• 0

Leverancier verrekent zijn kosten met mijn inkomsten. Mag dat?

Ik maak gebruik van betaallinks van bedrijf X. Zij brengen mij hiervoor maandelijks de kosten voor de betaallinks die mijn klanten gebruikt hebben in rekening.

Nu is bedrijf X overgestapt op andere betaallinks en worden de kosten per gebruikte link direct in mindering gebracht op het bedrag dat zij aan mij moeten overmaken (= het geld dat mijn klant mij betaald heeft via de betaallink).

Dus:

Klant betaalt via betaallink 100 euro.

Bedrijf X maakt 99,50 euro naar mij over.

Dat zij dit zouden gaan doen is niet vooraf gemeld, staat niet op hun website en niet in hun Algemene Voorwaarden.

Mag bedrijf X haar kosten direct in mindering brengen op wat mijn klanten mij betalen?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Als hun condities wijzigen dan zou een akkoord van jou noodzakelijk zijn. Stond deze optie tot directe verrekening niet al in hun oude algemene voorwaarden?

En is het echt een probleem?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Mijn PSP (payment service provider) werkt al jaren zo. Elke maandagochtend ontvang ik een creditnota met daarop ontvangen betalingen minus transactiekosten minus btw over de transactiekosten. Vervolgens wordt het saldo van "omzet min kosten" door de PSP overgemaakt. Het lijkt dus wel een gebruikelijke werkwijze.

Dat ze zonder aankondiging de werkwijze aanpassen, is niet netjes, ongeacht wat de algemene voorwaarden zeggen. Juist van een bedrijf dat betalingen afhandelt, verwacht je namelijk meer zorgvuldigheid. Maar misschien heb je een e-mail gemist of gooi je hun nieuwsbrief altijd in de digitale kliko, dat kan natuurlijk ook gebeuren.

• 0

Als hun condities wijzigen dan zou een akkoord van jou noodzakelijk zijn.

Volgens mij niet.

Er mag verrekening van schulden plaatsvinden als er sprake is van een schuldeiser en een schuldenaar.

Eén van beide partijen verklaart dat hij zijn schuld met een vordering verrekent, en deze verklaring is, volgens mij, geheel vormvrij. Dat betekent dat het schriftelijk, mondeling, en zelfs stilzwijgend afgesproken kan worden.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Er mag verrekening van schulden plaatsvinden als er sprake is van een schuldeiser en een schuldenaar...

...én als vordering en schuld in hetzelfde vermogen vallen én als de vorderingen opeisbaar zijn. Als TS bijvoorbeeld binnen 30 dagen aan zijn wederpartij moet betalen, dan is de vordering pas na die 30 dagen opeisbaar. Verrekenen door de tp op dag 1 mag dan dus niet.

Ténzij de verrekeningsmogelijkheden contractueel zijn uitgebreid. En als de wederpartij dat middels de nieuwe AV heeft gedaan, dan moet TS daarmee wel akkoord zijn gegaan. Ik meen dat Joost daar op doelt.

Eén van beide partijen verklaart dat hij zijn schuld met een vordering verrekent, en deze verklaring is, volgens mij, geheel vormvrij. Dat betekent dat het schriftelijk, mondeling, en zelfs stilzwijgend afgesproken kan worden.
Stilzwijgende verrekening kan niet, er dient altijd een verrekeningsverklaring aan de wederpartij gericht worden (schriftelijk of mondeling).

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

• 0

Zo te zien scheelt het je de tijd en moeite van minstens 12 facturen boeken en betalen per jaar. Minder papierwerk en per saldo minstens hetzelfde overhouden is de droom van elke ondernemer ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

• 0

Bedankt voor de reacties zo ver.

Ik zie 2 problemen met deze verrekening (afgezien dus van dat het niet netjes is vooraf niet te melden dat dit ging gebeuren).

Mijn administratie verwerkt automatisch de betalingen. Dus zodra mevrouw A 100 euro heeft betaald, wordt er 100 euro op haar account afgeboekt. Nu is dat dus 99,50 euro en blijft er 50 cent open staan als 'niet betaald' door haar.

Tweede probleem zie ik bij de btw-administratie. Die 100 euro is btw-vrij, maar de betaallinkkosten zijn inclusief btw. Tot nu toe boekte ik 100 euro zonder btw en 50 cent met btw.

Als ik nu 99,50 euro boek moet dat ex btw zijn, maar hoe verreken ik dan de btw die het betaallinkbedrijf mij in rekening heeft gebracht?

Ik zou het zelf liever laten zoals het was, maar het bedrijf heeft al gemeld dat ze dat niet willen doen. Daarom mijn vraag of het überhaupt mag wat zij doen.

Als het niet mag, ga ik die strijd met hen aan.

Als het wel mag, moet ik mijn administratie omgooien.

Het trekt me allebei niet aan, hoor!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar