• 0

Financial Lease met koopoptie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe verwerk je een financial lease overeenkomst in de administratie?

Je neemt de lening op in je boekhouding. Elke maand dat je aflost, wordt deze lening dus lager. Dit zijn géén kosten. Er kunnen overigens in elke maandbetaling ook nog een beetje administratiekosten zijn verwerkt. Dit zijn echter wél kosten - en soms zit er zelfs nog een pietepeuterig beetje btw op, die je via je aangifte omzetbelasting kunt terugvorderen.

 

Verder zet je de auto zelf (waarschijnlijk) ook op de balans voor de aanschafwaarde. Je moet hier vervolgens op afschrijven alsof het een eigen auto is. Dus afschrijven in 60 maanden tot een restwaarde van (bijvoorbeeld) 10%.

 

Als je na drie jaar de koopoptie gebruikt, dan verlaag je daar in feite alleen je lening mee. De auto blijft gewoon op de balans staan, waar je dan nog 2 jaar op afschrijft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Sorry ik kan het nog niet helemaal volgen. Dit vind ik op internet

 

De leasingnemer neemt de hem toegekende gebruiksrechten op aan de actiefzijde van de balans, en boekt de nog verschuldigde kapitaalbetalingen aan de passiefzijde onder de schulden. Omdat het lichten van de aankoopoptie voor hem geen verplichting is, vertegenwoordigt het bedrag van de aankoopoptie geen schuld aan de passiefzijde van zijn balans. Het bedrag van de eventuele aankoopoptie moet hij opnemen onder de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen.

 

De waarde van de auto is dan gelijk aan de totaal op te nemen schuld van € 21.600?

 

De betalingen die ik maandelijks verricht ( € 600 ) moet ik dan in zijn geheel afboeken van de lening en als kosten boek ik dan de afschrijving van de auto?

 

En welke boeking moet ik maken als ik besluit na drie jaar de koopoptie niet toe te passen?

Link naar reactie
  • 0

De waarde van de auto is dan gelijk aan de totaal op te nemen schuld van € 21.600?

Nee, dat weet ik niet. Maar kun je iets specifieker zijn over de getallen waar we het hier over hebben? Hoe hoog is de lening die je aan gaat? Hoeveel los je daar op af? Over wat voor auto hebben we het? Heb je een aflosschema van de bank gekregen? Weet je de cataloguswaarde van de auto?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat het om financial lease gaat. Dan krijg je gewoon een factuur van de auto. Die factuur boek je in op de balans met als tegenboeking het totaal van de lening. De maandelijkse betalingen splits je tussen aflossing en rente. De aflossingen boek je van de lening af en de rente ergens in de 9***

 

Weet je zeker dat je het niet over operational lease hebt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.