• 0

Prijsbeleid bepalen in verschillende marktsegement

Beste mensen,

 

Ik sta op punt een nieuw foodproduct te gaan vermarkten, het betreft hier een high end chocoladedrank.

Het product is geheel nieuw ontwikkeld door ons en onderscheidend in o.a. smaak en uitstraling.

 

Met onze propositie richting wij ons op het midden-hoog segment van de markt waarbij je moet denken aan prijzen rond 6/7e per flesje van ong. 350ml.

 

Dit betekend dat we onze focus ook ligt op de high end Retail, Horeca en out of home kanalen.

Dus niet de supermarkten omdat we hier te duur zijn, wellicht de AH met de tijd nadat we onze merkwaarde hebben opgebouwd.

 

Er is behoorlijk wat interesse o.a. een groot tankconcern en de Bijenkorf. Beide sluiten aan op onze propositie en voorafgaand de onderhandelingen zit ik met een aantal vragen en hoop dat jullie mij wellicht hier in kunnen adviseren. ik heb zelf het internet afgestruind maar tevergeefs. Ik wil jullie dan ook alvast bedanken voor de genomen moeite!

 

Vragen:

Stel het product kost 7e, welke kortingen met de daar bijhorende staffels en voorraadafname moet ik voorstellen binnen deze marktsegementen;

 

- Horeca

- Hotels

- Restaurants

 

- Out of home

- Tankstations

- kiosk

 

-Retail

- Luxe warenhuis(bijenkorf)

- distribiteurs

 

Ik weet dat in Retail de kortingen oplopen tot 30% maar hoeveel voorraadafname kan je dan voor afdwingen en wat is daarbij een fair staffelopbouw?

(vb. >100 = 15%, < 100 = 20%, < 1000 = 25%, < 5000 + 30%)

 

Ik hoor graag van jullie!

Nogmaals bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Mike Jansen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit heeft te maken met een aantal factoren en is helemaal zelf in te vullen voor zover je de bevoegdheid hebt (eigen merk of importeur?)

 

Denk bij de korting van tevoren ook na over de potentiele afzet. Stel een bedrijf gaat 10.000 units per maand verkopen. Dan zou ik mijn maximale staffel niet op 5000/30 zetten.

 

Neem ook even mee dat grotere concers/inkooporganisaties vaak een bepaalde betalingstermijn hanteren en bijbehorende betalingskortingen. Deze komen veelal nog bovenop de factuurkortingen die je afspreekt. Neem dit ook even mee in je prognose.

 

Uiteraard kan het ook nog voorkomen dat de concerns/inkooporganisaties zelf een x% aan factuurkorting opleggen al dan niet met een bepaalde afnameverplichting. Het is dan aan jou om te kijken of dit haalbaar is.

Yvo

-----

ervaring als importeur en commercieel manager in de home & living branche

Link naar reactie
  • 0

Een chocolade drank met een verkoopprijs van 7 Euro voor 350 ml. Whow. Opmerkelijk dat er al behoorlijke interesse is terwijl er blijkbaar nog niet over prijzen is gesproken. Kennelijk wil je (voor een deel) rechtstreeks gaan verkopen.

 

Heb geen ervaring met food maar ik schat in dat restaurants en hotels voor het grootste deel bij de groothandel (Sligro ed) inkopen en dat geldt zeker ook voor het warenhuis. Waarom denk je dat ze rechtstreeks willen kopen. Is er al zo veel vraag naar het product dat men niet om je heen kan?

 

Hou er rekening mee dat als dat zo is je kan wachten tot er grote spelers of de groothandel zelf met iets soortgelijks komt. Of is het niet of moeilijk na te maken?

 

Je zal vooral groot moeten inzetten op het creëren van vraag en dan zorgen dat het spul ook verkrijgbaar is. Natuurlijk kan het allemaal best wel lukken, het is al eerder gedaan. Wellicht daar eens gaan praten? Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Yvo Beckx,

 

Dank voor u reactie!

Het gaat hier om een eigen merk!

 

Denk bij de korting van tevoren ook na over de potentiele afzet. Stel een bedrijf gaat 10.000 units per maand verkopen. Dan zou ik mijn maximale staffel niet op 5000/30 zetten.

Wat zou uw staffel hierop wel zijn dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De hoge prijs kan, en in dit geval moet, zijn rechtvaardiging vinden in het imago. In Amsterdam betalen studenten grif 5,50 voor een flesje Corona met een schijfje citroen. Niet tappen en geen afwas dus een winner voor de horeca. Op Curacao zie je hetzelfde met Amstel Bright. En vandaag zag ik een 0% variant van Bavaria in een bushokje. Die combineren 2 trends. Hip is altijd tijdelijk dus er zijn altijd kansen voor nieuwe dingen. Voorspellen wat dat wordt is moeilijk of onmogelijk. In mijn jeugd (lang geleden) was het lange tijd superhip om rosé te drinken uit een klein limonadeglas. De meeste hier zullen er geen weet van hebben.

 

Chocolade heeft iets magisch maar een chocoladedrank zoals Chocomel iets kinderachtig's of iets met koud weer (warme chocolademelk). Het heeft bij volwassenen ook nog eens een "dikmaak" imago. Ik kan me niet voorstellen hoe je een chocoladedrank zo hip kan krijgen dat mensen er 6-7 euro voor willen betalen. Maar Google laat zien dat mensen graag betalen voor hippe chocolade drank. Bijv Elbow.

 

Past wel in de zogenaamde "crafty trend" die gaande zou zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.