• 0

Onze zakelijke mail wordt gezien als spam

We zitten met een wat lastig probleem. Gmail en Hotmail zien onze e-mailberichten aan (potentiële) klanten van onze webwinkel regelmatig vaak als spam. Het betreft onze reactie op e-mails of via contactformulieren op onze website die wij binnen krijgen. Het betreft dus geen e-mailcampagnes of 'koud mailen'.

 

Hotmail en de laatste tijd ook Gmail leveren een deel van onze mails af in de spamfolder van de ontvangers. Omdat niet iedereen z'n spamfolder checkt krijgen ontvangers de indruk dat wij niet op mail reageren, wat natuurlijk killing is voor de conversie. We hebben al diverse zaken ondernomen:

 

- Correcte DKIM-records

- Correcte SPF-records

- Gecheckt: ons domein en onze server staan niet op zwarte lijsten

- Wij doen niet aan e-mailmarketing, niet eens nieuwsbrieven

- Onze mails zijn in platte tekst, geen HTML

- Wij mailen via onze eigen mailservers (niet Gmail bijvoorbeeld)

 

We hebben bij de host nagevraagd wat we nog meer kunnen doen om het probleem te voorkomen, en het antwoord is eigenlijk: niets. Gmail en Hotmail stellen dat zij inderdaad niet kunnen garanderen dat onze mails niet onterecht als spam worden behandeld. Het lijkt een kwestie van geluk of pech hebben.

 

Of we zouden klanten moeten vragen om ons in hun contactenlijst te zetten. Tja, dat is theoretisch leuk maar als klanten een mail sturen kunnen we ze niet anders dan per mail antwoorden. En al zouden we telefoonnummers hebben dan is het onbegonnen werk om tientallen mailers per dag na te bellen met het verzoek om ons in hun contacten te plaatsen.

 

Mailservers van andere providers vormen hoegenaamd geen probleem, die laten onze mails vrijwel altijd gewoon door.

 

We hebben ook het idee dat het probleem soms groter is en soms kleiner. Momenteel is het een flink probleem.

 

Heeft iemand tips om de kans te vergroten dat onze mails correct worden afgeleverd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan ook aan je hoster liggen; als die vrij laks optreden tegen spammers in het eigen netwerk, dan ook een heel (IP) netwerk als slecht te boek komen te staan. Dan eindig je niet zozeer op een directe blacklist, maar sommige clubs zullen wel greylists hanteren, en als je dan bijvoorbeeld een relatief nieuw domein hebt dan kan dat bijvoorbeeld een oorzaak zijn.

 

Verder kijken naar keywords natuurlijk, als daar te vaak verdachte dingen in zitten kan het ook zomaar fout gaan.

 

Je doet al aan DKIM en SPF, maar overweeg ook DMARC (the next best thing).

 

Verder kun je nog kijken of je wel een fatsoenlijke mailserver gebruikt, en dat die zich dus aan de RFC's houdt.

 

Check niet alleen je eigen domein en ip's, maar controleer ook of de reverse lookup namen netjes geconfigureerd zijn.

 

Je kunt ook nog TLS overwegen op je mailservers. Het zou me niks verbazen dat geavanceerde anti-spam maatregelen van de grote jongens dat ook serieuzer nemen dan non TLS verkeer.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke gmail is een goeie optie, heeft bij ons veel van dat spul opgelost. Onze domeinnaam ('merchandise') klinkt al 'spammy' dus we hadden altijd veel last.

 

Je kunt ook een dienst als http://www.mailgun.com/ gebruiken als je toch vanaf een server wil mailen (zeker als het shared hosting is), aldus onze devs. Wij gebruiken deze om de mails vanaf onze sites (veel shared ook) te versturen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar probleem. Wat bij mij het meeste resultaat leek te hebben was controleren, dat de content van de mail quoted printable encoded was. Daar lijken die spamfilters van te houden? Bij ons komt voor zover ik weet zelden nog iets in spam / ongewenst wat de website verstuurd. Ook onze nieuwsbrieven worden goed gelezen.

 

Plain text verturen lijkt niet noodzakelijk. Onze webserver stuurt multipart mails met plain text en html versie. Het verschil zat hem bij ons echt in het quoted printable encoding gedeelte. is allicht iets om naar te kijken voor jullie ook?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij Hotmail reageren ze netjes als je erover klaagt dat legitieme e-mail geweigerd wordt.

 

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=614866

 

 

Gmail heeft ook zo'n formulier. Maar daar nooit een reactie gehad.

 

Problemen kunnen ook ontstaan als het shared hosting is, en je dus een server met andere klanten van het hostingbedrijf deelt.

Iemand hoeft maar ingesteld te hebben dat al de e-mail voor zijn domein doorgestuurd moet worden naar een @gmail.com adres, en de spam wordt ook meegestuurd.

Dan wordt al snel alle e-mail -al dan niet tijdelijk- geweigerd met meldingen als:

 

421-4.7.0 [*.*.*.* 15] Our system has detected an unusual rate of

421-4.7.0 unsolicited mail originating from your IP address. To protect our

421-4.7.0 users from spam, mail sent from your IP address has been temporarily

421-4.7.0 rate limited. Please visit

421-4.7.0 https://support.google.com/mail/answer/81126 to review our Bulk Email

421 4.7.0 Senders Guidelines

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je emailadres koppelen aan een Gmail-account, en dan gebruik maken van Gmail-SMTP voor je klanten met gmail adressen. Of Hotmail ook iets dergelijks heeft weet ik niet, maar dat moet te vinden zijn!

 

Dit werkt inderdaad goed, en de afzender is gewoon je eigen mailadres, geen @gmail.com adres. Vermoeddelijk zal hotmail mails vanaf gmail ook netjes accepteren (en vice versa).

 

Hoe en wat men filtert lijkt nogal te fluctueren. Enige maanden geleden liep ik tegen een probleem aan bij gmail waarbij de berichten uberhaupt niet getoond werden, niet eens als spam. Dat heeft zichzelf overigens opgelost, dus de oorzaak moet ik je schuldig blijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Twee belangrijke zaken die hier nog niet genoemd zijn:

 

1. SPF records

2. Server reputatie

 

SPF records moeten in uw DNS worden toegevoegd voor een betere ontvangst. Hoewel dit geen inbox delivery oplevert voor Hotmail, zal het waarschijnlijk wel voldoende zijn om bij Gmail in de inbox terecht te komen.

 

Het geheim om bij Hotmail in de inbox terecht te komen is een goede server reputatie. Met een webhostingaccount en de daarbij behorende smtp server, kom je niet heel ver, aangezien deze niet voldoende goede mail verzenden om een dergelijke reputatie op te bouwen. Op www.travelsmtp.com (Nederlands bedrijf) kunt u een demo aanmaken en testen of de boel dan wel goed aankomt, maar SPF moet sowieso ook altijd in orde zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

De SPF-records zijn in orde, maar het gebruik van een betrouwba(a)r(der)e server is een goed idee. Onze eigen server heeft de reputatie 'neutraal' dus dat kan beter. Ik realiseer me dat we al gebruik maken van Mandrill (voor een ander doel), volgens mij is dit een vergelijkbare service met die van TravelSMTP.

 

Dank voor de tip, we gaan er mee aan de slag! Ik zal de resultaten hier delen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.