• 0

Eerste keer aangifte IB als ondernemer doen

Ik ben vrij recent een webshop begonnen en moet nu voor de 1e keer aangifte IB voor ondernemers doen. Ik verkoop kinderkleding en hanteer naar mijn klanten toe geen verzendkosten. Die verzendkosten zitten echter wel verwerkt in mijn verkoopprijzen. Hoe verwerk ik dat op mijn aangifte nu bij mijn "opbrengsten"? Haal ik die verzendkosten simpelweg van mijn verkopen af? Of moet het anders? op de site van de belastingdienst word ik helaas niet echt wijzer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij Opbrengsten vul je het totaal in van alle (verkoop)factuurbedragen (exclusief BTW).

De verzendkosten (exclusief BTW) die jij hebt betaald (ingekocht), komen bij Overige kosten > Verkoopkosten.

 

Misschien is het raadzaam om de hulp van een deskundige in te roepen (ik zit al vol).

Een (duur) foutje is zo gemaakt, zeker als je dit nog nooit eerder hebt gedaan.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans worden bij voorraden alleen handelsvoorraden vermeld. Dat zijn de goederen waar je in handelt, bijvoorbeeld kinderkleding.

 

Promotie- en verpakkingsmateriaal wordt (zeker bij kleinere bedragen) meestal in één keer als kosten genomen in het jaar van aanschaf. Als het om grotere bedragen gaat en je meerdere jaren met die materialen doet, zou je de kosten over die jaren kunnen verdelen. Je boekt dan per boekjaar een deel van die materialen als kosten en de rest zet je als vordering op de balans als vooruitbetaalde kosten. Het ligt een beetje aan de hoogte van dat bedrag t.o.v. je winst of dat nodig of zinvol is.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik het niet. Ik heb aan de ene kant het bedrag wat ik heb geïnvesteerd (eigen vermogen). Aan de andere zijde staan mijn investeringen (laptop, camera) en mijn voorraad kleding (per 31-12). Dat bedrag is dan toch nooit gelijk aan het eigen vermogen wat ik er heb ingestopt???

 

Activa en passiva zijde van de balans moeten toch gelijk zijn? Hoe doe ik dat dan?

Even simpel voorbeeld: ik heb er zeg €3000 ingestopt aan eigen vermogen

€ 1200 heb ik geïnvesteerd aan camera en laptop.

Het restant van mijn voorraden bedraagt op 31-12-2015 nog 1300.

Dus € 2500 aan de activa kant, € 3000 aan de passiva zijde.

 

Of moet ik het bedrag aan opbrengsten al afhalen van het eigen vermogen wat ik er heb ingestopt?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad niet zo eenvoudig. Met een boekhoudprogramma of speciaal Excel-bestand gaat dit grotendeels automatisch.

 

Meestal is het gemakkelijker om eerst de verlies-en-winstrekening te maken en daarna de balans.

Daarbij heb je o.a. (alles exclusief BTW):

• Opbrengsten: alle verkopen

• Inkopen: inkoopwaarde ven de kleding die verkocht is

• Afschrijvingen: van camera en laptop

• Verkoopkosten: o.a. verpakking- en verzendkosten

• Overige kosten

 

De rest van de ingekochte kleding (die nog niet is verkocht) is de voorraad. In de praktijk is dit soms iets ingewikkelder vanwege beschadigde of anderszins onverkoopbare artikelen. Dan worden de kosten hoger en de voorraadwaarde lager.

 


Voor alle duidelijkheid:

• Het eigen vermogen (aan het eind van het jaar) is het verschil tussen alle bezittingen (activa) en alle schulden (passiva)

• Wat jij geïnvesteerd vermogen noemt, zijn in feite privé-stortingen

Dit zijn doorgaans 2 verschillende bedragen

 

Een deel van deze privé-stortingen is opgegaan aan kosten (inkoopwaarde van de verkopen, kosten computer, enz.), een ander deel zit is je voorraad en staat misschien op een zakelijke bankrekening.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik het niet. Ik heb aan de ene kant het bedrag wat ik heb geïnvesteerd (eigen vermogen). Aan de andere zijde staan mijn investeringen (laptop, camera) en mijn voorraad kleding (per 31-12).

Eigen vermogen is niet het zelfde als investeringen en/of geld wat je in je eigen onderneming gestopt is.

 

Het EV (=eigen vermogen) is het verschil tussen je bezittingen en je schulden. Het EV slaat op het eigen vermogen van de onderneming en niet het geld wat je in je onderneming gestopt hebt. Je kunt dus niets in je onderneming gestopt hebben maar de onderneming kan intussen wel een bedrag opgebouwd hebben aan EV.

 

Die 3000 die jij er ingestopt hebt is feitelijk een prive storting.

 

Het verkopen van je waar (=omzet) zal over het algemeen leiden tot een hogere EV. Immers je verkoopt je waar tegen een hogere prijs dan waarvoor je het ingekocht hebt. Opbrengsten haal je dus nooit van je EV af, sterker opbrengsten leiden tot een hogere EV.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe los ik het dan op? Zoals gezegd heb ik aan de activa zijde mijn voorraad per 31-12 en mijn investeringen staan (laptop/camera). Aan de passiva zijde staat niks (€0) als ik het "eigen vermogen" niet invul en mijn inleg plaats onder privé stortingen.

 

Als ik de inleg aan eigen geld bij privé stortingen plaats, dan krijg ik mijn balans toch nooit kloppend? Aan de activa zijde staat nu restwaarde investering + restant voorraad per 31-12= € 2501.

Aan de passiva zijde staat € 0 als ik het eigen vermogen op "0"zet.

 

Zet ik het eigen vermogen ook op €2501 (gelijk aan activa kant), dan klopt de winstberekening weer niet met de winstberekening volgens de winst en verliesrekening.

 

Volgens de W&V rekening heb ik nl een verlies van € 2525 (door het eigen geld wat ik er heb ingestopt). Volgens de winstberekening balans heb ik een verlies van maar € 471 (omdat ik het eigen vermogen op € 2501 moet zetten om de activa/passiva zijde van de balans gelijk te krijgen).

 

Begrijpen jullie nog iets van mijn uitleg? Ik word er zo langzamerhand een beetje gek van.....

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat je nog steeds je prive gelden die je in de onderneming gestopt hebt blijft verwarren met het eigen vermogen van de onderneming. Dit zijn twee aparte begrippen.

 

Het eigen vermogen is een afgeleide. Het is in feite het verschil tussen je bezittingen en je schulden. het totaal van de passiva moet inderdaad wel gelijk zijn aan het totaal van je passiva. Het EV is onderdeel van je passiva naast de schulden die je aan anderen hebt. Het EV staat hiermee dan dus gelijk aan dat deel van de bezittingen die tot het vermogen van de onderneming gerekend kunnen worden. Dat staat los van de gelden die jezelf in de onderneming gestopt hebt. Het EV is een rekenkundig middel om de passiva gelijk te trekken aan de activa.

 

Elke keer als je kosten maakt neem je EV af. Elke keer als je omzet draait en dus opbrengsten hebt neemt je EV in principe toe. Elke keer dat je in een bedrijfsmiddel investeert verandert er niets aan je EV, immers het totaal van de activa blijft dan gelijk.

 

Er was maar 1 moment dat het EV voor zeker gelijk was aan het bedrag dat je prive in de onderneming gestopt hebt. Dat was namelijk bij de start van je onderneming, voordat je uberhaupt kosten gemaakt hebt of omzet gedraaid hebt. Vanaf dat moment fluctueert je EV en is het in principe nooit meer gelijk.

 

Ik ben geen boekhoudkundig expert en ik denk dat het voor een expert lastig is je op weg te helpen met de informatie die je nu hebt gegeven. Het is namelijk onduidelijk hoe je tot de diverse bedragen gekomen bent.

 

Maar ik denk dat je eerste helderheid moet krijgen over de verschillende begrippen. En zoals Lex zegt, begin eerste met de W&V rekening en gebruik de bedragen zoals ze echt zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.