• 0

Mededingings overtreding?

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over een bepaald artikel dat is opgenomen in het contract, namelijk dat ik de vaste verkoopprijzen verplicht moet aanhouden bij verkopen, en dat ik buiten acties van het betreffende merk om geen andere prijzen mag hanteren. Het betreft hier om een leverancier van een schoonheidsmerk, het valt me op dat velen van dit soort leveranciers dit hanteren, ongeacht welk merk... Ik heb dit wel gegoogeld, waarop voornamelijk uitkwam dat het bij wet niet mag, en dat boeken een uitzondering zijn. In zekere mate is dit kartelvorming, aangezien de prijzen dus kunstmatig hoog worden gehouden, en de consumenten hier de nadelen van ondervinden.

 

Ik heb wel een uitzondering gevonden op het kartelverbod, namelijk bagatelvrijstelling, waardoor er wel afspraken mogen worden gemaakt tussen kleine ondernemers die niet veel invloed hebben op de mark. Alleen mag dit tussen maximaal 8 bedrijven gedaan worden, en deze leverancier heeft meer dan 8 salons in gebruik, natuurlijk wordt de omzet bij lange na niet gehaald, maar de salons wel overschreden. Ik ga er dus vanuit dat deze uitzondering hiervoor dan ook niet geldt...?

 

 

Tevens mogen producten expliciet in de salon worden verkocht en niet via een website, webshop, marktplaats etc, in hoeverre is dit toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb wel een uitzondering gevonden op het kartelverbod, namelijk bagatelvrijstelling, waardoor er wel afspraken mogen worden gemaakt tussen kleine ondernemers die niet veel invloed hebben op de mark. Alleen mag dit tussen maximaal 8 bedrijven gedaan worden, en deze leverancier heeft meer dan 8 salons in gebruik.

De bagatelvrijstelling geldt (kort gezegd) ook voor ondernemingen die niet meer dan 10% marktaandeel in handen hebben.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Jij vraagt dit nu voor je vriendin die een kapsalon heeft?

 

Het opleggen van verkoopprijzen is niet toegestaan, tenzij er sprake is van aan bagatelvrijstelling. Die laatste betreft overigens horizontale ondernemingen (dus gelijkaardig) en heeft geen verticaal effect (dus op afnemers).

 

Het opleggen van verkoopprijzen is nog steeds redelijk gemeengoed in de beauty-business. Je zou eens kunnen bellen met de Autoriteit Consument & Markt.

 

Voor de verkoop online kan een leverancier onderscheid maken tussen passieve en actieve verkoop, waarbij de laatste variant verboden wordt. Je ziet dat zo het simpele idee van vrije mededinging weer behoorlijk complex wordt door succesvolle lobbies (en rechtszaken) van leveranciers die zeggenschap proberen te houden over hun distributiekanalen en prijsvorming. Een instelling die zich verzet tegen beperkingen op webverkoop is Choice in eCommerce. Het heeft de bijzondere aandacht van mededingingsautoriteiten die nu steeds vaker ingrijpen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jij vraagt dit nu voor je vriendin die een kapsalon heeft?

 

Het opleggen van verkoopprijzen is niet toegestaan, tenzij er sprake is van aan bagatelvrijstelling. Die laatste betreft overigens horizontale ondernemingen (dus gelijkaardig) en heeft geen verticaal effect (dus op afnemers).

 

Het opleggen van verkoopprijzen is nog steeds redelijk gemeengoed in de beauty-business. Je zou eens kunnen bellen met de Autoriteit Consument & Markt.

 

Voor de verkoop online kan een leverancier onderscheid maken tussen passieve en actieve verkoop, waarbij de laatste variant verboden wordt. Je ziet dat zo het simpele idee van vrije mededinging weer behoorlijk complex wordt door succesvolle lobbies (en rechtszaken) van leveranciers die zeggenschap proberen te houden over hun distributiekanalen en prijsvorming. Een instelling die zich verzet tegen beperkingen op webverkoop is Choice in eCommerce. Het heeft de bijzondere aandacht van mededingingsautoriteiten die nu steeds vaker ingrijpen.

 

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

Link naar reactie
  • 0

Een leverancier mag niet dreigen om niet te leveren als je zijn voorgestelde prijsvoorstel niet naleeft. Maar dat maakt niet uit, want de leverancier heeft sowieso geen plicht om aan jou te leveren.

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

 

Voor zover ik weet niet, want zoals TWaBla aangeeft gaat dat om horizontale prijsbinding (tussen leveranciers en leveranciers of verkopers en verkopers) en niet om verticale prijsbinding (tussen leveranciers en verkopers).

 

Het advies om de ACM te vragen om advies over dit voorgestelde contact lijkt me een goed plan. Het telefoonummer is (070) 7 222 000. Laat svp weten wat dat oplevert.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een leverancier mag niet dreigen om niet te leveren als je zijn voorgestelde prijsvoorstel niet naleeft. Maar dat maakt niet uit, want de leverancier heeft sowieso geen plicht om aan jou te leveren.

 

Het is inderdaad voor mijn vriendin, en geldt die bagatelvrijstelling wel of niet voor een salon?

 

Voor zover ik weet niet, want zoals TWaBla aangeeft gaat dat om horizontale prijsbinding (tussen leveranciers en leveranciers of verkopers en verkopers) en niet om verticale prijsbinding (tussen leveranciers en verkopers).

 

Het advies om de ACM te vragen om advies over dit voorgestelde contact lijkt me een goed plan. Het telefoonummer is (070) 7 222 000. Laat svp weten wat dat oplevert.

 

Bedankt voor uw reactie, ik zal dit dan eventueel nog bellen ja. Aangezien deze minimumprijs die gehanteerd wordt, dus wel negatief is voor consumenten. Ik bel dan zelf ook benieuwd hoe dit precies in elkaar zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.