hanteren, ongeacht welk merk... Ik heb dit wel gegoogeld, waarop voornamelijk uitkwam dat het bij wet niet mag, en dat boeken een uitzondering zijn. In zekere mate is dit kartelvorming, aangezien de prijzen dus kunstmatig hoog worden gehouden, en de consumenten hier de nadelen van ondervinden.

 

Ik heb wel een uitzondering gevonden op het kartelverbod, namelijk bagatelvrijstelling, waardoor er wel afspraken mogen worden gemaakt tussen kleine ondernemers die niet veel invloed hebben op de mark. Alleen mag dit tussen maximaal 8 bedrijven gedaan worden, en deze leverancier heeft meer dan 8 salons in gebruik, natuurlijk wordt de omzet bij lange na niet gehaald, maar de salons wel overschreden. Ik ga er dus vanuit dat deze uitzondering hiervoor dan ook niet geldt...?

 

 

Tevens mogen producten expliciet in de salon worden verkocht en niet via een website, webshop, marktplaats etc, in hoeverre is dit toegestaan?

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Afspraken om alleen in de salon verkopen zijn legaal. Prijs weet ik niet zeker. Wees je er wel van bewust dat als jij gaat stunten met de prijs de leverancier kan besluiten je niet meer te leveren

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb wel een uitzondering gevonden op het kartelverbod, namelijk bagatelvrijstelling, waardoor er wel afspraken mogen worden gemaakt tussen kleine ondernemers die niet veel invloed hebben op de mark. Alleen mag dit tussen maximaal 8 bedrijven gedaan worden, en deze leverancier heeft meer dan 8 salons in gebruik.

De bagatelvrijstelling geldt (kort gezegd) ook voor ondernemingen die niet meer dan 10% marktaandeel in handen hebben.

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Jij vraagt dit nu voor je vriendin die een kapsalon heeft?

 

Het opleggen van verkoopprijzen is niet toegestaan, tenzij er sprake is van aan bagatelvrijstelling. Die laatste betreft overigens horizontale ondernemingen (dus gelijkaardig) en heeft geen verticaal effect (dus op afnemers).

 

Het opleggen van verkoopprijzen is nog steeds redelijk gemeengoed in de beauty-business. Je zou eens kunnen bellen met de Autoriteit Consument & Markt.

 

Voor de verkoop online kan een leverancier onderscheid maken tussen passieve en actieve verkoop, waarbij de laatste variant verboden wordt. Je ziet dat zo het simpele idee van vrije mededinging weer behoorlijk complex wordt door succesvolle lobbies (en rechtszaken) van leveranciers die zeggenschap proberen te houden over hun distributiekanalen en prijsvorming. Een instelling die zich verzet tegen beperkingen op webverkoop is Choice in eCommerce. Het heeft de bijzondere aandacht van mededingingsautoriteiten die nu steeds vaker ingrijpen.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Jij vraagt dit nu voor je vriendin die een kapsalon heeft?

 

Het opleggen van verkoopprijzen is niet toegestaan, tenzij er sprake is van aan bagatelvrijstelling. Die laatste betreft overigens horizontale ondernemingen (dus gelijkaardig) en heeft geen verticaal effect (dus op afnemers).

 

Het opleggen van verkoopprijzen is nog steeds redelijk gemeengoed in de beauty-business. Je zou eens kunnen bellen met de Autoriteit Consument & Markt.

 

Voor de verkoop online kan een leverancier onderscheid maken tussen passieve en actieve verkoop, waarbij de laatste variant verboden wordt. Je ziet dat zo het simpele idee van vrije mededinging weer behoorlijk complex wordt door succesvolle lobbies (en rechtszaken) van leveranciers die zeggenschap proberen te houden over hun distributiekanalen en prijsvorming. Een instelling die zich verzet tegen beperkingen op webverkoop is Choice in eCommerce. Het heeft de bijzondere aandacht van mededingingsautoriteiten die nu steeds vaker ingrijpen.

 

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een leverancier mag niet dreigen om niet te leveren als je zijn voorgestelde prijsvoorstel niet naleeft. Maar dat maakt niet uit, want de leverancier heeft sowieso geen plicht om aan jou te leveren.

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

 

Voor zover ik weet niet, want zoals TWaBla aangeeft gaat dat om horizontale prijsbinding (tussen leveranciers en leveranciers of verkopers en verkopers) en niet om verticale prijsbinding (tussen leveranciers en verkopers).

 

Het advies om de ACM te vragen om advies over dit voorgestelde contact lijkt me een goed plan. Het telefoonummer is (070) 7 222 000. Laat svp weten wat dat oplevert.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een leverancier mag niet dreigen om niet te leveren als je zijn voorgestelde prijsvoorstel niet naleeft. Maar dat maakt niet uit, want de leverancier heeft sowieso geen plicht om aan jou te leveren.

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

 

Voor zover ik weet niet, want zoals TWaBla aangeeft gaat dat om horizontale prijsbinding (tussen leveranciers en leveranciers of verkopers en verkopers) en niet om verticale prijsbinding (tussen leveranciers en verkopers).

 

Het advies om de ACM te vragen om advies over dit voorgestelde contact lijkt me een goed plan. Het telefoonummer is (070) 7 222 000. Laat svp weten wat dat oplevert.

 

Bedankt voor uw reactie, ik zal dit dan eventueel nog bellen ja. Aangezien deze minimumprijs die gehanteerd wordt, dus wel negatief is voor consumenten. Ik bel dan zelf ook benieuwd hoe dit precies in elkaar zit.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een leverancier mag niet dreigen om niet te leveren als je zijn voorgestelde prijsvoorstel niet naleeft. Maar dat maakt niet uit, want de leverancier heeft sowieso geen plicht om aan jou te leveren.

 

Mooie weer dit, dus. "Het mag niet maar als ie het toch doet heb je geen poot om op te staan", toch?!


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 177 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept