• 0

overbrengen balans bij geruisloze inbreng

LS

 

Als IB ondernemer ben ik per 1 jan 2015 geruisloos overgegaan naar een BV. Aangezien de aangifte 2014 inmiddels klaar is, kan ik nu de openingsbalans 2015 nu gelijk trekken met de eindbalans van mij als IB ondernemer.

 

De eind balans 2014 is heel simpel:

activa

auto 14.870

vordering Maatschap 37.345

totaal 52.215

 

passiva

eigen vermogen 38.118

FOR 13.250

crediteuren 847

totaal 52.215

 

De activa spreken voor zich, evenals de crediteuren.

Maar een BV kan geen FOR hebben. Op het forum heb ik iets gelezen over opnemen in de BV als lijfrentevoorziening? Hoef ik in dat geval alleen in de boekhouding een passief rekening "lijfrentevoorziening" te openen waarop ik 13.250 stort? Geldt er dan nog iets van stakingsvrijstelling?

 

Dan het eigen vermogen. Daar is al door mij als IB ondernemer al belasting over betaald in 2014. Ik moet het geld alleen nog ontvangen van de maatschap. Wanneer het tzt uit de BV komt moet er uiteraard niet nog eens div belasting over betaald worden. Moet ik het op het aandelen kapitaal storten (daar staat nu €100 op gestort bij de oprichting) of op AGIO?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar een BV kan geen FOR hebben. Op het forum heb ik iets gelezen over opnemen in de BV als lijfrentevoorziening? Hoef ik in dat geval alleen in de boekhouding een passief rekening "lijfrentevoorziening" te openen waarop ik 13.250 stort? Geldt er dan nog iets van stakingsvrijstelling?

Volgens mij wel. Het is alleen wel even een gepuzzel. Maar als ik tussen de regels door lees, zie ik dat je zelf de boekhouding en beginbalans probeert op de stellen. Weet je dan wel zeker dat je zelf een lijfrentevoorziening in eigen beheer wilt gaan bijhouden?

 

Persoonlijk heb ik er destijds volledig van afgezien en heb ik er dus voor gekozen om volledig af te rekenen over dat beetje FOR. Grofweg zou dat in jouw geval dus een verhoging van je winst van 13.250 euro minus 3.630 euro stakingsaftrek betekenen. Je betaalt dan eenmalig inkomstenbelasting over per saldo 9.620 euro extra (= 72,5% van de oorspronkelijke 13.250 euro waar je in de voorgaande jaren géén belasting over had betaald).

 

Ik hou een beetje een slag om de arm, maar ik heb destijds dus de FOR vrij laten vallen. Dat bedrag werd dus belast voor de IB, maar bleef wel onderdeel van het Ondernemingsvermogen (OV). Over dat volledige OV heb je inderdaad al IB betaald en dat is dus van jou privé. In de BV is in mijn ogen het dichtstbij zijnde alternatief in eerste instantie de rekening-courantverhouding met de directeur-grootaandeelhouder (dat ben jij zelf, maar het is geen eigen vermogen van de BV). Een lening kan ook. Een ander onderdeel is het aandelenkapitaal (dat is ook van jou, maar is wél eigen vermogen van de BV). Als je het dan over zou willen zetten, waarbij je dan dus wel afrekent over de FOR, dan zou het volgens mij er als volgt uit komen te zien:

 

Eindbalans EMZBeginbalans BV
ACTIVAACTIVA
Auto van de zaak14.870Auto van de zaak14.870
Vorderingen37.345Vorderingen37.345
PASSIVAPASSIVA
Eigen vermogen38.118Aandelenkapitaal100
Oudedagsreserve13.250R/C DGA51.268
Crediteuren847Crediteuren847

 

Zorg overigens sowieso voor goede overeenkomsten tussen de BV en jezelf als DGA. Oftewel: een rekeningcourant overeenkomst (zakelijke afspraken over bijvoorbeeld te behalen/ontvangten rente bij positieve en negatieve R/C-standen) of een leningovereenkomst. En uiteraard een arbeidsovereenkomst (met gebruikelijk loon?). Zoals gezegd, moet ik even een slag om de arm houden. Misschien dat andere forumbezoekers een betere of juistere manier hebben om de balans om te zetten - al dan niet met lijfrentevoorziening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

dag npbosch, we gaan even de diepte in want ik vermoed dat er iets niet goed gegaan is:

 

Balans bij inbreng

Als de inbreng geruisloos is gegaan dan zouden er ook een notariële akte van inbreng en een eigen inbrengbeschrijving moeten zijn. De inbrengbeschrijving is het document (en bewijs jegens notaris) dat de in te brengen onderneming ook daadwerkelijk de waarde heeft die jij eraan toe kent.

 

De inbrengbeschrijving bevat dus de balans waarop de geruisloze inbreng is gebaseerd. Logischerwijs zou de balans uit de inbrengbeschrijving dus de openingsbalans van je BV moeten zijn, tenzij...

 

Datum inbreng en fiscale startdatum zijn niet gelijk

...de gebruikte balans voor de notariële inbreng niet de balans van 31-12-2014 is. En dat kan. De notaris kan de geruisloze inbreng toepassen met een balans die niet ouder is dan 6 maanden. Maar fiscaal kan de geruisloze inbreng plaatsvinden per een eerdere datum. Het zou dus kunnen dat de BV fiscaal met terugwerkende kracht is opgericht per 1-1-2015, maar dat de feitelijke oprichting (datum akte notaris) bijvoorbeeld op 1-9-2015 lag. En dan kan het dus ook zijn dat de inbrengbalans gebaseerd is op de balans van de IB-onderneming per 1-7-2015, of elke andere datum die niet ligt voor 1-3-2015 want dan zou de inbrengbalans ouder zijn dan 6 maanden.

 

Dat leest wellicht wat lastig, maar het komt erop neer dat de balans die de notaris gebruikt heeft, niet per se de balans per 31-12-2014 is.

 

Dus vraag 1: de inbreng is fiscaal gedaan per 1-1-2015. Kun je aangeven of de balans die daarbij gebruikt is (akte van inbreng en inbrengbeschrijving) die van 31-12-2014 is? Of kun je anders aangeven op welke datum de BV is opgericht bij de notaris?

 

Geruisloos inbrengen

Geruisloos inbrengen kent nogal wat fiscale voorschriften (de standaardvoorwaarden). Toepassing van geruisloos inbrengen vereist sowieso dat je een verzoek tot geruisloze inbreng doet aan de fiscus. Zonder dat verzoek is de geruisloze inbreng fiscaal niet mogelijk (lees "terug te draaien door de fiscus" met afrekening in de IB als gevolg).

 

Onderdeel van de geruisloze inbreng is dat het aandelenkapitaal van de op te richten BV goeddeels bestaat uit het eigen vermogen van de ingebrachte onderneming. De wet gaat er namelijk vanuit dat jouw IB-onderneming niet gestaakt wordt, maar dat deze voortgezet wordt door de BV. Dus het eigen vermogen in de IB-onderneming gaat logischerwijs ook over naar het eigen vermogen van de voortzettende BV.

 

Daarop mag je twee correcties toepassen:

1. de te betalen IB-schuld over (hier) 2014 en voor zover nog niet voldaan, eerdere jaren.

2. 5% van het eigen vermogen van de IB-onderneming mag daarnaast nog als schuld van de BV aan de inbrenger opgenomen worden.

 

Tot slot kun je qua FOR kiezen: afrekenen of omzetten in een lijfrente bij de BV.

 

Dat laatste vereist dat de FOR omgezet wordt in een lijfrente bij je BV en wel binnen 6 maanden na staking van de IB-onderneming. Dat vereist een lijfrenteovereenkomst tussen BV en privé die ingegaan is voor 1-7-2015 (binnen 6 maanden na de staking van de IB-onderneming).

 

 

Kortom

Ik vermoed dat er nogal wat hordes niet genomen zijn. Gewoon omheen gelopen. Ben je fiscaal bijgestaan in dit traject? Is de geruisloze inbreng opgenomen in je IB 2014? Is er een verzoek tot geruisloze inbreng gedaan aan de fiscus?

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden.

 

@prinsrachid

de For laten vrijvallen lijkt mij het beste. Voor de lijfrentevoorzieningsvariant ben ik te laat als ik het antwoord van Joost lees. Ik heb een arbeidsovereenkomst tussen DGA / BV. Maar geen R/C overeenkomst (omdat ik die R/C alleen in het begin even gebruikt heb om de BV startkapitaal te geven en het totaal onder de 12.500 gebleven is, de grens waaronder geen rente betaald hoeft te worden.

 

@Joost Rietveld.

De BV is op gericht 4 dec 2014. Ik heb een notariele akte van inbreng. Daarin staat dat de praktijk per 1 jan 2015 wordt ingebracht. Er staat: dat ter uitvoering van de inbreng de vennootschap een dotatie aan de agioreserve doet ter grootte van de waarde van de praktijk op het moment van inbreng. Die waarde zal worden bepaaldop basis van de cijfers per ultimo 2014, daarom in de loop van het haar 2015.

Er staat dus geen balans met getallen in. In mijn tak van sport (gezondheidzorg) duurt het altijd extreem lang voordat de omzet in een jaar bekend is. (Mijn aangifte 2014 is net klaar !!).

 

Dat geeft dus antwoord op mijn eigen vraag, waar moet het EV van de EMZ naar toe geboekt worden? Dat wordt dus de AGIO reserve.

 

Ik ben bij dit traject uitvoerig begeleid door fiscalist/notaris, maar ik doe de boekhouding ip zelf (blijf graag in controle en wil het ook allemaal een klein beetje snappen).

 

Mbt de FOR kan ik die het beste laten vrijvallen denk ik. Een lijfrentevoorziening opnemen in de BV gaat niet meer. Had vóór 1 juli 2015 gemoeten. Als ik dat gedaan had, wat houd zo'n voorziening in?

Was het genoeg geweest als er bv in gestaan had dat de BV aan de DGA na zijn pensioen maandelijks € 200 overmaakt? Maw had ik daar veel aan gehad? Nu heb ik nog de stakingsvrijstelling. Ik vermoed dat ik na mijn pensioen ook in dezelfde bel schijf val als nu, dus daar is ook geen voordeel te behalen.

 

groet Norbert Bosch

 

 

Link naar reactie
  • 0

2. 5% van het eigen vermogen van de IB-onderneming mag daarnaast nog als schuld van de BV aan de inbrenger opgenomen worden.

Ah, kiek! Ik had destijds een IB-ondernemingsvermogen van 18.396 euro ofzo op een totaal aandelenkapitaal in de bv van 18.000 euro. De 'rest' had ik daarbij op R/C DGA geboekt. Ik was inmiddels vergeten dat dat in dat geval ook gewoon kon, omdat het binnen de bandbreedte van 5% viel. In het geval van TS wordt dat inderdaad te gortig.

 

Begrijp ik wel goed dat het ondernemingsvermogen (eigen vermogen plus oudedagsreserve) van vragensteller daarmee in de bv dan eventueel als volgt omgezet had kunnen worden?

 

- 100 euro (Aandelenkapitaal)

- 2.568 euro (R/C DGA)

- 48.700 (Agio)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heb vanmiddag nog wat huiswerk gedaan en kwam het in de bijlage bijgevoegde lezenswaardige stuk tegen.

Ik heb de berekening voor mij gemaakt. Over naar de BV gaat ook nog goodwill, die in fiscale zin al geheel afgeschreven is, maar natuurlijk wel een commerciële waarde vertegenwoordigt. Wanneer ik dan de berekening uit het bijgevoegde document maak kom ik op:

 

1 Fisc boekwaarde EMZ 38.118

commerciele herwaardering * 120.000

commerc waarde 158.118

 

 

*commerciele herwaardering

meerwaarde activa -

fisc reserve -

goodwill 150.000

-/-latente VPB 30.000

120.000

 

2 afrondingscreditering

commerc waarde 158.118

-/-ib premie vvz -

-/- lijfrente FOR 13.250

totaal 144.868

-/-stakingsvrijstelling 3.630

max credit = 5/105 x 141.238

6.726

 

3 Kapitaal

commerc waarde 158.118

-/-ib premie vvz -

-/- afrondings credit. 6.726

minimaal gestort kap. 151.392

-/- herwaardering 120.000

31.392

 

BV start balans activa passiva

auto 14.870 aandelenkapitaal 100

vorderingen 37.345 AGIO 31.292

lijfrente 13.250

R/C DGA 6.726

crediteuren 847

52.215 52.215

 

Aangezien het aandelenkapitaal al gestort is heb ik het (minus 100) maar op de AGIO geboekt.

Is dat correct?

Mocht ik de FOR niet meenemen, (dat zit er dik in gezien de niet gehaalde datum van 1 juli) dan moet ik de berekening herhalen maar dan met een EV vanuit de EMZ dat 13.250 hoger is en dan verder bij lijfrente overal 0 invullen, is dat ook correct.

Als iemand deze berekening zou kunnen bevestigen dan kan ik hiermee het gesprek aan met mijn fiscalist om mijn IB aangifte 2014 nog iets aan te passen door de vrijval van de FOR.

 

Wederom dank voor op en aanmerkingen.

Norbert Bosch

Omzetting_onderneming_in_BV.doc

Link naar reactie
  • 0

De waarde van de activa/passiva zijn in de openingsbalans exact gelijk aan de eindbalans van de EMZ. Er heeft dus geen herwaardering plaats gehad zoals bij een ruisende inbreng. (daar zal de totale waarde van de activa/passiva meestal groter worden indien er stille reserves zijn)

Ik heb alleen exact de berekening gevolgd zoals uitgelegd in het bij de vorige post bijgevoegde document.

 

Ik heb die berekening in een excel gezet. Na wat spelen met de getallen voor de commerciële herwaardering zie je dat dit enkel invloed heeft hoe de verdeling wordt voor aandelenkapitaal en R/C. De grote van de balans zelf verandert niet.

 

groet Norbert Bosch

 

Link naar reactie
  • 2

@Prins: commercieel mag er wel een herwaardering plaatsvinden, alleen vervalt die fiscaal weer. De goodwill en de belastinglatentie die daarmee verband houdt, zie je fiscaal niet meer terug. De 5% creditering wordt commercieel berekend.

 

@Norbert: dank voor je uitgebreide toelichting.

 

FOR --> Lijfrente

Je schrijft dat er een fiscalist bij betrokken was. Die moet dus ook van de FOR geweten hebben. Weet je zeker dat hij jou niet voorzien heeft van een lijfrenteovereenkomst? De formalisering van de lijfrente vindt namelijk niet plaats door overmaking van het bedrag van de FOR naar een externe partij. De voortzettende BV dient de lijfrente op zijn balans op te nemen per uiterlijk 30-6-2015. Daartoe is een lijfrenteovereenkomst tussen jou en de BV vereist. Daarin staat o.a. dat de lijfrente ontstaan is uit de omzetting van de FOR bij geruisloze inbreng en hoe de lijfrente vervolgens jaarlijks gewaardeerd wordt.

 

Bij 13.250 euro is het inderdaad de vraag of je dat om moet zetten in een lijfrente. De stakingsaftrek van 3.630 en de 14% MKB-winstvrijstelling zorgen ervoor dat de winst uit de vrijval van de FOR niet al te zwaar belast wordt. Effectief wordt nu ongeveer 31% belasting geheven over die FOR. Dat zou ik lekker zo laten.

 

De balans

Als de lijfrente niet op de balans van de BV komt, dan stijgt het agio. Zie bijgaande excel.

 

Formaliteiten

1. mocht er toch een lijfrenteovereenkomst zijn met een tekendatum voor 30-6-2015 dan kun je alsnog beslissen om de FOR niet af te rekenen. Reken je de FOR wel af dan stijgt het agio.

 

2. Geruisloos inbrengen vereist een verzoek aan de fiscus. Is dat reeds gedaan? Je hebt de tijd totdat de aanslag 2014 definitief is. Sla dit beslist niet over anders kan de geruisloze inbreng teruggedraaid worden en komt die 150.000 goodwill bij de winst 2014 van je eenmanszaak.

 

3. De auto: is dat een zeer zuinige auto, als in, lage bijtelling waardoor de investeringsaftrek is toegepast?

 

Groet

Joost

 

 

Norbert.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien ten overvloede na de goede reacties van Joost en Prinsrachid:Het is verstandig om hier goed duidelijk te hebben wat commerciële en fiscale posten zijn. Dit wordt in de praktijk nogal eens door elkaar heen gehaald. Ik zie soms fiscale waarderingsgrondslagen in de commerciële jaarrekening en andersom zie ik soms commerciële posten in een vpb-aangifte die daar niet thuis horen.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

commercieel mag er wel een herwaardering plaatsvinden, alleen vervalt die fiscaal weer.

Het is verstandig om hier goed duidelijk te hebben wat commerciële en fiscale posten zijn.

Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat iemand met een kleine of zelfs micro-rechtspersoon de commerciële jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen zou hanteren. Maar goed, dat was mogelijk een wat voorbarige aanname.

 

De commerciële herwaardering komt nu op mij over alsof TS goodwill op de commerciële balans wil toveren om de post R/C DGA met terugwerkende kracht nog wat op te krikken op de fiscale balans. En dat mag uiteraard. Wat ik me dan wel afvraag - nog afgezien van de door Joost genoemde formaliteiten - of die goodwill op de commerciële balans nog ergens op gebaseerd moet zijn.

 

Verder vind ik, zeker bij geruisloos inbrengen, het mogen hanteren van uitsluitend fiscale waarderingsgrondslagen juist wel handig. De posten waar je niet over hoeft af te rekenen staan dan immers ook niet op je balans. En verder hoef je dan in het vervolg ook geen twee soorten jaarrekeningen bij te houden en hoef je ook nagenoeg niet meer te corrigeren voor je Vpb-aangiftes. Wellicht zou dat een overweging kunnen zijn voor vragensteller om niet commercieel te herwaarderen?

 

Of is er nog een andere reden dan de R/C DGA waarom je alsnog commercieel zou willen herwaarderen, in de veronderstelling dat je het jezelf als bestuurder van een eenmans-bv zo makkelijk mogelijk zou willen maken?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vaak zal het moeten tonen van eigen vermogen voor verschaffers van vreemd vermogen verschaffers een reden zijn. Alhoewel de bank vaak door goodwill heen kijkt. Een andere voorkeur om commercieel te waarderen ipv fiscaal is om een bestendige gedragslijn te tonen. De wetgever faciliteert fiscaal het een ander waardoor resultaten en balansposten erg kunnen fluctueren wat niet altijd gewenst kan zijn. Ik vind overigens de post goodwill ook een bijzondere post. Er zou sprake kunnen zijn van persoonlijke of intern gegenereerde goodwill en die mag niet geactiveerd worden.

Leeg

Link naar reactie
  • 0
Formaliteiten

2. Geruisloos inbrengen vereist een verzoek aan de fiscus. Is dat reeds gedaan? Je hebt de tijd totdat de aanslag 2014 definitief is. Sla dit beslist niet over anders kan de geruisloze inbreng teruggedraaid worden en komt die 150.000 goodwill bij de winst 2014 van je eenmanszaak.

 

3. De auto: is dat een zeer zuinige auto, als in, lage bijtelling waardoor de investeringsaftrek is toegepast?

 

Mijn fiscalist doet een verzoek tot geruisloze inbreng samen met mijn IB aangifte 2014.

Inderdaad 0% auto gekocht eind 2013.

 

De goodwill heb ik er alleen bijgehaald omdat ik in het document "omzetten onderneming in BV" een berekening aantrof die precies antwoord gaf op mijn vraag. (heb hard moeten zoeken op internet om zoiets te vinden). Tot mijn verbazing zag ik dat een deel van het EV van de EMZ op de R/C terecht kwam (en hoe hoger de goodwill hoe meer). Ik had verwacht dat het gehele EV van de EMZ op aandelenkapitaal terecht zou komen.

 

In ieder geval veel geleerd van jullie antwoorden en ik weet wat ik met de FOR aan moet. Bedankt voor alle reacties.

Groet

Norbert Bosch

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad 0% auto gekocht eind 2013.

 

 

Toch goed dat ik het gevraagd heb.

 

En aan de boekwaarde te zien ook nog eens afgeschreven onder de VAMIL.

Waarom is dan de auto in de commerciële herwaardering niet meegenomen voor de waarde economisch verkeer terwijl er wel een goodwill van 150k is toegepast?

 

De commerciële stakingsbalans gaat uit van de waarde economisch verkeer van de gehele onderneming. De 0% auto is in 1 jaar afgeschreven tot 14.870 euro. Dat kan niet anders dan via de VAMIL, nu het een 0% bijtelling auto betreft en er geen goedkope 0% bijtelling auto's zijn die na 1 jaar onder de reguliere afschrijving (20% per jaar) in waarde kunnen dalen tot 14.870.

 

Maar die auto was op de inbrengdatum echt wel meer waard dan dat. Dus waarom is de waarde van de onderneming commercieel wel verhoogd met 150k goodwill maar niet met de meerwaarde van de auto?

 

De commerciële herwaardering dient overigens de bepaling van de 5% creditering en dus de omvang van het agio (@prins).

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.