• 0

De laatste restjes bedrijfsfinanciering

Goedemiddag ondernemers,

 

Mijn naam is Pim (31 jr) en ik kom uit het noorden van het land. Ik lees al jaren mee zo nu en dan. Al is het al dat dit forum altijd hoog scoort als ik een vraag stel aan Google :-)

 

Maar nu heb ik toch zelf een vraag. Ik zou graag eens van jullie kennis gebruik maken. Ik ben bezig met het opzetten van een sociale onderneming. Ik loop al een jaar met het idee en heb dit samen met een oud docent van de uni uitgewerkt. Vervolgens zijn er gesprekken geweest met de gemeente en die doen op hun manier ook mee. Geweldig.

( ik hou het allemaal wat abstract om niet een vreselijk lang verhaal te krijgen wat eigenlijk helemaal niet zo interessant is voor de vraag ).

 

Er is een kapitaal nodig om te starten. Dit kapitaal was afgerond 10.00 euro. 5.000 heb ik zelf gespaard. 2.500 heb ik kunnen regelen via FFF. 500 heb ik bij elkaar kunnen sprokkelen door een wat overbodige huisraad te verkopen. En nu mist er dus 2000 euro. Deze is wel nodig om te starten.

 

Wat heb ik zelf gedaan om aan dit geld te komen:

 

De bank: Doet zakelijk niet mee omdat het bedrag te laat is en de looptijd te kort. Het sociale aspect zijn ze ook ''voorzichtig'' mee. Dat laatste is trouwens een niet onderbouwde mening.

 

De bank: Prive wilden ze me niets lenen want geen vast inkomen / contract.

 

Verschillende bemiddelaars: ( is dat het juiste woord? ) gecontacteerd. Allemaal het plan gelezen. Unaniem vonden ze het een goed plan, hier en daar wat tips gekregen om het wat mooier op papier te zetten, ook een sympathiek plan. Maar.... 2500 euro financieren was niet te doen. Te laag.

 

Op internet heb je verschillende bedrijven zoals Spotcap. Snel zakelijk krediet. Helaas val ik steeds tussen wal en schip. Steeds voldoe ik niet aan een of meerdere acceptatiepunten. ( aantal jaren bestaan, bepaalde omzet etc etc.

 

Crowdfunding: Kost weer extra geld. Met als risico dat ik met een nog groter gat sta. Plus het feit dat het ook wel weer even gaat duren begreep ik na contact via de mail met een aantal platforms.

 

Ook heb ik een aantal stichtingen benaderd welke sociaal ondernemen ondersteunen. Vrijwel allemaal enthousiast. Echter om een zaak van te maken.... kan maanden duren.

 

Qredits: Verplichting tot het afnemen van dure ondersteuning en een lange doorlooptijd

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een financiering van 2500 euro met een zeer korte looptijd. Dit omdat ik liever schuld heb bij FFF dan bij een derden. Een looptijd van bijv 2 a max 3 maanden. Dan maar een wat hogere rente. Of denk ik fout?

 

De concrete vraag is dus:

Hoe kom ik aan het missende geld. Zijn er kanalen welke ik over het hoofd heb gezien? Zijn er mogelijkheden die ik niet ken? Vast! Graag zou ik jullie mening lezen. Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden.

 

Overigens komt de tijdsdruk vanwege de komende zomervakantie. Het is van belang dat het voor de zomervakantie draait. Dit heeft met de dienst te maken.

 

Voor meer info mogen jullie ook altijd een PB sturen.

 

Met hartelijke groet,

Pim.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je ook al eens kritisch naar je investeringsbegroting gekeken?

 

 

Ik hoop dat de quote goed gaat!

 

Dank voor uw antwoord. De investeringsbegroting is van 15 naar 10 gegaan. Dwz, toen we begonnen met schrijven zat ik op 15. Dit hebben we weten te drukken tot 12. Toen zijn we bij leveranciers gaan ''zeuren'' en hebben we nog eens 2 aan kortingen weten los te peuteren. Zo kwamen we op 10. Even afgeronde bedragen hoor.

 

Ik zie zo geen mogelijkheden om de begroting nog meer te drukken. De financiers die ik nu heb kan ik niet verder belasten.

Link naar reactie
  • 0

Ga naar de gemeente met je dilemma zou mijn tip zijn. Laat je passie zien en benadruk dat je je tijd beter aan het concept kan besteden dan aan het binnenhalen van 2.000 om het laatste gat te dichten. Dan is er altijd wel iets te regelen is mijn inschatting en ervaring, zeker voor zo'n klein bedrag als (afgerond) 2.000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Ga naar de gemeente met je dilemma zou mijn tip zijn. Laat je passie zien en benadruk dat je je tijd beter aan het concept kan besteden dan aan het binnenhalen van 2.000 om het laatste gat te dichten. Dan is er altijd wel iets te regelen is mijn inschatting en ervaring, zeker voor zo'n klein bedrag als (afgerond) 2.000 euro.

 

 

Dank voor uw antwoord. De gemeente heb ik vorige week gesproken. Ze doen best veel. Vooral in natura. Maar dat is ook de grap van de onderneming. Als je dat om gaat rekenen in geld investeren ze behoorlijk mee. Ik heb met de wethouder gesproken over dit onderwerp.

 

Hij was was kortaf. ( misschien druk ). Maar hij was heel duidelijk. Wij doen meer dan we normaal doen. Vooral omdat het een goed en sympathiek idee is. Die laatste 2000 euro regel je zelf.

 

Ik had mijn koffie nog niet eens op :-)

 

Toch nog eens bellen? Zijn er ook instanties of mogelijkheden die ik volledig over het hoofd heb gezien?

Link naar reactie
  • 0

Dat vraagt om een lokale verkenning. Jongeren-, buurt- of ouderenwerk misschien, zonder te weten wat je wilt gaan doen.

 

Oranjefonds? Koningsdagactie? Universiteit? Maar dat kost altijd meer tijd dan je nu hebt waarschijnlijk.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is een sociale onderneming?

 

Je maakt een grapje zeker? Of wil je weten wat TS zijn sociale aspect is?

 

Toch maar even een aansprekend voorbeeld wat ik pas geleden voorbij zag komen: Greyston, een bakkerij die niet bakt om koekjes te maken maar om banen en perspectief te creëren.

 

Maar er zijn ook actuele Nederlandse voorbeelden. Bijvoorbeeld een startup die samen met bejaarden (zingeving, tijdverdrijf) kookt voor studenten (goedkoop en gezond). Zie hier

 

En zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden. Nieuwe topic? :)

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor alle reacties!

 

Ik zal even proberen zo goed mogelijk antwoord te geven.

 

De term sociaal ondernemen lijkt mij inmiddels wel duidelijk?

Triodos doet niet mee omdat het bedrag te laag is. Een CC heb ik niet en krijg ik nu niet vanwege geen vast inkomen.( tijdelijk contract)

 

Een lokale verkenning. Goed punt. Ik denk dat ik begrijp wat je schrijft. Er zijn in de regio 2 instanties die hier belang bij hebben. De ene is de gemeente en de andere is een sub instantie van de gemeente. Met beide dus goed contact en deze doen dus in natura een flinke investering. Dit was ook een voorwaarde. Zonder de steun van de gemeente kon dit niet.

 

De totale investering is nodig voor de volgende zaken:

 

Eerste 2 maanden huur en een borg ( al korting op gekregen ).

Inrichting kantoor. Allemaal zeer budget via ikea en MP.

5 werkplekken. Vanwege de doelgroep nemen die wat kosten met zich mee.

ICT

Website, huisstijl etc ( zal ook worden gemaakt door een sociale onderneming)

Software en implementatie. Dit is het hart van de onderneming.

 

We zijn heel erg budget bezig. We werken in beginsel vooral in de regio en qua vervoer hebben we gekozen voor de fiets! Dat past we bij de onderneming.

 

Dan iets meer info over de onderneming.

 

Het voorbeeld van de bakkerij komt inderdaad in de buurt. Onze doelgroep zijn jongeren / jong volwassen met een specifieke rugzak. We bieden deze jongeren na een uitgebreide selectie een leer en werkplek. Bij ons doen ze het werk en icm een opleidingsinstituut krijgen ze de nodige theoretische kennis. Doel is uiteindelijk aansluiting op de arbeidsmarkt. De dienst die we leveren is dus een middel. Winst zal zoveel mogelijk worden geïnvesteerd in nieuwe leer en werk trajecten.

 

We leveren dus een dienst die iedere ondernemer nodig heeft. We leveren deze dienst van een zeer hoge kwaliteit. De productie zal worden uitgevoerd door deze jongeren. Je kunt het eigenlijk zien als een soort van boost om weer aansluiting te vinden met de arbeidsmarkt waardoor ze niet terugvallen in het sociale vangnet. Dit is de reden dat de gemeente zo leuk mee wil doen.

 

Er bestaan in Nederland vergelijkbare winstgevende ondernemingen. Een goed voorbeeld is horeca welke worden gerund door mensen met een verstandelijke beperking. Alleen is onze doelgroep wat minder ''heftig''.

 

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee om aan je investeringsbegroting een kasstroomoverzicht toe te voegen? Dan zie je wanneer er geld binnenkomt en uitgaat. Door inkomsten naar voren te halen en uitgaven naar achteren te schuiven, kun je dit relatief kleine tekort dan wellicht ook overbruggen.

 

 

Dat is een heel erg goed punt. Ik had hier zelf in mindere mate aan gedacht. De eerste omzet komt in maand 2 binnen. Dwz in maand 1 factureer ik al maar ben wat negatief als het gaat om betalingstermijnen. Vooruit betalen is niet echt een optie denk ik. Het zijn allemaal nieuwe klanten en de dienst is niet echt een dienst waar je dan naar mijn bescheiden mening kunt verwachten. Ook omdat het allemaal vrij nieuw is. Stukje vertrouwen misschien?

 

Als ik niet met deze doelgroep zou werken - en dat klinkt wat klinisch - zou ik aan de keukentafel beginnen bijvoorbeeld. De printjes zou ik maken bij de buren en mailen kan ook op mijn laptop. Echter is het juist voor deze groep mensen dat er structuur is, dat ze een duidelijke eigen plek hebben en dat die plek niet snel zal veranderen. De flexibiliteit is wat minder groot zullen we maar zeggen.

 

Het enige dat ik mij nu nog kan bedenken is om de ICT zaken ( computers en printer ) en bureau's op een andere manier te financieren. Deze wilde ik gewoon kopen. Lease via een LM is lastig heb ik gemerkt. Eigenlijk onmogelijk.

Kent iemand een manier om toch deze spullen op een andere manier aan te schaffen? Dan is het probleem ook opgelost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Te krap gefinancierd, ? bij uitwerking plus ervaring en daarmee risicovol voor jou en andere deelnemers. Heb je al getekende klanten? Waarom zou je met kantoorruimte en zoveel vaste werkplekken als kostenpost willen starten? Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kent iemand een manier om toch deze spullen op een andere manier aan te schaffen? Dan is het probleem ook opgelost.

Kringloopwinkels hebben vaak best een leuk aanbod van bureaus, tafels en stoelen en soms zelfs computers en printers.

 

 

 

 

____

quote fixed

Link naar reactie
  • 0

Te krap gefinancierd, ? bij uitwerking plus ervaring en daarmee risicovol voor jou en andere deelnemers. Heb je al getekende klanten? Waarom zou je met kantoorruimte en zoveel vaste werkplekken als kostenpost willen starten? Groet, Highio

 

 

Krap zeker. Te krap weet ik niet.

De reden dat we direct met 5 werkplekken starten is de deal met de gemeente. We moeten een bezetting hebben van 5 mensen. Snap je de achterliggende gedachte? In de regio wonen 275 mensen die binnen de doelgroep zouden kunnen vallen. En de groep neemt toe.

 

Nee er zijn geen getekende klanten. Enkel mondelinge toezeggingen en toezeggingen per e-mail. acquisitie is overigens een van de zaken die binnen het leer en werk traject vallen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een heel erg goed punt. Ik had hier zelf in mindere mate aan gedacht. De eerste omzet komt in maand 2 binnen. Dwz in maand 1 factureer ik al maar ben wat negatief als het gaat om betalingstermijnen. Vooruit betalen is niet echt een optie denk ik. Het zijn allemaal nieuwe klanten en de dienst is niet echt een dienst waar je dan naar mijn bescheiden mening kunt verwachten. Ook omdat het allemaal vrij nieuw is. Stukje vertrouwen misschien?

 

Dat is dus allemaal mening en gevoel, je hebt dus nog niks gevraagd of uitgeprobeerd op dit vlak? Ondernemers die bereid zijn diensten af te nemen van een speciale doelgroep willen ook vast wel wat verder gaan.. tonen al een bepaalde (maatschappelijke) betrokkenheid, best kans dat ze daarom wel bereid zouden zijn wat meer te doen dan wat gebruikelijk is.

 

2000 euro is echt niks in ondernemersland.. tuurlijk het is niet niks.. maar je hoeft maar jij 1 klant te vinden die je initiatief sympatiek vind en heb je zomaar die 2000 euro als lening.. (of schenking??)

 

en dat is ook de andere insteek hé als vooruitbetalen er niet inzit maak je een aparte leningsovereenkomst met die ondernemers die wordt afgelost met maandelijkse afname van diensten.. worden ze ook gestimuleerd om meer bij je af te nemen zodat de lening sneller is ongelost en de rente is dan 10% korting op de prijs o.i.d.

moet je alleen nog even bedenken of het handig is om 100% van de maandelijkse diensten als aflossing te accepteren of dat je elke maand maar 50% gebruikt voor de aflossing en 50% om de cashflow opgang te houden / brengen

 

en wat die wethouder betreft, die heb je nodig voor handtekeningen onder contracten, wat publiciteit of goedkeuring van grote (subsidies). Als er 2000 euro geregeld moet worden dan moet je gewoon bij een projectleider / ambtenaar zijn die wat kan regelen.. dan is het even een voorschot op het een of ander en het is geregeld.

Wethouders zitten er voor grote beslissingen of de grote lijn niet voor microbeslissingen of microfinanciering maar dat had je al gemerkt aan de duur van het gesprek. Volgende keer espresso bestellen is maar een klein laagje, heb je tenminste je koffie op voor het gesprek ten einde is ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al aan crowdfunding gedacht, maar dan in donatie vorm?

 

Ik kwam de volgende website tegen: http://www.dreamordonate.nl/

Ik heb het niet tot in de details uitgezocht, maar volgens mij kan je direct een crowdfunding actie beginnen.

 

Als je een crowdfunding actie begint, vraag dan bij de gemeente of dat ze jouw actie willen promoten via hun website en/of social media kanalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal later reageren op de bovenstaande opmerkingen. Dank daarvoor.

 

Er is wel een ontwikkeling waar ik graag jullie mening over hoor. Maandag had ik een etentje met een aantal mensen die betrokken zijn bij de onderneming. Ook waren hier een aantal mensen bij waarvan we voornemens zijn om die aan te nemen voor een leer en werk traject. De huidige situatie is kort besproken omdat men natuurlijk vroeg of er al uitzicht was op een start datum.

 

Na het etentje kwam een van de toekomstige werknemers naar mij toe. Hij gaf aan dat geld makkelijk te kunnen missen. Het resterende bedrag dus. Of ik dat niet van hem wilde lenen. Voorwaarden hebben we het nog niet over gehad.

 

Nu vroeg ik mij af, Kun je het al toekomstig werkgever maken om dit geld aan te nemen. Iets in mij zegt nee. Aan de andere kant, hij heeft het geld liggen, heeft het nu niet direct nodig en het is niet zijn laatste geld.

 

Dilemma. Het is de makkelijkste weg.

 

Jullie mening?

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening blijft dat de omvang en vorm van financiering niet passend is. Niet met jouw persoonlijke inbreng en niet met een lening van een toekomstig personeelslid. Bij de eerste de beste tegenvaller(s) ga je dat enorm tegenkomen, al hoop ik natuurlijk van harte dat dit initiatief van de grond komt en succesvol wordt. Het commitment komt van de verkeerde kant.

 

Wat is de beoogde rechtsvorm en hoe wordt het eigendom verdeeld?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
De totale investering is nodig voor de volgende zaken:

 

Eerste 2 maanden huur en een borg ( al korting op gekregen ).

Inrichting kantoor. Allemaal zeer budget via ikea en MP.

5 werkplekken. Vanwege de doelgroep nemen die wat kosten met zich mee.

ICT

Website, huisstijl etc ( zal ook worden gemaakt door een sociale onderneming)

Software en implementatie. Dit is het hart van de onderneming.

 

Krijgt er niemand een salaris?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De totale investering is nodig voor de volgende zaken:

 

Eerste 2 maanden huur en een borg ( al korting op gekregen ).

Inrichting kantoor. Allemaal zeer budget via ikea en MP.

5 werkplekken. Vanwege de doelgroep nemen die wat kosten met zich mee.

ICT

Website, huisstijl etc ( zal ook worden gemaakt door een sociale onderneming)

Software en implementatie. Dit is het hart van de onderneming.

 

Krijgt er niemand een salaris?

 

 

Zeker wel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.