Als IB ondernemer ben ik per 1 jan 2015 geruisloos overgegaan naar een BV. Aangezien de aangifte 2014 inmiddels klaar is, kan ik nu de openingsbalans 2015 nu gelijk trekken met de eindbalans van mij als IB ondernemer.
De eind balans 2014 is heel simpel:
activa
auto 14.870
vordering Maatschap 37.345
totaal 52.215
passiva
eigen vermogen 38.118
FOR 13.250
crediteuren 847
totaal 52.215
De activa spreken voor zich, evenals de crediteuren.
Maar een BV kan geen FOR hebben. Op het forum heb ik iets gelezen over opnemen in de BV als lijfrentevoorziening? Hoef ik in dat geval alleen in de boekhouding een passief rekening "lijfrentevoorziening" te openen waarop ik 13.250 stort? Geldt er dan nog iets van stakingsvrijstelling?
Dan het eigen vermogen. Daar is al door mij als IB ondernemer al belasting over betaald in 2014. Ik moet het geld alleen nog ontvangen van de maatschap. Wanneer het tzt uit de BV komt moet er uiteraard niet nog eens div belasting over betaald worden. Moet ik het op het aandelen kapitaal storten (daar staat nu €100 op gestort bij de oprichting) of op AGIO?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/reacties
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
npbosch
npbosch
LS
Als IB ondernemer ben ik per 1 jan 2015 geruisloos overgegaan naar een BV. Aangezien de aangifte 2014 inmiddels klaar is, kan ik nu de openingsbalans 2015 nu gelijk trekken met de eindbalans van mij als IB ondernemer.
De eind balans 2014 is heel simpel:
activa
auto 14.870
vordering Maatschap 37.345
totaal 52.215
passiva
eigen vermogen 38.118
FOR 13.250
crediteuren 847
totaal 52.215
De activa spreken voor zich, evenals de crediteuren.
Maar een BV kan geen FOR hebben. Op het forum heb ik iets gelezen over opnemen in de BV als lijfrentevoorziening? Hoef ik in dat geval alleen in de boekhouding een passief rekening "lijfrentevoorziening" te openen waarop ik 13.250 stort? Geldt er dan nog iets van stakingsvrijstelling?
Dan het eigen vermogen. Daar is al door mij als IB ondernemer al belasting over betaald in 2014. Ik moet het geld alleen nog ontvangen van de maatschap. Wanneer het tzt uit de BV komt moet er uiteraard niet nog eens div belasting over betaald worden. Moet ik het op het aandelen kapitaal storten (daar staat nu €100 op gestort bij de oprichting) of op AGIO?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/reacties
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52994-overbrengen-balans-bij-geruisloze-inbreng/Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag