• 0

Deel bedrijfswinst schenken aan goede doelen zonder anbi

Goede dag,

 

Als startende ondernemer loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik wil graag een MVO bewust bedrijf hebben en mij inzetten voor de maatschappij. En één van de ideeën is om een campagne op te zetten waarbij een deel van de winst naar een goed doel gaat. Bijvoorbeeld per gekocht product gaat €1,- naar een bepaald doel. Probleem is dat ik dat geld niet wil schenken aan een goed doel (met abni status) maar persoonlijk, in samenwerking met aardig bekende gezichten op social media, wil uitvoeren. Denk aan een lekkere maaltijd voor daklozen. Ik wil mijn klanten dan ook laten zien wat er met hun geld is gebeurt en dat elke cent naar het goede doel is gegaan en niet naar een manager met een iets te hoog salaris. Dus het is echt een eis dat ik zelf de keuze maar waar het geld precies naartoe gaat en hier actief bij betrokken ben.

 

In de toekomst wil ik een eigen stichting starten met abni status, maar momenteel is dat financieel en qua tijd niet mogelijk.

 

Ik loop hier al een tijdje meer hoe ik dit het beste op kan lossen. Na research is de enige oplossing denk ik om het bedrag te schenken aan een persoon (onder de €2.122 geen schenkbelasting) of als het bedrag hoger uitval aan meerdere personen. En dat deze persoon vervolgens de donaties of inkopen doet. Op deze manier kan ik de opbrengst van mijn winst aftrekken en betalen we er geen extra schenkbelasting over.

 

Kan dit? Klopt dit? Is er ook een andere (betere) manier?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Giften zijn alleen kosten voor de onderneming als er sprake is van:

- Reclamemotieven.

- Als je er "bijna niet onderuit kan" (b.v. omdat je anders 'met de nek aangekeken wordt' of zoiets).

- De onderneming belang heeft bij het doel bij de begiftigde instelling.

 

Daar lijkt hier toch geen sprake van te zijn, eerlijk gezegd. Dus:

 

Kan dit?

 

Nee, zou ik zeggen...

 

Misschien zou je (maar dat is ook maar de vraag) in de privésfeer giftenaftrek kunnen toepassen.

Maar om de winst aan iemand te schenken en dan beweren dat de winst "nihil" is, dat zal niet werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Giften zijn alleen kosten voor de onderneming als er sprake is van:

- Reclamemotieven.

- Als je er "bijna niet onderuit kan" (b.v. omdat je anders 'met de nek aangekeken wordt' of zoiets).

- De onderneming belang heeft bij het doel bij de begiftigde instelling.

 

Daar lijkt hier toch geen sprake van te zijn, eerlijk gezegd. Dus:

 

Kan dit?

 

Nee, zou ik zeggen...

 

Misschien zou je (maar dat is ook maar de vraag) in de privésfeer giftenaftrek kunnen toepassen.

Maar om de winst aan iemand te schenken en dan beweren dat de winst "nihil" is, dat zal niet werken.

 

 

Het is niet zo dat er dan helemaal geen winst is. Er worden ook andere producten verkocht die niet gekoppeld zijn aan dit project. Daarnaast hoeft niet per se de gehele winst van deze producten aan een goed doel geschonken te worden.

 

Kan het niet omdat je als bedrijf niet zomaar een gedeelte van de winst mag schenken of is het eigenlijk een beetje grijs gebied?

 

Dus als ik het goed begrijp zou het wel kunnen als ik bijvoorbeeld die €1,- per product als promotie rekenen en niet als schenking? En dus als bedrijfskosten worden gerekend?

Link naar reactie
  • 0

Kan het niet omdat je als bedrijf niet zomaar een gedeelte van de winst mag schenken of is het eigenlijk een beetje grijs gebied?

 

Vind je dat zo grijs...?

 

"Niet aftrekbaar" lijkt mij redelijk helder.

 

En nu heb je dus (kennelijk) iets anders bedacht? Om iets waar je XXX euro aan uitgegeven hebt voor 1,- euro te "verkopen"...

Om de winst te drukken, neem ik aan. (maar als het kosten zijn, dan is de winst toch al 'gedrukt'?)

 

Blijft een beetje hetzelfde. Zal niet werken dus.

 

Link naar reactie
  • 0
Na research is de enige oplossing denk ik om het bedrag te schenken aan een persoon (onder de €2.122 geen schenkbelasting) of als het bedrag hoger uitval aan meerdere personen. En dat deze persoon vervolgens de donaties of inkopen doet. Op deze manier kan ik de opbrengst van mijn winst aftrekken en betalen we er geen extra schenkbelasting over.

Je moet inkomstenbelasting en schenkbelasting niet met elkaar verwarren. In feite sluiten ze elkaar namelijk uit.

 

Als jij een aantoonbare gift doet met een duidelijk zakelijk doel, dan kun je die kosten gewoon aftrekken voor de inkomstenbelasting en heb je niets van doen met de schenkbelasting. Dit zal het geval zijn als bijvoorbeeld iedereen bij elke maaltijd een soort reclame krijgt te zien ("Deze maaltijd is voor 1 euro gesponsord door x"). Ik noem maar wat.

 

Als dat echter niet het geval is, of de donatie is niet aantoonbaar (bijvoorbeeld contant), of de donatie is weinig zakelijk, of het gaat niet om een ANBI/SBBI, of de donatie is boven de 2.122 euro, pas dán krijg je privé te maken met schenkbelasting (30%).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Na research is de enige oplossing denk ik om het bedrag te schenken aan een persoon (onder de €2.122 geen schenkbelasting) of als het bedrag hoger uitval aan meerdere personen. En dat deze persoon vervolgens de donaties of inkopen doet. Op deze manier kan ik de opbrengst van mijn winst aftrekken en betalen we er geen extra schenkbelasting over.

Je moet inkomstenbelasting en schenkbelasting niet met elkaar verwarren. In feite sluiten ze elkaar namelijk uit.

 

Als jij een aantoonbare gift doet met een duidelijk zakelijk doel, dan kun je die kosten gewoon aftrekken voor de inkomstenbelasting en heb je niets van doen met de schenkbelasting. Dit zal het geval zijn als bijvoorbeeld iedereen bij elke maaltijd een soort reclame krijgt te zien ("Deze maaltijd is voor 1 euro gesponsord door x"). Ik noem maar wat.

 

Als dat echter niet het geval is, of de donatie is niet aantoonbaar (bijvoorbeeld contant), of de donatie is weinig zakelijk, of het gaat niet om een ANBI/SBBI, of de donatie is boven de 2.122 euro, pas dán krijg je privé te maken met schenkbelasting (30%).

 

Bedankt, ik begrijp al hoe ik het moet oplossen. Bedankt voor je heldere uitleg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de gegeven antwoorden zover in dit forum.

 

Ik ben met een deels vergelijkbaar doel bezig als Nasria en heb een deels vergelijkbare vraag, maar had nog niet de mogelijkheid om zelf een vraag op te stellen, omdat ik me vandaag pas voor het eerst als gebruiker op het forum begeef. Iedere situatie is uniek, dus bij deze mijn vraag en waar nodig kan ik het toelichten. Ik probeer nu bondig een schets te geven en zie uit naar jullie vragen/antwoorden.

 

Ik ben namelijk aan het beoordelen welke rechtsvorm het beste zou passen bij mijn onderneming. Ik ga basisvoedingsartikelen verkopen onder een private label en de winst wil ik na aftrek van de kosten investeren in landbouwprojecten in een derdewereldland. De giften worden verzonden naar een organisatie die door de lokale overheden erkend is in het betreffende land.

 

Mijn verlangen is om belasting te betalen waar dit zo hoort, maar wel om zo veel mogelijk winst voor het betreffende doel te gebruiken en niet onnodig belasting betalen over geld wat bedoelt is voor ontwikkelingshulp. Aangezien ik me richt op directe verkoop, denk ik zelf (na behoorlijk wat navragen/onderzoeken) dat een eenmanszaak fiscaal het meeste voordelen heeft. Maar hoe ga ik om met de giften? Mag ik deze als kosten aftrekken van mijn brutowinst, omdat ze gezien zouden kunnen worden als promotiekosten? Of hoe kan ik ze eventueel anders aftrekken van mijn brutowinst. Het doel is om te ondernemen om uit te kunnen delen en zelf modaal en eenvoudig te leven.

 

Met betrekking tot deze vraag, maar ook met betrekking tot de juiste rechtsvorm zie ik uit naar jullie antwoorden. Mijn doel is om een legale en transparante boekhouding te voeren om veel te kunnen investeren in landbouwprojecten in derdewereldlanden.

 

Bij voorbaat dank,

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet de bedoeling dat ondernemers sinterklaas spelen met geld dat bedoeld is voor de belasting. Dat geld dient immers om wegen aan te leggen, voor onderwijs en politie.

 

Kijk eens naar Bill Gates. Goed ondernemen, netjes belasting betalen en dan uit privé aan goede doelen geven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Maikel,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mag ik deze als kosten aftrekken van mijn brutowinst, omdat ze gezien zouden kunnen worden als promotiekosten?

Op welke manier vormen de giften dan een promotie voor je eenmanszaak? Bij een eenmanszaak is een aantoonbaar zakelijk belang noodzakelijk om de gift als aftrekbare bedrijfskosten op te voeren. In jouw geval lijkt de gift geen aan verkoopondersteunende activiteit maar een doel. De inspecteur zal de aftrek dan mogelijk niet goedkeuren. Door de 14% MKB winstvrijstelling levert een gift van 1.000 euro overigens maar 860 euro aftrekbaarheid op.

 

Het is mogelijk om een Nederlandse ANBI stichting op te richten dat het buitenlandse doel steunt. Daar kun je privé aftrekbaar aan geven, maar dan heb je dus eerst inkomstenbelasting betaald over de inkomsten uit je onderneming. Daarnaast kent aftrek van giften in prive een drempel (1% van het totale inkomen uit Box1+2+3) en een maximum (10% van het totale inkomen uit Box1+2+3). Je kunt de eenmanszaak en de stichting overigens niet zomaar in elkaar schuiven, want je kunt geen inkomen ontlenen aan de stichting die je zelf bestuurt, zeker niet als het een ANBI is.

 

Wat ook kan is voor je onderneming een BV oprichten en voor het goede doel een ANBI stichting. Een BV kan tot maarliefst 50% van de winst schenken aan de ANBI stichting. Maar goed, het is de vraag of een BV verder wel fiscaal interessant is voor jou als dga.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet de bedoeling dat ondernemers sinterklaas spelen met geld dat bedoeld is voor de belasting. Dat geld dient immers om wegen aan te leggen, voor onderwijs en politie.

 

Kijk eens naar Bill Gates. Goed ondernemen, netjes belasting betalen en dan uit privé aan goede doelen geven.

 

Bedankt voor je reactie en ik ben het eens met betrekking tot het doel van de belasting en draag graag mijn deel aan de opbouw van deze doeleinden bij. De strekking van mijn vraag is dus ook hoe en waarvoor ik wel of geen belasting dien te betalen beste TwaBla. Niet hoe ik onder belasting uit kan komen, want dat stroomlijnt niet met mijn geloof.

 

Met betrekking je voorbeeld over Bill Gates... ik heb geen persoonlijk doel en ook geen verlangen om rijk te worden en te geven vanuit mijn overvloed, maar om een product te verkopen met een verhaal, zodat mensen in Nederland (te midden van onze welvaart) op een directe manier kunnen geven ten goede van minderbedeelden. 1 op de 6 mensen is namelijk zijn vertrouwen kwijt in goede doelen en weet dus niet wat met hun geld te doen, terwijl er zoveel nood te vervullen is.

 

Een goede dag en ik hoop dat je met me verder mee wilt denken hoe verantwoord te ondernemen in mijn situatie.

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron, hartelijk dank voor je reactie en je vraag. Met deze informatie help je me weer verder in mijn denk/zoekproces. Alleen zoeken en denken is toch complexer dan ik bij voorbaat dacht op dit gebied.

 

Mijn verkoop zal erop gericht zijn dat bijvoorbeeld van elke zak rijst een X bedrag direct ten goede gaat van landbouwprojecten. Zouden deze kosten dan gezien kunnen worden als promotiekosten of vallen ze dan ergens anders onder?

 

Ik ben zelfs in overweging om vanuit deze landbouwprojecten te gaan importeren naar Nederland en dus zou het een investering zijn in een toekomstige doelstelling. Dit zou zowel het doel ten goede komen als de toekomstige inkoop, maar dan wel op de langere termijn, want het kost wat om dit te realiseren.

 

Ik zie uit naar je reactie.

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Een goede dag en ik hoop dat je met me verder mee wilt denken hoe verantwoord te ondernemen in mijn situatie.

Misschien kun je je laten inspireren door succesvolle ondernemers die jou voor gingen. De oprichters van Ben & Jerry's maar ook The Body Shop werkten lang volgens het idee van Trade Not Aid in het Social Venture Network, dat nu zelfs een Nederlandse afdeling heeft.

 

Als je dus rijst gaat verkopen, zou je je goede bedoelingen kunnen vertalen in de inkoopprijs. Dat gebeurt ook al bij koffie, cacao en tal van andere commodities uit arme landen. Tijdelijk een Kwartje Extra, heb ik al eens voorgesteld als slogan voor Fair Trade. De handel in dat soort producten is big business, en de manier waarop je je vraag stelt wekt niet de indruk dat je al lang rondloopt in dat wereldje.

 

Jouw goede doel is ermee gediend dat je een tijdje (wellicht als vrijwilliger) gaat meewerken in productie, verwerking of verhandeling van de landbouwgoederen waar je interesse in hebt, om dan nog eens te bekijken hoe je echt een bijdrage kan leveren aan dat goed doel.

 

Kijk maar eens naar Tony Chocolonely.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je dus rijst gaat verkopen, zou je je goede bedoelingen kunnen vertalen in de inkoopprijs.

Door een hogere inkoopprijs te betalen, waarin dus een gift versleuteld zit, zou je het giftenprobleem kunnen omzeilen lijkt het. De Belastingdienst mag zich niet bemoeien met de bedrijfsvoering en kan je dus niet verbieden relatief duur in te kopen. Het lijkt een goed idee, maar ik vraag me af of het toch niet gezien kan worden als versleutelde gift en daarmee belastingontwijking. Ben benieuwd over daar jurisprudentie over is. Interessant!

 

(Ik denk even verder: als een eenmanszaak voor 1.000 euro een rolletje plakband koopt van een niet-ANBI stichting om zo de gift (990,90) aftrekbaar te maken, zou dat mogen? Het klinkt wel raar.)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

bedankt voor je reactie. De reden dat ik op dit forum zit is om te leren:).

 

Ik denk dat de voorbeelden die jij schetst heel goed passen bij big business, maar mijn hart past daar niet en in dat wereldje zul je me in de toekomst dus ook niet gaan vinden. Ook al vindt ik zakelijk gezien dit soort concepten mooi... eveneens als Tom Shoes]Tom Shoes[/url].

 

Ik wil mijn ondernemende talenten inzetten ten goede van anderen met als doel om hun de middelen te geven om zelfredzaam te worden. Daarna beweeg ik verder naar een volgend project.

 

Ik ben ooit een nood onder ogen gekomen in Liberia en kan mijn ogen daarvoor sluiten, maar ik kan nooit zeggen dat ik het niet heb gezien. Het zien heeft me verandert om er wat mee te doen en dat drijft me in plaats van winst maken, eer verdienen of succes.

 

Hartelijke groet,

 

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron, ik waardeer je meedenken en begrijp je voorbeeld. Dat klinkt inderdaad als een soort van misbruik maken.

 

Hoe zou ik met het tot op heden geschetste concept een goede bedrijfsvoering kunnen voeren denk jij? Welke rechtsvorm zou het beste passen en hoe zou ik het beste om kunnen gaan met de giften welke ik verlang te geven vanuit de behaalde winst om tot een goed concept te komen.

 

Ik blijf zoeken en verder denken en waardeer het om suggesties te ontvangen vanuit het bedrijfsleven.

 

Hartelijke groet,

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad als een soort van misbruik maken.

Nou breekt mijn klomp.

 

Bedrijven die bij hun inkoop selecteren op leveranciers die niet aan kinderarbeid doen, die gebruik van bestrijdingsmiddelen minimaliseren, die gewasdiversiteit bevorderen en de lokale gemeenschap steunen (en dus bereid zijn meer te betalen dan bodemprijzen) maken zich schuldig aan een soort van misbruik?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

(Ik denk even verder: als een eenmanszaak voor 1.000 euro een rolletje plakband koopt van een niet-ANBI stichting om zo de gift (990,90) aftrekbaar te maken, zou dat mogen? Het klinkt wel raar.)

Dat valt denk ik wel mee. Vergelijk het met het aan de deur verkopen van koekjes of stroopwafels. Vaak betaal je dan ook 5 euro voor een pakje, terwijl je weet dat ze in de supermarkt 1 euro kosten. En dat hoeft belastingtechnisch ook niet echt een probleem te zijn. Het is alleen niet 'gratis'.

 

Een stichting die op zo'n manier opereert (oftewel spullen lekker duur verkopen) kunnen gewoon worden aangemerkt als onderneming en betalen vervolgens vennootschapsbelasting (en dragen waarschijnlijk ook omzetbelasting af). De winst blijft vervolgens hoe dan ook in de stichting. Maar daar zijn weer grenzen aan. Bij een relatief lage winst (onder de 15.000 per jaar), ben je als stichting toch weer vrijgesteld.

 

Nu zou je nog kunnen denken dat iedere koper daarmee geld van privé naar de stichting sluist, maar ik verwacht daar geen problemen mee voor zover die 'onredelijk' hoge marge (een de facto gift) de algemene schenkvrijstelling niet overstijgt. Dus bij één of twee rolletjes plakband is er nog geen probleem, maar bij de derde wellicht wel.

 

Wat de vragensteller dus zou kunnen doen, is om niet heel krampachtig via een gift de commerciële winst de drukken, maar om een stichting op te richten voor het doel dat hij daadwerkelijk nastreeft. En daarnaast gewoon te ondernemen (vanuit een eenmanszaak bijvoorbeeld) met iets anders om daar van te leven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wat de vragensteller dus zou kunnen doen, is om niet heel krampachtig via een gift de commerciële winst de drukken, maar een stichting op te richten voor het doel dat hij daadwerkelijk nastreeft. En daarnaast gewoon te ondernemen met iets anders en daar van te leven.

Dat was een van mijn suggesties. Maar dan blijft de vraag: hoe kan het geld zo fiscaal vriendelijk mogelijk naar die stichting vloeien?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat de vragensteller dus zou kunnen doen, is om niet heel krampachtig via een gift de commerciële winst de drukken, maar een stichting op te richten voor het doel dat hij daadwerkelijk nastreeft. En daarnaast gewoon te ondernemen met iets anders en daar van te leven.

Dat was een van mijn suggesties. Maar dan blijft de vraag: hoe kan het geld zo fiscaal vriendelijk mogelijk naar die stichting vloeien?

Via reguliere giften, lijkt me. Laat de vragensteller eerst eens beginnen met bijvoorbeeld zelf 2.000 euro te schenken en daar in de stichting inkopen van doen en die goederen vervolgens met een behoorlijke marge te verkopen. Vervolgens kan die marge op de verkoop samen met eventuele giften van andere mensen voor een vliegwieleffect binnen de stichting zorgen.

 

Maar goed, ik weet natuurlijk niet over wat voor (omzet/gift)bedragen en aantallen de vragensteller het denkt te hebben. Persoonlijk zou ik op deze kleine schaal beginnen om te zien of het überhaupt wel werkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de suggestie met betrekking tot een stichiting.

 

Een stichting opzetten lijkt het meest ideaal. Maar goed binnen een stichting mag iemand toch ook betaald worden voor zijn arbeid? Ik verwacht namelijk om vele uren te gaan maken, aangezien ik me veel ga richten op persoonlijke verkoop op verschillende publiekelijke locaties.

 

Nogmaals dank tot zover.

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Maar goed binnen een stichting mag iemand toch ook betaald worden voor zijn arbeid? Ik verwacht namelijk om vele uren te gaan maken, aangezien ik me veel ga richten op persoonlijke verkoop op verschillende publiekelijke locaties.

Jawel, maar betaalde arbeid voor een ANBI stichting waarvan je zelf ook bestuurder bent mag niet vanwege mogelijke belangenverstrengeling. Dan moet je kiezen tussen besturen voor de stichting of betaald werk doen van de stichting waarbij je het andere aan anderen overlaat. Bij een niet-ANBI mag je wat verder gaan maar raad ik dat ten zeerste af om dezelfde reden.

 

Zie ook dit draadje van vorige maand over ondernemen gecombineerd met een goed doel. Merk op dat we op dit forum wel in kunnen gaan op de ondernemerskant, niet op de stichtingskant, want dat valt buiten de focus van het forum.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het paard staat achter de wagen wanneer een ondernemer die zijn eigen boterham amper kan verdienen op zoek gaat naar manieren om fiscaal-vriendelijk winst af te romen voor een goed doel.

 

Als voorbeeld werd rijst verkopen bedoeld. Daar wordt op grote schaal al amper aan verdiend, laat staan op het niveau van een eenmanszaak.

 

Die weeskindjes in Liberia zijn meer gebaat bij een hardwerkende werknemer die een deel van zijn inkomen doneert dan een kleine ondernemer die moeizame belastingconstructies bedenkt.

 

En als kanttekening. Namens een stichting geld binnenharken door persoonlijke verkoop op publieke lokaties (mag iemand betaald worden voor arbeid?) heeft een veel grotere correlatie met misbruik dan sociaal verantwoorde inkoop.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het paard staat achter de wagen wanneer een ondernemer die zijn eigen boterham amper kan verdienen op zoek gaat naar manieren om fiscaal-vriendelijk winst af te romen voor een goed doel.

 

Als voorbeeld werd rijst verkopen bedoeld. Daar wordt op grote schaal al amper aan verdiend, laat staan op het niveau van een eenmanszaak.

 

Die weeskindjes in Liberia zijn meer gebaat bij een hardwerkende werknemer die een deel van zijn inkomen doneert dan een kleine ondernemer die moeizame belastingconstructies bedenkt.

 

En als kanttekening. Namens een stichting geld binnenharken door persoonlijke verkoop op publieke lokaties (mag iemand betaald worden voor arbeid?) heeft een veel grotere correlatie met misbruik dan sociaal verantwoorde inkoop.

 

 

Beste TwaBla, wederom dank voor je kritische blik, maar oordelen naar wat je denkt te lezen is geenszins tot opbouw tot op heden van dit forum vindt ik persoonlijk.

 

Met betrekking tot je opmerking over 'misbruik' wil ik je verwijzen naar een bovenstaande reactie. Ik ben nog niet heel bekend met dit forum, maar had beter even op je citaat kunnen reageren, zodat je het persoonlijk zou lezen. Nogmaals voor de duidelijkheid wil ik aangeven dat de opmerking over misbruik ging over het voorbeeld van het rolletje plakbank (van Ron) en niet over jouw suggestie over verantwoorde inkoop.

 

Tot op heden ontvangen de weeskindjes ook van een hardwerkend mens, maar de nood is groter dan wat deze hardwerkende man kan verdienen als werknemer en daarom is deze man op zoek naar zowel verantwoord, legale en weldadige manieren om optimaal te kunnen ondernemen.

 

Je reacties zijn nogal ongezouten en jammer genoeg niet vragend. Mocht je eerlijke vragen of bedenkingen hebben, dan sta ik daar meer dan open voor je reacties... mochten er nog meer beschuldigingen of insinuaties komen vanuit jou, verwacht dan geen reactie meer van mij.

 

Vriendelijke groet,

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Een stichting opzetten lijkt het meest ideaal. Maar goed binnen een stichting mag iemand toch ook betaald worden voor zijn arbeid? Ik verwacht namelijk om vele uren te gaan maken, aangezien ik me veel ga richten op persoonlijke verkoop op verschillende publiekelijke locaties.

Tja, en daar gaat het waarschijnlijk mis. Het is niet echt de bedoeling dat je een stichting met een ideëel doel gaat belasten met jouw 'loon'. Dat zou overigens ook meteen tot een belangenverstrengeling leiden. Want met wat voor belang richt je dan de stichting op? Het belang van de stichting om zo veel mogelijk goede dingen te doen? Of van jezelf om zo veel mogelijk uren te declareren? Het zijn sterke benen die deze weelde kunnen dragen...

 

Je kunt als stichting wel personeel in dienst hebben, maar volgens mij valt daar het bestuur niet onder. Als bestuurder kun je (dacht ik) niet in loondienst zijn van je eigen stichting. Je kunt wel je uren declareren, maar - zoals gezegd - dat wordt al snel een beetje onkies (maar het is niet verboden). Fiscaal maakt het overigens niet uit en schiet je er niets mee op, want die vergoeding is uiteraard volledig belast met inkomstenbelasting (resultaat overige werkzaameden) of anders met loonbelasting.

 

Wat gebruikelijk is, is dat vacatiegeld (nee, geen vakantiegeld) wordt afgesproken en/of een belastingvrije onkostenvergoedingen voor de werkelijke kosten (waarbij je overigens niet gebonden bent aan de fameuze 19 cent per kilometer).

 

Die vrijwilligersvergoeding is belastingvrij tot 150 per maand met een maximum van 1.500 euro per jaar. Als de totale vergoeding hoger dan dat is, is het in beginsel weer belast. De belastingvrije vergoeding kán hoger uitpakken als die bijvoorbeeld volledig bestaat uit een reiskostenvergoeding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Niets weerhoudt je om een stichting op te zetten en namens die stichting in je vrije tijd kalenders of rijst te verkopen, waarbij de volledige netto opbrengst naar het goede doel gaat. Je maakt het zelf nodeloos ingewikkeld door er een ondernemersinkomen uit te willen halen.

 

Veel sterkte met de goede bedoelingen. ;)

 

ps - Dat rolletje plakband heeft Ron later als voorbeeld toegevoegd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.