• 0

Deel bedrijfswinst schenken aan goede doelen zonder anbi

Goede dag,

 

Als startende ondernemer loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik wil graag een MVO bewust bedrijf hebben en mij inzetten voor de maatschappij. En één van de ideeën is om een campagne op te zetten waarbij een deel van de winst naar een goed doel gaat. Bijvoorbeeld per gekocht product gaat €1,- naar een bepaald doel. Probleem is dat ik dat geld niet wil schenken aan een goed doel (met abni status) maar persoonlijk, in samenwerking met aardig bekende gezichten op social media, wil uitvoeren. Denk aan een lekkere maaltijd voor daklozen. Ik wil mijn klanten dan ook laten zien wat er met hun geld is gebeurt en dat elke cent naar het goede doel is gegaan en niet naar een manager met een iets te hoog salaris. Dus het is echt een eis dat ik zelf de keuze maar waar het geld precies naartoe gaat en hier actief bij betrokken ben.

 

In de toekomst wil ik een eigen stichting starten met abni status, maar momenteel is dat financieel en qua tijd niet mogelijk.

 

Ik loop hier al een tijdje meer hoe ik dit het beste op kan lossen. Na research is de enige oplossing denk ik om het bedrag te schenken aan een persoon (onder de €2.122 geen schenkbelasting) of als het bedrag hoger uitval aan meerdere personen. En dat deze persoon vervolgens de donaties of inkopen doet. Op deze manier kan ik de opbrengst van mijn winst aftrekken en betalen we er geen extra schenkbelasting over.

 

Kan dit? Klopt dit? Is er ook een andere (betere) manier?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

mochten er nog meer beschuldigingen of insinuaties komen

Voor de duidelijkheid: de deelnemers op dit forum hebben zelden de bedoeling om te twijfelen aan de intenties van mensen die berichten plaatsen. Vanuit fiscaal juridisch perspectief zijn sommige constructies echter misbruik, zelfs al heeft de ondernemer niet de intentie misbruik te maken. Voel je daarom niet persoonlijk aangevallen. Op dit forum is het gebruikelijk problemen economisch, fiscaal, juridisch e.d. te benaderen en niet perse persoonlijk. Dat is ook net de toegevoegde waarde van dit forum boven de gemiddelde verjaardag, waar mensen vaak zeggen: "klinkt leuk, vooral doen!". De scherpte van dit forum is af en toe pijnlijk prikkelend, maar zachte heelmeesters...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Niets weerhoudt je om een stichting op te zetten en namens die stichting in je vrije tijd kalenders of rijst te verkopen, waarbij de volledige netto opbrengst naar het goede doel gaat. Je maakt het zelf nodeloos ingewikkeld door er een ondernemersinkomen uit te willen halen.

 

Veel sterkte met de goede bedoelingen. ;)

 

ps - Dat rolletje plakband heeft Ron later als voorbeeld toegevoegd.

 

Dank je wel voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat je het voorbeeld van Ron gemist had.

 

Ja ik denk ook dat ik het nodeloos moeilijk aan het maken ben, maar goed zonder goede kennis ook geen goede keuze. Ik wil mijn tijd optimaal gebruiken om meerdere belangen te behartigen, namelijk mijn gezin en het te verwezenlijken doel in Liberia.

 

Vriendelijke groet,

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Een stichting opzetten lijkt het meest ideaal. Maar goed binnen een stichting mag iemand toch ook betaald worden voor zijn arbeid? Ik verwacht namelijk om vele uren te gaan maken, aangezien ik me veel ga richten op persoonlijke verkoop op verschillende publiekelijke locaties.

 

Tja, en daar gaat het waarschijnlijk mis. Het is niet echt de bedoeling dat je een stichting met een ideëel doel gaat belasten met jouw 'loon'. Dat zou overigens ook meteen tot een belangenverstrengeling leiden. Want met wat voor belang richt je dan de stichting op? Het belang van de stichting om zo veel mogelijk goede dingen te doen? Of van jezelf om zo veel mogelijk uren te declareren? Het zijn sterke benen die deze weelde kunnen dragen... [/url].

 

Ik was niet van plan om veel uren te declareren binnen deze constructie, maar hoogstens een modaal inkomen te verdienen op basis van de CAO voor detailhandel... en dat is niet veel weet ik uit ervaring, maar mogelijk voor mij en mijn gezin om mee rond te komen. Maar ik kan me voorstellen dat het zo overkwam door mijn wijze van schrijven. Ik heb één belang voor ogen, namelijk om te ondernemen om te geven. Hoe meer ik zelf tijd en aandacht hierin kan steken, hoe meer resultaat dit zal opleveren. Ik geloof dat ik deze sterke benen ontvangen heb om dit te dragen, maar begin wel te twijfelen of dit de meest ideale constructie zou zijn om onnodige argwaan te voorkomen.

 

Bedankt verder met betrekking tot het artikel en je uitleg over onkostenvergoeding en vacatiegeld. Dat is me duidelijk.

 

Ik denk dat het een stichting wordt waar ik zelf geen verdiensten uit kan halen en dus minder tijd erin kan steken als gehoopt. Mocht je andere suggesties voor me hebben of later nog iets bedenken, dan ontvang ik graag je feedback.

 

Met vriendelijke groet,

Maikel

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

mochten er nog meer beschuldigingen of insinuaties komen

Voor de duidelijkheid: de deelnemers op dit forum hebben zelden de bedoeling om te twijfelen aan de intenties van mensen die berichten plaatsen. Vanuit fiscaal juridisch perspectief zijn sommige constructies echter misbruik, zelfs al heeft de ondernemer niet de intentie misbruik te maken. Voel je daarom niet persoonlijk aangevallen. Op dit forum is het gebruikelijk problemen economisch, fiscaal, juridisch e.d. te benaderen en niet perse persoonlijk. Dat is ook net de toegevoegde waarde van dit forum boven de gemiddelde verjaardag, waar mensen vaak zeggen: "klinkt leuk, vooral doen!". De scherpte van dit forum is af en toe pijnlijk prikkelend, maar zachte heelmeesters...

 

 

Beste Ron,

 

ik begrijp wat je schrijft en tot dusver is het forum zeer behulpzaam voor me. Ik begrijp zelf goed dat ik me begeef op glad ijs en daarom zoek ik naar de beste constructie om betrouwbaar en correct te handelen. Ik zal me voortaan niet persoonlijk aangevallen voelen, maar hoop wel dat mensen door middel van vragen tot betere reacties mogen komen. Vragen geven ophelderingen... snelle reacties zorgen soms voor meer onduidelijkheid en afleiding.

 

Ik zal vooral je afsluitende opmerking proberen te onthouden: 'De scherpte van dit forum is af en toe pijnlijk prikkelend, maar zachte heelmeesters...'

 

Mocht jij of iemand anders naderhand nog gedachten hebben, dan verneem ik deze graag.

 

Wederom dank.

 

Groet,

Maikel

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
  • 0

Mocht jij of iemand anders naderhand nog gedachten hebben, dan verneem ik deze graag.

 

Wat een sympathiek initiatief!

 

Echter zou ik dat 'stichting-gedoe' vergeten en gewoon gaan ondernemen en zoveel mogelijk aan dat goede doel geven.

 

Behalve natuurlijk wanneer allerlei geldschieters verwachten dat zij geld aan een stichting geven. Anders geven zij misschien niets.

Maar dan wordt het ook wel moeilijk als je zelf vanalles in de stichting doet (oprichter, bestuurder, 'manager met salaris' enz.). Tenminste vinden normaal gesproken geldschieters dat helemaal niets.

 

Nogmaals: Heel sympathiek.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een sympathiek initiatief!

 

Echter zou ik dat 'stichting-gedoe' vergeten en gewoon gaan ondernemen en zoveel mogelijk aan dat goede doel geven.

 

 

Beste Peter,

 

dank voor je advies. Mijn doel is en blijft om zoveel mogelijk te kunnen investeren in minderbedeelden om hun de mogelijkheden te geven om zelfstandig een toekomst te kunnen opbouwen. Voornamelijk richt ik mij op mensen en instanties die zich inzetten voor weeskinderen en weduwen.

 

Ik denk dat na evaluatie van de meningen en gekeken te hebben wat fiscaal het meest voordelig is om tot dit doel te komen, ik je advies opvolg en een eenmanszaak op ga richten en persoonlijk vanuit de winst deze doeleinden ga bewerkstelligen. Het stichting zijn past niet goed bij mijn overtuiging, omdat ik niet verlang afhankelijk te zijn van geldschieters om deze doelen te verwezenlijken. Ik wil een verantwoord product verkopen met één doel voor ogen: Ondernemen om door te geven.

 

Ik waardeer je bemoediging en advies. Zodra ik mijn onderneming heb staan, zal ik op dit forum mijn slotconclusie delen en daarmee ook het resultaat van de gedachtewisselingen.

 

Met vriendelijke groet,

Maikel

“You may choose to look the other way but you can never say again that you did not know.” ― William Wilberforce

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.