• 0

Fiscale voordelen voor ZZP'er die werkt vanuit huis?

Hallo,

Volgende week ga ik een huurwoning betrekken.

Ik ben ZZP'er en werk veelal vanuit huis. Nu vroeg ik me af of hier fiscale voordelen van toepassing zijn.

Ik gebruik de woning zeker voor meer dan 10% voor mijn bedrijf. Betekent dit dat ik een bepaald percentage van de kosten (huur, energie, gas, water, verzekering etc) in mijn boekhouding mag inboeken als bedrijfskosten?

 

Verder wilde ik me aanmelden bij Vitens, maar kon ik daar kiezen als particulier of ondernemer. Voor welke vorm dien ik dan te kiezen?

 

Wie kan me hier een beetje mee op weg helpen?

 

Bedankt, Robbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je niet zo gek veel kan aftrekken, maar wellicht kun je je werkruimte wat duidelijker specificeren?

 

De Belastingdienst definieert een werkruimte als zelfstandige werkruimte als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken, zoals een eigen opgang of ingang, andere voorzieningen in de werkruimte zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening). De werkruimte zou je ook als zodanig kunnen verhuren aan een ander. Alleen het deel dat je dus daar verbruikt kun je aftrekken.

 

Ik zelf heb niet echt een apart kantoor met apart toilet enz, werk gewoon vanuit de woonkamer vooral. Het enige wat ik momenteel zelf aftrek is 50% van de internetrekening (Ziggo) en een gedeelte van mijn sim only abonnement.

Eigenaar van diverse websites in sim only en telefoon abonnementen. Bijvoorbeeld: 

Link naar reactie
  • 0
Verder wilde ik me aanmelden bij Vitens, maar kon ik daar kiezen als particulier of ondernemer. Voor welke vorm dien ik dan te kiezen?
Aangezien het een (huur)woning betreft ben je met een aansluiting voor particulier (volgens de tarieven van Vitens) goedkoper uit.

 

particulier:

Drinkwaterprijs per m3: Drinkwater per m3 > € 0,630 ex. 6% btw

Vastrecht drinkwater per jaar: Vastrecht (standaard aansluiting met leveringscapaciteit van max. 2,5 m³ per uur) > € 45,00 ex 6% btw

Belasting op leidingwater: Belasting op leidingwater over de eerste 300 m3 per jaar > € 0,335 ex. 6% btw

 

zakelijk:

Drinkwaterprijs per m3: Aansluiting met een leveringscapaciteit van 4 m³ per uur > € 0,630 ex 6% btw

Vastrecht (capaciteitstarief) drinkwater per jaar: Aansluiting met een leveringscapaciteit van 4 m³ per uur > € 145,00 ex 6% btw

Belasting op leidingwater: Belasting op Leidingwater over de eerste 300 m3 per jaar > € 0,335 ex 6% btw

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Als je de woning privé huurt en een bepaald (minimaal?) deel van de woning zakelijk gebruikt, kun je het huurrecht van de woning tot je ondernemingsvermogen rekenen. Hoe dat vervolgens precies werkt, weet ik ook niet; hopen dat een van de boekhouders op dit forum nog naar dit draadje kijkt.

 

Hier een hele discussie op Higherlevel.nl.

 

Hier de rekenhulp van de belastingdienst.

 

Hier nog een artikel op MKB Servicedesk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de linkjes.

Ik werd door mijn boekhouder een beetje "geremd". Hij vertelde mij dat het wellicht enkele tientjes per jaar zou schelen, maar op het highler level linkje wat je geeft zie ik dat je dan gewoon je "alle" huurkosten van je winst mag aftrekken? Ik dacht enkel een bepaald percentage?

 

Nader advies hieromtrent is inderdaad gewenst. Bedankt ;)

Link naar reactie
  • 0

Mja, ik heb hier dus helemaal geen verstand van en kan dus eigenlijk ook alleen maar de informatie met je delen die je zelf ook kan googelen, maar als ik het goed begrijp, werkt het als volgt:

 

- je rekent het huurrecht op je woning tot je ondernemingsvermogen.

 

- dat is volledig aftrekbaar.

 

- echter, omdat jij ook in die woning woont (en waarschijnlijk zelfs het grootste gedeelte van de woning als woning gebruikt), zal je belasting over een woningforfait moeten betalen.

 

Gezien hoe rechtszaakhappy de belastingdienst is als het over deze methode gaat, zou ik eerst eens met een goede boekhouder hierover gaan praten.

 

Aanvulling: als ik mijn huidige woning zou huren, zou het overigens wel meer dan enkele tientjes per jaar uitmaken. Dat heeft vast ook te maken met de scheefheid van huren in Amsterdam, dat is hier enorm duur. Misschien dat je voor jezelf eens kunt uitrekenen wat het scheelt? Die rekenmodellen van de fiscus zijn er niet voor niets.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik werd door mijn boekhouder een beetje "geremd". Hij vertelde mij dat het wellicht enkele tientjes per jaar zou schelen, maar op het highler level linkje wat je geeft zie ik dat je dan gewoon je "alle" huurkosten van je winst mag aftrekken? Ik dacht enkel een bepaald percentage?

 

Nader advies hieromtrent is inderdaad gewenst. Bedankt ;)

 

Nou, enkele tientjes.....

 

Ik ga niet garanderen dat de mogelijkheid tot aftrek van alle huurkosten (onder bijtelling van 1,85% van de WOZ-waarde, zie de aanslag waterschap) op jou van toepassing is, maar het kan nog steeds verrekte veel voordeel opleveren, tot in de duizenden euro's. Echter, de rechtspraak is er niet eenduidig in en e.e.a. hangt sterk af van jou feitelijke situatie.

 

Het onderzoeken waard lijkt mij.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hij vertelde mij dat het wellicht enkele tientjes per jaar zou schelen, ...

 

Niet onmogelijk. Ik heb het wel eens nagerekend voor mensen die een relatief groot huis huurden voor relatief weinig. De bijtelling is tegenwoordig 1,85% van de WOZ-waarde. Dan kom je wel eens op een punt dat de bijtelling en de huur elkaar niet veel ontlopen, en dan scheelt het niet zo veel.

 

Dus inderdaad wat Branko zegt, het hangt er vanaf hoeveel je betaalt voor je woning.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Nou, enkele tientjes ... maar het kan nog steeds verrekte veel voordeel opleveren, tot in de duizenden euro's. Echter, de rechtspraak is er niet eenduidig in en e.e.a. hangt sterk af van jou feitelijke situatie.
Feitekijk moet dat dan wel een hele dure huurwoning zijn met een torenhoge energierekening.

 

Het standpunt/huurcontract van de eigenaar/verhuurder van de huurwoning zie ik in het verhaal ook nog niet verschijnen.

 

Wie kan er beter op de hoogte van de situatie zijn dat de eigen boekhouder van TP als ZZP-er? Waarschijnlijk benaderen die "enkele tientjes" dan ook de realiteit.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara, ik ken zijn cijfers niet, maar de mededeling van zijn boekhouder kan ook gewoon wat lui zijn. Bijvoorbeeld, en dit lijken mij realistische cijfers, zeker in de vrij sector:

 

800 huur per maand, Woz 200k.

 

Aftrekbaar 12x 800 = 9600

Bijtelling 1,85% x 200.000 = 3700

 

Aftrekbaar, nog zonder energiekosten, 5900

 

Dan hebben we het niet meer over tientjes.

 

Anders gezegd, ik pretendeer niet te weten of zijn boekhouder het goed doet, maar erover nadenken kan nooit kwaad.

 

Gr. Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Cosara, ik ken zijn cijfers niet, maar de mededeling van zijn boekhouder kan ook gewoon wat lui zijn ...

Anders gezegd, ik pretendeer niet te weten of zijn boekhouder het goed doet, maar erover nadenken kan nooit kwaad.

Teveel aannames ... Als TP geen heldere cijfers verstrekt, blijven de antwoorden - hoe goed bedoeld ook - uit het koffiedik tevoorschijn komen.

 

TP kan beter:

1) bij zijn boekhouder om een berekening vragen.

2) dit forum cijfers en relevante informatie geven.

3) een andere boekhouder zoeken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Teveel aannames ...

Ehm, dat mag ik toch zeker zelf wel weten >;(
Oeps, lange tenen ...

 

Every economic opinion is associated with a set of assumptions - Gautam Adani 8)

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.