• 0

Accountant i.p.v. boekhouder voor een lagere aanslag inkomstenbelasting

De situatie:

ik ben freelance IT-er, met 1 uitgaande en 4 binnenkomende (telefoon/internet/vervoer/wvttk) facturen per maand.

De omzetbelasting doe ik zelf, wat prima kan omdat het zo overzichtelijk is.

 

De inkomstenbelasting (en die van mijn vrouw) laat ik nu doen door mijn boekhouder, en dat is waar mijn vraag over gaat.

Ik heb namelijk het gevoel dat de boekhouder zich er wat makkelijk vanaf maakt: Hij houdt wel rekening met startersaftrek/zelfstandigenaftrek/investeringsaftrek/MBK-winstvrijstelling, maar voor de rest

'zet ik de gegevens in een programma en druk dan op een knop die automatisch de optimale/minimale IB berekend voor jullie'.

 

Nu spreek ik allemaal collega zzp-ers die bij een accountant zitten en beweren dat die zorgt voor een minimale IB (zo'n 30%).

Met de ietwat berustende instelling van de boekhouder vraag ik me dus af of hij echt wel het onderste uit de kan haalt, of dat hij net als accountants aan veel regels gebonden is waardoor hij niet beter KAN doen dan de accountant.

 

De vragen die ik nu heb daardoor:

- Zou het kunnen lonen om naar een accountant te stappen?

- Waarom dan? Wat doet een accountant anders/meer om mij een lagere IB te bezorgen dan de boekhouder?

- collega's zeggen: een boekhouder zit altijd op safe, een accountant zoekt iets meer de grenzen op van de regels. Is dat zo, hoezo dan?

 

Kortom: bespaart een accountant me meer dan een boekhouder en hoe kan dat dan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je haalt een artikel aan waar gewoon al van een factor 3-3.5 sprake is.

Zucht. Kun je nu echt niet rekenen of wil je nu echt niet rekenen? Dit is nota bene je eigen citaat:

 

Vennoten van administratiekantoren die een titel hebben hanteren gemiddeld een tarief van rond de € 125; andere vennoten rekenen circa € 85 per uur. Het overall gemiddelde bedraagt € 110 per uur.

Niet alleen de tarieven van de vennoten van de grotere accountantskantoren zijn hoger, ook die van de medewerkers. Bij grotere kantoren is het gemiddelde medewerkerstarief € 90, bij de kleinere € 75. Bij de administratiekantoren was het gemiddelde eveneens € 75.

 

Wat is dus het verschil in het gemiddelde medewerkerstarief tussen grote accountantskantoren en administratiekantoren? +20%.En wat is het verschil in het gemiddelde medewerkerstarief tussen kleine accountantskantoren en administatiekantoren ? NIHIL

Nou, je quootte net even dat stukje niet waar ik wel, met de cijfers van dat Abn amrorapport, in de buurt van die 4 kom, nl:

Verder staat helemaal achterin een tabel van salarissen, die loop van 1544 tot zeker 5000.

Ook deze tabel geeft mij dus gewoon gelijk in mijn (natte vinger) verhouding van zeker 4:1.

 

Verder is het nauwelijks relevant om te kijken naar "wat kost een jaarrekening", of "wat kost een loonadministratie", dat hangt natuurlijk enorm af van de grootte van die administratie.

 

Nee, ik keek naar uurtarieven. En naar de verschillen tussen de goedkope en de dure.

Als je dan stelt

Wat is dus het verschil in het gemiddelde medewerkerstarief tussen grote accountantskantoren en administratiekantoren? +20%.En wat is het verschil in het gemiddelde medewerkerstarief tussen kleine accountantskantoren en administatiekantoren ? NIHIL

dan raakt dat de essentie al niet: we kijken nou juist niet naar gemiddelden, maar naar de pieken.

 

Enfin, zonder het concreet aan te geven ga je volgens mij wel akkoord met de uitspraak dat de (vennoten van ) grote accountantskantoren naar de € 170 per uur gaan.

 

Het gemiddelde uurtarief medewerkers bij de kleinere € 75. Bij de administratiekantoren was het gemiddelde eveneens € 75.

Dan zit je dus al op een factor 3, want je praat nog steeds over gemiddelden. Dus zijn er bij die gemiddelde van 75 ook die lager uitvallen, en bij de 170 die hoger uitvallen.

 

Maar dan hebben we het nog steeds niet over de boekhouder op de hoek, met een uurtarief van € 30 of €35. Neen, die staan niet in het ABN-Amro rapport, maar zijn voor met name de TS volgens mij prima in staat hem te helpen met zijn vragen.

 

Je moet niet zo met die vileine woordjes discussiëren hoor. Dat gezucht en gesteun, zinnetjes als 'kun je niet rekenen' etc laat je beter achterwege.

Ik wijs op uurtarieven, en nu ik na even wat zoekwerk ook al met feiten kom, rep jij over 'wat kost een jaarrekening' of 'dat zijn uitzonderingsgevallen.

Ik kan je zo de links even naar boekhouders die zich aanbieden voor deze tarieven, ware het niet dat die links hier altijd zo weer weggehaald worden. (en terecht)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.