• 0

Starten met webshop -> leveranciers!?

Hallo allemaal,

In het dagelijkse leven ben ik digital marketeer, maar ik zou graag na mijn uren die kennis en ervaring gebruiken om een eigen webshop te starten (of een jonge webshop te 'joinen' als partner).

 

Ik heb enkele klanten in de e-commerce sector en voldoende ervaringen ivm de webshop bouwen en promoten, maar het probleem waar ik nu op stuit is: leveranciers vinden!

Ik vind maar heel moeilijk leveranciers en als ik er vind, krijg ik vaak geen antwoord omdat ik nog geen webwinkel heb. Maar om een webwinkel te starten heb je toch eerst producten nodig..

Vervolgens heb ik gezocht naar dropship leveranciers, maar heb ik nog geen product gevonden dat me interesseert.. waarschijnlijk omdat de 'succesvolle leveranciers' met leuke producten niet aan dropshipping hoeven te doen.

 

M.a.w. ik kan jullie hulp gebruiken! :) wie heeft er een tip voor mij of kan me in de juiste richting wijzen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, goede leveranciers vinden en houden is om sommige vlakken even moeilijk als klanten werven.

 

Bij leveranciers zou ik in ieder geval aanraden om zo concreet mogelijk te zijn; hoeveel wil en ga je kopen, welk assortiment, waar, op welke manier,...

Het is altijd een kwestie van vertrouwen opbouwen, evengoed ben je een concurrent die wil te weten komen hoe zij het aanpakken.

 

Ik denk wel dat jouw marketing ervaring hierin evengoed van pas zal komen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Maar om een webwinkel te starten heb je toch eerst producten nodig..

 

Nee. Als ik jouw verhaal zo lees, heb je eerst een goed businessplan nodig. Je lijkt nu namelijk alles wat los en vast zit te willen gaan verkopen. Tien jaar terug had dat misschien nog gelukt, maar daar ben je nu te laat mee. Nu moet je toch op zijn minst een vrij concreet plan hebben met wat je wilt verkopen en vooral waarom men dat bij jou zou willen gaan kopen.

Link naar reactie
  • 0

Ok begrijp ik. Maar stel nu, ik schrijf een business plan.. Dan heb ik nog steeds geen producten. Ik kan toch niet dat businessplan mailen naar potentiële leveranciers? Dan komt dat bij een secretaresse terecht die geen moeite gaat doen om het te lezen.

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat plan ook niet voor je leveranciers, maar voor jouzelf.

 

Je gaat uitwerken wat je gaat verkopen en waarom mensen dat bij jou gaan verkopen. Om dat verhaal goed neer te kunnen zetten, moet je onderzoek gaan doen. Als je onderzoek doet naar een bepaalde markt, dan kom je er vanzelf achter wie de betere leveranciers in die markt zijn. Op gegeven moment kan je die leveranciers gaan benaderen en vertellen dat jij graag hun producten wilt gaan verkopen en dat het een succes gaat worden omdat je goed onderzoek gedaan hebt naar de markt en hun producten. En daarbij wil je alvast een mooie order plaatsen voor jouw startvoorraad, bijvoorbeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok ja ik begrijp het concept van een business plan én marktonderzoek. Maar ook als ik exact weet welk product ik wil verkopen in welke markt, dan moet ik dus een grote investering doen in voorraad vooraleer ik kan beginnen verkopen.. sparen dus :) en groot risico. Misschien kan ik kleinere hoeveelheden aankopen via een distributeur?

 

Dus.. contacteer ik het merk rechtstreeks voor een aankoop of vraag ik als starter naar een groothandel in mijn buurt die hun producten verdeelt? Die zijn via google niet gemakkelijk te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Wat een aantal anderen ook al zeggen, zou ik eerst eens kijken in welke markt je wilt begeven. Gewoon lukraak kijken dat je "iets" wilt gaan verkopen gaat (meestal) nooit leiden tot een succesvolle webwinkel met een langdurig bestaan.

 

Je kunt een aantal kanten op, zoek iets dat bij je past en waar je passie voor hebt. Deze passie kan je door moeilijke tijden heen helpen en je bent meestal wat beter ingevoerd in de materie van het artikel of de productgroep.

 

Een andere optie is om te kijken waar kansen liggen, dit kan zowel op een specifiek product of een artikelgroep gaan. Je zult dit dan alleen van tevoren af moeten kaderen alvorens je gaat starten.

 

Wat betreft distributeur/groothandel, dit kan ook eenzelfde bedrijf zijn. Niet alle distributeurs hebben grote verpakkingseenheden, dit verschilt weer per artikel/branche. Het is in alle gevallen wel aan te raden om zelf een voorraad te houden. Producten die via dropshipping worden aangeboden zijn over het algemeen producten uit een "verzadigde" markt. Daarnaast heb je bij een voorraadhoudend systeem zelf de invloed op het enige contact met je klant, namelijk het verzenden van je pakket met alle presentatie die je hierbij kunt voorstellen (denk aan eigen pakbon, plakband, dozen, bedanktkaartjes etc.).

Yvo

-----

ervaring als importeur en commercieel manager in de home & living branche

Link naar reactie
  • 0

Tja, ondernemen zonder risico heet een baan.

 

Goede leveranciers vinden is net zo goed een kunst. Wellicht kun je partneren met iemand?

 

 

Ja die zijn er, niet veel maar ze zijn er wel, veelal kost dit wel een restocking-fee, of/en er worden vaak afspraken over gemaakt.

 

Heb je een idee in welke product hoek je wilt gaan zitten? Dat maakt het ook makkelijker om enkele leveranciers te noemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.