• 0

Waarborgsom huur bedrijfspand

Hallo allemaal,ik heb een winkelpand gehuurd,de huur is 1500 ex.btw,incl.btw is 1815 euro,nu hebben ze de waarborgsom gesteld op 1815 per maand,volgens mij is dit wettelijk niet toegestaan,kan iemand mij hier enige uitleg over geven,ik denk dat de makelaar in overtreding is,alvast bedankt.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt. Er wordt geen BTW berekend over de waarborgsom en dat doet de verhuurder ook niet. Die waarborgsom is immers geen prestatie, maar een zekerheid. Er wordt dus geen BTW berekend over de waarborgsom. Hij gaat die niet afdragen en jij kunt die niet terugvragen.

 

Hij had ook een borg van 10.000 euro kunnen vragen.

 

Zolang hij je geen factuur stuurt voor de waarborgsom en daar expliciet 21% BTW op zet, is er niets aan de hand.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,ik heb een winkelpand gehuurd,de huur is 1500 ex.btw,incl.btw is 1815 euro,nu hebben ze de waarborgsom gesteld op 1815 per maand,volgens mij is dit wettelijk niet toegestaan,kan iemand mij hier enige uitleg over geven,ik denk dat de makelaar in overtreding is,alvast bedankt.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de waarborgsom 1815 euro is (niet 1815 euro per maand)? Op zich is hier niets mis mee. Dat betekent dat de waarborgsom maar 1 maandje huur bedraagt. Ik zie ook wel dat de waarborgsom 3 maanden huur is.

 

Let er trouwens wel op dat die waarborgsom gewoon van jou is en dat deze dus ook in jouw boekhouding blijft staan. Omdat je er meestal niet aan mag komen, zette ik zo'n waarborgsom altijd in de boekhouding onder financiële vaste activa (en dus niet onder vlottende activa / liquide middelen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dus zij hebben drie maanden huur, inclusief BTW, vooruit gefactureerd. Als zekerheid.

 

Dat zie je wel vaker. Maar wat is nou je probleem? Dat wist je toch van tevoren, neem ik aan.

 

Je kan toch niet menen dat nergens, niet in de huurovereenkomst en ook niet in de besprekingen, er over een soort borg/zekerheid geschreven of gesproken is?

En dat je nu ineens, nadat alles "rond" is ineens drie maanden 'extra' vooruit moet betalen als verassing...

Link naar reactie
  • 0

Drie maal 1815 euro....

OK, nu moet je even heel duidelijk zijn. Verlangen ze 3 maal de maandhuur als borgsom? (Is op zich niet heel ongebruikelijk)

 

Of factureren ze de huur gewoon elk kwaraal ineens vooruit? Dus een factuur op 1 januari voor de huur voor jan t/m mrt? (Komt op zich ook gewoon voor)

 

Of hebben ze beide gedaan? Dus én een waarborgsom van 3 maanden én de huur voor het eerste kwartaal vooruit? (Ook dát komt voor)

 

Maar wat is nu je vraag? Of dat mag? (ja)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Huurder en verhuurder zijn volkomen vrij welke borgsom afgesproken wordt. Het is gebruikelijk dat dat bedrag een aantal maal de volledige maandelijkse verplichting is. En die maandelijkse betalingsverplichting omvat ook de BTW. Daar is het ook gebruikelijk dat de borgsom gebaseerd is op de huur inclusief BTW.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.