• 0

Journaalposten bij verhanging BV

Goedemiddag allemaal.

 

Hopelijk kunnen jullie mij met iets helpen.

 

Ik zit met afronden van cijfers 2014. In 2015 en 2016 hebben er onderling wat verhangingen plaatsgevonden. Ik heb in 2014 2 deelnemingen. Eentje 100% (ook fiscale eenheid VPB) en de ander 85%. Op dit moment is die deelneming 100% een 85% deelneming geworden en de 100% deelneming is onder een tussenholding gekomen. Nu twijfel ik hoe ik in 2014 de resultaten en waarde deelneming boekhoudkundig verwerk.

 

In 2014 heb ik nog twee positieve resultaten deelneming. Kan ik het resultaat van de deelnemingen gewoon in de reserve houden. En in mijn holding houd ik dan gewoon de waarde deelneming zoals het is volgens de structuur 2014? (ik doe nettovermogenswaarde).

 

Dividend moet ik m.i. uitkeren o.b.v. de huidige structuur. Dus mocht ik de resultaten deelnemingen niet in de reserve houden maar als dividend uitkeren dan dien ik dit te verwerken o.b.v. huidige structuur.

 

Op dit moment heb ik namelijk de winsten van de deelnemingen als dividend uitgekeerd o.b.v. de huidige structuur. Ik liep toen in mijn holding tegen een probleem aan dat ik nu 85% dividend heb uitgekeerd (o.b.v. structuur huidig) terwijl ik een fiscale eenheid heb en dan 100% van die deelneming nog mee zou nemen. Dat loopt dus scheef en brengt mij aan het twijfelen of ik alles wel goed doe.

Iemand die snapt wat mijn probleem is en uit kan leggen of ik het wel of niet goed doe?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

niet echt, die FE VPB zit er natuurlijk ook nog tussen, want die is inmiddels niet meer van toepassing door de daling van 100 -> 85%.

 

Maar die fiscale eenheid zal in 2014 niet verbroken zijn. De verhanging vindt plaats vanaf 2015. Ik zou niet weten waarom die fiscale eenheid in 2015 al verbroken kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hier kun je niet even zomaar wat journaalposten boeken.

Hier moeten de akten/contracten beoordeeld worden om te kijken wat/of er geboekt moet worden.

Misschien zijn er ook nog wel transacties geweest via de bank bijvoorbeeld.

En er is ook nog allerhande wet en regelgeving met betrekking tot de deelneming en het boeken van het resultaat van de deelneming. Dus inderdaad niet iets om zomaar even te boeken.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hier kun je niet even zomaar wat journaalposten boeken.

Hier moeten de akten/contracten beoordeeld worden om te kijken wat/of er geboekt moet worden.

Misschien zijn er ook nog wel transacties geweest via de bank bijvoorbeeld.

En er is ook nog allerhande wet en regelgeving met betrekking tot de deelneming en het boeken van het resultaat van de deelneming. Dus inderdaad niet iets om zomaar even te boeken.

 

Via de bank is er niets gedaan, ook in de contracten staat niets afwijkends.

 

De structuur in 2014 is als volgt:

Holding

Dochter A 100% (Fiscale eenheid) Dochter B 100%

 

De huidige structuur is:

Holding

Dochter A 85% (FE) tussenholding 85%

Tussenholding heeft 100% aandelen van dochter B

 

In 2014 heeft dochter A 8k winst en dochter B 25k

Link naar reactie
  • 0

Barry vraagt best veel maar het is allemaal voor zijn eigen BV, Richard.

 

Barry, ik zie het probleem niet zo. In 2014 was er nog niets veranderd in de structuur dus dan boek je resultaat deelneming gewoon voor 100% door naar de holding BV.

 

Op dit moment heb ik namelijk de winsten van de deelnemingen als dividend uitgekeerd o.b.v. de huidige structuur.

 

Dividend uitkeren o.b.v. 85% bezit is correct.

 

Ik liep toen in mijn holding tegen een probleem aan dat ik nu 85% dividend heb uitgekeerd (o.b.v. structuur huidig) terwijl ik een fiscale eenheid heb en dan 100% van die deelneming nog mee zou nemen.

 

Daar ga je de mist in. Je hebt geen FE VPB meer. Die is verbroken toen jouw Holding 15% van de aandelen in de deelneming heeft overgedragen. De FE VPB vereist namelijk een belang van minimaal 95%. Dat deze dus verbroken is, is zeker nog een punt van aandacht voor je.

 

gr. Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Barry vraagt best veel maar het is allemaal voor zijn eigen BV, Richard.

 

Barry, ik zie het probleem niet zo. In 2014 was er nog niets veranderd in de structuur dus dan boek je resultaat deelneming gewoon voor 100% door naar de holding BV.

 

Op dit moment heb ik namelijk de winsten van de deelnemingen als dividend uitgekeerd o.b.v. de huidige structuur.

 

Dividend uitkeren o.b.v. 85% bezit is correct.

 

Ik liep toen in mijn holding tegen een probleem aan dat ik nu 85% dividend heb uitgekeerd (o.b.v. structuur huidig) terwijl ik een fiscale eenheid heb en dan 100% van die deelneming nog mee zou nemen.

 

Daar ga je de mist in. Je hebt geen FE VPB meer. Die is verbroken toen jouw Holding 15% van de aandelen in de deelneming heeft overgedragen. De FE VPB vereist namelijk een belang van minimaal 95%. Dat deze dus verbroken is, is zeker nog een punt van aandacht voor je.

 

gr. Joost

 

 

 

Bedankt Joost.

Vroeger heb ik een opleiding SPD plus wat andere dingen gedaan waardoor ik zelf nog wel wat kennis heb.

 

Ik snap het verschil niet tussen 100% doorboeken naar mijn holding en een dividenduitkering. Ik kan toch in de cijfers 2014 alleen via dividend het resultaat naar mijn holding boeken. En dividend uitkeren is juist o.b.v. de nieuwe structuur.

 

De aandelen zijn pas in 2015 en 2016 overgedragen en niet in 2014. Misschien ga ik inderdaad de mist in maar ik zie niet hoezo deze in 2014 verbroken zou zijn. Voor mijn gevoel verbreekt deze pas in 2015/2016 en dien ik in deze cijfers nog met de FE te werken.

Link naar reactie
  • 0

er is een verschil tussen dividend en resultaat deelneming. Die eerste verwerk je alleen als deze ook uitgekeerd wordt. Er is dus een besluit nodig tot uitkering van dividend. Daarna wordt het fysiek overgemaakt of verwerkt in rekening courant tussen de BV's. Daarbij daalt de deelneming onder de activa van de holding en neemt het banksaldo van de holding toe (of ontstaat een schuld van dochter aan holding) Dus in de holding:

 

Bank (of RC deelneming)

Aan Deelneming

 

Resultaat deelneming is de nettowinst van de dochter die opgeteld wordt bij de waarde deelneming in de holding. Hier wordt dus niets overgemaakt of verrekend. In de holding:

 

Deelneming (op de balans)

Aan resultaat deelneming (W&V)

 

Mijn opmerking t.a.v. de verbroken FE speelt idd niet in 2014, maar daar dien je wel naar te kijken mbt 2015.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Barry,

 

Alles even stap voor stap. Ik heb een sjabloon bijgevoegd in Excel met de oude en de nieuwe situatie. Zou je kunnen controleren of deze zo goed is en anders aanpassen? Dan geef ik je de journaalposten hoe je het een en ander dan vervolgens boekt van alleen het verkoopmoment. In dit soort situaties is het overigens altijd aan te raden om wat er gebeurd te visualiseren op papier. Eerst de oude situatie en daarna de nieuwe situatie. Vervolgens eerst de journaalpost op datum verkoop en daarna pas aan de slag met dividenden en resultaten deelneming.

 

Heb je overigens ook gedacht aan de uitkeringstest en balanstest alvorens dividend uit te keren?

structuurschema.xlsx

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Barry,

 

Alles even stap voor stap. Ik heb een sjabloon bijgevoegd in Excel met de oude en de nieuwe situatie. Zou je kunnen controleren of deze zo goed is en anders aanpassen? Dan geef ik je de journaalposten hoe je het een en ander dan vervolgens boekt van alleen het verkoopmoment. In dit soort situaties is het overigens altijd aan te raden om wat er gebeurd te visualiseren op papier. Eerst de oude situatie en daarna de nieuwe situatie. Vervolgens eerst de journaalpost op datum verkoop en daarna pas aan de slag met dividenden en resultaten deelneming.

 

Heb je overigens ook gedacht aan de uitkeringstest en balanstest alvorens dividend uit te keren?

Beste Richard,

 

Bedankt voor je reactie en hulp (Joost uiteraard ook!)

 

Ik heb het schema iets aangepast, de holding heeft 85% van de tussenholding welke weer 100% deelneming dochter heeft.

 

Ik heb wel gedacht aan de uitkeringstoets, hier heb ik ook standaard notulen AVA van. Ook voldoen ze echt aan de uitkeringstoets.

structuurschema_aangepast.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dan dat de deelneming gecedeerd is tegen het eigen vermogen in de tussenholding. Dan zal in ieder geval de de journaalpost zijn bij oprichting:

 

deelneming

aan aandelenkapitaal

en evt aan agioreserve

 

In de bovenste holding heeft een verkoop van 15% plaats gevonden van het eigen vermogen. Als daar niets voor is betaald is er per saldo verlies geleden. Dan zal de deelneming afgeboekt worden voor 15% van het eigen vermogen en dit zal als verlies naar de resultatenrekening moeten.

 

Als de beginstanden goed staan is het vervolgens een koud kunstje om via resultaat deelneming verminderd met de goodwill weer aan te sluiten.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dan dat de deelneming gecedeerd is tegen het eigen vermogen in de tussenholding. Dan zal in ieder geval de de journaalpost zijn bij oprichting:

 

deelneming

aan aandelenkapitaal

en evt aan agioreserve

 

In de bovenste holding heeft een verkoop van 15% plaats gevonden van het eigen vermogen. Als daar niets voor is betaald is er per saldo verlies geleden. Dan zal de deelneming afgeboekt worden voor 15% van het eigen vermogen en dit zal als verlies naar de resultatenrekening moeten.

 

Als de beginstanden goed staan is het vervolgens een koud kunstje om via resultaat deelneming verminderd met de goodwill weer aan te sluiten.

 

Goedemorgen Richard,

 

Als ik uw antwoorden bekijk dan gaat u eigenlijk al delen verkopen in 2014. Feitelijk gezien vindt de verhanging pas in 2015 en 2016 plaats. Daarom dacht ik eigenlijk dat uw journaalposten niet in 2014 komen maar pas later.

 

Voor 2014 zit ik met de volgende issues. Op dit moment heb ik in dochter A (100% plus FE) een winst van 8K en in dochter B (85%)een winst van 25K.

De winst in de dochters heb ik nu staan op algemene reserve.

 

Als ik het gewoon in de reseve zou laten zitten dan zou ik zeggen dat ik in de holding boek

Resultaat deelneming A 8k Credit

Deelneming A 8k Debet

 

Resultaat deelneming B 21,25k Credit

Deelneming B 21.25 Debet.

 

De holding heeft dat jaar dus nog de deelnemingen tegen nettovermogenswaarde staan als ware er niets is gebeurd. Ook kan ik gewoon de aangifte VPB doen met fiscale eenheid deelneming A.

 

Echter i.v.m. overdrachtsprijs dien ik wellicht dividend uit te keren. Dat zou m.i. wel plaats vinden op basis van huidige structuur. Dan krijg ik in dochter A de boeking

dividend 8 debet

r/c Holding 6,8 (85%)

r/c ander 1,2 (15%)

 

Voor B:

dividend 25 debet

r/c tussenholding 25 credit

 

En dan weet ik niet meer goed wat ik in de holding zou moeten doen.

Welke resultaten/dividend krijg ik daar dan. En wat is mijn waardering deelneming A en B dan? En hoe krijg ik het zo dat ik aansluitingen hou, ook voor de fiscale eenheid.

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder al aangegeven. Ik begeef me op glad ijs omdat ik geen overeenkomsten heb gezien. Maar zoals jij het aangeeft dan zou het simpel zijn namelijk in de holding: de deelneming afboeken en tegenboeken op rekening-courant en dan is alles weer in evenwicht dus:

 

Deelneming

Aan resultaat deelneming

 

en dan

 

Rekening-courant

a/d deelneming

 

Rekening-couranten moeten namelijk altijd aansluiten en deelnemingen ook, dus dan zou dit de enige optie zijn.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder al aangegeven. Ik begeef me op glad ijs omdat ik geen overeenkomsten heb gezien. Maar zoals jij het aangeeft dan zou het simpel zijn namelijk in de holding: de deelneming afboeken en tegenboeken op rekening-courant en dan is alles weer in evenwicht dus:

 

Deelneming

Aan resultaat deelneming

 

en dan

 

Rekening-courant

a/d deelneming

 

Rekening-couranten moeten namelijk altijd aansluiten en deelnemingen ook, dus dan zou dit de enige optie zijn.

 

 

Daar dacht ik ook aan. Echter ga ik toch maar kiezen voor een meer praktische oplossing. Als ik nu gewoon geen dividend uitkeer dan is 2014 gewoon een normaal jaar geweest. De overdracht van aandelen vindt pas in 2015 en 2016 plaats. Dus ik ga 2014 gewoon normaal houden, winst in de reserve houden.

 

Ik vraag me wel af welke aandeelhouders ik in mijn notulen moet noemen. Ik neig er naar dat dit o.b.v. de huidige structuur is aangezien die officieel kunnen besluiten wat met de winst dient te gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

De hele verwerking hangt allemaal af van wat er in contracten en akten is afgesproken, zoals eerder al aangegeven: Ik probeer in dit topic mee te denken vanuit mijn ervaring met eerdere herstructureringen, maar ik kan uit ervaring aangeven dat geen enkele herstructurering hetzelfde is. Kijk dus goed naar de contracten, akten en de daarbij horende cijfers alvorens iets te boeken.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.