• 0

Balans en winst verlies berekening komen niet overeen.

Goedendag

 

ik ben al dagenlang berichten aan het lezen op dit forum en ben daardoor al een stuk verder op de juiste weg!!! Helaas loop ik vast en ik weet niet meer waar nu mijn (denk) fout zit...

 

ik zit met een verschil tussen mijn balans en mijn saldo winst en verlies berekening van -576

ik denk dat het handig is wat getallen te noemen zodat er gericht meegekeken kan worden dus bij deze

 

winst verlies berekening

opbrengst 1405

afschrijvingen ( ingekocht voor 1103 , 20 % afgeschreven = 221 )

overige bedrijfskosten ( hierin heb ik alle kosten genoemd, ook de kosten die ik met privestorting heb betaald, doe ik dat goed? ) bedrag 2567

hierdoor komt eruit een saldo van 1383

 

balans activia

hierin heb ik alleen materiele vaste activia ingevuld

kosten aanschaf 1103, boekwaarde begin van het boekjaar 0, einde van het boekjaar (1103 - 221 afschrijvingen) 882

en de liquide middelen, ik heb momenteel 448 op de rekening staan

balans passiva

ondernemersvermogen

hierin heb ik ingevuld 448 + 882 (einde boekwaarde materiele vaste activia heb ik als restwaarde gebruikt?)

 

de balans komt daarmee uit op 1330

 

prive storttingen

hierin heb ik alle kosten vermeld die ik zelf heb betaald, dat zijn de bedrijfsmiddelen 1105 euro + een deel zakelijke kosten. Totaalbedrag 2137

 

 

dan kom ik bij de fiscale winstberekening en hij zegt

ondernemersvermogen eind boekjaar 1330

begin boekjaar 0

saldo ondernemingsvermogen 1330

prive stortting 2137

winstberekening -807

controle winstberekening volgens winst en verlies rekening -1381

 

wat doe ik toch fout?

ligt het eraan dat ik de privestorttingen dubbel boek, als privestortting en als aangedragen kosten?

 

mocht er meer info nodig zijn hoor ik dat graag

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Miriam,

 

Je bent een heel eind goed op weg. Laat ik vooraf zeggen dat bij het gebruik van een boekhoudpakket je deze dagen zoeken bespaart waren gebleven. De juiste bedragen waren dan zo uit het pakket gekomen.

 

Ik ga er even vanuit dat je de kor hebt toegepast omdat ik niks terug zie over btw. Als er wel sprake was van btw dan zou de fout ook daarin kunnen zitten.

 

Met de privestortingen die je nu benoemt zou ik op een ander banksaldo uitkomen. Er gaat dus inderdaad iets niet goed.

Saldo begin €0,-

Ontvangsten 1405 +

Uitgaven mva 1103 -

Overige kosten 2567 -

Privé stortingen 2137 +

Saldo eind -128 (1405-1103-2567+2137)

Dat is dus 567 verschil met het daadwerkelijke banksaldo. Dat is ook meteen je verschil.

 

Waar kan dit aan liggen

- er missen opbrengsten in de w&v

- er staan teveel kosten in de w&v

- de privestortingen zijn te laag

 

Pak dus jouw overzicht van alle opbrengsten en kosten erbij. Schrijf per post erbij wanneer en hoe betaald. Klopt het bedrag dat privé betaald is?

Pak ook de zakelijke bankafschriften erbij. Streep daar alle posten af die je bij het overzicht benoemd hebt en kijk zo of je wel alles gehad hebt. Blijven er bankmutaties over die niet op het overzicht staan? Of staan er op jouw overzicht bedragen die je dacht zakelijk betaald te hebben maar toch niet terug kan vinden bij de bank?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor je antwoord!

 

 

ik heb alles nog een x nagelopen en heb een rekening gevonden die verkeerd was geboekt.... ik kom nu uit bij de balans op een bedrag van -807 en bij de winst verlies berekening op een bedrag van 1255.... verschil is precies het bedrag van mijn huidige bankrekening.... is dat toeval?

heb ik de activa passiva wel goed ingevuld?

 

balans activia

hierin heb ik alleen materiele vaste activia ingevuld

kosten aanschaf 1103, boekwaarde begin van het boekjaar 0, einde van het boekjaar (1103 - 221 afschrijvingen) 882

en de liquide middelen, ik heb momenteel 448 op de rekening staan

balans passiva

ondernemersvermogen

hierin heb ik ingevuld 448 van mijn rekening + 882 (einde boekwaarde materiele vaste activia heb ik als restwaarde gebruikt?)

moet ik hier ergens nog iets met mijn verlies?

 

???

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb de fout gevonden!!! Kosten voor de auto ( de .19 cent per km en de naar ratio berekende kosten ) heb ik wel als kosten opgevoerd maar die heb ik vanuit prive ingebracht!!!!bedankt Anouk!

Dat is heel mooi, maar aangezien je meer inkoopt dan verkoopt, waar komt dan de verhaalbare OB in het verhaal terug?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.