• 0

Onkosten vergoeding buitenland

Beste,

Ik werk regelmatig op projecten waarvoor ik dan enkele weken of maanden door de week in het buitenland verblijf. In het weekend ben ik altijd thuis. Dit valt dus m.i. niet onder de regeling "tijdelijk verblijf" En ook niet onder de regeling "Aftrek van kosten" met het drempel bedrag van €4500. Dit zou anders betekenen dat ik met een bedrag van €50-€70 euro voor een overnachting, maar amper 60 to 90 dagen zou kunnen aftrekken. En daar zijn de kosten van eten etc nog niet in verrekend.

 

Nu ben ik altijd de hele week bonnetjes aan t sparen van diversen uitgaven voor ontbijt en lunch tot aan diner en hotels of B&B's. Regelmatig krijg ik bonnetjes wat meer op een kladblaadje met een stempel lijkt en volgens mij niet echt boekhoudwaardin is. Of je hebt weer ergens helemaal geen bon of een situatie waar je met een paar collega's eet en maar 1 rekening krijgt, etc. etc.

 

Kan dit niet anders??

 

Ik werkt regelmatig samen met Belgische zelfstandigen en die voeren gewoon een vast bedrag per dag op. 1 forfait bedrag voor onkosten, en klaar. Dat is in België per land vast gesteld. Voor in België bijv. 40 euro, werken ze in Frankrijk dan bijv. 70 euro, etc.

 

Ik heb ooit eens een gerucht gehoord dat eenmans-transporteurs zoiets kunnen boeken maar geen idee hoe die regeling werkt.

 

Ik kan op de site van belastingdienst niets vinden wat er ook maar enigszins mee te maken heeft.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En ook niet onder de regeling "Aftrek van kosten" met het drempel bedrag van €4500. Dit zou anders betekenen dat ik met een bedrag van €50-€70 euro voor een overnachting, maar amper 60 to 90 dagen zou kunnen aftrekken.

 

Een drempel bedrag is een minimum bedrag, waarbij het bedrag dat erboven komt aftrekbaar is, geen maximum bedrag.

 

Vraag is echter of dit wel onder dat kopje valt, en het niet eerder als huisvesting buiten de woonplaats af te trekken is als je er langere tijd zit...

 

 

En daar zijn de kosten van eten etc nog niet in verrekend.

 

Maar thuis moet je toch ook eten?

Of hebben we het hier over zaken dinertjes met de klant?

 

Link naar reactie
  • 0

Betekend dit dan dat ik de eerste €4500 niet kan aftrekken?

Dat zou betekenen dat je met een project van een maand of 4, zeg 80 overnachtingen, niets kan opvoeren aan kosten voor verblijf.?

 

 

En ja ik moet thuis ook eten maar, dat is toch qua kosten niet te vergelijken??

Link naar reactie
  • 0

Beste iRay,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ga er van uit dat je ondernemer bent, want in loondienst werkt dit natuurlijk heel anders.

 

Betekend dit dan dat ik de eerste €4500 niet kan aftrekken?

Dat zou betekenen dat je met een project van een maand of 4, zeg 80 overnachtingen, niets kan opvoeren aan kosten voor verblijf.?

Die drempel van 4500 is voor "voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke". Je overnachtingen vallen daar m.i. niet onder omdat het voor het werk zelf is, dat zijn volledig aftrekbare kosten voor de inkomstenbelasting en de BTW is (binnen Nederland dan) terugvraagbaar. Er van uitgaande dat het zakelijk karakter van al die overnachtingen aantoonbaar is, natuurlijk. Het moet dan ook gaan om afzonderlijke hotelovernachtingen en niet om de huur van een woonruimte die je ook op niet-werkdagen zou kunnen gebruiken.

 

Die drempel van 4500 geldt wel voor het eten. Op de kosten van het eten in een restaurant is de BTW (binnen Nederland dan) niet terugvraagbaar. Deze kosten (inclusief BTW) zijn voor 73,5% aftrekbaar voor de inkomstenbelasting of voor 100% voor zover boven de 4500 euro; dat mag je zelf kiezen Ook hier: het moet een zakelijke reden hebben, zoals een zakendiner of (overduidelijk veel te) ver van huis zijn.

 

Nu ben ik altijd de hele week bonnetjes aan t sparen van diversen uitgaven voor ontbijt en lunch tot aan diner en hotels of B&B's. Regelmatig krijg ik bonnetjes wat meer op een kladblaadje met een stempel lijkt en volgens mij niet echt boekhoudwaardin is. Of je hebt weer ergens helemaal geen bon of een situatie waar je met een paar collega's eet en maar 1 rekening krijgt, etc. etc.

(...)

Ik werkt regelmatig samen met Belgische zelfstandigen en die voeren gewoon een vast bedrag per dag op. 1 forfait bedrag voor onkosten, en klaar.

Dat zou handig zijn, maar helaas. Bonnetjes goed bewaren!

 

Met alle aftrekmogelijkheden valt de schade best mee toch?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Betekend dit dan dat ik de eerste €4500 niet kan aftrekken?

Dat zou betekenen dat je met een project van een maand of 4, zeg 80 overnachtingen, niets kan opvoeren aan kosten voor verblijf.?

 

Dacht dat je bij etentjes en congressen e.d. de keuze had of je die drempel gebruikt en alles wat er boven komt voor 100% aftrekt.

Of de drempel niet gebruikt, maar slechts een bepaald percentage mag aftrekken.

 

Maar de exacte regels moet je even opzoeken, en weet uberhaupt niet of deze kosten wel in die categorie vallen.

 

 

En ja ik moet thuis ook eten maar, dat is toch qua kosten niet te vergelijken??

 

Als je ergens korte tijd verblijft heb je een punt.

Maar als je er vier maanden zit, vraag ik me af of er op een gegeven moment niet van je verlangt kan worden dat je een appartement met fornuis neemt...

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Dank voor een duidelijk antwoord. Leek mij ook al vreemd dat je verblijfskosten niet kunt opvoeren als kosten. Dat je voor eten een beperking hebt lijkt me acceptabel, zoals Maxn al zei; thuis moet je ook eten. Maar buiten de deur eten is altijd duurder dan thuis. 73,5% lijkt me dan redelijk goed.

 

 

@Maxn

 

Wat is lang en kort? Huren in het buitenland is niet hetzelfde als in NL, veelal wordt er in België en Frankrijk met 3 maandelijkse contracten of langer gewerkt. En daar komt bij dat als ik in F een huisadres neem ik daar ook aangeslagen zal worden voor belastingen e.d. of ik moet kunnen bewijzen dat ik eigenlijk in NL woon. Niet altijd handig, ook niet met water en elektra aansluitingen etc.

 

Daar komt bij dat ik er hooguit 4 nachten in de week verblijf, dan is het lang niet altijd voordeliger. Tevens kunnen ze in mijn branche (Leidingbouw) nog al wispelturig zijn. Ik kan in de komende week nog te horen krijgen dat ze mij liever op een ander project zien, in Duitsland bijvoorbeeld, dan zit ik nog weken met een appartement waar ik niks mee kan.

 

 

En sorry, maar een fornuis is niet aan mij besteed...

 

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn inmiddels ook opzoek naar een andere boekhouder die ons juist kan informeren.

 

We waren altijd tevreden over onze huidige boekhouder, maar deze is totaal niet op de hoogte van buitenlandse regelgeving. Ik heb vorig jaar ook al het hele jaar in België gewerkt op verschillende projecten en zit momenteel op een werk in Frankrijk.

 

Dus ik zoek nog een boekhouder met kennis van zaken in de regio Bergen op Zoom ;D

Link naar reactie
  • 0

Wat is lang en kort? Huren in het buitenland is niet hetzelfde als in NL, veelal wordt er in België en Frankrijk met 3 maandelijkse contracten of langer gewerkt. En daar komt bij dat als ik in F een huisadres neem ik daar ook aangeslagen zal worden voor belastingen e.d. of ik moet kunnen bewijzen dat ik eigenlijk in NL woon. Niet altijd handig, ook niet met water en elektra aansluitingen etc.

 

Zat eerder te denken aan aparthotels (kamers met kookgelegenheid), het aanbod van airbnb, vakantiewoningen, en soortgelijke short term rent dan aan reguliere huur.

 

En sorry, maar een fornuis is niet aan mij besteed...

 

Dat kan ik persoonlijk heel goed begrijpen ;)

En wat dat betreft ben ik ook wel nieuwsgierig naar waar de grens van het toelaatbare ligt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.