• 0

btw bijtelling berekenen/administrateren voor de IB

Beste mensen,

 

Ik zit met het volgende:

 

Ik las het een en ander over de btw-bijtelling, dat snap ik volgens mij wel goed. Alleen ik heb mij rot gezocht om informatie te vinden hoe ik de bijtelling voor de IB moet berekenen/administrateren.

 

Hopelijk kan iemand van jullie mij wijzer maken, want ik las over de c02-uitstoot en over belastingschijf, maar ik ben een ondernemer,

 

Bij voorbaat dank,

 

Karima

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eenmanszaak:

 

1. Cataloguswaarde bepalen door je kenteken in te typen op de site van de RDW. Hier kun je ook de co2 uitstoot per kilometer vinden van je auto;

2. Bijtelling berekenen. Vaak 25% van de cataloguswaarde van de auto. Gebruik de tabel met co2 uitstoot. Want bij auto's die niet veel uitstoten geldt een lager percentage;

3. Boeking maken in je administratie via memoriaal

 

Voor de IB:

Vermogen EUR de bijtelling (dus debet)

aan: Autokosten EUR de bijtelling (dus credit)

 

Voor de BTW:

Autokosten EUR de btw-correctie (debet)

aan: Schuld BTW (dus credit)

 

Je winst wordt dan hoger met de bijtelling -/- btw correctie.

 

 

BV:

Hierin moet je de bijtelling verlonen.

 

 

Het is niet heel ingewikkeld maar wel de moeite waard om goed te berekenen, dus anders een expert er even naar laten kijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling voor de IB maak je niet in de boekhouding, dit doe je alleen in de aangifte IB. Als je daar alle vragen van de belastingdienst doorloopt dan kom je de bijtelling vanzelf tegen. De btw correctie maak je wel zoals hierboven aangegeven in de boekhouding.

Link naar reactie
  • 0

Harstikke bedankt lieve mensen,

 

Ik heb net de RDW gebeld en de co2-uitstoot is niet bekend bij ze. Ik ga er gemakshalve uit van 25%, wat vaak voorkomt.

 

Dat wordt het neem ik aan: 25%* cataloguswaarde=.....

 

en voor de btw-bijtelling= 2,7%* cataloguswaarde=....

 

en dat ik alleen de btw-bijtelling administrateer.

 

Klopt het, indien ik de bijtelling voor de IB toepas, alle tank- en onderhoudskosten aftrekbaar zijn mbt. de auto?

 

Mijn dank is enorm.

 

Karima

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het, indien ik de bijtelling voor de IB toepas, alle tank- en onderhoudskosten aftrekbaar zijn mbt. de auto?

Als je de bijtelling voor de IB toepast, mag je alle autokosten (exclusief BTW) aftrekken, dus naast brandstof en onderhoud ook o.a. afschrijving, motorrijtuigenbelasting, verzekering, wasstraat, parkeerkosten en tolgelden.

 

Als je de bijtelling voor de BTW toepast, mag je de BTW op alle autokosten verrekenen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling voor de IB maak je niet in de boekhouding, dit doe je alleen in de aangifte IB. Als je daar alle vragen van de belastingdienst doorloopt dan kom je de bijtelling vanzelf tegen. De btw correctie maak je wel zoals hierboven aangegeven in de boekhouding.

De bijtellingrubriek komt uiteraard alleen in de IB aangifte, maar komt men dan niet in de knoop wat betreft het Ondernemingsvermogen? Men dient ook Ontrekking Privegebruik Auto bij Prive Onttrekkingen op te geven en met dezelfde bedrag bij buitengewone baten. Of maak je een scheiding met een commercieel en een fiscaal Ondernemersvermogen? Wat ik niet zou wensen.

Link naar reactie
  • 0

Daar bestaan ook andere meningen over. Ik citeer een collega van het Forum Fiscaal Dienstverleners:

 

"Overigens is het onjuist dat bij een eenmanszaak de BTW-correctie naar privé wordt geboekt.

Bij de eenmanszaak heeft de eigenaar al te maken met een bijtelling voor het privé-gebruik en deze is inclusief BTW.

De BTW-correctie moet dan ook ten laste van het bedrijfsresultaat worden geboekt."

 

Dat zou anders zijn bij de BTW-correctie van een auto die voor de BTW als privé is geëtiketteerd.

Dat is dan wel een privé-onttrekking.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je de bijtelling voor de IB toepast, mag je alle autokosten () aftrekken,

Uitgesloten is de correctie op de BTW die door sommigen onder 'autokosten' wordt geschaard.

 

 

Die hoort zoals Lex ook al aangeeft ook onder de autokosten thuis. Dus dat doen die ondernemers terecht.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Lex: Je zit met je antwoord finaal misplaatst. Dat ik zou beweren dat de correctie naar prive moet gaan, staat nergens. Jij hebt het over de de beperking van de IB bijtelling door autokosten. Echter mag je de BTW correctie die sommigen onder die "autokosten" scharen daarin niet meetellen. Dus houdt deze apart uit de beperking. Maar voor mijn part blijf je het toch autokosten noemen. Uiteraard op de resultaat rekening.

 

@ Zet jij het dan ook maar bij autokosten . Ik had liever een antwoord op post #5 van jou verwacht.

 

Link naar reactie
  • 0

@brood: misschien lezen Lex en ik het dan allebei fout of je antwoord was erg onduidelijk maar volgens mij zeg je dat in post 6. Je reageert daar op een reactie van Lex die zegt dat alle autokosten aftrekbaar zijn. Jij zegt daarop dat dat niet geldt voor de btw - correctie. Dan zeg je dus dat die correctie niet aftrekbaar zou zijn, Dus privé. Maar je bedoelde het kennelijk anders.

 

Had over post 5 heen gekeken.

Je krijgt een verschil tussen de commerciële winst en de fiscale winst wat ook terecht is. Maar doordat je dit via de privé onttrekkingen invoert heeft het geen invloed op het eigen vermogen.

Je voert de bijtelling in bij de kosten wat de winst verhoogt. Maar het eigen vermogen op 31-12 laat je staan zoals het stond in de (commerciele) boelhouding. Vervolgens vul je dit dus wel bij de privé onttrekkingen in waardoor je Vermogensvergelijking weer klopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doelde niet op de beperking van de IB-bijtelling. Overigens moet je ook daarbij die BTW-correctie meetellen. Zie daarvoor deze bijdrage van een collega:

 

"De onderbouwing kun je vinden in Kamerstukken II 1999/2000, 26 727, nr. 7, p. 143:

 

Op de vraag van de leden van de CDA-fractie, en ook van de leden van VVD-fractie in het artikelsgewijze deel van het Verslag bij artikel 3.2.2.10 (Bew.: thans art. 3.20art. 3.20 ), of gebroken wordt met de thans geldende jurisprudentie dat de in aanmerking te nemen onttrekking voor het voor privé-doeleinden gebruiken van de auto van de zaak is gelimiteerd tot het werkelijke bedrag dat als kosten van die auto in de onderneming ten laste van de winst is gebracht, kan worden geantwoord dat inderdaad geen groter bedrag als onttrekking in aanmerking wordt genomen dan het bedrag van de ten behoeve van de onderneming gemaakte, aan het houden van een auto verbonden kosten.

 

Wel wordt opgemerkt dat niet alleen de direct zichtbare autokosten in aanmerking behoren te worden genomen (zoals brandstof en de kosten van vervangen onderdelen) maar ook de minder zichtbare als een correcte afschrijving of de elders in de jaarrekening opgenomen afdracht omzetbelasting vanwege privé-gebruik."

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Je voert de bijtelling in bij de kosten wat de winst verhoogt.

Dus hier bedoel je wel op de W&V van de aangifte, maar niet in de boekhouding.

De BD en ik zien het beter op 'postieve' baten (buitengewone baten?) dan op negatieve kosten, wat je bedoelt, niet?

 

Tja, ik houd het liever gelijk met de boekhouding, zodat ik ook de winst daar hoger zie ;).

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar ook de minder zichtbare als een correcte afschrijving of de elders in de jaarrekening opgenomen afdracht omzetbelasting vanwege privé-gebruik.[/i]"

Ik dacht altijd dat de fiscus dit bij de aangifte expliciet uitsloot (onder het [?] icoontje) , volgens de aangiftes tot 2014. In die van 2015 (on line) heb ik er (nog) niet naar gekeken.

 

Het lijkt me overigens ook niet passend, omdat de autokosten ook (vanzelfsprekend) exclusief de BTW zijn. Dus aankoop BTW niet, maar correctie BTW wel. Beetje krom.

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst geeft bij de uitleg inderdaad aan de btw correctie bij buitengewone baten in te vullen. Dit is eerder op dit forum ook aan bod gekomen. Ik ben het daar niet mee eens omdat dit gewoon iets is wat jaarlijks terug komt en onder de normale bedrijfsuitoefening valt. Google maar eens op buitengewone baten, dan zie je dat hier heel andere zaken thuis horen. Op de site van de belastingdienst zelf wordt ook aangegeven dat de autokosten gewoon met de bijtelling verminderd moeten worden en dus niet onder bijzondere baten aangegeven moeten worden.

 

Dat je de btw correctie meeneemt in de maximale bijtelling is wel logisch. Je hoeft nooit meer bij te tellen dan je af hebt kunnen trekken. Je hebt de kosten excl. Btw af kunnen trekken + de btw die je niet terug kon vorderen trek je bij de autokosten af van de winst. Doe 2 samen zijn dan dus de maximale bijtelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Keep it simple.

 

Stel je hebt een standaardauto met een cataloguswaarde van 35.000 incl. btw

 

Dan boek je:

Privevermogen 8.750 (db)

Aan: autokosten 8.750 (cr)

 

En

Autokosten 945 (db)

Aan: Af te dragen btw 945 (cr)

 

Snap niet wat het probleem is om dit in de boekhouding te boeken? In de aangifte specificeer je dit dan bij priveopnamen.

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dat ook geen ramp. Je boekhouding bevat dan voortaan de fiscale cijfers ipv de commerciële cijfers.

 

Alleen gingen de laatste berichten meer over de plaats waar de bijtelling terecht moet komen (dus autokosten of bijzondere baten) en de berekening van de maximale bijtelling.

 

Maar ik denk dat de vraag van ts inmiddels wel beantwoord is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het daar niet mee eens omdat dit gewoon iets is wat jaarlijks terug komt en onder de normale bedrijfsuitoefening valt. Google maar eens op buitengewone baten, dan zie je dat hier heel andere zaken thuis horen.

Ik vraag me toch af welk bedrijf handelt in "bijtellingen" . Bijtelling is een buitengewone actie, ook al keert dat jaarlijks terug. Gelukkig zijn de fiscus en ik het daarmee eens.

 

Op de site van de belastingdienst zelf wordt ook aangegeven dat de autokosten gewoon met de bijtelling verminderd moeten worden en dus niet onder bijzondere baten aangegeven moeten worden.

 

De inhoud van de link is misplaatst naar voren gebracht.

In het algemeen geldt dat u 25% van de cataloguswaarde van de auto moet verrekenen met de autokosten.

Dit betekent niet dat men het op (de post) autokosten negatief moet invullen.

Het betekent dat de bijtelling vergeleken moet worden met de autokosten. Men moet 'verrekenen'.

Het resultaat komt dan onder buitengewone baten. Het is overigens niet slim om de schriftelijke verzoeken in de aangifte van de fiscus te negeren.

Link naar reactie
  • 0

@brood.

 

Je hebt dus niet de moeite genomen de betekenis van buitengewone baten even op te zoeken.

incidentele opbrengsten of kosten, die niet tot de gewone bedrijfsuitoefening worden gerekend. Bijv. winst of verlies bij afstoting van een bedrijfsonderdeel of reservering voor verwachte kosten van reorganisatie of productaansprakelijkheid

 

Incidenteel dus! Natuurlijk handelt er niemand in bijtelling (al verdient de belastingdienst er toch aardig aan). Maar het is gewoon een post die invloed heeft op de aftrekbare autokosten. Iets wat wel tot de dagelijkse bedrijfsuitoefening hoort.

 

Jaarcijfers worden niet alleen opgemaakt voor de belastingdienst. Als iemand de jaarcijfers bekijkt om te zien hoe de onderneming draait dan staan de buitengewone baten en lasten apart omdat dat een post is die niet jaarlijks terug komt. Deze kosten/opbrengsten hoef je dus niet jaarlijks te verwachten en hier hou je bij een advies of bijvoorbeeld keuze tot investeren geen (of op een andere manier) rekening mee.

 

Daarnaast betekent iets verrekenen met wel dat je het daarop in mindering brengt. Wat is anders de betekenis van verrekenen? Ze spreken zichzelf dus tegen.

 

Niet dat alle aangifte software geen fouten kunnen maken maar bijvoorbeeld unit 4 fiscaal voert het automatisch al voor je in bij de autokosten daar is zelfs een aparte veld voor. Altijd alles doen hoe de fiscus het zegt hoeft ook niet slim te zijn, ze hebben niet altijd gelijk. Ik stuur mijn klanten toch liever fiscale cijfers op waar alles staat op de plek waar het hoort te staan.

 

Maar goed zoals gezegd maakt het voor de uitkomst van het te betalen bedrag aan IB verder weinig uit dus ook niet echt de moeite om hier bergen tijd in te steken.

 

We hoeven het niet altijd eens te zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook nogal pijnlijk vinden om een jaarrekening/jaarstukken voor iemand op te stellen met de bijtelling voor privégebruik in het buitengewone resultaat of bij de opbrengsten van de onderneming.

 

De kans is dan wel vrij groot dat bijvoorbeeld een bank of dergelijke mij dan zou verdenken van (te) weinig kennis over accountancy en dat zou niet best zijn. Noch voor mijzelf, noch voor mijn klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus niet de moeite genomen de betekenis van buitengewone baten even op te zoeken.

Toch ben ik het in dit geval wel met Brood eens. Althans met zijn visie op hoe de fiscus incidenteel en buitengewoon interpreteert. Het lijkt me buitengewoon, omdat het niets te maken heeft met je normale bedrijfsuitoefening. En als je bijvoorbeeld een jaartje geen 500 km zou rijden, dan heb je die baat weer niet (dus ook nog incidenteel).

 

En in dat opzicht vind ik deze bijtelling niet heel veel anders dan bijvoorbeeld de kleineondernemersregeling. Die kan ook elk jaar terugkomen, behalve als je een fatsoenlijke omzet gaat draaien (dus incidenteel). En de baat is ook buitengewoon, want de KIA heeft ook niets met je normale werk te maken.

 

Persoonlijk vermeldde ik die autobijtelling eigenlijk gewoon in de resultatenrekening, waarmee die beter overeenkwam met de aangegeven fiscale winst. Dan heb dus gewoon een extra regeltje binnen de groep van autokosten met een negatieve kost ("Bijtelling privégebruik"). Niets mis mee, lijkt me. Hoewel die bijtelling eigenlijk iets fiscaals is, kun je die bijtelling ook gewoon zien als IB-belaste vergoeding die je als privépersoon betaalt voor het gebruik van zakelijk vermogen - een soort 'huur' waarbij de fiscus bepaalt hoe hoog die huur is.

 

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om die bijtelling al te salderen, zodat je alleen maar simpelweg lagere autokosten hoeft in te vullen. Dat wil de Belastingdienst alleen niet, dus moet je zowel die auto als de bijtelling expliciet aangeven en op 3 of 4 plaatsen invullen. Maar goed, het blijft mijns inziens wel iets incidenteels en buitengewoons.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.