• 0

compagnon wil niet tekenen voor verkoop bedrijfspand

Ik heb een vraag:

Mijn compagnon en ik hebben 11 jaar geleden een bedrijfspand gekocht voor € 180.000,-

Na vijf jaar zijn wij op een vervelende manier uit elkaar gegaan.

Wij hebben op moment van uit elkaar gaan een overeenkomst getekend dat ik alle kosten van het bedrijfspand voor mijn rekening neem. Mijn "compagnon" betaalt niets en mag geen gebruik meer maken van het pand.

Nu heb ik de afgelopen jaren ook de gehele aflossing/rente van de hypotheek voor mijn rekening genomen.

Ik kan het bedrijfspand nu verkopen voor € 130.000,- (restschuld € 50.000,-)

Mijn "compagnon" wil niet tekenen en ook de restschuld niet voor de helft op zich nemen.

Mijn vraag is nu: is mijn "compagnon"ook aansprakelijk voor de helft van de schuld?

En als hij niet wil tekenen voor verkoop, wat voor mogelijkheden zijn er dan voor mij om toch de restschuld te delen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp dat jullie in privé eigenaar zijn van het pand. In dat geval is er juridisch gezien sprake van een beperkte gemeenschap. Die (beperkte) gemeenschap is geregeld in de wet (artikel 166 en verder van boek 3 BW). De gemeenschap (in dit geval de eigendom van het pand) omvat alle rechten en verplichtingen. Vervolgens komen die rechten en verplichtingen terecht bij de deelgenoten in die gemeenschap. Dus ja, de mede eigenaar is verantwoordelijk voor zijn aandeel in het verlies.

In principe kunnen alleen de beide deelgenoten in de gemeenschap over gaan tot verkoop van het pand, maar als de andere deelgenoot niet meewerkt, dan kan via de kantonrechter die medewerking afgedwongen worden. Ook kan verdeling van de gemeenschap gevorderd worden. Het hangt er dan natuurlijk wel van af welk belang er is gemoeid bij de verkoop en of de andere deelgenoot belangen heeft die zich daartegen verzetten.

 

http://digitaalprocederen.nl, de website met alle informatie over Digitaal Procederen, de huidige juridische procedure en boordevol juridische artikelen over diverse onderwerpen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.